Ga naar inhoud


Frankrijk: DVB-T blijft hard doorgaan


rolandroland

Aanbevolen berichten

Frankrijk: DVB-T blijft hard doorgaan

vrijdag 1 augustus 2008

Vanaf vandaag, 1 augustus zullen opnieuw vier nieuwe TNT-zenders (digitale ethertelevisie/radio) worden aangezet om een vrij groot gedeelte van Frankrijk te gaan bestrijken. Voor alle duidelijkheid, TNT (Television Numerique Terrestre ) is de Franse naam voor DVB-T(Digital Audio Broadcasting).

Het gaat om Villers-Cotterêts (Aisne), Voulte-sur-Rhône (Ardèche), Pamiers (Ariège) en Igny (Essonne). Alle inwoners van deze regio's zullen digitaal van een dertigtal gratis en betalende tv-programma's kunnen genieten via de ether.

 

Met tot hiertoe maar liefst 54 zones, wordt nu reeds 87% van de Fransen voorzien van TNT. Vóór het eind van dit jaar zouden trouwens alle voorziene zones operationeel moeten zijn, zodat bijna heel Frankrijk (89%) kan genieten van dezelfde voordelen.

 

Maar nog is men nog niet klaar want daarna worden de TNT signalen in hoge definitie (HD) bedoeld voor bepaalde grote steden, aangepakt.

 

Bron: Satmag

 

< In Nederland hebben wij slechts 23 zenders + 2 voetbal kanalen. In Frankrijk zo een 30 zenders. Kunnen er dan in Nederland niet meer zenders bij?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 40
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

ook is het vermelden waard dat je die TNT Franse zenders gewoon gratis uit de lucht pikt en niet hoeft te betalen zoals in nederland. !

ET10000 4x DVB-S2, ET4000 client, OSCAM, CanaalDigitaal, TNTSat.

Reelbox AVG 3x DVB-S2, 1x DVB-T (staat nauwelijks aan)
Visiosat G3+ (28.2E-23.5E-19.2E-13E) 4x ALPS quad 0,2db, PHILIPS 55PUS9109 TV
(2x Xsat CDTV410 & Cherokee 9000 NG4 in de kast)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niet gezegd dat ik 17euro voor kabel normaal vind, en 7euro voor digitenne niet. Ik vermelde alleen dat de TNT in frankrijk gratis is.

 

Maar als je toch mijn mening wilt hebben, ik vind het in het algemeen een schande dat je voor de ~9 reguliere kanalen in nederland (NLD1-2-3 en de comerciele) moet betalen.....

Maar dat is mijn meneing.

ET10000 4x DVB-S2, ET4000 client, OSCAM, CanaalDigitaal, TNTSat.

Reelbox AVG 3x DVB-S2, 1x DVB-T (staat nauwelijks aan)
Visiosat G3+ (28.2E-23.5E-19.2E-13E) 4x ALPS quad 0,2db, PHILIPS 55PUS9109 TV
(2x Xsat CDTV410 & Cherokee 9000 NG4 in de kast)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De publieke omroepen Ned. 1,2 en 3 en alle regionale omroepen zijn gratis en vrij te ontvangen op IEDERE DVB-T ontvanger.

Overigens hebben wij in Nederland ook nog een uniek systeem ten opzichte van andere landen.

KPN heeft heel erg veel zenders staan omdat ze graag verzorging binnenshuis willen bieden. Dit kan alleen met veel zenders. In vrijwel alle andere landen zie je dat niet. Daar moet je gewoon met een hark je dak op. Ontvangst binnenshuis is alleen goed te doen tot maximaal een kilometer of 10 vanaf de zendmast en vaak minder.

Doordat KPN zoveel zenders heeft staan voor haar indoor dekking zullen de kosten per kijker ook veel hoger zijn dan in het buitenland is mijn mening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: rolandroland
Neem aan dat het inwoners aantal geen invloed heeft op het aantal zenders. Meer mensen zorgen niet voor meer zenders (-: als ik je zin LETTERLIJK neem! Een zender als Het Gesprek zou ik er nog wel bij willen hebben!


Natuurlijk wel.
In Frankrijk worden de TNT zenders ook niet uit de algemene middelen betaald, maar moeten ze zichzelf financieren (reklame).
Met 60 miljoen kijkers kun je natuurlijk meer geld ophalen dan met 16 miljoen kijkers. Er is dus (financiële) ruimte voor meer zenders.

Overigens is die dekking zeer theoretisch en is er buiten de grote steden heel vaak geen ontvangst. Ik zit zelf in zuid-west Frankrijk en krijg hier 0 TNT. Terwijl er hier toch geen enkele overlast is van zenders uit het buitenland. Ook als alle geplande zenders zijn 'aangestoken' zal ik hier geen ontvangst hebben.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan wel zijn dat je nog geen ontvangst hebt met TNT, deze is immers nog altijd niet landelijk!

Na de geplande zenders gaat men terug bekijken hoever men al in de praktijk staat!

