Ga naar inhoud


stopcontact aansluiten op lichtschakelaar


pieterman

Aanbevolen berichten

Even voor alle duidelijkheid:

Vroeger was er weinig stroom en een hotel had op de kamer twee schakelaars en twee lichtpunten. Een voor algemene verlichting en een boven de wastafel. Kom je de kamer binnen dan deed je met de schakelaar bij de deur het licht aan. Met een andere schakelaar kon je dan kiezen welke lamp branden moest. Deze keuzeschakelaar (de huidige wisselschakelaar) wisselde tussen twee lampen. Hier komt de naam hotelschakeling en hotelschakelaar vandaan.

Later bedacht iemand de wisselschakeling en die is op twee plaatsen de lamp aan of uit kunnen doen. Wil je dit op meer dan twee plaatsen, dan kom je op een kruisschakeling (afgebeed in het plaatje van Leo 1949)

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 45
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik had van dit verhaal nog nooit gehoord , maar inderdaad !

 

Of heb je het ook hier gelezen ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
Geen hotelschakelaar kopen, maar een wisselschakelaar.
Aan de hotelschakelaar zitten altijd 4 zwarte draden.


Nou, ik kan het mishebben, maar volgens ís een hotelschakelaar een wisselschakelaar of een omschakelaar, hoe je het wilt noemen, en heeft 3 draden.

Eentje met 4 draden is een kruisschakelaar, en die zet je tussen 2 hotelschakelaars in, om op nog meer plaatsen te kunnen schakelen.

Het belangrijke punt, is dat de altijd een nul nodig hebt, en dat los je niet op met een andere schakelaar, dier draad moet er gewoon zijn....

DM 800 HD, Enigma2, OpenPli, 2*Pioneer DBR-S110 NL, 2 wokken 1*HtH.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

@chablis:

>Klik<

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bevestig het toch alleen maar, of begrijpen we elkaar verkeerd.

En de schakeling die veel mensen een hotelschakeling noemen, maar het niet is, heet een trappenhuis schakeling. Die werkt met op iedere etage met een pulsschakelaar, die 1 tijdrelais aanstuurt, dat gedurende x seconden op alle etage's de gangverlichting laat branden.

DM 800 HD, Enigma2, OpenPli, 2*Pioneer DBR-S110 NL, 2 wokken 1*HtH.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Inderdaad.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
Inderdaad.


...Dan hebben we hier weer een heldere thread om naar te verwijzen als er iemand met deze problemen worstelt....
Overigens heb ik nog steeds niet begrepen of de poster nu wel of niet een nul bij de hand had (en dus een combi op de wand..)

Offtopic: Kikkuh schotel heb je!

DM 800 HD, Enigma2, OpenPli, 2*Pioneer DBR-S110 NL, 2 wokken 1*HtH.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: chablis
Origineel bericht van: ceesv
Inderdaad.


...Dan hebben we hier weer een heldere thread om naar te verwijzen als er iemand met deze problemen worstelt....
Overigens heb ik nog steeds niet begrepen of de poster nu wel of niet een nul bij de hand had (en dus een combi op de wand..)

Offtopic: Kikkuh schotel heb je!


hoi heb op de overloop een schakelaar voor het licht te bedienen en beneden dus een wisselschakelaar maar wouw boven bij de schakelaar een stopcontact bij zetten en er zat inderdaad geen 0 draad bij heb een blouwe draad bij getrokken.

groetjes piet
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:


hoi heb op de overloop een schakelaar voor het licht te bedienen en beneden dus een wisselschakelaar maar wouw boven bij de schakelaar een stopcontact bij zetten en er zat inderdaad geen 0 draad bij heb een blouwe draad bij getrokken.

groetjes piet


Ja is mooi dat die draad blAuw is, maar waar heb je de nul dan vandaan?

DM 800 HD, Enigma2, OpenPli, 2*Pioneer DBR-S110 NL, 2 wokken 1*HtH.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even zuren smile Volgens de NEN1010 normering ben je een "oude" installatie aan het uitbreiden en had je eigenlijk een rode draad moeten aanleggen.

DM500HD, Ubuntu 14.04-server-tvheadend-TBS6981-TBS6922SE-OSCam, Xubuntu/XBMCbuntu 14.04 front end's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Volgens Nen 1010 heb je helemaal gelijk.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Meschien heeft hij nu de Hooft zekering er uit liggen.Een echte knoei het zelver dus.

 

Ken jij Pieterman dan persoonlijk? Kan je dan zomaar een oordeel vellen over iemand, zonder dat je weet over wie je het heb?

Het zou wel eens kunnen dat je er HELEMAAL naast zit en dat Pieterman op andere domeinen een expert is...

 

En zelfs al is ie een echte knoei het zelver, dan nog heeft hij een probleem waar hij om raad voor gevraagd heeft, vermoedelijk om NIET te knoeien, en is het de zaak dat de andere leden proberen te helpen, en hem op de goede weg te zetten. De spot drijven vind ik persoonlijk géén goede hulp.

 

Ik hoop dat de moderator ééns een wakkere bui heeft. Zelf scherp terug reageren schijnt niet te mogen op dit forum...

Doe het daarom maar in Pieterman zijn plaats.

 

Ik hoop dat Pieterman zich niet door deze domme reactie van Columbo laat afschrikken en gewoon de vragen stelt over waar hij problemen mee hééft.

 

Mvg Eddy VL

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...