Ga naar inhoud


"gewooon" beeld op je HD sat set?


Edmund

Aanbevolen berichten

Heren,

 

Ik denk zachtjes aan om een HD sat decoder aan te schaffen en een HD beamer of HD TV. Hierover heb ik een aantal vragen die men hier misschien kan beantwoorden.

Nu is het HD aanbod klein en zeker dat van C+ te verwaarlozen, nu vraag ik me af hoe zit dat met "gewone" uitzendingen? Als de HDTV is aangesloten met een HDMI of DVI kabel en er wordt geen HD uitgezonden/ Komt er dan uberhaubt wel beeld via deze aansluiting of moet je dan tevens een scart aanluiting aanleggen?

 

Geluid:

De HDMI kabel heeft ook geluid en ik wil dat lieft via m'n high-end audio apparatuur weergeven ipv een prutspeakertje in een TV.

Is dat HDMI misschien ook meerkanalig met surround ed?

Hoe sluit ik dat dan aan, m'n audio set heeft geen digitale ingangen.

 

Zijn er HD sat decoders die bv een gewoon signaal upsampelen en via de HDMI/DVI kabel weergeven?

Hier laat ik het even bij :-)

 

Edmund

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


De eerste vraag kan ik bevestigend beantwoorden.

Met een HDMI kabel ontvang je alle zenders, Je hebt dus geen scart meer nodig.

 

Voor geluid via de versterker (b.v. satellietradiozenders) gebruik ik een gewone "tulp"aansluitkabel.

 

 

 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Edmund

Geluid:
Is dat HDMI misschien ook meerkanalig met surround ed?
Hoe sluit ik dat dan aan, m'n audio set heeft geen digitale ingangen.


Via HDMI kun het volledige spectrum aan geluid transporteren en ontvangen.
Ik vraag me alleen af wat je met HDMI wilt doen als je Audio set geen digitale ingangen heeft.

Origineel bericht van: Edmund
Zijn er HD sat decoders die bv een gewoon signaal upsampelen en via de HDMI/DVI kabel weergeven?


Zelf heb ik een Topfield TF7700HDPVR en deze sampeld het gewone signaal up naar 1080i.
Gevoelsmatig wil ik beweren dat het beeld daarmee beter lijkt te worden maar hierover zullen de meningen wel verdeeld zijn.
Ik heb het videosignaal van mijn TF met HDMI op de TV aangesloten en het optische Audio signaal vanuit mijn TF op mijn Home Cinema set.
Hierdoor heb ik altijd geluid via mijn 5 speakers ongeacht of ik nu TV kijk, DVD`s afspeel of via de TV naar radio luister.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beeld is dus geen probleem:hdmi zowel HD als SD

 

Welke ingangen zitten op jouw audio-set of anders gezegd :wat zit er op behalve analoge ingangen?

Of zit er een 5 kanaals analoge ingang op?

 

Groetjes

Flodder11

 

T'is better to be thought a fool and remain silent than to open one's mouth and remove all doubt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Noordzee
De eerste vraag kan ik bevestigend beantwoorden.
Met een HDMI kabel ontvang je alle zenders, Je hebt dus geen scart meer nodig.

Voor geluid via de versterker (b.v. satellietradiozenders) gebruik ik een gewone "tulp"aansluitkabel.


OK Bedankt

Edmund
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: flodder11
Het beeld is dus geen probleem:hdmi zowel HD als SD

Welke ingangen zitten op jouw audio-set of anders gezegd :wat zit er op behalve analoge ingangen?
Of zit er een 5 kanaals analoge ingang op?

Groetjes
Flodder11


Zitten alleen analoge ingangen op en "slechts" 2 kanalen. (stereo ) Deze kwaliteit offeren om meer kanalen te krijgen is
onbespreekbaar :-)
Daarbij is dat surround spul volgens mij slecht een zeer beperkt
frequentie gebied. Vast leuk voor een film effect maar niet echt mooi geluid.

Edmund
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Edmund
Origineel bericht van: Jürgen

Via HDMI kun het volledige spectrum aan geluid transporteren en ontvangen.
Ik vraag me alleen af wat je met HDMI wilt doen als je Audio set geen digitale ingangen heeft.


Ik dacht TV kijken in HD of is dat gek gedacht?


Mijn antwoord had betrekking op jouw vraag hoe je dan e.e.a. kunt aansluiten op de high-end audio apparatuur.
Als je daarop geen digitale audio (dus ook geen HDMI) ingangen ter beschikking hebt dan kun je dus ook geen digitaal geluid via de Audio set beluisteren.
Aangezien je het geluid ook niet via de 'prutspeakertjes' van de TV wilt doen verlopen zul je misschien toch moeten overwegen om een andere 'High-End Audio Apparatuur' te kopen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: Edmund

Daarbij is dat surround spul volgens mij slecht een zeer beperkt
frequentie gebied. Vast leuk voor een film effect maar niet echt mooi geluid.

Edmund


Het antieke dolby surround heeft inderdaad een beperkte frequentie omvang op de surround speakers.

Dolby digitaal heeft echter een volledige frequentie response op alle luidsprekers.
Het voegt een extra dimentie toe aan het kijken en is absoluut aan te bevelen.

Nog even ter verduidelijking de HDMI kabel.

