Ga naar inhoud


Schotel op schuin dak


Alex1970

Aanbevolen berichten

Ik zie hier op de site veel mooie opstellingen maar blijkbaar is iedereen gezegend met een gevel op het zuiden.

Ik woon in een tussenwoning met de achtergevel pal op het westen en wil een draaibare schotel plaatsen.

Aan de achter- of voorgevel betekent dus dat ik de helft van de satelieten niet kan ontvangen omdat het huizenblok er dan voor zit.

Zelfs achterin de 10m diepe tuin kom ik denk ik niet verder dan hooguit 20 graden uit het zuiden.

Dus zal mijn schotel op de nok moeten.

Ik heb helaas daar geen plat dak van een dakkapel of zo of een schoorsteen, dus zal de mast door het dak heen moeten.

Wie heeft hier ervaring mee om dit te bevestigen?

 

Afhankelijk hoe schuin het dak is en hoever ik wil kunnen draaien kan de schotel misschien ook iets onder de nok?

Zonder direct de stelling van pythagoras ed. te gaan gebruiken graag de ervaringen van anderen of hoe ik dat eenvoudig kan uitrekenen...

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Voor je gaten in je dak gaat maken, kun je niet een mast aan de achtergevel bevestigen en de schotel boven het dak uit naar de hele reeks laten kijken. Dat is nl. wat ik ook doe, ik heb hem ook aan de westgevel en ontvang van 45 west tot 57 oost (omdat de schotel niet verder wil draaien).

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Lexzie
Ik heb helaas daar geen plat dak van een dakkapel of zo of een schoorsteen, dus zal de mast door het dak heen moeten.
Wie heeft hier ervaring mee om dit te bevestigen?


In Nederland zie je dat niet vaak, in Duitsland des te meer.
Kijk eens bij enkele Duitse webshops.

Dreambox 8000HD, Xtrend et5000 & et9000, Qnap 209-II Pro 2Tb,Wavefrontier T 90,Stab HH120 Triax 78 cm, Triax 78 cm CDS Duo LNB

Member of the PLi team

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat jij nodig hebt is zoiets:

 

92031.jpg

 

En dan een mastafschermhoes:

 

00044209abb.jpg

 

En dat in combinatie met een dakpan met doorvoer is alles wat je nodig hebt.

 

 

Dreambox 8000HD, Xtrend et5000 & et9000, Qnap 209-II Pro 2Tb,Wavefrontier T 90,Stab HH120 Triax 78 cm, Triax 78 cm CDS Duo LNB

Member of the PLi team

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast fatfreddy

Als je een dakconstructie met dat soort balken hebt dan is die wel te gebruiken. Bij een sporendak is dat een ander verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook mijn achtergevel kijkt op het westen en mijn mast steekt , horizontaal gemeten , 120cm achter de nok door het dak .

Halfweg de zolder zit een spant , daarlangs gemonteerd , staat de mast in een dikkere buis (± 100 cm hoog) met een voetplaat op de (houten) zoldervloer .

Aan het spant zit de mast met een strop (gebogen 10 mm draadstang) vast

Het mastdeel dat naar buiten gaat staat geklemd in de voetbuis .

Door die klembouten en de strop iets los te draaien kan ik binnen de mast (er zit ook nog een beugel met 2 grepen aan geklemd) met motor en al , mooi op het zuiden afstellen .

Door de lange voetpijp heb ik ook de mogelijkheid de mast zover in of uit te schuiven als nodig is om geheel oostelijk , de schotel net over de nok te laten "kijken"

post-368-1318259755,7688_thumb.jpg

post-368-1318259755,8105_thumb.jpg

post-368-1318259755,8394_thumb.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat zijn heel oude vlekken , toen de afdichting nog niet optimaal was .

De kontaktdozen zijn daarna pas aangebracht , bovendien is zijn het TRUST dozen , en die kunnen wel tegen een (stroom) stootje . :D

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Destijds (1996) werd me een 3" verwarmings buis gratis aangeboden , goed in de menie .

Daar heeft jaren mijn Egis rotor met 150 prime focus op gestaan . Enkele weken terug is daarvoor de 120 cm Fibo Gregorian voor in de plaats gekomen en bij die gelegenheid heb ik het mastdeel buiten een verfje gegeven .

Maar van roest op dat deel was nog steeds niets te zien .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast fatfreddy

Die was ik ook aan het zoeken maar kan het helaas niet vinden.Dat is een mooi systeem waarbij er geen gat in het dak gemaakt hoeft te worden.Kun je mij ook vertellen hoeveel gewicht of anders gezegd wat voor formaat schotel er aan gehangen kan worden DennUs ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bent van deze laatste oplossing wel afhankelijk wat voor een daklatten (dacht dat die dingen zo heten) er onder je dakpannen liggen.

 

Met die hier thuis onder de dakpannen liggen zou ik het wel kunnen vergeten. Deze zijn niet van een kwaliteit waar ik een schotel, door wat wind, probleemloos heen en weer ziet gaan. De "paal door het dak" oplossing is een zeer stevige manier al moet je dan wel een gat maken en een betonnen vloer hebben zou ook wel makkelijk zijn. wink

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...