Ga naar inhoud


nationale wetenschapsquiz: ontvangstkwaliteit radiosignalen


mmm

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: Sjaak(k)
@Aart44, lees mijn #1593376 posting en het antwoord staat er al. smirk
Lees ook de antwoorden van Drs IJzerbout eens na wink


Dat is het juist ik ken het woord gedisipeerd niet evenals dat het niet voorkomt bij "Van Dale" en Wikipedia.

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Het is B, er wordt signaal gedisipeerd hoe klein ook maar het geeft verzwakking aan de zendzijde wink

confused
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 77
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Dit is een instinker dus... reikwijdte signaal en kwaliteit signaal zijn twee totaal verschillende begrippen.

De fout die de meesten maken is het niet taalkundig goed (kunnen) lezen van de vraagstelling.

 

Jammer, dit zie je ook vaak terug in examens. Het testen van taal ipv kennis en toepassing hiervan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jongens, de quiz is NU op TV, gewoon ff kijken dus.

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Beschouw de zender eens als een lichtbron.

Wanneer ik het licht van die bron opvang, wordt het daardoor niet donkerder bij de andere "ontvangers". (of je moet direct achter mij gaan staan, in mijn schaduw.)

Ik dissipier dus wel iets van het signaal, maar dit gaat niet ten koste van de hoeveelheid energie, die andere deelnemers kunnen opvangen.

 

Hoe dan ook, ze zijn nu bij vraag 12, direct weten we het.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt de antwoorden dus ook gewoon lezen in de regionale dagbladen van zaterdag 31 december.

Bij ons staat het op de allerlaatste pagina...van de laatste bijlage whistle

Groetuhhh...Omanski.

--------------------

 

 

CubeRevo 9000HD-twin, Topfield 5000pvr, Aston dual & X-cam Premium

Philips DSX 7072(2x), DSX 7071, Funke 99cm, Polarmount met Actuator,Invacom Lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens het orakelkastje is A het juiste antwoord.

Verklaring zie website NWQ.

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het juiste antwoord is A: het maakt niet uit. De straling uit de zender breidt zich uit op bolvormige wijze: er is dus een boloppervlak aan straling dat zich in de ruimte uitbreidt met de lichtsnelheid. De absorptie van radiogolven in antennes verzwakt de uitgezonden straling in principe wel, maar dit is maar een minuscuul beetje. Het oppervlak van de antennes, zelfs in miljoenen aantallen, is praktisch verwaarloosbaar ten opzichte van het boloppervlak. Ontvangstantennes van radio's vangen altijd radiogolven op, ook als de radio niet aanstaat. Dus of mensen de radio wel of niet aanhebben, doet er niet toe voor de verzwakking van het signaal. Alleen het gezamenlijk oppervlak van de antennes telt en ook dat is, zelfs bij hele grote aantallen, verwaarloosbaar.

 

Bron: Nwo

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)

Voor een zelfbouw kristal ontvanger kun je »hier « terrecht :D


De volledigheid gebied mij hier even bij aan te tekenen dat energiebewuste ontvangertje alleen sterke AM stations ontvangt!

Heeft niets te maken met feit dat radio signaal te verzwakt wordt maar puur omdat onze eigen luisteraars geen ingebouwde versterker hebben maw het geluid van zwakke AM zenders is te zwak om nog te horen smile
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vrees dat juist dat woordje "verwaarloosbaar" een absoluut niet te verwaarlozen stroom van reacties van de deskundigen zal losmaken om aan te tonen dat ze toch gelijk hadden. En dat gelijk hebben ze, maar dat is verwaarloosbaar. :D

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Boaz,

 

Er is bij meerkeuzevragen altijd 1 antwoord helemaal fout,

1 een antwoord een beetje goed en een beetje fout.

Dan houd je dus over het goede antwoord.....

Dat niet iedereen het daarmee eens is...moet nog blijken !!

Sjaak hecht geen waarde aan het oordeel van journalisten en

kranten, mogelijk ook niet aan wetenschappers. Gemakshalve

voeg ik daar verslaggevers en presentatoren ook bij....

 

Dan krijg je dus een diskussie tussen de "deskundigen" en de wetenschappers !!

Groetuhhh...Omanski.

--------------------

 

 

CubeRevo 9000HD-twin, Topfield 5000pvr, Aston dual & X-cam Premium

Philips DSX 7072(2x), DSX 7071, Funke 99cm, Polarmount met Actuator,Invacom Lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: satcat
De presentator vertelt dus precies dat antwoord B goed is maar dat het ze het zo weinig vinden dat het antwoord A wordt.

Dan wordt de Quiz voor mij dus ook verwaarloosbaar interessant.


Misschien moet je toch eerst de vraag nog eens lezen!
Nb: ".....als er niet een paar duizend, maar een paar miljoen mensen de radio aanhebben...."

In het antwoord wordt duidelijk gezegd dat het niet uitmaakt of de radio aan of uit staat.

Dat verhaal over de straling doet dus niet eens ter zake, is slechts leuke extra informatie.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de vraag al verschillende keren gelezen.

Het antwoord ook.

 

citaat:

De absorptie van radiogolven in antennes verzwakt de uitgezonden straling in principe wel, maar dit is maar een minuscuul beetje.

 

Dat maakt het een interpretatiequiz en geen wetenschapsquiz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...