Ga naar inhoud


Mag een turbogeiser-rookgasafvoer naar beneden?????


Spotvogel

Aanbevolen berichten

Het zal wel niet kunnen, maar ik wil het toch even vragen; domme vragen schijnen immers niet te bestaan..:-)

 

Ik wil ergens een open geiser vervangen door een turbo-geiser met afvoer, naar keuze met een concentrische dubbele buis of via een speciale flens met gescheiden 8cm invoer/ uitvoer.

 

Als ik me zou willen houden aan de ogenschijnlijk logische regeltjes alleen horizontaal of omhoog dan kom ik op de plek waar ik naar buiten zou willen nogal een bouwkundig probleem tegen.

Zou ik echter eerst 2 mtr horizontaal gaan en dan 1 mtr zakken en dan naar buiten dan zou het een eitje zijn! :-)

 

Zal wel niet kunnen?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


qua leidingverloop kun je heel wat bochten en knikjes maken.

maar dat is niet 't probleem

 

rookgassen, c.q. verbrandingsgassen zijn in principe wegens hun temperatuur en dichtheid lichter in 't soortelijk gewicht dan de omgevingslucht

(de luchtdruk, zoals je weet neemt toe hoe lager je gaat)

"ze" willen m.a.w. omhoog

 

het kan daarom in bepaalde gevallen gevaarlijk zijn om dergelijke gassen eerst naar beneden te leiden, daar de luchtdruk de natuurlijke afvoer kan verhinderen.

 

daardoor zou in de brandkamer van zo'n toestel wel eens onvoldoende tegendruk kunnen worden opgebouwd en je veiligheidsvoorzieningen op dat toestel slaan elke keer de gasklep dicht.

meestal is dat minieme luchtdruk verschil bij aan en uit schakeln van de brander een probleem

 

er zijn natuurlijk ook toestellen met een geforceerde afvoer maar ook dan moet je de opstelvoorwaarden en uitgangspunten voor verslepen van kanalen aanhouden die de fabrikant aangeeft.

 

ik zou het niet doen zo op voorhand,

 

chiao

 

Cherry Blossom Girl

Air

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan .. ik heb het ook wel eens gedaan, let wel op splitten met een afvoer en in luchttoevoer buis .ps het kan official niet maar het kan wel je verzekering kan er niets over zeggen dat geld alleen als je brandgevaarlijke dingen doet

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Gewoon niet doen, gezond verstand gebruiken.

 

Daarbij, hier kan je alle antwoorden krijgen, die je wilt, maar als het mis gaat en er ongelukken gebeuren of doden vallen blijf je zelf verantwoordelijk.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow, of ik schrijf weer 's te beknopt, of sommigen zijn nog niet wakker!

 

Ik heb het over een turbo-geiser, een geiser dus met geforceerde afvoer via een ingebouwde op waterafname geschakelde electrische ventilator!

Dus geen problemen met ttb en zo; zo'n geiser/ ventilator blaast behoorlijk krachtig!

De fabrikant geeft ook keurig tabellen mee met hoeveel meter pijp en hoeveel bochten welke weerstand oplevert en welke reduceerring je daarbij moet plaatsen.

 

Wat het splitten betreft; Vaillant heeft voor de turbo-types die ik ken 2 aansluitflensen leverbaar; 1 uitvoering voor concentrisch, en een uitvoering voor 2 X 80 gescheiden.

Geheel volgens de voorschriften dus....

 

Blijft mijn vraag: kan je zo'n GEBLAZEN afvoer en de gescheiden (gezogen) aanvoer onderweg een meter naar beneden laten lopen?

Weerstand lijkt me niet het probleem, zat zelf meer aan condens te denken en zo...

Link naar reactie
Delen op andere sites

blijft mijn stelling:

Citaat:
er zijn natuurlijk ook toestellen met een geforceerde afvoer maar ook dan moet je de opstelvoorwaarden en uitgangspunten voor verslepen van kanalen aanhouden die de fabrikant aangeeft.

 

dus bij twijfel moet je Michel Vaillant bellen :D

(gegarandeerd dat ze jouw optie nog nooit hebben getest en dus geen uitsluitsel kunnen geven)

 

chiao

Cherry Blossom Girl

Air

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Valliant!

Zelf ook nog niet wakker! :-)

Zal ze 's bellen; enerzijds zou je vanwege het geblazen karakter denken "geen probleem", anderzijds, even een proefopsteling bouwen is ook zoveel werk.....

Ik zal 's in de installatievoorschriften gaan lezen..

 

Maar het kon zomaar zijn dat iemand dit ZEKER wist of al 's gedaan had....

Ik weet niet of Pietsat het over splitten of het naar beneden gaan had.....

