Ga naar inhoud


's nachts verwarming lager zetten,heeft het nut?


pukje

Aanbevolen berichten

Interessante discussie... ik vraag me dit ook al jaren af. Zelf zet ik de verwarming 's nachts op 14 graden... overdag staat hij op 19.5

Het is volgens mij voordeliger om je temperatuur te laten dalen als de "koude" tijd lang genoeg is... als je je kamer opwarmt van zodra hij koud is zal het waarschijnlijk niet uitmaken... maar laat je hem enkele uren koud, dan haal he daar je winst uit. Ieder uur dat je kamer koud blijft loopt je winst op...

Het is dus volgens mij een belangrijk gegeven om te kijken naar de verhouding tussen warme tijd en koude tijd...

 

 

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 143
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: alfred de witt
Het woord comfort en gevoelstemperatuur spelen ook een rol. Op het moment dat je sávonds gaat zitten wil je het behaagelijk maken. Dan gaat alle theorie over boord want dan wil je gewoon warmte. Dus als je wilt verdelen over 24 uur moet je het juist verdelen.


Ja ik (we) kom(en) nu ergens:
Hoe kleiner de delta T tussen binnen en buiten hoe minder
verliezen.
We willen het natuurlijk niet koud hebben ,dan kunnen we alleen
de gemiddelde temperatuur in de woning zo laag mogelijk houden
en dat gaat met 's nachts kachel uit.

Maar toch blijf ik er nog bij dat de besparing heel weinig is.
Stel het is om 22:00uur 21 graden de CV gaat uit en om 07:00uur
is het 18 graden dan hebben we over 9 uur gemiddeld (21-18)/2 =
1.5 graden minder over de dag heen is het dag gemiddelde
maar 0,5 graden minder.
Dan is de besparing maar minimaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: pukje

Maar toch blijf ik er nog bij dat de besparing heel weinig is.
Stel het is om 22:00uur 21 graden de CV gaat uit en om 07:00uur
is het 18 graden dan hebben we over 9 uur gemiddeld (21-18)/2 =
1.5 graden minder over de dag heen is het dag gemiddelde
maar 0,5 graden minder.
Dan is de besparing maar minimaal.


Dat is niet hoe je moet rekenen. De delta t is niet tussen de max/min temperatuur in je huis, maar het verschil tussen binnen en buiten.
Stel, in jouw voorbeeld is het buiten 7 graden.
delta t gemiddeld zonder stoken is dan 12.5
delta t met stoken is dan 14.
Stel dat het warmteverlies recht evenredig is met delta t, dan verlies je 'snachts bijna 11% meer energie als je wel stookt, vergeleken met als je niet zou stoken.

En dat is vrij fors.

Maar of dat opweegt tegen het verlies wat je vervolgens hebt omdat je CV ketel iets minder rendement haalt omdat hij harder moet stoken om 'smorgens weer van 18 naar 21 graden te gaan, ligt uiteraard aan je ketel en aan je huis.
Maar even gesteld dat je een HR ketel hebt, die zijn volgens mij vrij slim in het voorkomen dat de branders vol gas moeten.

Ik denk dus dat niet stoken 'snachts eigenlijk altijd wel een besparing geeft, maar of het in geld uitgedrukt veel oplevert weet ik niet.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: pieterg
Maar of dat opweegt tegen het verlies wat je vervolgens hebt omdat je CV ketel iets minder rendement haalt omdat hij harder moet stoken om 'smorgens weer van 18 naar 21 graden te gaan, ligt uiteraard aan je ketel en aan je huis.
Maar even gesteld dat je een HR ketel hebt, die zijn volgens mij vrij slim in het voorkomen dat de branders vol gas moeten.

Precies! Zo'n slimme ketel kan het koudste seizoen al 3-4-5 uur vooraf aan het stoken gaan om je "nachtverlaging" weer goed te maken. Als de nachtverlaging niet te laag was, heeft ie daar geen moeite mee; sterker nog als tie door mag branden moduleert ie lekker de hele nacht op een zacht pitje door en hoeft niet voluit te gaan branden.
Hoewel: is het niet zo dat een ketel het meeste rendement geeft als hij maximaal moet branden? Of geldt dat niet meer bij nieuwe modulerende ketels met een rendement van 98%

Groet, Henk

Inverto IDL7000m PVR CD HD160GB|Firmw.1.4.214.103|

CImodule: AstonCrypt Dual CAM 1.07 [update: v.2.2300T]

Buiten gebruik ivm glasvezel: HomeCast / Triax60cm|CD Twin-DuoLNB 2x coaxkabel

Cogas-glasvezelbuitenaf/FiberNL=> nu Online.nl & Canal Digitaal SamsungTV-app.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stel je moet iets verwarmen dat 1000 joule per graad kost om het te verwarmen.

Het kost je 100 joule per uur om het op deze temperatuur te houden, deze 100 joule is het verlies dat het afstaat aan de omgevings temperatuur.

In 10 uur tijd zeg maar bij nacht zal ons voorwerp in theorie 1 graad zakken in temperatuur (10 keer 100 joule).

Aan het begin van de morgen zal er ook weer 1000 joule in moeten om het voorwerp weer op de gewenste temperatuur te krijgen.

Dus zo berekend maakt het niets uit om de temperatur te verlagen.

