Ga naar inhoud


G4 halogeenlampjes vervangen door ledlampjes


AEO

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik ben op zoek naar een vervanging voor de halogeen lampjes die in een armatuur boven de eettafel zitten.

Het zijn kleine 12 volt halogeen lampjes met 2 dunne pootjes (type G4).

In een advertentie van de firma Meipos staan deze vervangende ledlampjes zo beschreven:

 

Dit is een volwaardige alternatief voor de G4 halogeenlampjes.

De lichtopbrengst komt overeen met de traditionele lampjes en

past in uw huidige armatuur. Ideaal voor achter kleine bollampjes

 

Product specificaties:

- Fitting: Gx4

- Aantal LED's: 9 High Lumen LED's

- Lichtkleur: Warm wit (3000K)

- Lichtsterkte: 140 Lumen

- Verbruik: +/- 1,8 Watt

- Voltage: 12 Volt

- Branduren: >30.000 uren

 

Besparingspotentieel.

Vervangt u een 10 Watt halogeenlampje met 6 branduren per dag dan bespaart u 15 jaar lang ongeveer 3,80 euro per jaar.

 

Mijn vraag is, heeft er al iemand ervaring met dit soort ledlampjes, en waar ik vooral benieuwd naar ben, wat moet ik mij voorstellen bij een lichtsterkte van 140 lumen?

Ik wil wel even vertellen waarom ik de halogeen lampjes wil vervangen, het gaat om de energiebesparing, en het is beter voor het milieu.

Al vast bedankt vor de reakties en groetjes,

 

AEO

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 62
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Pas hier mee op als je halogeen hebt is de trafo spanning vaak meer dan 13 volt vaak 13,5 tot 14 volt alleen als je de halogeenlampjes er dan achter doet zakt de spanning terug naar 12 volt.

Maar nu ga je deze vervangen voor LED de spanning zal dan niet inzakken en dus op al snel 13 volt blijven en daar kunnen LED lampjes slecht tegen. De te verwachten levens duur zal een stuk minder zijn

sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie)

samsung dvbt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk zijn ze niet te dimmen.

 

En maar liefst 3,80 per jaar. Dat wordt binnenlopen :D

 

Bovendien heb ik geen halogeenlampjes in huis die 6 uur per dag branden.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat vind ik zowiezo met al die beweringen over het aantal branduren van spaarlampen, en tegenwoordig ook van LED lampen. Volgens de leveranciers gaan die lampen bijna oneindig lang mee. Maar wie controleert die beweringen? 30000 branduren! Bij gemiddeld 3 branduren per dag is dat een levensduur van bijna 30 jaar. Maar als ik na 20 jaar met een kapotte lamp terugkom bij de winkel, denk ik niet dat ik een nieuwe krijg.

Ik heb eigenlijk nog nooit tests hierover gelezen. Mijn eigen ervaringen met spaarlampen zijn in elk geval dat ze helemaal niet zo lang meegaan: ofwel houden ze er mee op ofwel wordt de lichtopbrengst op een gegeven moment zo klein dat je ze om die reden al moet vervangen.

Toegegeven, ze gaan gemiddeld langer mee dan gloeilampen maar dat het verschil zo groot zou zijn geloof ik gewoon niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

140 lumen is vrij weinig.

Inderdaad vergelijkbaar met een 10 watt lamp,maar de meeste

halogeen lampjes zitten toch boven de 20 watt.

de lamp van de postcode loterij zat op 600 lumen.

 

Daarnaast is een lichtwarmte van 3000K behoorlijk wit (lees koud) persoonlijk zou ik op zoek gaan naar een waarde onder de 2700K

 

Helaas heb ik nog geen goed alternatief gevonden voor mijn

30 watt halogeen lampjes. Hoop dat iemand anders ze wel heeft gevonden en sluit me dus aan bij topicstarter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Psychosammie
En maar liefst 3,80 per jaar. Dat wordt binnenlopen :D


Over 10 jaar koop je voor die 3.80 euro mischien een rol drop of een paar pepermuntjes.

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

 

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Fatfreddy
Ik heb overal in huis van die halogeen inbouwspotjes allemaal dimbaar en het gebruik daarvan is mede door het dimmen al niet zo hoog. Ik ga die dus never nooit niet vervangen voor ledlampjes omdat ik er het hele nut niet van inzie.


