Ga naar inhoud


[UPC] DVB-C vraagje


NINjak

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: ArChie
Ik heb inderdaad geen ervaring met Nagravision2. Wat ik er wel van begrijp is dat die boxkey uniek is per ontvanger en op die CA Status pagina staan een tweetal unieke nummers, namelijk het nummer van de smartcard en het nummer van de Mediabox. Zo vreemd vind ik mijn vraag dan niet of iemand al eens wat geprobeerd heeft met dat uniek Mediabox nummer dat daar getoond wordt. Als het niet werkt, dan weten we in ieder geval dat dat niet het goede nummer is.

Excuseer, ik denk dat je hierin gelijk hebt.

Origineel bericht van: ArChie
Je doet net alsof het overnemen van een boxkey in een CAM iets illegaals is.

Je begrijpt mij hier wel verkeerd.
Ik ben helemaal niet ertegen dat jij een Dreambox gebruikt om naar je UPC of Telenet zenders te kijken.
Integendeel, ik ben een grote voorstander van vrije hardwarekeuze.
Wat ik wil zeggen is dat als je ziet hoeveel moeite Telenet en UPC doen om de programma's op hun box te houden, dat ze dit zeker zullen zien als kraken, en dan ook heel snel met nieuwe smartcards zullen uitkomen.

Enkele beveiligingen, die bij Telenet actief zijn :

* boxkey waarbij smartcard aan ontvanger gekoppeld is
* speciaal bestandssysteem op de harddisk en bestanden zijn versleuteld in 3DES
* Macrovision, dat zelfs analoge opnames van de TV Theek verhindert
* (ICT in de toekomst ?) om de resolutie op component output te beperken tot 576p
* HDCP op de HDMI poort, je moest eens de opnames in te hoge kwaliteit overzetten...
* koppeling van kabelmodem aan abonnement indien meerdere decoders op één adres

Alles is er dus op gericht om ervoor te zorgen dat wat op de digicorders komt erop te houden, en ook te verhinderen dat je een smartcard meeneemt naar een ander adres en daar gebruikt.

Als ze ZOVEEL moeite doen, kun je er toch zeker van zijn dat in geval er een procedure komt voor alternatieve decoders, dat ze dan er ook alles aan zullen doen om een dergelijk gat zo snel mogelijk te dichten.
Ik ben er trouwens zeker van dat zij ergens in hun bepalingen wel schrijven dat je niet mag proberen te reverse engineeren of zo.

Dus wie erin slaagt zet het beter niet op Internet, of ik vrees dat er rap een kaartwissel naar de volgende Nagravision zal komen, en dan is het allemaal voor niets geweest.

Origineel bericht van: ArChie
Tot nu heb ik nog nergens gelezen dat er iemand is opgepakt en over het gebuik van de AlphaCrypt of softCAM's wordt toch ook niet geheimzinnig gedaan door de meesten.

En zijn ze niet bij Ziggo van plan om snel naar CI+ over te gaan ?
Daarmee wordt je Alphacrypt toch waardeloos ?
Maw. ze hebben het niet graag en zullen het graag saboteren.
Link naar reactie
Delen op andere sites


Wat betreft het zomaar even toepassen van een kaartwissel door UPC

mocht bekend worden dat een smartcard te sharen is, ik geloof

niet dat dat zo'n vaart loopt. Ten eerste moet je sowieso een kabelaansluiting

hebben (in tegenstelling tot share praktijken op de schotel), dus UPC

vangt toch wel van je, en ten tweede vraag ik me af of de UPC receivers (met name

de oudere generatie) wel een overstap c.q. kaartwissel naar Nagra3 aankunnen. En is

Nagra3 ondertussen ook al niet te sharen?

 

Oftewel, voor een kabelprovider is het niet zo'n ramp als

de zaak open ligt, en een kostbare kaartwissel helpt waarschijnlijk

maar heel even, of helemaal niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Apple740
Ten eerste moet je sowieso een kabelaansluiting
hebben (in tegenstelling tot share praktijken op de schotel), dus UPC
vangt toch wel van je

Waarom doen ze dan zoveel moeite om alle opnames op je receiver te houden ?
Macrovision, HDCP, 3DES, maar vooral die boxkey.
Een boxkey heeft alleen zin als je wilt controleren dat de ontvanger echt aan die klant gebonden is.
Vergeet ook niet dat als je systeem open ligt, het ook mogelijk zal zijn pakketten te sharen (cardsharen).
En natuurlijk kan ik mij niet inbeelden dat ze dat zomaar zullen laten gebeuren.
Het draait allemaal om geld en macht.
Macht over je opnames, kijk maar naar CI+.
Daar wil men koste wat het kost je opnames versleuteld houden, ook na de CAM.
Bij Telenet heeft men zelfs meer dan een jaar geld gevraagd om nog maar te kunnen opnemen, zo'n zaken kun je maar als je 100% de controle hebt over je hardware, anders gaan de mensen natuurlijk naar alternatieven zoeken.
Ik vrees er dus voor dat als de hack bekend raakt, er wel degelijk snel een kaartwissel komt.
Maar het blijft mijn droom om Telenet digital TV op een Dreambox 8000 te draaien met 2 DVB-C tuners.

