Ga naar inhoud


Weer kans op gesmolten lnb’s.


Sprietje

Aanbevolen berichten

Ideale gelegenheid om mogelijke obstakels te vinden.

 

Als in Nederland over enkele dagen de zon precies achter de Clarkebelt draait, is het een ideale gelegenheid om te controleren of er geen obstakels in de ontvangst zitten of dreigen te komen, als de zon tenminste zichtbaar is.

Vragen als wordt de boom van de buurman niet te hoog om mijn ontvangst te storen of moeten er misschien een stuk van de tak aan de zijkant van de boom af, kunnen dan feilloos bepaald worden. Dat kan ook wel met de DishPointer Apps op je mobile telefoon als je die hebt maar met de zon weet je het 100% zeker. Die heeft geen afwijking.

Vooral met een draaibare schotel is het mooi dat je de hele baan met satellieten kunt bekijken die je mogelijk wilt ontvangen. En wacht dan niet tot het zover is om dit uit te zoeken maar begin daar al een paar dagen van te voren mee anders ga je het niet redden.

Maak gebruik van deze site:

http://www.satellite-calculations.com/Satellite/suninterference.php

Voer je woonplaats in en noteer de piek interferentietijden van alle satellieten die je wilt ontvangen. Als je het lijstje klaar hebt, dan kun je op de dag dat de sun-outage volledig is, precies bepalen wat je wel en niet kunt ontvangen. Zorg wel dat je horloge precies op tijd staat.

 

Op deze manier kon de Pool waarvan ik in bericht 23 die mooie foto plaatste prachtig zien dat hij tussen 34 en 45 graden west geen satellieten kon ontvangen vanwege het dak van een huis.

 

Je hebt hiervoor 3 dagen de tijd, a.s. vrijdag, zaterdag en zondag waarbij de baan van de zon telkens een heel klein beetje lager komt te staan. Deze verschillen zijn echter zo klein, dat de metingen nagenoeg op hetzelfde uitkomen. Om obstakels precies te kunnen bepalen, moet je natuurlijk wel pal naast of onder je schotel staan.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Beelduitval door sun-outage bekijken.

 

Om te kunnen zien wat sun-outage precies voor gevolgen heeft voor de ontvangst van de satellieten, kun je het beste op een moeilijk te ontvangen transponder gaan staan.

 

In bericht 36 gaf ik al aan, dat ik in Zuid-Spanje daarvoor de UK-beam van de Astra 1N had genomen met als zender BBC Three. Op de bijgevoegde afbeelding is mooi te zien dat aan de costa’s een schotel nodig is die minimaal 1 meter moet zijn met een hele goede lnb.

Het beeld viel dan ook 10 minuten helemaal weg tijdens de sun-outage.

 

We weten dat transponders met DVB-S2 8PSK een hoge ontvangstdrempel hebben waarbij het moeilijker wordt naarmate de FEC hoger wordt.

 

In Nederland is voor de Astra 2F UK-beam transponder 11.024H met DVB-S2 8PSK FEC 2/3 met zender BBC Red Button HD prima te gebruiken.

Voor de Astra 2F widebeam is zender CCTV News op 12663H met DVB-S FEC 5/6 een goede zender.

 

Voor de Astra 23,5 is bijv. de zender Eurosport HD of History HD een goede zender om het gevolg van de zonneruis te kunnen zien. De transponder heeft DVB-S2 8PSK FEC 3/4 . Nu was de transponder 12207V waar NGC Wild HD waarschijnlijk op komt nog beter geweest met een FEC van 5/6 maar die is nog steeds gecodeerd.

 

Voor de Astra 19,2 is vooral transponder 12722H met DVB-S2 8PSK FEC 3/4 prima te gebruiken waar de zenders Een, Canvas, Ketnet, Hustler en NGC op zitten. Vele TvVlaanderenklanten klagen dat deze transponder zo moeilijk te ontvangen is.