Totdat je geen gloeilamp (=halogeenlamp) in de winkel meer kunt vinden.

You can never solve a problem on the level on which it was created
Groeten, Jos
VU+DUO2-2-S2; 1xT/C; OpenATV 5.1; Logitech 700;Maximum E85 HB,A1,A2,A3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Fatfreddy
Ik heb overal in huis van die halogeen inbouwspotjes allemaal dimbaar en het gebruik daarvan is mede door het dimmen al niet zo hoog. Ik ga die dus never nooit niet vervangen voor ledlampjes omdat ik er het hele nut niet van inzie.


Met "gebruik" bedoel je waarschijnlijk "verbruik". Ik vermoed dat je denkt dat een gedimde halogeenlamp minder energie verbruikt.

Slecht nieuws: dat is niet zo.

Een gedimde halogeenlamp blijft bijna net zo veel energie verbruiken. Dat komt doordat de lamp bij een hoge temperatuur moet werken. Iets minder warm betekent veel minder licht. Bij 50% lichtsterkte verbruikt je nog steeds 80% van de energie.

Gedimde halogeenlampen zijn dus extreem onzuinig in gebruik.
Als je daarnaast ook dimmers gebruikt zonder echte 'uit' stand (dimmer blijft een beetje warm) dan ben je echt een dief van je eigen portemonnee.

Veel goedkoper: dimmers weggooien en de halogeenlampen vervangen door lager vermogen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Fatfreddy
Ik heb overal in huis van die halogeen inbouwspotjes allemaal dimbaar en het gebruik daarvan is mede door het dimmen al niet zo hoog. Ik ga die dus never nooit niet vervangen voor ledlampjes omdat ik er het hele nut niet van inzie.


Die klote halogeenlampjes gaan vaak kapot en het is steeds een geklier de nieuwe weer netjes te plaatsen.

Als een LED vervanger inderdaad veel langer meegaat ga ik iedere keer als een halogeentje uitvalt deze vervangen door LED, zeker weten!

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Psychosammie
Waarschijnlijk zijn ze niet te dimmen.
En maar liefst 3,80 per jaar. Dat wordt binnenlopen :D
Bovendien heb ik geen halogeenlampjes in huis die 6 uur per dag branden.


Bij ons begint het om 1700 uur te schemeren, om een uur of 11
a 12 gaan we naar bed. Zoals wij ons manifesteren blijkt dus
abnormaal? in de huiskamer brand momenteel 6 uur per dag
de verlichting . . . (van 1700-2300, soms 2400 en nog "somser"
2500 . . .

hg cc

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een poging om weer on topic te komen

 

Wat is een goede LED vervanger voor een G4 halogeenlampje

ongeacht of die dingen

duur zijn

niet te lang meegaan

niet op een trafo passen

niet dimbaar zijn

 

ik ben net zoals topicstarter op zoek naar zo'n led lamp

en de vraag is nog steeds:

Bestaan die ?????

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk es naar de Osram series, heb er ook staan naar kijken onlangs, zei het met enige verwondering...

Vind dat de bundel nogal smal is en er juist die opp belicht waar ie naar gericht staat, dus weinig difuslicht...

Maar daar is het nou eenmaal een spot voor, en de "warmte" v h licht was OK.

Dus je kan die gewone spots gerust gaan vervangen, maar ik denk dat je 20% meer lichtbronnen zal moeten voorzien...

Volgens de leverancier zijn er ook al met een 50W equivalent van een traditionele spot;

Maar die geven ook nogal wat warmte af, zo onschuldig koud zijn die ook niet!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: JosFop4Sat
Origineel bericht van: Fatfreddy
Ik heb overal in huis van die halogeen inbouwspotjes allemaal dimbaar en het gebruik daarvan is mede door het dimmen al niet zo hoog. Ik ga die dus never nooit niet vervangen voor ledlampjes omdat ik er het hele nut niet van inzie.


Totdat je geen gloeilamp (=halogeenlamp) in de winkel meer kunt vinden.


Halogeenlampen blijven in tegenstelling tot gloeilampen nog wel in de verkoop.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...