Origineel bericht van: Apple740
En is
Nagra3 ondertussen ook al niet te sharen?

Geen idee, maar ik dacht wel gelezen te hebben dat je daar veel moeilijker de boxkey kunt inlezen.

Origineel bericht van: Apple740
Oftewel, voor een kabelprovider is het niet zo'n ramp als
de zaak open ligt

Als het zo geen ramp is, waarom hebben die kabelproviders dan niet gekozen voor een systeem zonder boxkey ?
Je moet eens kijken wat Nagravision zelf over de toekomst stelt, als gewone consument begin je daar echt van te walgen.
Op pagina 11 van dit document staan allerlei beperkingen die ze willen in de systemen inbouwen, en die dan naar believen kunnen aan- of afgezet worden per opname.
Hoeveel keer je iets kunt bekijken, hoe lang nog na de opname, of je iets in HD kunt opnemen, enz., enz.
Als dat er ooit doorkomt zijn we als consument de willoze melkkoe van de kabelproviders en de entertainment industrie.
Alles wordt eindeloos versleuteld, en je weet maar nooit of het zal lukken om iets af te spelen.

http://www.nagravision.com/pdfs/nagravision_wp_dvb_cpcm.pdf

Ik geloof dus niet dat de keuze voor Nagravision toeval is.
UPC en Telenet hebben gekozen voor die methode waarbij zij maximaal controle hebben over de content, die als de grote geldmachine gezien wordt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat UPC voor een gesloten systeem heeft gekozen lijkt me duidelijk: men genereert veel inkomsten met Video on Demand. Dat raakt men kwijt als men de hardware vrij zou geven.

 

En nogmaals; een kaartwissel naar Nagra3 betekent mogelijk ook een hardwarewissel, omdat het nog maar de vraag is of de eerste generatie UPC decoders wel Nagra3 aankunnen (de receivers hebben geen CI module ingang, enkel een Nagra2 kaartsleuf).

Ik denk niet dat UPC er op zit te wachten om 600.000 decoders om te gaan ruilen, enkel en alleen omdat er een groepje is die aan het cardsharen is gegaan (en waarvan men sowieso nog 16 euro per persoon van vangt vanwege de verplichte kabelaansluiting).

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Apple740
(de receivers hebben geen CI module ingang, enkel een Nagra2 kaartsleuf).

De logica om te decoderen zit toch niet in die sleuf zelf ?
Dat zit toch ergens op een chip op het moederbord, veronderstel ik.
En die chip kan misschien ook wel Nagra3 aan ?
Nu, als upgraden niet kan, ziet het er al heel wat zonniger uit smile
Ik heb ooit aan een woordvoerder van Telenet gevraagd : wat gaan jullie doen als jullie systeem gekraakt is ?
Kunnen jullie upgraden naar Nagra3 ?
Hij wist het precies niet zeker (maar dat soort mannen zijn geboren acteurs natuurlijk).
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: zzzzzzz
De logica om te decoderen zit toch niet in die sleuf zelf ?
Dat zit toch ergens op een chip op het moederbord, veronderstel ik.
En die chip kan misschien ook wel Nagra3 aan ?
Nu, als upgraden niet kan, ziet het er al heel wat zonniger uit smile
Ik heb ooit aan een woordvoerder van Telenet gevraagd : wat gaan jullie doen als jullie systeem gekraakt is ?
Kunnen jullie upgraden naar Nagra3 ?
Hij wist het precies niet zeker (maar dat soort mannen zijn geboren acteurs natuurlijk).

Er wordt volgens mij gewoon gebruik gemaakt van een standaard EMV kaartlezer gekoppeld aan een softCAM. Doen ze bij Irdeto ook en daar heet die softCAM dan SoftCell. Geen hardware op de hoofdprint plaat, want als de boel dan eens een keer echt gekraakt zou worden, dan moeten ze hardware gaan vervangen i.p.v. een Condtional Access library. En daar zit uiteraard geen van de betrokken partijen op te wachten.

Het kunnen invoeren van een boxkey of camkey in een softCAM of losse hardware CAM kan ik toch nauwelijks bestempelen als het "open liggen" of "gekraakt zijn" van het hele systeem en als zodanig zie ik het niet gebeuren dat men over zal gaan op een dure smartcard vervangingsactie. Men zal het niet leuk vinden als de klanten over kunnen overstappen op eigen hardware en er zal een groepje zijn dat gaat sharen, maar het gros van de klanten heeft nog steeds een smartcard en bijbehorend abonnement. Bij Ziggo komen ze weer met een volgende beperkingsstap in de vorm van CI+, maar de weerstand van de klanten tegen meer beperkingen groeit zodanig dat ze nu al hebben aangegeven dat ze denken dat de AlphaCrypt Classic CAM nog wel een anderhalf jaar zal blijven werken. Tegen die tijd zien we wel weer. Zolang er beperkingen worden opgelegd zullen er altijd anderen zijn die proberen die beperkingen te omzeilen.

