Ga naar inhoud


<<<Het grote formule 1 topic 2008>>>


Puch

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: hugogertie
Helaas is dit niet duidelijk hoe de regel echt in elkaar steekt en valt hier te lezen :http://www.f1pits.net/magazine/opinie_gp_belgie_2008_de_straf_van_hamilton/
Het regelement ken ik ook niet maar Olav Mol heeft het zo ooit uitgelegt.Je kunt het dus ook anders uitleggen hij heeft voordeel gehad van de situatie na de chicane.

Dit zijn volgens mij persoonlijke meningen.

De "F1 Sporting Regulations" zijn hier te vinden: http://www.fia.com/en-GB/sport/regulations/Pages/FIAFormulaOneWorldChampionship.aspx

In artikel 16 staan de incidenten welke door de stewards onderzocht zullen worden. Punt "forced a driver off the track" is volgens mij van toepassing, maar verdere uitleg over hoe te oordelen door de stewards zie ik niet. De samenstelling van de "stewards" staat in dit regelement trouwens ook beschreven.

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 274
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: hugogertie
In het regelement staat dat Hamilton bij het afsnijden van de chicane de gewonnen plek moet teruggeven en dat heeft hij gedaan.


Volgens mij staat er (en daarom ook het vonnis) bij het afsnijden moet je jouw verkregen voordeel
terug geven!!
En dat is iets anders, dan dat wat hamelton heeft gedaan.
Gaat hij netjes in de remmen en blijft hij achter de ferrari in de chicane verliest hij teveel snelheid om op het volgende rechte stuk de inhaal actie uit te voeren.
En daarom is de straf van 25 sec. gewoon volgens de regels.
Want sinds dit vorig jaar worden dit soort straffen ook achteraf uit gesproken.
De grootste stemming makers over dit oordeel komen bijna allemaal (lees pers geschreven of beeld) uit Engeland of Duitsland.Mc.Laren/Mercedes.
Maar om nou te weten of Hamelton voordeel heeft gehad door zijn handelswijze moet je, of zelf rijden of veel kijk ervaring hebben of kennis van zaken hebben.
Mijn persoonliujke mening is:
Hamelton had harder kunnen,dan had hij achter de ferrari kunnen blijven rijden maar teveel snelheid verloren.
Had hij dit gedaan was zijn achterstand bij het uit komen van de bocht op dat moment te groot geworden om in de slipstream een inhaal actie uit te voeren.
Of hij iets later niet in de gelegenheid zou zijn gekomen is een tweede.

HALLO [deze text leest u alleen als u een illigale versie van windows heeft]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: looney2
Volgens mij staat er (en daarom ook het vonnis) bij het afsnijden moet je jouw verkregen voordeel
terug geven!!
En dat is iets anders, dan dat wat hamelton heeft gedaan.
Gaat hij netjes in de remmen en blijft hij achter de ferrari in de chicane verliest hij teveel snelheid om op het volgende rechte stuk de inhaal actie uit te voeren.
En daarom is de straf van 25 sec. gewoon volgens de regels.
Want sinds dit vorig jaar worden dit soort straffen ook achteraf uit gesproken.
De grootste stemming makers over dit oordeel komen bijna allemaal (lees pers geschreven of beeld) uit Engeland of Duitsland.Mc.Laren/Mercedes.
Maar om nou te weten of Hamelton voordeel heeft gehad door zijn handelswijze moet je, of zelf rijden of veel kijk ervaring hebben of kennis van zaken hebben.
Mijn persoonliujke mening is:
Hamelton had harder kunnen,dan had hij achter de ferrari kunnen blijven rijden maar teveel snelheid verloren.
Had hij dit gedaan was zijn achterstand bij het uit komen van de bocht op dat moment te groot geworden om in de slipstream een inhaal actie uit te voeren.
Of hij iets later niet in de gelegenheid zou zijn gekomen is een tweede.


Precies, hij heeft bewust de chicane afgesneden om bij Kimi een goede slipstream te krijgen in plaats van een tikje harder remmen en achter Kimi aan de chicane goed te nemen. Zo heeft hij onrechtmatig voordeel van de situatie gehad en daar is ie terecht voor bestraft.
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik geloof jullie hebben een andere race gezien wink.

 

Indien Hamilton achter Kimi was gebleven voor die bocht en dus de bocht niet had afgesneden, was hij na die bocht met dezelfde snelheid achter Kimi gekomen en kon daardoor eerder de versnelling inzetten en eerder inhalen omdat duidelijk was dat hij op dat moment een betere speed had.

 

Nu ging hij na die bocht terug van het gas om achter Kimi te komen. Op het moment van de finishlijn reed hij tussen 5-10 km/h langzamer dan Kimi en presteerde het nadat hij achter hem had gereden hem toch nog in te halen.

