Ga naar inhoud


nationale wetenschapsquiz: ontvangstkwaliteit radiosignalen


mmm

Aanbevolen berichten

Vandaag stond ie weer in de krant, de nationale wetenschapsquiz. Dit keer met een vraag die past bij de interesse van veel mensen hier op het forum: radio.

Citaat:

Vraag 13: Wat gebeurt er met de ontvangstkwaliteit van radiosignalen, als er niet een paar duizend, maar een paar miljoen mensen de radio aanhebben?

 

A. Het signaal blijft even sterk.

B. Het signaal wordt zwakker.

C. Het signaal wordt sterker.

Dit heb ik mij vroeger al eens afgevraagd, en ik weet het echt niet. Hoewel C mij onzin lijkt.

Wat denken jullie? en waarom?

 

Groet,

cool

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 77
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

ik sluit me hierbij aan, maar we moeten natuurlijk ook nog even de uitleg hiervan hebben. Ik denk dat de uitzendsterkte of hoe dat ook genoemd wordt niet afhankelijk is van het aantal gebruikers, dit in tegenstelling tot internet (hoe drukker, des te meer file op de digitale snelweg, dus trager).

Verbeter me als het niet goed is.

db 7020s Gemini 4.3/ echostar 890DB-2ci/ premiumX 7100 PGU

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: mmm
Hoewel C mij onzin lijkt.

Waarom zou antwoord C onzin zijn?

Elke geleider zal een deel van de zend-energie afnemen waardoor deze verminderd.
Als er meer radio's op die zender zijn afgestemd zal er meer vermogen van de draaggolf
worden onttrokken die door de zender weer word aangevuld.

Het uitgestraalde vermogen van de zendantenne zal dus
hoger worden om de draaggolf in stand te houden.


Daarmee zou je dus aan de kant van de zender ook kunnen meten hoeveel ontvangers
er afgestemd zijn op de zender

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

 

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

smile Bedankt voor jullie snelle reacties.

 

We kunnen dit natuurlijk ook doortrekken naar satelliet signalen.

De astra zend met een constant vermogen uit. Ik denk zelf dat een miljoen antennes meer of minder niet uitmaakt. Het gaat om het vermogen per oppervlak op aarde, en dat blijft gelijk.

 

Daarom zou ik ook voor antwoord A) kiezen.

 

Citaat:
Het uitgestraalde vermogen van de zendantenne zal dus

hoger worden om de draaggolf in stand te houden.

Leo, met jou redenering, en gelijkblijfende uitzendvermogen, zou het betekenen dat je antwoord B) kiest. Maar corrigeer me als ik het niet goed begrepen heb.

 

Groet,

cool

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nationale wetenschapsquiz, hmmmm, die hebben vaak onverwachte antwoorden, dus kies ik voor C.

Miljoenen radio's staan afgestemd op de zender, dus ook miljoenen antennes, en laten die nu net het signaal versterken. Zal vast iets van weglekken de atmosfeer in en dus wordt het signaal sterker. whistle

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Lambik61
HAhahaha :D

Dus als we allemaal onze ontvangers op Nilesat zetten kunnen we het allemaal wel ontvangen omdat het signaal dan sterker wordt?

confused


Gaat helaas niet op voor schotelantennes, te richtingsgevoelig. :D

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Hmmm...ik ga er vannacht toch over nadenken.

 

Ik wil niet muggezifterig doen, maar hoe luisteren die miljoenen mensen naar die radio-zender? Via de kabel of rechtstreeks uit de ether?

 

Hoe dan ook. Iedere ontvanger heeft een afgstemde kring. Deze kring moet in resonantie gebracht worden op de gewenste frequentie. Dan vind er opslingering plaats. Dat kost energie.

Hoe minder demping, hoe meer opslingering.

Op het moment dat de golf, bijvoorbeeld op 100 km afstand wordt ontvangen is de golf al vertrokken. Hoe "weet" de zender dan dat die zwaarder belast wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout

Op het moment dat de golf, bijvoorbeeld op 100 km afstand wordt ontvangen is de golf al vertrokken. Hoe "weet" de zender dan dat die zwaarder belast wordt.

Hoe die zender dat weet??

Door een sprietje in een resonantie kring te brengen ontrek je energie van de draaggolf.

Dus moet de zender meer vermogen leveren om het zelfde veld in stand te houden.

 

 

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

 

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: satcat
Als je het beschouwt als een grote transformator met inplaats van een ferro-kern een grote lucht-kern krijg je zomaar antwoord B.


Als B juist is, dan zou dat dus betekenen dat je aan afname van het zendvermogen kunt meten hoe hoog de luisterdichtheid is.

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...