Ga naar inhoud


Vraagje aan een rij instructeur


Puch

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout


Toch is het zo. De wetgever schuift hier heel duidelijk de verantwoording naar de weggebruiker.
Je moet dus stoppen, uitstappen en het bord sneeuwvrij maken.

In welke wet zou zoiets staan ?

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout

Zou het vanwege het onleesbare verkeersbord tot een rechtsstrijd komen, kan de wetgever zich op "Farce Majeur" beroepen. Overmacht dus. Je kunt onmogelijk verlangen dat het Rijk ten alle tijden het bord zichtbaar maakt.
De verantwoording ligt bij de automobilist.


Als de wetgever zich op overmacht kan beroepen, waarom zou de overtreder dit dan niet kunnen ? Hoe kan je een bord willen negeren als je je niet eens bewust bent van zijn aanwezigheid ?

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout

Je kunt onmogelijk verlangen dat het Rijk ten alle tijden het bord zichtbaar maakt.


En waarom niet ? In aansprakelijkheidsconflicten staat het Rijk niet boven de wet.
Daarom bestaan er trouwens ook rechtbanken en hou zou niet de eerste keer zijn dat het Rijk veroordeeld wordt.
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 46
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

Hieronder een voorbeeld hoe de rechter oordeelt.

Dit geeft nog eens aan, dat recht niet altijd overeenkomt met je rechtsgevoel.

 

Toelichting RVV artikel 80

Hoewel de haaietanden (zo worden de voorrangsdriehoeken op het wegdek in de volksmond genoemd; vandaar dat de term nu ook in het RVV 1990 wordt gebezigd) sinds jaar en dag op de Nederlandse wegen worden toegepast is er in het RVV 1966 daaraan geen enkel woord gewijd. De reden voor dat laatste is dat haaietanden altijd in combinatie met voorrangsborden geacht worden te worden gebezigd en de voorrangs­borden wel in het RVV 1966 waren geregeld.

 

Twee omstandigheden nopen er toe in het RVV 1990 de beteke­nis van de haaietanden te bepalen.

 

In de eerste plaats blijken haaietanden ‑ zij het inciden­teel ‑ ook zonder gelijktijdige toepassing van het driehoeki­ge voorrangsbord te worden toegepast. Voorbeelden vindt men bij fietspaden op enige afstand van kruispunten als het verkeer op de parallelle hoofdrijbaan voorrang geniet. Het bezwaar dat wel is geopperd tegen de toepassing van haaietan­den zonder voorrangsbord dat bij sneeuw en dergelijke omstan­digheden de wegmarkering niet zichtbaar is, moet worden gepasseerd. Dit nadeel kleeft aan alle verkeerstekens op het wegdek. Uit de jurisprudentie kan afdoende worden afgeleid dat het ver­keersteken dan toch geldt.

Gewezen wordt op het arrest van de Hoge Raad der Nederlanden van 5 februari 1980 (208). Voor de kanton­rechter betoogde de verdachte dat de strepen die het parkeervak aanduidden niet zichtbaar waren vanwege de sneeuw en dat hem derhalve van het overtreden van het betrokken verbod geen verwijt mocht worden gemaakt.

 

De kantonrechter reageerde niet op dit betoog. De Hoge Raad zag echter geen aanleiding het bestreden vonnis te casseren.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv

Gewezen wordt op het arrest van de Hoge Raad der Nederlanden van 5 februari 1980 (208). Voor de kanton­rechter betoogde de verdachte dat de strepen die het parkeervak aanduidden niet zichtbaar waren vanwege de sneeuw en dat hem derhalve van het overtreden van het betrokken verbod geen verwijt mocht worden gemaakt.

De kantonrechter reageerde niet op dit betoog. De Hoge Raad zag echter geen aanleiding het bestreden vonnis te casseren.



Als de kantonrechter er niet op reageerd wil dat zeggen
dat de kantonrechten geen vonnis geveld heeft over de sneew

Dus er is (zover nu bekend) geen uitspraak
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: ceesv
Het bezwaar dat wel is geopperd tegen de toepassing van haaietan­den zonder voorrangsbord dat bij sneeuw en dergelijke omstan­digheden de wegmarkering niet zichtbaar is, moet worden gepasseerd.....
....Uit de jurisprudentie kan afdoende worden afgeleid dat het ver­keersteken dan toch geldt.

arrest van de Hoge Raad der Nederlanden van 5 februari 1980


Voor je gevoel is het onrecht.
De kantonrechter, en later de hoge raad, besliste anders.
Dit is slechts een uitspraak over dit thema, maar er zijn er meer geweest.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

In welke wet zou zoiets staan ?

 

Weet ik niet.

 

Als de wetgever zich op overmacht kan beroepen, waarom zou de overtreder dit dan niet kunnen ? Hoe kan je een bord willen negeren als je je niet eens bewust bent van zijn aanwezigheid ?

 

Je ziet toch dat het bord er staat?

Dus door rood licht rijden omdat je door de zon verblind werd mag ook?

 

En waarom niet ? In aansprakelijkheidsconflicten staat het Rijk niet boven de wet.

Daarom bestaan er trouwens ook rechtbanken en hou zou niet de eerste keer zijn dat het Rijk veroordeeld wordt.

 

Als dat zo zou zijn, zou autorijden godsonmogelijk zijn.