 

Dit is voor mij de grootste flater van de Formule 1 sinds jaren. Mercedes heeft zelfs tijdens de race een verbale goedkeuring gekregen van de wedstrijdleiding voor deze aktie. Deze goedkeuring is ook de basis waarom McLaren beroep heeft aangetekend. Norbert Haug zei in de Bild krant dat hij anders Lewis instruktie had gegeven nog een keer achter kimi te gaan rijden indien de wedstrijdleiding deze aktie van Lewis niet had goedgekeurd.

 

Snopper

 

Xtrend ET9500 met OpenPli 3.0 met Kathrein 90cm (19.2 en 23.5)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij hebt inderdaad een andere race gezien. Kimi dwong Lewis om nog harder te remmen of uit te wijken doordat Kimi zijn auto naar de buitenkant liet lopen. Lewis koos bewust voor uitwijken om daarna weer zo snel mogelijk in de kont van Kimi's Ferrari te duiken. En dat is nou net het voordeel wat hij behaald heeft.

 

Ik laat het hier verder bij want ik heb geen repeat knop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jan Lammers op f1.gpudate,

 

"Het grootste onderwerp van gesprek was natuurlijk de inhaalmanoeuvre van Hamilton en de daaropvolgende straf die hem de race kostte. Ik zie de hele actie eigenlijk als een race-incident. Raikkonen drukte Hamilton bijna van de baan en dus moest Lewis wel de bocht afsteken. Dat deed hij behoorlijk theatraal en het heeft hem zeker geen verlies opgeleverd. Hij had een beter momentum voor de volgende bocht. Kimi was zelf echter ook niet helemaal zonder zonden. In het heetst van de strijd nam hij een flink risico door Hamilton bijna van de baan te rijden. De straf vond ik wat dom. Meestal worden die beslissingen gemaakt door lieden zonder race-ervaring, die zich dus niet kunnen inleven in een coureur. Blijkbaar weegt de stem van de mensen die er wel verstand van hebben minder zwaar. "

 

Lauda op dezelfde site

 

"Niki Lauda is niet te spreken over de beslissing van de wedstrijdleiding om Lewis Hamilton te bestraffen voor het incident met Kimi Raikkonen in Spa. Volgens de drievoudig wereldkampioen deed Hamilton niets verkeerd en was hij de rechtmatige winnaar in België.

"Hamilton deed helemaal niets verkeerd", zei Lauda tegenover Autosport. "Hij zat aan de buitenkant en liet Kimi voorbij, zoals het hoort. Er gebeurde niets speciaals, Hamilton deed het juiste door hem voorbij te laten. Het was een perfecte race voor Lewis."

 

"Voor beide coureurs waren de risico's enorm in het laatste deel van de race, maar Hamilton maakte minder fouten en won de race. Hij had het niet beter kunnen doen. Hij toonde aan over een perfecte wagenbeheersing te beschikken in de regen. Je kan alleen maar je pet af nemen voor hem, en hem feliciteren."

 

Dezelfde site http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2008/09/10/fia-official-italie-is-gek-op-me/ , hoe bedoel je corrupt! Lachwekkend gewoon.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je je in de coureur moet verplaatsen, zoals Lammers in het volledige bericht ergens zegt, deed Kovelainen ook niks verkeerd toen ie Webber achterstevoren butste. Hij probeerde Webber immers uit te remmen en dat is normaal want als coureur wil je allemaal naar voren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Maku
Jan Lammers op f1.gpudate,
"Het grootste onderwerp van gesprek was natuurlijk de inhaalmanoeuvre van Hamilton en de daaropvolgende straf die hem de race kostte. Ik zie de hele actie eigenlijk als een race-incident. Raikkonen drukte Hamilton bijna van de baan en dus moest Lewis wel de bocht afsteken. Dat deed hij behoorlijk theatraal en het heeft hem zeker geen verlies opgeleverd. Hij had een beter momentum voor de volgende bocht.


En dit is nou net waar het om gaat,en waar de straf voor is uit gesproken!!

HALLO [deze text leest u alleen als u een illigale versie van windows heeft]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat van Hamilton uit een bericht bij F1 R*cing: "Als je de ballen niet hebt om later te remmen, dan is het je eigen probleem. Al met al is het de coureur die in die situatie moet aanvoelen hoeveel grip er is en hoe je verder op het randje kunt rijden."

 

Heeft ie zijn eigen setje in de Ardennen laten liggen, want hij kon tijdens de kwalificatie in Monza geen deuk in een pakje boter rijden. Zijn eigen teamgenoot moest ie met een verrekijker dichterbij halen en zelfs Kimi stond nog voor hem.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste auto`s vooraan staan met een droog weer setup

De andere team`s moeten haast wel een (betrouwbare) voorspelling hebben dat het morgen droog is.

Want anders waren de grote team`s ook wel met een regen setup de kwali ingegaan.

 

 

HALLO [deze text leest u alleen als u een illigale versie van windows heeft]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...