Ga naar inhoud


Invacom C120 flens 0,3 dB Quattro LNC heeft een ontwerpfout.?


Gast Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Gast Drs. IJzerbout

Satters, ik heb iets vastgesteld waar ik behoorlijk van baal.

 

Ik gebruik op mijn 120 cm Technisat primefocus een Invacom Quattro LNC met C120 flens aansluiting.

D.m.v. de rillenhoorn met feed kan ik de focussering precies met met behulp van op en neer schuiven instellen en vind een duidelijk optimum.

 

Nu ben ik erg precies en compromisloos en ben er sinds vandaag achter, dat dit maar voor één polarisatie klopt. Ik vind een optimum voor H, maar een ander (mechanisch) optimum voor V.

 

Dus ik aan het prakizeren hoe dit komt en ben er waarschijnlijk achter.

 

De antennene voor H ligt ongeveer 1,5 cm achter die voor V. D.w.z. dat door het heen en weerschuiven, de f/d aangepast wordt voor één polarisatie, maar de lopende golf voor de andere polarisatie geen buik of dal heeft met betrekking tot de afstand/golflengte.

 

Volgens mij een ontwerp fout, of ik ben op de limiet gestoten van wat met zulke multipurpose LNC´s haalbaar is en zal met een compromis moeten leven.

 

Nu is dit voor Astra/Hotbird etc. niet zo´n probleem, maar voor Nilesat, waar het onderste uit de kan moet komen, wel degelijk een probleem.

 

Ik ben benieuwd of de freaks onder ons eenzelfde ervaring hebben.

Ik heb hier nog een andere LNC liggen, een M-SAT Quattro/FL 0,3 dB en ga daar eens mee experimenteren. Kijken of die hetzelfde probleem heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites


dat is volgens mij geen ontwerpfout , ik heb hier 2 x invacom zonder flens en die hebben het ook.[strong heeft het ook.]

 

---------------------------------------------------

johan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Ik heb nu de M-SAT LNC erin zitten. Die presteert nagenoeg gelijk op het eerste gezicht. Ga vanavond de boel optimeren..het is me nu te warm op het dak...ben drijfnat van het geklauter. En de zon staat precies in het zuiden nu..! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout
Citaat:
Als de SWR van die trilholte/golfïjp goed is zou het niets moeten uitmaken of het antennetje iets naar voren of naar achteren zit.


Dat dacht ik in eerste instantie ook. Als de golf eenmaal de pijp heeft bereikt moet het niks meer uitmaken.

Ik kan het niet anders verklaren.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die 1.5cm klopt wel, want dat is een halve golf op 10Ghz. Als de ene polarisatie goed staat, dan moet de andere dus ook goed staan.

 

Hoe ver liggen de optimale punten uit elkaar?

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Citaat:
Hoe ver liggen de optimale punten uit elkaar?

 

Minder dan een cm.

 

Maar ik ga vanavond nog even verder testen. Als het wat minder warm is op het dak.

Het is allemaal niet zo makkelijk op de nok van het dak te staan balanceren met meetapparaten in die hitte.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Citaat:
Ik heb nu de M-SAT LNC erin zitten.

 

Deze LNC is een Quattro LNC, een wat ouder type..maar werd toen al met sensationele 0,3 dB aangegeven.

Het enigste nadeel is dat ie zo groot is als een cola blikje, maar voor een draaibare applicatie is dat geen probleem.

Hij presteert nagenoeg gelijk aan de Invacom, marginaal iets minder. Het weer laat ik even buiten beschouwing.

 

En wat stel ik vast? Deze LNC heeft bovengenoemd probleem niet.

Ik denk toch dat ik gelijk begin te krijgen wat betreft de afstand tussen de beide antennes onderling in de cavity.

Waarbij Sjaak(k) zijn stelling van een foute SWR ook zin maakt.

 

Neemt niet weg dat de Invacom een slechte LNC is. De "moeilijke" NileSat kanalen haalt ie ook met zijn gebrek probleemloos binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Neemt niet weg dat de Invacom een slechte LNC is. De "moeilijke" NileSat kanalen haalt ie ook met zijn gebrek probleemloos binnen.


Zit hier een typefout in ? lijkt me tegenstrijdig .

Ik volg dit topic met intresse , zal een kijken of dat met mijn huidige Inverto BlackUltra ook het geval is .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...