 

Ik ga voor de rechtbank klagen omdat ik het met een bon voor te hard rijden niet eens ben. Mijn gaspedaal zat namelijk klem.

Of ik ben heel hard gaan rijden omdat mijn vrouw moest bevallen en ik was op weg naar het ziekenhuis.

 

Zo kan ik er nog wel een paar verzinnen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Laat ik een ander voorbeeld geven,

Je wilt een spoorwegovergang oversteken, maar de waarschuwingslichten zijn dichtgesneeuwd en daardoor is het niet te zien of er een trein aankomt.

 

Geldt dan het rode licht niet, en rijdt je dan maar door?

 

Wat er van je verwacht wordt, is dat je het verkeersbord zichtbaar maakt, of dat je blijft wachten op de wegbeheerder, en dat die het voor je doet.

 

In de praktijk werkt dit natuurlijk anders, maar voor je verantwoordelijkheid / aansprakelijkheid verandert er niets.

 

Een collega van mij is eens veroordeeld voor het geen voorrang verlenen op een kruising.

Er stond echter een grote vrachtwagen precies voor de kruising geparkeerd, waardoor hij niet kon zien of er iemand aankwam.

 

De rechter veroordeelde hem en vertelde, dat hij dan maar had moeten uitstappen en om de vrachtwagen heen had moeten lopen, om te kijken of er niemand aankwam.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn meer rare dingen in het verkeer,

Is de parkeer meter kapot mag je niet parkeren op die plek,

Als de parkeermeter door een defekt op b.v. 20 minuten blijft

staan mag je dan wel parkeren ?

Als het antwoord nee is hoe kan ik controleren of die meter goed

functioneerd.

 

Zijn de stoplichten kapot (alles staat op groen) dan gelden de

normale voorrangs regels ,maar hoe kan ik zien welke kleur de

andere stoplichten geven ?

 

Rij ik met 30 door een straat en een kind loopt de straat op en komt

tegen mijn portier terecht (buiten mijn gezichtveld) en valt met

het hoofdje tegen de stoeprand ,wat nu?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: pukje
Rij ik met 30 door een straat en een kind loopt de straat op en komt
tegen mijn portier terecht (buiten mijn gezichtveld) en valt met
het hoofdje tegen de stoeprand ,wat nu?


Je moet zo rijden dat je tijdig kan stoppen zal de rechter zeggen.Zeker in een zone van 30 waar je met spelende kinderen moet rekenen.

VU+ Duo en 2x dreambox .

--------------------------------

plus 2 ruwharige tekkels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stukje van Twentenieuws maar in meerdere dagbladen van 12 november terug te vinden.

 

Politie en justitie in Breda hebben ruim 2900 bekeuringen verscheurd van snelheidsovertreders die in september bij wegwegwerkzaamheden waren geflitst. Velen klaagden dat de borden met de snelheidsbeperking onduidelijk waren. De politie geeft dat toe. Wie de boete al heeft betaald, krijgt het geld terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ik nog een vraag.

Voor mijn werk moet ik elke dag de grens over naar Nederland,meeste van de bundesstrasse is 100 p/u,tot 400 voor de grens,daar is het 70 p/u,tot zo is alles duidelijk en vlak voor de grens staat vaak het flitsapparaat.

Maar...100 meter na het bord 70 staat een boerderij en als ik dus vanuit Nederland kom en even naar die boerderij ga en met 100 p/u richting grens rij,hoe moet ik dan weten dat ik daar maar 70 mag ?

compu's leuke dingen,had ik er maar meer verstand van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kwestie van opletten dacht ik zo.

 

Zelfde verhaaltje kun je afsteken binnen de bebouwde kom.

Zijn vaak 30 zones, maar als je dan even een bezoekje hebt afgelegd en je wordt met 50 gelaserd dan ga je toch ook niet roepen: ik kom uit die en die oprit en daar staat geen 30 bord.

 

Met bebording heb je maar 1 kans: tegenstrijdige of onduidelijke bebording = standaard verkeersregels zonder bebording van toepassing.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben geen rij instructeur ,volgens mij zit het zo

 

de geldigheid van de snelheids bepalingen eindigen bij de grens

overgang ,ben je 1 cm over de grens gelden de regels van dat

land in nl dus 120/100/80/50

Dus in nl een rijksweg buiten de bebouwde kom 80 dus niet meer

de 100 van D

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: theparasol
Borden zijn pas 50 meter na aankondiging en maand na plaatsing wettelijk van kracht.
Daarom staan ze ook ruim voor een kruizing/zijstraat en niet stijf erop.


Onzin, regel is dat het plaatsingsbesluit gepubliceerd moet zijn. Dat jij die nooit leest maakt niet uit.
Ook logisch want hoe kun je weten hoelang een bord er staat.
Bovendien, denk eens aan al die spoedplaatsingen, weg verzakt, bord wegversmalling geplaatst en dan zou het pas een maand later gelden?

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok,ik ken de situatie daar maar als je nog nooit daar vanaf nederlandse zijde de grens over bent geweest en je moet ff bij de bewuste boerderij zijn dan zie je dat bord toch nooit !!

 

En de standaard snelheid op bundesstrassen is 100 k/u.

 

@the parasol,ken je de grensovergang Hardenberg...Wielen ?

compu's leuke dingen,had ik er maar meer verstand van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...