 

Voor de Hotbird 13 is de zender Challenger TV op transponder 11662V met DVB-S2 8PSK FEC 3/4 een prima zender.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Resultaten van sun-outage

 

In bericht 36 liet ik al zien wat het resultaat was van de ontvangst van de Astra 2F in Zuid-Spanje. Vandaag heb ik de resultaten gemeten van flink wat andere satellieten.

 

Om de Astra 2F-EuropaBeam in Zuid-Spanje te kunnen ontvangen, is een schotel nodig van 100cm breed op mijn positie volgens SES, precies de schotel die ik dus heb van 100cm breed en 112cm hoog.

De zender CCTV-News ontvang ik normaal met 66% signaalkwaliteit.

Het sun-outage proces verliep als volgt:

-10 min. van de maximale sun-outage 62%

-9 min. 60%

-8 min. 58%

-7 min. 54% Beelduitval

+6 min. beeld komt weer terug

Totaal dus 13 min. geen beeld gehad

 

Voor de Astra 23,5 wordt voor mijn locatie minimaal een schotel van 90cm breed geadviseerd door SES. De sun-outage van de zender History HD verliep als volgt:

Normaal 80%signaalkwaliteit.

-7 min. -77%

-6 min. -74%

-5 min. -69%

-4 min. -64%

-3,5 min. 61% en beelduitval

Beeld komt op +2,5 min. weer terug.

Totaal dus 6min. geen beeld gehad.

 

Voor de Astra 19,2 waren de resultaten voor de zender KetNet als volgt:

Normaal 87% signaalkwaliteit.

-6 min.- 85%

-5 min. -84%

-4 min. -83%

-3 min. -81%

-2 min. -80%

-1 min. -80%

-0 min. - 80%

Geen slecht beeld gehad en ook geen beelduitval

 

Voor de Hotbird 13,0 waren de resultaten voor de zender Challanger TV als volgt:

Normaal 76%

-15 min - 75%

-12 min. -74%

-11 min. -73%

-10 min. -72%

-9 min. -71%

-8 min. -70%

-6 min. - 69%

-5 min. - 68%

-4 min. - 67%

-3 min. - 66%

-2 min. - 66%

-1 min. - 65% het beeld gaat stotteren.

-0,5 min. Beeld valt weg.

+3 min. Beeld is weer volledig terug.

Totaal dus 4 min. geen goed beeld gehad.

 

En zoals u weet, de kwaliteits-percentages gemeten met de ClarkeTech 5000HD zijn niet representatief voor andere merken en type ontvangers.

De tijd van beelduitval is wel met andere ontvangers te vergelijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hierbij de foto’s die ik gemaakt heb van de lnb’s die fel door de zon worden belicht tijdens de Sun-outage.

Excusses dat sommige foto’s niet exact op het juiste moment zijn genomen daar er soms wolken voor de zon langsdreven en ik even moest wachten met het maken van de foto.

 

En beste blackeyes, het zijn dus geen ledjes die ik achter de beschermkap van de lnb heb gemonteerd. Het zou zonde zijn om die kappen van de lnb’s los te maken want je krijgt ze nooit meer zo goed waterdicht teruggeplaatst als ze zaten.

 

Ik hoop dat a.s. vrijdag, zaterdag en zondag meerdere mensen ook metingen doen met de Sun-outage en de resultaten op dit draadje publiceert. Dan hebben we weer een leerzaam moment in de satellietontvangst, vooral wat de gevolgen zijn met DVB-S2 8PSK FEC 2/3 en 3/4 want duidelijk is al wel dat die transpondermodulaties grotere problemen geven dan DVB-S QPSK.

post-60869-0-30235800-1381238164_thumb.jpg

post-60869-0-26421600-1381238182_thumb.jpg

post-60869-0-06147900-1381238204_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag zo ongeveer de laatste dag in Zuid-Spanje dat ik metingen kon doen betreffende de sun-outage.

