Ga naar inhoud


Diseqc switch testen voor ie het dak opgaat


trust

Aanbevolen berichten

TIP OM JE DISEQC TE TESTEN VOOR DAT IE HET DAK OP GAAT (en of je instellingen goed staan)

Ik heb (lang geleden) met m'n dBox / dvb2000 in kombinatie met een EMITOR ver2.0 serie C 4/1 diseqc zitten klooien.

Ik kreeg het niet werkend en heb em omgeruild voor een SPAUN SUR 410F . Deze werkt perfekt.

Om een switch te testen , diseqc of 12 volt, heb ik 4 ledjes en 4 weerstanden van 2k2 genomen.

Ik had van die kunststof afschermdopjes welke op F-coaxsplitters zitten .

Daar heb ik 2 gaatjes in gemaakt. 1 centraal , de andere langs de binnenwand , het korte pootje van de led tot 5mm ingekort evenals één kant van een weerstand. Dit aan elkaar solderen , dan het lange pootje van de led in 't middelste gat (van buiten naar binnen) en die van de weerstand in het andere gat . Deze ombuigen langs buiten , tape erom . Zo heb ik er dus 4. Switch op tafel , de ledjes in de uitgangen , coaxkabel van dbox naar ingang switch .

De lnb's hoeven / kunnen niet aangesloten te zijn .

In menu-9-9 kun je bij optie 6 verschillende diseqc adressen instellen ( staat bij mij op 10 ).

Als je nu menu-6 kiest , kan je met optie A de 4 diseqc uitgangen schakelen , de desbetreffende led moet dan branden.

Ook kun je dan kontroleren als je een bepaalde zender kiest , of er de juiste satelliet bij gekozen word .

Als dit allemaal werkt hoef je alleen nog maar met je lnb's te stoeien. Natuurlijk kun je ook maar één zo'n test-led maken en steeds omsteken.

 

Zo'n cai splitter heb ik omgebouwd . Het tekstplaatje er uitgewipt en de spoeltjes er uitgesoldeerd ( even meten of er geen enkele verbinding van massa naar één van de drie F aansluitingen is ) Daarna de midden-aansluiting van de ingang éénmaal met een draadje verbonden aan de midden-aansluiting van uitgang 1.

En éénmaal met een condensatortje ( waarde niet kritisch ) aan de midden-aansluiting van uitgang 2.

Deze splitter kun je gebruiken om een 2e ontvanger ( dochter ) op uitgang 2 , "mee" te laten kijken met de moeder- ontvanger op uitgang 1.

Tevens om te testen of bij "probleem"-ontvangers de 14/18 V en de 22KHz aanwezig is .

Ook gebruik ik hem om de 14 / 18 V lnb spanning onder belasting te kunnen kontroleren.

 

Succes met e.v. nabouw .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op de ID sticker staat :

Diseqc 2.0

Control signals : Position + Option

Adress : 15 hex

 

Welke standen bedoel je nog meer ?

Er zit geen schakelaar op .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien bedoelt hij de 2-way DiSEqC MULTI switch, die kun je in 3 modes omschakelen middels een Jumper-brug

 

1. Voor Position / Toneburst (mini DiSEqC) SW1

 

2. Voor Option / SW2

 

3. Voor SW1 command

 

Snurker (hij wisselt zonder commando's van Forums)

 

 

( Straks zijn meer behangers nodig om OLED schermen tegen de wand te plakken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Zo'n cai splitter heb ik omgebouwd . Het tekstplaatje er uitgewipt en de spoeltjes er uitgesoldeerd ( even meten of er geen enkele verbinding van massa naar één van de drie F aansluitingen is ) Daarna de midden-aansluiting van de ingang éénmaal met een draadje verbonden aan de midden-aansluiting van uitgang 1.
En éénmaal met een condensatortje ( waarde niet kritisch ) aan de midden-aansluiting van uitgang 2.
Deze splitter kun je gebruiken om een 2e ontvanger ( dochter ) op uitgang 2 , "mee" te laten kijken met de moeder- ontvanger op uitgang 1.
Succes met e.v. nabouw .


Zo iets heb ik ook gemaakt alleen dan met een relais er bij. waardoor ontvanger 2 het ook doet waneer ontvanger 1 uit staat ¬_o.

Oja er zit ook een led je in, waneer ik zie dat ontvanger 2 aan staat houd voor mij in dat ik alleen naar de nederlandse zendere en naar een paar andere mag kijken.
Link naar reactie
Delen op andere sites

In tegenstelling tot de 410F (de mijne) heeft de 420F inderdaad een draaischakelaartje (m.b.v. een schroevendraaier in te stellen) , voor 3 opties .

