Ga naar inhoud


stopcontact aansluiten op lichtschakelaar


pieterman

Aanbevolen berichten


  • Reacties 45
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: pieterman
Hoy
Wie weet of ik een stopcontact kan aansluiten via een lichtschakelaar er komen 3 draden uit de muur 1 groene en twee
zwarten als het kan hoe moet ik dat dan aansluiten.
zou graag een combie schakelaar er op willen hebben.

groetjes Piet

Alles kan, maar ik zou eerst je bekabeling laten controleren door een installateur. Twee schakeldraden en een oude aarddraad 'sieren' jouw stopcontact. Dat kan en mag niet. Iemand heeft vermoedelijk ooit lopen prutsen en dat kan levensgevaarlijke consequenties hebben.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: 1664
Origineel bericht van: pieterman
Hoy
Wie weet of ik een stopcontact kan aansluiten via een lichtschakelaar er komen 3 draden uit de muur 1 groene en twee
zwarten als het kan hoe moet ik dat dan aansluiten.
zou graag een combie schakelaar er op willen hebben.

groetjes Piet

Alles kan, maar ik zou eerst je bekabeling laten controleren door een installateur. Twee schakeldraden en een oude aarddraad 'sieren' jouw stopcontact. Dat kan en mag niet. Iemand heeft vermoedelijk ooit lopen prutsen en dat kan levensgevaarlijke consequenties hebben.



Als ik het me goed herinner, was groen vroeger de fase (en de aarde grijs geloof ik). Hij heeft hier dus een fase en 2 schakeldraden, maar geen Nul, die zo rood moeten zijn. Het lijkt er dus op dat hij de draden van een hotelschakelaar/schakeling binnenkrijgt en dus werkt het niet. Tenzij hij vanaf de schakelaar alsnog een nuldraad kan trekken, of deze al bij het stopcontact aanwezig is. Dan moet de fase van het stopcontact op de groene draad worden aangesloten, en komt die geschakeld weer terug op de één van de zwarte. Wélke dat is hangt af van de stand van de schakelaar. Maar het plaatje is me niet helemaal duidelijk.

DM 800 HD, Enigma2, OpenPli, 2*Pioneer DBR-S110 NL, 2 wokken 1*HtH.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: chablis

Als ik het me goed herinner, was groen vroeger de fase (en de aarde grijs geloof ik). Hij heeft hier dus een fase en 2 schakeldraden, maar geen Nul, die zo rood moeten zijn. Het lijkt er dus op dat hij de draden van een hotelschakelaar/schakeling binnenkrijgt en dus werkt het niet. Tenzij hij vanaf de schakelaar alsnog een nuldraad kan trekken, of deze al bij het stopcontact aanwezig is. Dan moet de fase van het stopcontact op de groene draad worden aangesloten, en komt die geschakeld weer terug op de één van de zwarte. Wélke dat is hangt af van de stand van de schakelaar. Maar het plaatje is me niet helemaal duidelijk.


Oeps, inderdaad, de 1664 heeft m'n lange termijn geheugen aangetast. :D

Groen was vroeger fase. ( lekker handig, gevoelsmatig is groen 'veilig' )

Mogelijk is grijs ( de oude kleur voor aarde) een beetje donkerder geworden...
Zwart was toen ook 'schakeldraad', dus in theorie zit er al een schakelaar voor, maar in de nul gezet in plaats van in de fase. Misschien is later die schakelaar weer verdwenen en is de nul nu zwart... Doe toch maar een installateur om de boel na te meten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: iemand
je mist nog een blauwe draad (voor de NUL) aan het stopkontact.

was dat vroeger niet rood ??


Ja, dat is wat ik probeerde te vertellen, maar ik snap niet hoe er een verbinding van een hotelschakeling naar een WCD is geweest, of het moet zo'n combigeval geweest zijn, maar dan mis ik nog steeds ergens de rode Nuldraad.

DM 800 HD, Enigma2, OpenPli, 2*Pioneer DBR-S110 NL, 2 wokken 1*HtH.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Pieterman

De meest eenvoudige oplossing is om van het bijbehorende lichtpunt vanaf de rode (of blauwe) draad een blauwe draad naar de doos waar de combi ingezet moet worden te trekken. Bij het lichtpunt (centraaldoos) aan de bestaande dra(a)d(en) vastzetten mbv een lasdop. (Wel eerst de spanning afzetten). Vervolgens een hotelschakelaar/WCD combi aanschaffen en deze op de volgende manier aansluiten:

De bestaande zwarte draden (schakeldraden) op de twee klemmen aan de ene zijde van de hotelschakelaar aansluiten. De groene draad op de aansluiting die met een P gemerkt is. Deze zit aan de kant van de WCD en is inwendig met een brug doorverbonden met één van de klemmen van de WCD. De nieuw getrokken blauwe draad op de andere klem van de WCD aansluiten. Inbouwen en vervolgens de spanning er weer op.

Succes en doe voorzichtig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Geen hotelschakelaar kopen, maar een wisselschakelaar.

Aan de hotelschakelaar zitten altijd 4 zwarte draden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv

Aan de hotelschakelaar zitten altijd 4 zwarte draden.

Da's dus een kruis schakelaar

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt met een hotel of wisselschakelaar kun je maar bij 2 plaatsen een lichtpunt bedienen.

Bij een kruisschakelaar kan je tot het oneindige doorgaan.

 

Een hotelschakelaar is dus een wisselschakelaar

 

Hier een schema met beide schakelaars.

dyn006_original_357_306_gif_13428_c5578b

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bron van de animatie: Bouwen & wonen Belgie

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

 

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Trust, je hebt gelijk, ik ben ten prooi gevallen aan een begrips verwarring.

 

Ben nog even in de materie gedoken en lees, dat je met 2 wisselschakelaar een hotel schakeling kunt aanleggen.

 

Op de ene of andere manier heb ik vroeger geleerd (of onthouden) dat je bij meer dan 2 schakelpunten een hotelschakelaar nodig had.

Bedoeld is dus een kruisschakelaar.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n plaatje maakt het een stuk duidelijker !!

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezien de prijs van kruisschakelaars en koper(-draad) wordt deze oplossing niet meer gebruikt. Het is goedkoper om een relais aan te aansturen met een( dun) draadje naar (goedkope) drukschakelaars.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...