 

Alle Engelse zenders vielen korte tijd weg, of ze nu op de Astra 1N zaten of op de Astra 2F Europabeam of op de Eutelsat 28A op 28,5 oost, behalve de zenders Movies4men, Movies4men+1 en More movies+1, allemaal op 12422H. Daar is ook een goede verklaring voor want deze zenders zitten op de Zuid-Europa beam (ideaal voor Spanje) en worden met een makkelijke modulatie van DVB-S FEC 2/3 uitgezonden.


Voor wat betreft de ontvangst van de Astra 23,5 het volgende:
Hoewel ik NGC Wild HD niet ongecodeerd kan ontvangen, zag ik aan de signaalkwaliteit dat deze zender met DVB-S2 8PSK FEC 5/6 eerder wegviel dan de zender History HD met FEC 3/4. Echt dus de zwakste broeder van allemaal.
De Nederlandse HD-zenders vielen niet weg met uitzondering van RTL5 HD die heel even wegviel. Daar kan ik geen verklaring voor geven. In Nederland zal dit geen probleem zijn maar in Zuid-Spanje is de Astra 23,5 erg zwak.

Wat betreft de Hotbird heb ik geen zender kunnen ontdekken die tijdens de Sun-outage wegviel behalve dan de zender ChallengerTV waar ik al eerder over sprak en die ook de moeilijkste modulatie heeft met DVB-S2 8PSK FEC 3/4.

Op de Astra 19,2 zoals verwacht op geen enkele zender uitval.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

De Sun-outage, het ideale moment om de WaveFrontier T90 te controleren.


Vele WaveFrontierbezitters zullen er niet bij stilstaan maar de lnb-rail van de T90 is maar een benadering van wat het moet zijn.
 

Zoals veel schotelaars weten die een draaibare schotel hebben, moet de rotor eerst afgesteld worden op de juiste noorder-breedte graad waar de schotel staat opgesteld. In Nederland is dat ongeveer 52 graden. Daar is een schaalverdeling voor aanwezig op een rotor.


Het doel hiervan is er voor te zorgen dat de boog die de rotor beschrijft tijdens het draaien, overeen komt met de boog van de Clarkebelt zoals die gezien wordt vanaf de plek waar de schotel staat. Hiermee wordt al duidelijk dat de boog die de schotel volgt, afhankelijk is van de plaats waar de schotel staat.


Een WaveFrontier T90 heeft een rail die ook een boog beschrijft zodat de lnb’s ook in een tegengestelde “holle” boog staan van de Clarkebelt wegens de reflectie tegen de schotel.
Maar hoe “hol” die boog van de rail moet staan, is wel afhankelijk van de plaats waar die schotel staat, net zoals bij een draaibare schotel en dat is nu eenmaal niet het geval. Alle T90-schotels hebben eenzelfde rail, of de schotel nu in Zweden staat of in Spanje en dat kan natuurlijk niet. Het is dus maar een gemiddelde kromming die de rail heeft.

 

In het midden van de rail van een T90 klopt het allemaal best aardig als je de T90 afstelt maar verder

naar de zijkanten toe, krijg je een steeds grotere hoogte afwijking.

Dat zie je ook vaak als de rail van een T90 verlengt wordt. De hoogte van de rail klopt dan niet meer en
de lnb’s moeten vaak hoger geplaatst worden, zie bijlage.

 

De Sun-outage is een ideaal moment om te kontroleren of de lnb’s van de T90 wel op de juiste hoogte staan. Hiervoor moet wel de zon schijnen. Je kunt dan al snel zien dat de lichtvlek van de zon naar de zijkant van de rail toe niet meer precies op het midden van de lnb schijnt. Eventueel is dat met een wit vel papier wat je net voor de lnb’s houdt goed te zien. Een hoogteaanpassing van de lnb’s kan dan ook voor een beter signaal zorgen.

post-60869-0-31691900-1381321919_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog wat aanvullende feiten bij ontvangst van hele zwakke signalen tijdens sun-outage.


