Ga naar inhoud


nationale wetenschapsquiz: ontvangstkwaliteit radiosignalen


mmm

Aanbevolen berichten


  • Reacties 77
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: boaz
Als B juist is, dan zou dat dus betekenen dat je aan afname van het zendvermogen kunt meten hoe hoog de luisterdichtheid is.

In theorie, en dan nog alleen in een specifieke richting. Een antenne zuidelijk van de zendmast zal denk ik geen invloed hebben op de signaalsterkte noord.

Verder gaat denk ik 99%+ van het signaal op aan stalen hekken, auto's en andere zooi vergeleken met het aandeel actief in gebruik zijnde antennes. Daadwerkelijk meten zal dus lastig worden. Is het eigenlijk ook niet zo dat andere niet-stalen objecten de energie opnemen door (onmeetbaar) op te warmen? In dat geval zou het antwoord wel eens A zijn, zolang de hoeveelheid materie rond de zendmast hetzelfde blijft.

Beetje te vergelijken met windmolens: direct achter een windmolen zal het iets minder hard waaien. Logisch, anders kon je er zo 10 achter elkaar zetten. Toch hebben windmolens geen merkbare invloed op de hoeveelheid wind, hoeveel je er ook in een veld neerzet. Laat staan dat je adhv. de windkracht kan gokken hoeveel windmolens er ergens staan.

[edit]
Ik weet het wel zeker: het antwoord is A, zolang de hoeveelheid materie rond de zender hetzelfde blijft. Argumentatie: bijvoorbeeld steen dempt het signaal. Aan de andere kant van de steen is dus geen signaal meer. Het signaal is niet gereflecteerd, het gaat ook niet om de steen heen dus de steen heeft het opgenomen, en de steen is hier vermoedelijk warmer van geworden (er moet *iets* gebeuren met de energie, wet van behoud van energie).

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Frank67
Dat doet me eraan denken dat een TL buis in de buurt van een sterke zender op kan lichten door de energie van de draaggolf. Volgens de wet van behoud van energie, moet die energie ergens vandaan komen. In dit geval uiteraard van de draaggolf, dus het antwoord moet inderdaad B zijn.

Maar afaik doet het er met een TL-buis niet toe of deze aan of uit staat. Hij slurpt dus net zoveel energie van je draaggolf af wanneer hij aan staat als wanneer hij uitstaat (misschien zelfs minder wanneer hij aanstaat, dat zou ik niet durven te zeggen). De radio's van die miljoenen mensen gaan niet opeens de stad uit wanneer ze niet aanstaan (verlies van materie, zie mijn vorige post), en dan is het antwoord dus A.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: W3ird_N3rd
De radio's van die miljoenen mensen gaan niet opeens de stad uit wanneer ze niet aanstaan (verlies van materie, zie mijn vorige post), en dan is het antwoord dus A.

Daar zit ook wel weer wat in. Maar wat als vele gebruikers de sprietantenne van hun transistorradio uitschuiven bij het aanzetten en inschuiven bij het uitzetten? Dan is het toch weer B.

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Frank67
Origineel bericht van: W3ird_N3rd
De radio's van die miljoenen mensen gaan niet opeens de stad uit wanneer ze niet aanstaan (verlies van materie, zie mijn vorige post), en dan is het antwoord dus A.

Daar zit ook wel weer wat in. Maar wat als vele gebruikers de sprietantenne van hun transistorradio uitschuiven bij het aanzetten en inschuiven bij het uitzetten? Dan is het toch weer B.

In een real-world situatie heeft een nabijgelegen snelweg rond spitsuur denk ik velen malen meer invloed dan het uitschuiven van wat sprietjes. grin.gif

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Het vermogen van een zender is het kwadraat van de stroom in de antenne maal de weerstand van de antenne.

Oftewel P = I².R

Om de stroom te laten veranderen moet R veranderen. De impedantie dus. Nu zet er op 100 km afstand iemand een radio aan.

De zendantenne is een afgestemde kring, in de radio ook.

Zelfs op grote afstand van de zender vind er koppeling plaats tussen beide kringen. De staandegolfverhouding veranderd wel degelijk ook al is het extreem gering.

Trouwens ook als de radio uit staat vind er koppeling plaats. Het maakt dus niet uit of ie aan of uit staat. Tenzij de radio op een andere frequentie afgestemt staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Vraag 13: Wat gebeurt er met de ontvangstkwaliteit van radiosignalen, als er niet een paar duizend, maar een paar miljoen mensen de radio aanhebben?

 

Zo naar aanleiding van mijn brainstorming is het antwoord als volgt:

 

Ervanuitgaande dat die miljoenen mensen de radio afgestemd hebben op dezelfde zendergolflengte, maakt het niets uit in signaalsterkte omdat de ingangskring van een radio al afgestemt is. Of ie aan staat of uit staat maakt niets uit.

Is de radio al afgestemt en zet je hem van uit naar aan, wordt de ingangskring minder gedempt. Deze kring belast de antenne kring van de zender dan minder waardoor het zendersignaal sterker wordt.

 

Het antwoord is: C

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de ontvangskwaliteit slechter wordt naarmate meer mensen de radio op dezelfde zender afgestemd hebben.

 

Als ik mijn middelbare-school-natuurkunde erbij paK dan heb iuk ooit geleerd dat een wisselend magnetisch veld in een geleider een stroom veroorzaakt. Deze stroom is zo gericht dat deze het veld waardoor de stroom ontstaat probeert op te heffen. Beter bekend als de wet van Ampere.

 

dit wil dus zeggen dat iedere radio een (zwak) magneetveld produceert wat het tegengesteld gericht is aan de het veld van de zender. Hierdoor wordt de ontvangst voor andere radios in de buurt eenbeetje slechter.

 

mvg,

The Iron Maiden

 

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Neptunus
Maar geven die wetenschappers die de vraag hebben gesteld ook nog een keer het antwoord?

Hoi Neptunus.
De quiz is gemaakt door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).
link naar NWO

Kijk voor de antwoorden naar de Nationale Wetenschapsquiz 2008 op 1 januari 2009 om 20.50 uur op Nederland 3.

Groet,
cool
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Mijn allereerste zelfbouw radio ontvanger was de Philips Pioneer 1.

 

Een kartonnen doosje, een pertinax plaatje, een ferriet staaf en nog wat losse onderdelen.

 

Het was een cristal ontvanger, die geen voeding nodig had, en geluid gaf via een oortelefoontje.

 

Hij haalde zijn energie dus uit het HF signaal van de zender, en vormde dus een belasting voor de desbetreffende zender.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...