Splitten is iig geen probleem, werkt soms prettiger.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het NIET mag anno 2009 en leg uit waarom.

 

Eerst even wat de NPR (Nederlandse Praktijk Richtlijnen van de

NEN-normen)

De NPR 3378-42, hoofdstuk 6.4.3.c zegt hierover:

"de niet-verticale gedeelten moeten met een afschot van ten

minste 50 mm/m1) naar het toestel zijn gelegd".

 

Er zijn al enkele aspecten genoemd dus enkele keren val ik in

herhaling om het verhaal lopend te houden.

 

In de basis geldt de NEN 1078 (vroeger GAVO) met zijn vele hoofdstukken).

Deze norm loopt traag achter op nieuwe

ontwikkelingen. Dus je zal deze norm ondanks zijn achterstand

moeten blijven hanteren, hoewel . . . . . een week terug heeft

de rechtbank besloten dat de verwijzingen naar de Nederlandse

normen in het bouwbesluit niet rechtsgeldig zijn omdat de normen

eerst in het staatsblad moeten verschijnen. Omdat ze dan

publiekelijk toegankelijk zijn. Dat wil de NNI uiteraard niet

graag omdat er dan voor de genoemde normen niet meer wordt betaald.

Maar dit terzijde, we houden ons allemaal nog steeds

netjes aan de normen, toch?

 

Terug naar de ventilatortoestellen. Deze toestellen hebben een

bepaalde druk (opvoerhoogte) ter beschikking om een bepaalde

afstand te kunnen overbruggen. Fabrikanten geven voor iedere

meter buis en bocht (vaak ook van verschillende diameters) het

extra drukverlies aan (meestal uitgedrukt in equivalente meters

buis. Een situatie waarbij de buis naar beneden loopt wordt in

mijn beleving nergens en equivalente lengte voor op gegeven.

(ik heb net even gekeken bij bv de allernieuwste Remeha wandketel

in de tech.info alwaar nog steeds geen rekening wordt gehouden

met "naar beneden lopende rookgasafvoer kanalen (geldt ook voor

de luchttoevoer)).

 

Ik kan me daarbij ook wel iets bij voorstellen. De rookgassen

kunnen verschillende temperaturen hebben waarbij de dichtheid

van de rookgassen dus ook verschillend is. Daarbij ontstaat een

extra weerstand (rookgassen willen graag omhoog (stijgen)) en

wanneer de rookgassen naar beneden worden geleid dan geldt dat

als een moeilijk te bepalen weerstand. Hoe hoger de temperatuur

hoe hoger de weerstand.

 

Ik denk dat fabrikanten hun vingers niet gaan branden aan dergelijke

expirimentele berekeningen.

 

Mijn conclusie is dan ook, het kan wel, het mag (nu) niet en

ik raad het ten zeerste af.

 

Los van dat alles heb je dan ook een condensprobleem welke dan

naar buiten loopt. Het is maar de vraag of dat ook wil.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zal in het begin zeker even werken (met een ventilatorbrander), en daarna dus niet meer.

In het stuk buis welke het laagst zit zal condens ontstaan en zal de buis dus langzaam vollopen met water. Dit water zal de buis gaan afsluiten, resultaat tegendruk te hoog, klik uit.

(condensatie is ook de reden dat een rookgasafvoer altijd schuin naar de brander gemonteerd moet zijn).

 

Nu kan je dan allerhande manieren gaan verzinnen het condens uit de rookgasafvoer te laten lopen, ik zou er gewoon niet aan beginnen.

Hang je ketel ergens anders of gaan hakken en breken totdat je een rooggasafvoer hebt die aan de eisen voldoet.

 

succes,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In grote trekken wel wat ik zelf al bedacht had dus; wat meer weerstand, maar dat overwint íe vermoedelijk wel, en mogenlijk condens, wat je af kan voeren als het ook pijpje iets naar beneden gericht naar buiten gaat...

 

Maar idd, ik heb ook net wat installatievoorschriften geraadpleegd, en men heeft het alleen maar over horizontaal en omhoog! :-)

 

Conclusie: het zal wel gaan, maar hoort niet.

Ik zal 's een keer zo'n boorbedrijf laten komen, kijken of ze op die moeilijke plek voldoende ruimte hebben om 2 X 80 te boren.....:-(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Spotvogel
Conclusie: het zal wel gaan, maar hoort niet.
Ik zal 's een keer zo'n boorbedrijf laten komen, kijken of ze op die moeilijke plek voldoende ruimte hebben om 2 X 80 te boren.....:-(


Verstandig besluit èn, waar een wil is, is een bouwkundige weg . . .
Sommige fabrikanten geven aan dat kleinere diameters ook mogelijk
zijn. Even surfen naar desbetreffende fabrikant en zien of er nog
leven zit in de diameter.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...