Sinds enige dagen zijn flink wat Engelse zenders verhuisd. Zo zit de popzender KISS TV nu op 12480V van de Astra 2A Noord-beam. Normaal zou ik die in de Costa Calida helemaal niet kunnen ontvangen met een Triax 115, zie de bijlage van de beam.
Deze kan ik echter net op het randje ontvangen zelfs met een multirail waarbij de lnb dus niet in het brandpunt van de schotel staat. Met mijn ClarkeTech 5000HD hikt de zender af en toe, met de Inverto Scena 5M niet en heb ik normaal beeld.


Hoewel vandaag de sun-outage met een schotel van 100cm breed geen invloed meer zou hebben volgens de site http://www.satellite-calculations.com/Satellite/suninterference.php , blijkt dat dit nog wel degelijk het geval is.

Toen ik op die site invulde dat het een 60cm-schotel zou zijn, gaf de site aan dat er vandaag nog een sun-outage zou zijn van 4,5 minuten. Nou niets bleek minder waar.

25-30 minuten vóór en na het hoogtepunt van de sun-outage viel het beeld weg. In totaal dus 50-60 min. geen beeld op de zender KISS-TV.


Zo blijkt dus dat bij erg zwakke signalen, het wegvallen door de sun-outage een veel langere tijd in beslag neemt dan wordt gedacht en ook meer dagen het geval is dan de berekeningen laten denken.


Ik neem aan dat bijv. de zender National Geographic Channel Wild HD die met DVB-S2 8PSK FEC 5/6 wordt uitgezonden op 12207V op de Astra 23,5 met een TripleSat en Multytenne ook langer problemen heeft met de sun-outage dan de rekenmodules aangeven.

post-60869-0-84737600-1381576725_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

LNB ziet er wel erg vrij nieuw uit.

Heb jem hem niet met een brandertje bewerkt ofzoiets? ;)

Vantage 8000s,500Gig. Tuner1 ,draaibaar Gibertini 80cm schotel met Stab h100 en Alps lmb. Tuner2 ,vaste schotel Triax 78,multifeed astra 1-2-3 en hotbird met alps lmb's via diseqc 4-1.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je het over de lnb op de foto in bericht 18? Dat moet je dan aan Moderator Johan45 vragen.


Maar wat wil je nu eigenlijk zeggen?

Geloof je het niet dat lnb’s kunnen smelten in de zon en dat ik hier en samen met nog enkele leden een sprookje zit te vertellen?

Kijk dan maar eens op de verschillende satellietforums. Daar kom je o.a. het volgende tegen:

 

traveller

23-05-2011, 06:44 PM


Having to trim my boundary bush that reaches the 1.2 m solid dish, I noted that at some time after the last trim that my LNB has a melted hole about the size of a pencil in the plastic cap. The dish must have focused the rays with some power to do this. So it looks like a new LNB when the old one packs up.

PS The dish moves from 27.5 w to 42 e but mainly sits at 13 e.



alaveny

08-03-2005, 03:11 PM


Hello to everybody.
soory was out for so many days.
Now i have a problem .My c-band dish is made of aluminum .Due to Hot sunlight my poor Lnb stoped working with no signal. Even the plastic cover which is usally covers the the lnb small-rod i think it is called "probe" melted on it .
What i did was took LNB out and first of all cleaned the melted plastic then cleaned the small rod (probe ).

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je het over de lnb op de foto in bericht 18? Dat moet je dan aan Moderator Johan45 vragen.

Maar wat wil je nu eigenlijk zeggen?

Volgens mij wil dokie niets zeggen. Volgens mij maakt hij een grapje gezien de smiley.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste theparasol


Jammer dat het weer in Nederland helemaal niet meezit om dit verschijnsel goed mee te kunnen maken. Ongetwijfeld is het voor de zwakkere zenders toch merkbaar geweest maar ja, niet iedereen zit rond 12 uur smiddags TV te kijken dus zullen de meeste mensen er niets van merken.
 

Misschien dat het 1 maart 2014 als de volgende maximale sun-outage in Nederland plaatsvindt, het beter weer is om dit fenomeen goed mee te maken.


In ieder geval is via dit draadje de benodigde informatie altijd weer terug te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...