Ga naar inhoud


arabsat toevoegen aan monoblock


sattos

Aanbevolen berichten

Ik gebruik geen monoblock maar het is niet de eerste keer dat ik ergens lees dat iemand bij het uitlijnen van een schotel met een monoblock Astra1 op de verkeerde LNB ontvangt en dan ontvang je Badr op de andere LNB. Een monoblock Astra 1/HB is gemaakt om sats te ontvangen die 6,2° van mekaar verwijderd zijn dus dit werkt ook voor Astra 1 en Badr die 7,2° van mekaar verwijderd zijn. Als je dan de schotel richt op een zo sterk mogelijk signaal voor Badr dan maakt het voor de sterke Astra1 weinig uit dat de LNB één graad verschoven is t.o.v. de normale positie.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 85
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: sattos
voor zeer alle duidelijkheid""gezien van achter de schotel""

Inderdaad

Als je signaal hebt op Badr en Astra dan mag je niets meer verdraaien want anders kan het heel moeilijk worden om Badr terug te vinden. Voor Hotbird moet je dan een losse LNB gebruiken en proberen om die op één of andere manier aan de schotelarm vast te maken.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: alleyoop
Inderdaad alhoewel je brandpunt bij een monoblock toch steeds net tussen de 2 LNB's valt dus Badr rechts van het brandpunt en Astra 1 links van het brandpunt en dan links daarvan een losse lnb voor hotbird.


Da's dus niet zo , de kop van het monobloc die in de lnb houder zit , staat in het brandpunt .

En met die multi-feedhouder van mijn afbeelding kun je prima de lnb er bij plaatsen .
Eén klem om de lnb die al aan de feedarm zit en in de vrije klem de lnb voor HB .
Op de foto van mijn 78 cm triax zie je een orginele triax duo-houder (Astra/HB) en dan links en rechts middels die 2 multi-feedhouders ook nog Sirius en Astra 28.2º erbij .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

3e lnb vast zetten is geen probleem,ik heb zo een multi houder.

 

even kort samengevat:

 

*monoblock voor bard(26) en asta(19,2)gebruiken

*linkse lnb in de brandpunt monteren en richten op badr(gezien van achter de schotel)

*terwijl ik op badr uitricht de rechtse lnb afschermen

*bij maximale ontvangst op badr de boel vast zetten

*bij maximale ontvangst op badr,heb ik nu ook automatich beeld op asta(19,2):""is het waar wat ik hier vermeld""??

*nu multi-houder plaatsen,lnb in plaatsen....en is er een tip om hotbird te richten?

 

oja in reciever diseq aanzetten

 

hotbird is A of 1

astra is B of 2

badr is C of 3

Link naar reactie
Delen op andere sites

*monoblock voor bard(26) en asta(19,2)gebruiken

*rechter lnb van het monoblock in de brandpunt monteren en richten op badr(gezien van achter de schotel) Volgorde van links naar rechts is dus 13 (HB), 19 (Astra1) en 26 (Badr)

*terwijl ik op badr uitricht de linker lnb afschermen Hoeft niet echt want deze is niet geselecteerd

*bij maximale ontvangst op badr de boel vast zetten

*bij maximale ontvangst op badr,heb ik nu ook automatich beeld op asta(19,2):""is het waar wat ik hier vermeld""?? klopt

*nu multi-houder plaatsen,lnb in plaatsen....en is er een tip om hotbird te richten?

Dat zal een kwestie van proberen worden, Hotbird is aardig sterk dus dat moet wel lukken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke das duidelijk,

 

hoe zit het met instellen van diseqc?

Van monoblock(badr+asta) loopt een kabel naar switch(poort 1 of 2).Poort 1 en 2 verbinden(solderen).Dus dan wordt badr A,astra wordt B en hotbird wordt C?---->Klopt het?

 

en hoeveel cm moet ik van astra zitten om hotbird af te stellen?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: sattos
oke das duidelijk,

hoe zit het met instellen van diseqc?
Van monoblock(badr+asta) loopt een kabel naar switch(poort 1 of 2).Poort 1 en 2 verbinden(solderen).Dus dan wordt badr A,astra wordt B en hotbird wordt C?---->Klopt het?

en hoeveel cm moet ik van astra zitten om hotbird af te stellen?



Het hangt van je monobloc af , meest voorkomende is HB - A en Astra - B , (maar er zijn er ook waar dat omgekeerd is )
Uitgaande van de meest voorkomende , word het Astra - A / Badr - B en HB - C

De afstand tussen de koppen van het monobloc is voor ± 6º , dus of dat gaat werken voor Astra 19.2 en Badr 26º weet ik niet .
Dezelfde afstand kun je ongeveer aanhouden tussen de linker kop van het monobloc en de losse lnb voor HB . (gezien van achter de schotel )


Bedenk ook , dat de koppen van 19.2 en 13º telkens iets lager moeten staan t.o.v. de 26º kop

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook dat kan waarschijnlijk wel met een 1 meter schotel .

dan blijft het monobloc met de orginele diseqc instelling en Badr op C

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...