Er wordt door de digitale TV providers die extra beperkende maatregelen introduceren altijd onmiddelijk geroepen dat het om eisen van de content industrie zou gaan, maar ik neem dat soort uitspraken altijd met een korreltje zout. Het gaat die digitale TV providers namelijk vooral om het financiële voordeel dat ze zelf uit die beperkingen kunnen halen. Bij UPC werd in het begin de Video On Demand content ook niet van encryptie voorzien net als nu bij Ziggo het geval is. Bij UPC heeft jarenlang bij de meeste HDTV ontvangers de HDCP beveiliging van de HDMI aansluiting uitgestaan omdat ze daar compabiliteitsproblemen mee hebben/hadden met diverse TV merken. Vreemd dat dergelijke basis beveiligingstechnieken voor de bescherming van de content industrie niet aan blijken te staan bij die digitale TV providers. Dat komt de geloofwaardigheid van de digitale TV providers bij mij tenminste niet ten goede.

Misschien is de tijd wel aangebroken dat er een scheiding komt tussen de ontvangst van TV en VOD content waarbij voor VOD zwaardere beperkingseisen gelden dan voor de reguliere TV content. Het mag toch vreemd genoemd worden dat digitale TV providers die ook VOD content hebben steeds zwaardere beperkingen opleggen terwijl digitale TV providers zonder VOD content het basis pakket van 60 digitale TV kanalen zonder enige vorm van encryptie aanbieden of zelf CAM's verstrekken zodat hun klanten wel de vrijheid krijgen om eigen apparatuur aan te schaffen. Dan gaat die VOD providers maar speciale ontvangers uitbrengen voor VOD waarmee niet opgenomen kan worden en alle uitgangen zwaar beveiligd zijn zodat de markt voor de digitale TV ontvangers in wel of niet geïntegreerde vorm gewoon open kan door het uitbrengen van een standaard DVB CAM.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ArChie

Er wordt door de digitale TV providers die extra beperkende maatregelen introduceren altijd onmiddelijk geroepen dat het om eisen van de content industrie zou gaan, maar ik neem dat soort uitspraken altijd met een korreltje zout. Het gaat die digitale TV providers namelijk vooral om het financiële voordeel dat ze zelf uit die beperkingen kunnen halen.


Yep, en trouwens is niet alleen VoD een financiëel voordeel wat UPC behaalt dankzij de eigen verplichte hardware. Het verhuren van die decoders is op de lange termijn een goudmijntje. Een decoder kost inkoop een paar tientjes en levert UPC na 5 jaar honderden euries op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: zzzzzzz
En die chip kan misschien ook wel Nagra3 aan ?
Nu, als upgraden niet kan, ziet het er al heel wat zonniger uit smile
Ik heb ooit aan een woordvoerder van Telenet gevraagd : wat gaan jullie doen als jullie systeem gekraakt is ?
Kunnen jullie upgraden naar Nagra3 ?
Hij wist het precies niet zeker (maar dat soort mannen zijn geboren acteurs natuurlijk).


Wat zou er geupgrade moeten worden dan als de kaartsleuf Nagra2 aan kan slikt hij ook gewoon een Nagra3 kaart.
Kudelski die de coderingen verkoopt houd daar heus wel rekening mee.

En de laatste 7-8 jaren zijn er zelfs providers helemaal veranderd van codering en de ontvangers door een software upgrade geschikt gemaakt voor die andere codering.
Als voorbeeld zal ik er twee noemen Premiere van Betacrypt naar Nagra 2 en 3.
Viasat van Viacces naar Videoguard, ook ORF is nu bezig met naar een andere codering te gaan.
Dus niets nieuws onder de zon. :D
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan iedereen die aan het expirimenteren is: achterop de mediabox staan 2 nummers, het CA decoder nummer (ook te vinden in het menu) en het serienummer van de mediabox zelf.

Iemand dit laatste nummer al eens geprobeerd in te geven als boxkey in CCcam.cfg?

 

Dit nummer vraagt de helpdesk wel eens bij problemen, dus het zou zomaar kunnen dat UPC de smartcard koppelt aan het serienummer van de box. Ik weet 't, het is té eenvoudig, maar niet geschoten is altijd mis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

klopt apple,

 

Maar je mist dan nog steeds de RSA key, deze is echter niet bekend.

Dit is het hele probleem...

 

CA decoder nummer = het IRD. Nummer (ziet NewCS gewoon als je hem start. (geen probleem, hoef je verder niets voor in de config te zetten)

 

BoxID = serie nummer min de twee laatste nummers en converteren naar hex (hex code in de config zetten)

 

RSA key: ??? (helaas is er nog geen (publiek?) AC6 script om rom110 rev A07 te dumpen)

Box is ook niet uit te lezen omdat er lijm om de pinnen zit.

 

Het is dus wachten op een dump om de RSA key te pakken te krijgen.

 

Ik ben er bang voor, hopelijk geeft Youca wel vrije ontvanger keuze... dan kan UPC de ramen wit schilderen.

CDS: Wij bieden goede beeldkwaliteit, dat u geen goed beeld heeft ligt niet aan onze bandbreedte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...