 

Maar ik ben het ook eens dat het belachelijk is dat je alleen maar de PO en je eigen regionale gratis kan ontvangen.

 

En in de ons omringende landen is het wel zo dat je een mooi pakketje gratis zenders gewoon uit de lucht kunt halen zonder abo.

Ze moeten niet allemaal gratis zijn al denk ik dat de "belangrijkste/grootste" zenders gratis moeten zijn:

 

NL1

NL2

NL3

regionale

RTL4

SBS6

 

Zoals ook in Zweden het geval is! Qua rechten is er geen probleem, want theoretisch gezien zend men via antenne nooit uit in het buitenland!

 

Over de binnenhuisontvangst moeten we ook wel eerlijk zijn dat Nederland & Vlaanderen op een vrij makkelijke manier dit kunnen realiseren terwijl in vele Europeese landen dit veel moelijker is door de oppervlakte en het reliëf!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

waarom vind iedereen 17 euro voor een kabelaansluiting wel normaal en 7 euro voor digitenne niet?

 

Daar heb je in principe wel gelijk in en ik heb er over nagedacht.

 

Mensen die TV willen kijken en niet voor een kabelaansluiting niet wilden betalen hadden als alternatief ontvangst via de antenne.

Met een beetje geluk en gunstig wonen, had je er ook gratis ARD1/ZDF/ARD3 en eventueel de Belgen bij. Gratis.

Wilde je geen antenne meer op je dak kon je overschakelen naar het Centrale Antenne System. Daar moest wat voor betaald worden en iedereen begreep dat. Later werd het een kabel-aansluiting met veel meer aanbod en ook daarvoor begreep iedereen dat je wat meer moest betalen.

Toen de commercielen kwamen, begon dat met RTL 4/5 etc. Die konden niet terrestisch uitzenden omdat ze daar nooit een vergunning voor zouden krijgen. Zouden ze dat wel hebben gemogen, hadden ze dat vast wel gedaan. De satelliet bood echter uitkomst en hiermee konden de kabelmaatschappijen van signaal worden voorzien. Die zagen daar brood in en de kabel werd als maar duurder. Er was geen alternatief, behalve dth satontvangst. Dat was in het begin ook gratis, afgezien van die RTL-Veronique decoder die je éénmalig moest betalen.

Het absurde is nu dat in tegenstelling tot veel andere landen, RTL en co. moeten betalen om op de kabel te mogen komen in plaats van andersom. De kabelmaatschappijen zouden aan de commercielen moeten betalen voor hun doorgifte. Hun aanbod wordt namelijk aantrekkelijker.

 

Wat de kosten van Digitenne betreft: leuk dat het er is. NED1/2/3/Regio moeten natuurlijk gratis te ontvangen zijn.

Wat de commercielen betreft, laten die maar zien hoe ze hun klanten bereiken. Ik vind dat voor commerciele TV via de ether niet betaald moet worden. Wel voor een Pay-TV aanbod, waar ik niet met reclame geconfronteerd wordt.

Als de commercielen met Ned1/2/3 willen concurreren moet ook hun aanbod gratis zijn net zoals Ned1/2/3. Dit had de overheid moeten regelen en zijn in gebreke gebleven.

De kosten van Digitenne hadden de commercielen moeten betalen, niet hun klanten.

 

Bij kabel heb je niet de mogelijkheid van uitsluitend ontvangst van Ned1/2/3 zonder de commercielen. Eigenlijk zou dit wel moeten om een eerlijke concurrentie met Digitenne te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Het absurde is nu dat in tegenstelling tot veel andere landen, RTL en co. moeten betalen om op de kabel te mogen komen in plaats van andersom" Dit is een paar jaar geleden gestopt. De kabelaar van Veendam heeft toen nog geprobeerd om deze betaling door te laten gaan onder dreiging van het van de kabel gooien van RTL&co. Was leuk geprobeerd maar wel mislukt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: EdjeKroketje
De publieke omroepen Ned. 1,2 en 3 en alle regionale omroepen zijn gratis en vrij te ontvangen op IEDERE DVB-T ontvanger.
Overigens hebben wij in Nederland ook nog een uniek systeem ten opzichte van andere landen.
KPN heeft heel erg veel zenders staan omdat ze graag verzorging binnenshuis willen bieden. Dit kan alleen met veel zenders. In vrijwel alle andere landen zie je dat niet. Daar moet je gewoon met een hark je dak op.

Nederland is dan ook één van de weinige landen waar we in staat zijn hier een probleem van te maken. Van mij mag het harkenpark zo terug komen. smile

Hier moet je trouwens ook met een hark het dak op.. Hopelijk straks met Roosendaal niet meer.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

KPN had in geen honderd jaar mensen het dak op gekregen, we wonen niet in Engeland. Als je die toestand/kosten moet maken plaats je waarschijnlijk liever een schotel. Aan de andere kant vindt ik het wel jammer dat er nu niet met een kanaalcapaciteit van meer dan 25 mbit/s kan worden gewerkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...