Dit is een verbinding tussen apparaten, waarbij zowel het beeld, alsook het geluid digitaal wordt doorgegeven.
Je kan bijvoorbeeld je HD-sat tuner via hdmi doorverbinden met je home cinema audio set, en die daarna weer via hdmi verbinden(doorlussen) met je beeldscherm.
De meeste hd-kijkers gebruiken de luidsprekers van hun flatscreen niet, maar spelen het geluid af via hun dolby digigtaal audio insgtallatie.
(Ik heb zelfs geen luidsprekers bij mijn Pioneer scherm.)

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij is het overduidelijk zichtbaar. Het beste standaard definitie beeld geeft een digitale kabelontvanger via RGB-scart. Hetzelfde SD signaal met een HD satellietontvanger via HDMI is veel minder. Nu ben ik ondanks dit toch van plan om mijn gewone kabelontvanger om te wisselen voor een HD model en alleen met een HDMI kabel aan mijn tv te verbinden.. Is het met een kabelontvanger ook zo dat het SD beeld via HDMI echt slechter is? Wie heeft er hier ervaring mee? Groeten Dunhans.

Samsung Q75BA 65 TV / Quantis CI 1.3 voor Ziggo / Chromecast met Google tv HD  voor Telenet TV, VTM GO, VRT Max, NL Ziet en Prime / Samsung 40KU6470; Quantis CI 1.3 voor Ziggo en Chromecast Ultra / JBL Bar 5.1  / 2x JBL Link Music / Harman Kardon Citation 200 / Google Nest Hub v2 / Lenovo smart clock v2  / Philips HUE verlichting / Samsung Galaxy A52s 5G / Samsung Galaxy Tab A8 2022 /  Xiaomi mi band 7 / Tweak glasvezel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jürgen
Origineel bericht van: Edmund
Origineel bericht van: Jürgen

Via HDMI kun het volledige spectrum aan geluid transporteren en ontvangen.
Ik vraag me alleen af wat je met HDMI wilt doen als je Audio set geen digitale ingangen heeft.


Ik dacht TV kijken in HD of is dat gek gedacht?


Mijn antwoord had betrekking op jouw vraag hoe je dan e.e.a. kunt aansluiten op de high-end audio apparatuur.
Als je daarop geen digitale audio (dus ook geen HDMI) ingangen ter beschikking hebt dan kun je dus ook geen digitaal geluid via de Audio set beluisteren.
Aangezien je het geluid ook niet via de 'prutspeakertjes' van de TV wilt doen verlopen zul je misschien toch moeten overwegen om een andere 'High-End Audio Apparatuur' te kopen.



Ik kan me zo voorstellen dat een satdecoder/blueray speler oid
zelf een da converter aan boord heeft die ik dan kan aansluiten \
op m'n versterker.
Net even gekeken bij een tikje overpriced mark Levison $35000!!!
en wat denk je?
Hij is niet up to date met z'n HDMI norm! en niet up te daten,
daar hebben ze vast heel goed over nagedacht, ga morgen na het eten ff eentje halen. LOL.

Edmund
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Hans (dunhans),

 

Ik heb zowel de schotel als UPC en bij beiden de HD variant met een Full HD Sony TV. Geen scart meer, alleen HDMI. Bij beiden in het menu de instelling 'auto' geactiveerd.

 

Persoonlijk vind ik bij beiden het beeld van de SD zenders (576p) bij HDMI iets beter dan via (RGB) scart.

 

Als je de Nederlandse publieke en commerciële SD zenders gaat vergelijken tussen de ontvangst per schotel en per digitale kabel, dan wint de kabel dit. Zij krijgen de zenders rechtstreeks via glasvezel aangeleverd en zenden ze met zo'n 8 Mbit uit.

 

Mijn mening is dat het valt en staat met de kwaliteit van je TV en zeker hoe je TV staat ingesteld.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Edmund, het is mischien wel handig om aan te geven welke high-end audio apperatuur je hebt. Inderdaad heeft elke 50 euro sat receiver een dac ingebouwd, maar jij wilt kwaliteit. Een redelijk geprijsde losse dac bij je installatie zou dan een goede optie zijn, eventueel diy?

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: moonchild
Edmund, het is mischien wel handig om aan te geven welke high-end audio apperatuur je hebt. Inderdaad heeft elke 50 euro sat receiver een dac ingebouwd, maar jij wilt kwaliteit. Een redelijk geprijsde losse dac bij je installatie zou dan een goede optie zijn, eventueel diy?


Ik denk dat het merk op zich niet belangrijk is voor het principe. ( Temporal Coherence ) Verder heb ik geen ervaring met
de HD decoders of de geluidskwaliteit ervan, ik stel er zelfs geen al te hoge eisen aan. Maar mijn versterkers en weergevers zijn echt wel een paar straten beter dan wat er in de gemiddelde surrounds setjes te vinden is. Daarom draai ik dus liever over m'n bestaande installatie. Costum made of speciale DA converters zijn meestal veel te duur voor hetgeen ze bieden en meestal binnen no time achterhaald ontwikkeling in de gebruikte technieken. En waar het allemaal begint, nl het uitzenden van een bp kwaliteit, daar kan je niks aan veranderen ook niet met een set van een tonnetje of wat.

BTW hoe is jou ervaring met de geluidskwaliteit van de HD decoders, zijn ze echt ruis en brom vrij?

Edmund


Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...