Ga naar inhoud


Het verschil dat een goede extruder kan maken....


Big fellow

Aanbevolen berichten

Van de week heb ik een 3D printer gekocht, de ender 3 V2 van Creality. Na het in elkaar zetten de bijgeleverde files van een hond en kat geprint om alles uit te proberen. Ik was zeer teleurgesteld met het resultaat, dus de dag erop nog eens alles goed nagelopen. Ik kwam erachter dat de extruder kapot was, hoogstwaarschijnlijk al tijdens de levering dus. Nadat ik de webwinkel heb gecontacteerd, kreeg ik een "upgrade kit", waarbij de onderdelen niet van plastic zijn, maar van metaal, gratis...

Het verschil is verbluffend, ik ging van totaal onacceptabel naar toch wel vrij goed toe. 

IMG_20211008_191235__01.thumb.jpg.c5de9999c3a6b96700c49aee2bcda5f1.jpg

Dus voor de mensen die een soortgelijke printer kopen, investeer die twee tientjes in deze upgrade...!

aangepast door Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites


@Big fellow,

 

 

Met een extruder is mijn ervaring het glas of kunststof, de extruder zat op verschillende hoogtes van 4 tot en met 10 meters hoog.

 

Glas of kunststof die massief is is het gemakkelijkste om mee te werken, maar open aan de binnenkant en even afhandig van dikte was gemakkelijker met glas. Dit kan je aanpassen in een extruder ( extruder van metaal ) met snelheid en dikte van het verwarmde product.

 

De foto die jij geplaatst hebt lijkt mij meer op een mal die gevuld is ?

 

 

Gr.

 

Zilverster.

You are "The last in line" - Ronnie James Dio R.I.P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De extruder is het mechanisme dat het filament (plastic "draad") door de nozzle heen perst. Als dat dus niet gelijkmatig gaat, dan krijg je problemen...

Zoek maar eens op "bowden extruder"...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Big fellow,

 

In het begin vertelde jou " Ik heb helemaal geen ervaring met 3D printen. "

En ik begin ook niet aan een 3D printer als hobby.

 

 

Quote

De extruder is het mechanisme dat het filament (plastic "draad") door de nozzle heen perst. Als dat dus niet gelijkmatig gaat, dan krijg je problemen...

 

En hier boven veel goede vragen met een goed antwoord voor mij !

Ook door het plaatsen van de foto's door jou.

 

 

Quote

Zoek maar eens op "bowden extruder"...

 

Dit was voor mij heel belangrijk zelfs zonder bowden en alleen zoeken op extruder leverde het meeste op.

Bedankt !!!!

 

Gr.

 

Zilverster. 

You are "The last in line" - Ronnie James Dio R.I.P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je kan je printer nog meer upgraden als je ook andere soorten filamant wilt printen.

Zo kan je de extruder rechtstreeks op de hotend bouwen zodat je een direct drive hebt. Hierdoor reageert de extruder sneller op terugtrekken. Ook heb je geen lange PTFE lijn waardoor je minder speling hebt. belangrijk voor het printen van bijv FLEX filament.

Ikzelf had orgineel een cr20 wat een iets luxere uitvoering is van de ender3. Maar die is nu zo erg veranderd dat er geen naam meer aan te plakken is

 

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je voor de tip. Ik zal er naar kijken. Het is voor mij een (tijdelijke) oplossing / goedkopere oplossing voor prototypes. Ik heb ook een Elegoo Jupiter besteld, maar die komt pas volgend jaar maart... (Of misschien nog wel later, want het is een Kickstarter project)

Als ik wil experimenteren met andersoortige filament types, dan zal.ik zeker kijken naar de direct drive. Maar ik ben bang dat het dan ook meteen een andere hotend moet worden, en voordat je het weet zijn de upgrades veel duurder dan de originele prijs van de printer 😉

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Nee hoor, je kan ook een stl vinden waarmee je je orginele onderdelen kan hergebruiken om de boel om te bouwen.

Het wordt wel een ander verhaal als je bijvoorbeeld ABS wilt printen. Dan heb je idd een andere hotend en bed nodig. Maar dan moet je de printer ook in een enclosure zetten en goede ventilatie hebben. abs dampen zijn giftig.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Een Ender 3v2 kan met wat isolatie onder het bed met enig geduld wel 110 graden bereiken.

 

Er is inderdaad een Direct drive mod met behoud van de originele spullen en die heb ik ook al eens naar Big fellow doorgestuurd, alleen het hotend van de ender 3 zou ik niet hergebruiken. Dan kan je misschien beter een orbiter 1.5 of een BMG clone samen met een Pheatus Dragon er op zetten en dan heb je een heel capabele printer voor PLA tot Nylon.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik vraag me alleen af welk moederbord er inzit. Is  dat nog steeds een 8 bits bordje?

 

Hotend is idd niet zo heel veel. Ik heb er een mosquito inzitten.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal als ik weer thuis ben over een paar dagen eens kijken of ik eenvoudig een foto kan maken van de binnenkant...

Ik ga het op pla of pet-g houden, en voor ander spul ga ik wel wachten op mijn Elegoo Jupiter resin printer...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 10/18/2021 at 4:24 PM, Matchless said:

Ik vraag me alleen af welk moederbord er inzit. Is  dat nog steeds een 8 bits bordje?

Marlin v2, 32 bits. Staat versie nummer 4.2.2 op.....

Staat nu https://github.com/Jyers/Marlin op, want ik moest sowieso een andere FW erop zetten i.v.m. een BLTouch probe.....

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had 2 rollen PETG gekocht maar kon mij niet bekoren, de

objecten bleven dermate aan de glasplaat plakken dat deze

(zwaar) beschadigde bij het loshalen.

 

(humor)

Dus ben ik weer "gauw" teruggegaan naar PLA echter...

ik dacht slim te zijn en een rol gekocht van 2,3 kg. Maar deze

is zó groot dat de bestaande rolhouder niet inpasbaar was.

(los op de tafel trok de extruder niet)

Heb toen eerst een kleine rol (1kg) moeten kopen om een

rolhouder te maken... (is overigens gelukt).

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

PETG print juist heel erg goed, maar je moet wel de juiste instellingen en onderlaag gebruiken. Een gladde onderlaag is niet heel geschikt voor PETG, daarvoor kan je beter een powdercoated PEI sheet gebruiken, of eventueel de glasplaat voorbehandelen om deze minder plakkerig te maken.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zeg ook niet dat het slecht printte het bleef alleen teveel plakken. De reden voor petg was dat het sterker zou zijn. En soms is dat belangrijk.

Verder vind ik de printjes van pla uiterst prima. Maar ik maak geen hoogvliegers hoor. Ik ontwerp alleen zonder ondersteuning en ga niet flauwer dan 60° en print dan van binnenuit de zijkanten. En alleen kleine (montage)gaatjes.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...