Maar is het niet zo dat je doordat het verschil met de omgevings

temperatuur steeds groter word er ook steeds meer energie moet worden gestoken om het voorwerp op temperatuur te houden, ik bedoel kost het niet meer energie per uur om iets op 20 graden te houden dan de temperatuur op 15 graden te houden. Dus de kachel uitzetten bij nacht zou dan goedkoper zijn omdat de gemiddelde temperatuur over 1 dag dan lager is.

sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie)

samsung dvbt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt er ook aan hoelang de nacht duurt. Bij ons staat de verwarming altijd aan en het verbruik valt best wel mee. Mijn vrouw gaat niet voor 01.00 naar bed en ik moet er al weer om 04.30 uit. Voor die 3 a 4 uurtjes zet ik hem niet lager.

VU+ Duo en 2x dreambox .

--------------------------------

plus 2 ruwharige tekkels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: clemens2

Dus de kachel uitzetten bij nacht zou dan goedkoper zijn omdat de gemiddelde temperatuur over 1 dag dan lager is.


Precies mijn bewering ,en volgens mijn berekening wordt de
gemiddelde dag (24uur) temperatuur 0,5 graden lager als je
's nachts de verwarming laag zet ,dus een minimale besparing.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Of ik het goed bereken weet ik niet maar globaal in de 6 winter maanden gemiddelde temperatuur 10 graden (schatting) ik betaal, ook schatting, in deze 6 maanden 150 euro per maand voor de verwarming dit is om mijn huis binnen 10 graden warmer te maken.

als mijn gemiddelde temperatuur 10% zakt door in de nacht de verwarming uit te zetten zal mijn winst op mijn rekening ook 10% moeten zijn.Dit zou dus 15 euro per maand zijn.

sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie)

samsung dvbt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: HenkRood

Hoewel: is het niet zo dat een ketel het meeste rendement geeft als hij maximaal moet branden? Of geldt dat niet meer bij nieuwe modulerende ketels met een rendement van 98%

Groet, Henk


Nee, een moderne HR-ketel(met modulerende brander) stook voordeliger wanneer hij niet 'vol-gas' brandt.

Groeten, Hans

Groeten, Supersnail

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mogelijk een mooi voorbeeld.

 

Mensen bij ons in de straat met exact het zelfde huis en/isolatie hebben de traptreden dicht getimmerd en voor het trappengat een deken hangen om de warmte beneden te houden.

Als er iemand van boven naar beneden komt krijg je meteen het gevoel of er een koufront binnen komt.

 

Bij mij zelf heb ik alle binnen deuren open staan en hou alleen in de winter de zolderdeur dicht.

 

De temperatuur gaat `s nachts op 15 graden en staat overdag op 20/22 graden.

Al met al gebruiken wij ongeveer elk jaar 80m3 meer gas dan de buren.

Wel heb ik op het zuiden een serre met veel ramen waar als de zon schijnt heel veel warmte binnen komt.

Daartegen moet deze in de dagen dat het echt vriest ook verwarmt worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Door te grote temperatuur verschillen in huis krijg je tocht.

Hierdoor wordt je gevoelstemperatuur lager en ervaar je het binnenklimaat als onaangenaam.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: clemens2
Of ik het goed bereken weet ik niet maar globaal in de 6 winter maanden gemiddelde temperatuur 10 graden (schatting) ik betaal, ook schatting, in deze 6 maanden 150 euro per maand voor de verwarming dit is om mijn huis binnen 10 graden warmer te maken.
als mijn gemiddelde temperatuur 10% zakt door in de nacht de verwarming uit te zetten zal mijn winst op mijn rekening ook 10% moeten zijn.Dit zou dus 15 euro per maand zijn.

Door de verwarming lager te zetten zakt jou gemiddelde temperatuur
geen 10% (2 graden).

een voorbeeld:
om 00:00 zet je de verwarming laag dan is het nog 20 graden
Om 08:00 zet je de verwarming weer op 20 en jou woning is in
die tussentijd afgekoeld vaan 17 graden.
De gemiddelde temperatuur tussen 00:00 en 08:00 is (20 + 17)/2 = 18,5 graden dus een verlaging van 1,5 graden over 8 uur.
Over 24 uur (om het dag gemiddelde te bepalen) is dat 1,5*8/24= 0,5 graden.

de deltaT zonder nachttemp verlaging = 20-10 = 10 graden
de deltaT met nachttemp verlaging = 19,5-10 = 9,5 Graden
De besparing is dan 5%.

Als de buitentemperatuur geen 10 graden maar 0 graden is dat
word de deltaT 20 graden zonder tempverlaging en 19,5 met
temp verlaging dan is het nog maar 2,5 % besparing.

Dus hoe kouder het buiten is hoe minder voordeel je hebt als
je de kachel 's nachts lager zet. shocked

En hoe beter de woning geisoleerd is hoe minder voordeel
je hebt als je de kachel laag zet omdat de temperatuur
's nacht minder zakt dus b.v. niet tot 17 graden maar
tot 18,5 graden shocked



Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik krijg het er warm van .................

 

Groet, Henk

Inverto IDL7000m PVR CD HD160GB|Firmw.1.4.214.103|

CImodule: AstonCrypt Dual CAM 1.07 [update: v.2.2300T]

Buiten gebruik ivm glasvezel: HomeCast / Triax60cm|CD Twin-DuoLNB 2x coaxkabel

Cogas-glasvezelbuitenaf/FiberNL=> nu Online.nl & Canal Digitaal SamsungTV-app.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...