Ga naar inhoud


Weer kans op gesmolten lnb’s.


Sprietje

Aanbevolen berichten


  • Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Beste jeevanhoof

 

Je schrijft:

 

“ik heb het ooit meegemaakt dat de kap voor de LNB gesmolten is.

Het is al vele jaren geleden, en er zat nog geen gat in, maar de kap was behoorlijk vervormt.”

 

Was dat toevallig ook een ALPS?

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Satelliet magazine maakte in oktober 2010 ook melding van het fenomeen Sun-Outage, zie: http://www.satellitemagazine.com/?action=pagina&id=47&id2=2681

 

Een lid op een ander forum schreef toen:

 

“Ik snap hem niet helemaal meer. Nu al een paar dagen valt op veel zenders van 12.03 tot 12.13uur het beeld weg en krijg ik de geen signaal melding.

Discovery ID, Travel Channel HD, NED2 hebben bv geen beeld terwijl BVN, Discovery HD wel weer beeld hebben. Dit duurt dan 10 minuten en dan komt alles gelijk en zonder problemen weer terug. Voorheen was dit niet en sinds een paar dagen pas. Iemand een idee wat dit kan zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het wel typisch dat op internet alleen maar foto’s van gesmolten lnb’s te vinden zijn van het merk ALPS.

De enigste verklaring die ik daarvoor kan geven is de volgende:

 

Bij een normale lnb met volwaardige feedhorn (2 lambda = 60mm), ligt het brandpunt (dat je kunt beschouwen als een knikker van 25mm diameter) in de kelk van de feedhorn, dus achter de beschermkap.

Een ALPS-lnb heeft slechts een feedhorn van 1 lambda. Het brandpunt (de knikker van 25mm) ligt dus precies op de beschermkap van de lnb.

 

Je kunt het vergelijken met een brandglas. Als je de afstand van het vergrootglas precies op de juiste afstand van een stukje papier houdt, krijg je een heel scherp bundeltje licht dat makkelijk een gaatje in het papier kan branden. Hou je het vergrootglas iets te dicht bij, dan wordt de lichtbundel groter en brand je geen gaatje in het papier.

 

Met deze beredenering zouden dus ook andere smalle lnb’s gevoeliger moeten zijn voor het smelten van de kap dan gewone lnb’s.

Hallo Sprietje,

 

Stel dat je gelijk hebt met deze theorie, dan is het wel vreemd dat bij de meeste schotelopstellingen de alps lnbf's het brandpunt dichter bij de schotel hebben staan dan de gewone lnbf's.

Misschien is het gewoon het materiaal van de Alps?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vanochtend een test gedaan want het is vandaag maximale Sun-outage in Zuid-Spanje.

Ik heb daarvoor de zender BBC Three genomen op de Astra 1N op 10818V die in Zuid-Spanje natuurlijk niet echt sterk doorkomt.

Met mijn Triax 115 met multirail heb ik normaal 69% signalkwaliteit voor de BBC Three en tijdens de Sun-outage verliep het als volgt.

 

Min is het aantal minuten voor de maximale outage, plus is het aantal minuten na de maximale outage.

-9 min. 66%

-8 min. 64%

-7 min. 61%

-6 min. 58%

-5 min. 53% en het beeld valt weg.

Daarna gedurende 10 min. 2%

+ 5 min. 54% en het beeld komt weer terug.

Daarna loopt de signaalkwaliteit weer omhoog tot 69%.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sprietje,

 

ik ben even de kelder ingedoken of ik de LNB nog had liggen.

Er liggen er nog drie met een egaal kapje.

 

Dus ik heb hem niet meer. Het moet een van mijn eerste lnb's geweest zijn. En dat is toch al bijna 20 jaar geleden.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Op mijn locatie wordt er maximaal 3,5 dB s/n verslechtering berekend.

Met het signaal wat ik hier heb zal en is er geen beelduitval op Astra 1 en Astra 3.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ries schrijft;

 

“Stel dat je gelijk hebt met deze theorie, dan is het wel vreemd dat bij de meeste schotelopstellingen de alps lnbf's het brandpunt dichter bij de schotel hebben staan dan de gewone lnbf's.”

 

Dat ben ik niet met je eens.

De meeste lnb-klemmen zijn 19-20mm breed. De nek van een ALPS is 30mm lang dus als je de zaak goed uitrekend, dan kan de voorzijde van de lnb maximaal 53mm vóór de klem uitsteken, zie bijlage.

 

Bij een Inverto Black Ultra single kan de voorzijde van de lnb 80mm voor de klem uitsteken en de Inverto Black Ultra twinn en quad 58mm. Dat is een stuk meer dan de ALPS. De voorzijde van de ALPS kan dus helemaal niet verder naar voren steken dan normale lnb’s.

post-60869-0-20863000-1381146548_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ries schrijft;

 

“Stel dat je gelijk hebt met deze theorie, dan is het wel vreemd dat bij de meeste schotelopstellingen de alps lnbf's het brandpunt dichter bij de schotel hebben staan dan de gewone lnbf's.”

 

Dat ben ik niet met je eens.

De meeste lnb-klemmen zijn 19-20mm breed. De nek van een ALPS is 30mm lang dus als je de zaak goed uitrekend, dan kan de voorzijde van de lnb maximaal 53mm vóór de klem uitsteken, zie bijlage.

 

Bij een Inverto Black Ultra single kan de voorzijde van de lnb 80mm voor de klem uitsteken en de Inverto Black Ultra twinn en quad 58mm. Dat is een stuk meer dan de ALPS. De voorzijde van de ALPS kan dus helemaal niet verder naar voren steken dan normale lnb’s.

Sprietje,

 

Als ik in de bijlage kijk en "foucus" betekent focus, dan ligt het brandpunt van de Alps 25 mm achter de voorkant.

Bovendien zou het met een Black Ultra wel lukken om hem voor de Alps te laten uitsteken, maar met bijvoorbeeld een Inverto's IDLP-40SL+ SilverTech lukt dat nooit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou over 4 dagen, op vrijdag 11 oktober dan kun je het in Nederland zelf meemaken als de zon tenminste schijnt maar met 80% kans op regen zie ik dat somber in.

En nee…, die lichtintensiteit zou je met een ledlampje niet kunnen bereiken. En zoals ik al schreef, het was zelfs licht bewolkt. Bij onbewolkt weer doen je ogen zeer van het felle licht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...