Ga naar inhoud


2 schotels parallel koppelen ?


henkie73

Aanbevolen berichten


Nee dat is niet mogelijk ,of zou het mogelijk zijn ,dan gaat het niet werken

de beste manier is een grotere schotel

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de wetenschappelijke toepassing noemt men Large Dish Array (zie tante google)

maar dat heeft niets met onze consumer satellite technologie te maken...

 

sterker signaal is een hogere "gain" nastreven en minder verlies onderweg van LNB naar de 1op1 tuner

dat kan zoals satencom schreef enkel met een grotere en betere schotel installatie

Quadrophenia

The Who

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat wel, echter bij lagere frequenties. Bij UHF/VHF antennes wordt dit wel gedaan. Dit heet stacken.

Bij de hoge Ku frequenties zou je dit moeten doen door de waveguides in de feeds te koppelen. Er mag dan geen enkel faseverschil zijn wat uiterst moeilijk is.

Wil je dit op L-band niveau doen dan moet de lof frequentie van de beide LNC´s exact dezelfde zijn, frequentie en fasegelijkheid moet perfect zijn. Iets wat ook zo goed als onmogelijk is.

Daarom wordt het in de praktijk niet gedaan.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke bedankt allemaal,

ik had zoiets wel verwacht.

 

en UHF/VHF dat weet ik dat het kan.

 

in mijn jongere jarig radio piraat geweest op de 3 meter (FM) geweest, had ik ook antennes gestackt   ;)

 

jammer dat het niet gaat.

 

maar stel nou dat ik een LNB sloop en de antennes horizontaal en verticaal door las op 2 schotels. 

en dan maar 1x de elektronica van een LNB gebruik, dus  2 LNB slopen de een leeg maken op de antennes na en deze antenne door stacken naar de andere LNB.

ook aller bij even langen antenne kabels, enz.

 

 

is misschien vergezocht.

maar het is maar een gedachte gang

 

dan zou het toch moeten werk ????

 

is alleen maar theorie.

 

 

gr.

henk

 

 

even nog een toevoeging:

 

een vlakke schotel werkt toch ook met dit princiepen, heel veel kleine antennes.

aangepast door henkie73

helemaal niks meer op schotel gebied ( mis het ook niet)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meest ver doorgevoerde UHF-antenne voor particulier gebruik met het koppelen van antennes (dipolen) is de 16 elements rasterantenne, zie de bijlage. De rasterantenne met 4 dipolen was heel gangbaar.
En inderdaad, door de veel kortere golflengte van de satellietsignalen is het voor een particulier niet te doen om de signalen van verschillende schotels in fase te ontvangen.
 

post-60869-0-13805800-1392040056_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Er is een toepassing waar dit koppelen wel gebeurt, en dat is onder het deksel van een vlakke satelliet antenne.

 

Interessant leesvoer. http://www.bth.se/fou/cuppsats.nsf/all/0f6cc6dbe33615a5c125788d004065ad/$file/BTH2011%20Mehmood.pdf

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door het stacken van antennes verklein je de horizontale en/of vertikale openingshoek. Daardoor vergroot je de versterking van de antenne die door deze extra bundeling ontstaat.

Bij een parabool is de openingshoek afhankelijk van de grote van de parabool. De LNC heeft hier geen invloed op. Zou het mogelijk zijn om meerdere parabolen te koppelen dan wordt de totale openingshoek niet kleiner. Dus hierdoor ontstaat geen grotere versterking. De grotere versterking onstaat uitsluitend door het vergroten van de totale reflector. Maar het koppelen van de LNC´s op waveguide niveau is uiterst moeilijk en in de praktijk onuitvoerbaar.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Drs. IJzerbout

Dit is nu totale onzin wat je schrijft. Door antennes te stacken verklein je de horizontale en/of verticale openingshoek ongeacht of een sterk signaal op de antennes nu verkregen wordt met een parabolische spiegel of m.b.v het Yagi-principe.
Als je parabolen gaat koppelen, dan verklein je wel degelijk de openingshoek want door de afstand tussen de antennes krijg je al heel snel een faseverschil in ontvangst wat resulteert in een veel kleinere openingshoek.
Parabolen koppelen werd wel degelijk gedaan in bijv. de UHF-band.
Kijk maar eens naar de bijlage waar 4 stuks UHF-parabolen gekoppeld werden om een kleinere ontvangsthoek en meer versterking te verkrijgen.
In de UHF-band worden golflengtes gebruikt waarbij dit stacken van parabolen nog te doen is, d.w.z. er voor te zorgen dat de signalen die van de vier parabolen komen mooi in fase bij elkaar komen.
Bij satellietsignalen is de golflengte zo klein, dat de fases van de signalen nooit met eenvoudige en dus betaalbare apparatuur mooi samen is te brengen.
 

post-60869-0-13626500-1392118725_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje je herhaald precies wat ik schreef.

Met parabool bedoel ik een satellietantenne. Niet een parabool op een UHF antenne. Ik heb me misschien verkeerd uitgedrukt.

Zou het technisch mogelijk zijn meerdere satelliet antennes te koppelen blijft de openingshoek gelijk. De golflengte is namelijk veel te klein.

In jouw voorbeeld zijn de 4 antennes mechanisch star met elkaar verbonden. Dat moet om fasegelijkheid te krijgen. Vanwege de relatief lage frequentie komt het daar niet aan op enkele mm.

Ik ga er verder niet op in want ik geloof niet dat je begrijpt wat ik bedoel.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog ooit zo'n UHF-3m schotel gehad , heb ze na mijn verhuis aan de buurman gegeven ,

die heeft er een dakje van z'n zwembadkleedhokje gemaakt , de schotel is nog intact !!!!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...