Ga naar inhoud


windows xp gebruikt heel veel ruimte op harddisk, hoe dit aan te passen


gerrit B

Aanbevolen berichten

Na de melding dat mijn C schijf weer bijna vol is eens gaan zoeken en aan het opruimen geslagen.

Maar met al het opruimen slechts 900 MB van de 30 gig vrij kunnen krijgen.

(alle gedownloade software foto's enz. staan op de D schijf om een scheiding te maken tussen software en gebruikersbestanden)

 

Dus eens alle mappen langs gegaan en gekeken wat voor volume ze hebben, en dan blijkt dat XP maar liefst 25 GIG in gebruik neemt van de 30 gig die op C beschikbaar is.

Zo zijn er al dik 100 uninstall mappen van dik 500Kb maar zitten er ook uninstall mappen van 5Mb bij.

 

Is er software oid. waarmee je windows weer op kunt schonen zonder XP opnieuw te hoeven installeren?

Of is er een betere methode om windows wat binnen de perken te houden?

 

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: gerrit B
...en dan blijkt dat XP maar liefst 25 GIG in gebruik neemt van de 30 gig die op C beschikbaar is.

Gerrit,
Het is even onduidelijk wat jij met XP bedoeld.
Bedoel je hiermee de map Windows.
Zo ja dan is dit inderdaad heel veel want deze map moet bij goed onderhoud toch wel onder 5Gb blijven zitten.
Bedoel je nu de hele C:\ waar Windows gebruik van maakt, dus incl. de Root, Program Files en Documents and Settings dan is 30Gb geen abnormaal iets.
Het volume daarvan is afhankelijk hoeveel programma`s zijn geïnstalleerd en eventueel hoeveel verschillende gebruikers op deze PC tot nu toe zijn ingelogd.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

inderdaad, ik ga naar de C schijf en klik dan de map windows aan, klik op eigenschappen en dan begint de teller te lopen tot hij stil blijft staan op 25,2 GB (27.120.725.185 bytes)in 25323 bestanden in 1715 mappen

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Crapcleaner er overheen laten lopen maar die kan slecht 500Mb schoon maken.

Ben meteen ook wel al mijn automatische inloggegevens kwijt, dus moet nu bij elke site eerst weer handmatig inloggen frown

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerstens over jouw opmerking over Crapcleaner.

Ik veronderstel dat jij op advies van een forumlid pas een tool op jouw PC loslaat als jij je eerst goed bekijkt wat deze tool doet en wat de eventuele consequenties bij gebruik daarvan zullen zijn.

Als je dit vooraf zou hebben gedaan had je kunnen weten dat je alle inloggegevens kwijtraakt.

 

Nu over jouw probleem, > 25.000 files lijkt mij wel wat hoog en zeker de 30Gb.

Er zitten dus ergens een of meerdere bestanden die dit volume veroorzaken.

Ik stel voor om alle mappen en losse bestanden even te controleren op exceptioneel grote mappen / bestanden.

De map Windows\Temp is vaak de boosdoener maar het kunnen ook b.v. drivers zijn

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Xp Pro 5.17 GB bij mij.

 

Ik weet niet hoe je het voor elkaar hebt gekregen maar ik zal maar eens gaan ruimen smile

 

Je kunt zelf ook alle temp folders leegmaken en kijk eens of je al die patch mappen hebt staan.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Temp folders zijn goed 500 Mb dus dat lijkt mij het probleem niet.

Na zo ongeveer alle mappen te hebben aangeklikt blijkt de map installer 21,4 Gig groot te zijn.

Kijk ik daarin dan zie ik daar vrijwel allemaal windows updates als bijv. fab3ac, f1373 enz.

Maar daarvan zijn er al 57 met een grootte van 124 MB.

 

suc6

 

Gerrit

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: gerrit B
Zo zijn er al dik 100 uninstall mappen van dik 500Kb maar zitten er ook uninstall mappen van 5Mb bij.

deze mag je er allemaal uitgooien, die behoren toe aan allerlei windows updates. Enige nadeel is dan dat je een bepaalde update niet meer kan "uninstallen" maar heb dit zelf nog nooit moeten doen dus het risico is klein. Trouwens, voordat je het weet staan er weer enkele tientallen updates op je systeem erbij gezet.....

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al die grote bestanden in de map installer blijken updates te zijn voor office 2003.

En daar had ik de laatste tijd wel problemen mee, nl. elke keer als ik de computer uit wilde zetten kwam de melding dat update 1 t/m 12 geinstalleerd werden maar kwam telkens het bericht mislukt.

Omdat het daarom en eeuwigheid duurde voordat de computer uitging heb ik automatische updates op een gegeven moment maar uitgezet.

 

verder valt op dat de 1e 58 allemaal van 27-7-2007 zijn, dan krijg ik er 42 van 29-2-2008 en hele vracht van 4-6-2008 en zo heb ik telkens een datum met tig updates met in totaal 2540 bestanden.

 

Blijft alleen de vraag heb ik al die bestanden nodig en hoe krijg ik ze op de juiste manier weg?

Of los ik het op door office 2003 te de-installeren en er opnieuw op te zetten?

 

suc6

 

Gerrit

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou een image of herstelpunt maken en daarna lekker die update dir eens wissen.

 

Daarna even checken of er geen rare dingen gebeuren in Office en als alles werkt heb je toch weer meer dan 20 gig extra ruimte.

 

Gaat het mis ofzo, image of herstelpunt terugplaatsen.

Ook de herstelpunten op je HD verbruiken nogal wat ruimte. Misschien ook eens zaak om daar naar te kijken....?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even op zoek gaan naar het gratis progamma TreeSize. Dan krijg je een mooi overzicht van de grootste directories. Dan weet je direct waar je het probleem moet zoeken.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Psychosammie
Even op zoek gaan naar het gratis progamma TreeSize. Dan krijg je een mooi overzicht van de grootste directories. Dan weet je direct waar je het probleem moet zoeken.


Dus een programma installeren om meer ruimte te maken?

:P

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...