 

@Hollander , m'n laatste uitvoering heb ik gemaakt met 2 condensators en een ompool schuifschak. om steeds 1 cond. te overbruggen . ( hoef ik bij het testen niet steeds de F-connectors om te pluggen )

 

Ook heb ik nog een gemodificeerde 22 KHz-switch (ook handig om de aanwezigheid van het 22 KHz signaal te kontroleren) welke nu dezelfde opties heeft , ook kan ik em nu omschakelen op 12 V aansturing .

 

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 14 jaren later...
Op 25-7-2003 om 19:04 zei trust:

Zo'n cai splitter heb ik omgebouwd . Het tekstplaatje er uitgewipt en de spoeltjes er uitgesoldeerd ( even meten of er geen enkele verbinding van massa naar één van de drie F aansluitingen is ) Daarna de midden-aansluiting van de ingang éénmaal met een draadje verbonden aan de midden-aansluiting van uitgang 1.

En éénmaal met een condensatortje ( waarde niet kritisch ) aan de midden-aansluiting van uitgang 2.

Deze splitter kun je gebruiken om een 2e ontvanger ( dochter ) op uitgang 2 , "mee" te laten kijken met de moeder- ontvanger op uitgang 1.

 

Hoi trust

Even een vraag over 22kHz en de condensator.

De condensator blokkeert natuurlijk de gelijkspanning. Maar geeft de condensator toch nog iets van de 22kHz door, als op die poort ook 22 kHz staat?

Het lijkt me dat dat in theorie wel zo is, maar misschien blijft er in de praktijk zo weinig over van de amplitude van de 22kHz, dat het door een LNB niet meer als stuursignaal herkend wordt.

Heb je dat ooit uitgeprobeerd op deze manier?

Ik weet dat er ook 22kHz-blokkeer-filters zijn, maar ik vroeg me af of dat met zo'n splitter met condensator ook al voldoende gedempt/geblokkeerd wordt.

 

En nog een vraagje:

Is een schuifschakelaartje beter dan een tuimelschakelaartje, bij zo'n splitter-ombouw? Of had je gewoon een schuifschakelaartje liggen, en maakt het verder niet uit?

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo A33 , die 22 KHz na de C zou ik moeten checken met een scoop .

met 22 Khz maar zonder de lnb spanning , kan de lnb niet werken 

Ik heb het geprobeerd door de 22 KHz switch via de C aan te sluiten en separaat te voeden , maar de switch schakelt dan niet .

De schakelaar was iets wat voorradig was , niet een diep doordachte keuze .

 

edit : wel leuk om zo'n oud topic terug te zien met een bijdrage van oud gediende Snurker .

 

ook nog maar een keer de foto van de test-led erbij 

 

 

TestLed 2.0.jpg

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Wim,

 

Hierbij een foto van mijn test-LED. :)  Ik heb de weerstand gehalveerd ten opzichte van jouw ontwerp (2 weerstanden parallel), maar dat maakt verder voor de werking niet uit.

 

En daarnaast een kortgesloten stukje coax, dat ik kan aansluiten aan één eind van een kabel, om dan aan het andere eind van de kabel de weerstand/continuiteit te meten. Ook een handig test-gereedschapje, vind ik.

 

P1080466.JPG.580dd198b171df8b2973698e7f50ad4c.JPG

 

 

Over de condensator en de 22kHz:

Dat de condensator gebruikt kan worden om het 22kHz signaal af te blokken, is mooi. Ik vermoedde al dat dat zo kon werken. Welke waarde heeft die C bij jou?

 

Aan de andere kant zie je ontwerpen met power inserters voor motoren, waar dan het 22kHz (diseqc-)signaal via een condensator toch wordt toegevoerd naar de motor. Hoewel dat soms ook problemen lijkt te geven.

Ik vermoed dat de waarde van de condensator daarbij van belang is: of hij alleen het HF signaal goed doorgeeft, of ook het 22kHz signaal. Maar weet niet, wat voor waarden dan nodig zijn voor het wél doorgeven van de 22kHz.

 

groet,

A33

 

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hé, is de foto verdwenen in mijn vorige bericht?

Hier is-ie weer:

 

P1080466.JPG.13cf2e0d36371e625708d86197fa26e9.JPG

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei iemand:

In je vorige bericht was het licht UIT :cool:

 

Toch was het niet ik, die het licht uitgedaan had. :crazy:

 

Maar goed, het herplaatsen van een foto is zo gedaan :)

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...