Ga naar inhoud


[Satelliet] Spoedreparatie


ceesv

Aanbevolen berichten

Een transponder is inderdaad een convertor en daardoor is het uitgangsvermogen afhankelijk van het ingangsvermogen tot de transponder is verzadigd (max output eindversterker).Dus wat naar beneden komt is inderdaad wel degelijk afhankelijk van wat er omhooggaat.SES bijvoorbeeld meet de sterkte en geeft de operator instructies hoeveel vermogen op te stralen.Eutelsat ook,die plaatsen vaak meerdere carriers op een transponder en balanceren die ook met de uplink operators.Er wordt bij alle transponders verder niets gedaan met software.De besturing,energie en monitoring van bijvoorbeeld transponder uitgangsvermogen is een ander verhaal.

Dat je vanuit een ander continent op KU kan opstralen en in Europa naar beneden komt werkt met twee antennes.De input amp op een antenne en de uitgangsversterker op de andere.Ze kunnen zelfs de ingang en uitgangsversterkers op beide antenne's verdelen,net wat nodig is.

 

20 jaar satcomervaring :D

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 75
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: jacksparrow
Over het algemeen zal je verhaal wel kloppen maar vergeet niet dat satellieten tegenwoordig al lang geen simpele "relay" apparaten meer zijn welke een signaal versterk over de aarde uitspreiden.

Enkele satellieten, waaronder bijvoorbeeld de Intelsat9 op 58 oost (en nog meerdere satellieten) zijn bijvoorbeeld in staat de doormiddel van software een uplinksignaal vanuit bijvoorbeeld de US direct door te prikken naar een transponder welke uitstraalt over Europa, vroeger moest je hiervoor een sathop via een earthstation doen.

Maar goed het principe blijft inderdaad zoals geschetst.

Intelsat9 hangt op 58 WEST en natuurlijk kun je zowel vanuit de states als uit europa uplinken en downlinken omdat deze voor beide continenten zichtbaar is. Om te kunnen opstralen moet je namelijk wel in de footprint van de satelliet bevinden en aan het gewenste vermogen (ERP) kunnen komen. Dat heeft niets maar dan ook niets met software te maken.

Dat satellieten tegenwoordig iets meer kunnen dan vroeger ben ik met je eens zoals meerdere bestuurbare antennes waarmee kleine tijdelijke spotbeams gecreerd kunnen worden, het muxen van scpc signalen, mogelijkheden op data gebied, KA band toepassingen.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

@RTV625 heeft het verlossende woord gesproken! blush

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook wel eens vernomen dat de hotbirds zelf kunnen "muxen". Wat ze daarmee mee bedoelen is me niet helemaal duidelijk. Maar ik kan me niet voorstellen dat-ie zelf transport streams gaat ontleden en opnieuw muxen, om een goede transport stream te maken moet je aan nogal wat eisen voldoen... Ik denk eerder dat ze het over analoog/rf muxen hebben (wat me nog steeds ingewikkeld lijkt...)

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zover ik weet bedoelen ze het samenvoegen van SCPC signalen die vanaf verschillende lokaties geuplinkt worden.

Dus een transponder met kanalen die in feite allemaal hun eigen uplink hebben.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Sjaak, SES bepaalt het vermogen, en geeft de uplink facility een zendvergunning, met daarin het op te stralen erp vermogen.

Daaruit resulteert een downlink vermogen.

 

Volgas geven door de provider is niet toegestaan volgens de afgegeven machtiging, en daar houdt men zich aan.

 

Een groter bereik bij satelliet tv krijg je alleen door een andere beam op de satelliet te gebruiken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
Een groter bereik bij satelliet tv krijg je alleen door een andere beam op de satelliet te gebruiken.


Ik kan me toch voorstellen dat door het verhogen van het output vermogen de footprint van de betreffende beam een flink stuk kan worden vergroot?

DM7020S/160gbHDD + DM800/250gbHDD + Visiosat G3D (13,0/19,2/23,5/28,2 ) in cascade met de Triax TD110 + STAB HH120. Schwaiger SF 9000 Satfinder Plus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dat is niet zo

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

We hadden het over de footprint van een satelliet.

Sjaak, je krijgt niet alleen meer power in de randgebieden, maar ook in het verzorgingsgebied.

Meer power betekent alleen, dat je ontvangstschotel aan de rand kleiner kan worden.

Meer power kan niet over de rand "kijken" van het verzorgingsgebied. De Footprint van de satelliet verandert niet, alleen de contourlijnen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Snuffer
O dat is niet helemaal waar als de uplink meer vermogen geeft is het signaal beneden ook sterker.


dat klopt, heel lang geleden op een helpdesk gewerkt waar we oa aan iraanse providers internet uplinks via satelliet. Vaak belde klant irib dan op om te vragen om een beetje meer vermogen. Dan belden wij weer met Burum, ik geloof dat het dan ging om de hpa maar dat weer ik niet meer zeker.

xtrend 6500 320G intern / dreambox 800se, 500G intern / dreambox 500hd / azbox elite hd / Skymaster 80cm quad lnb titanium, 19,2 oost / Triax 110 , quad inverto Inverto Black Ultra lnb, 23,5 oost, inverto Inverto Black Ultra lnb, 28,2 oost / No Name 125cm single lnb black ultra draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Pomp je meer vermogen in de antenne wordt deze breedbandiger dus een grotere footprint als gevolg. laugh

Daar heb ik nog nooit van gehoord! De bandbreedte van een antenne die afhankelijk is van het aangeleverde vermogen?
Voor de volledigheid, ook de openingshoek veranderd niet.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: druid
Origineel bericht van: Snuffer
O dat is niet helemaal waar als de uplink meer vermogen geeft is het signaal beneden ook sterker.


dat klopt, heel lang geleden op een helpdesk gewerkt waar we oa aan iraanse providers internet uplinks via satelliet. Vaak belde klant irib dan op om te vragen om een beetje meer vermogen. Dan belden wij weer met Burum, ik geloof dat het dan ging om de hpa maar dat weer ik niet meer zeker.


"Heel lang geleden" werden er lineaire transponders gebruikt en was dit inderdaad van toepassing. Zoals ik eerder schreef zijn de huidige satellieten toch wel wat "slimmer" en hoeft er helemaal geen verband te bestaan tussen het uplink vermogen en downlink vermogen...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pomp je meer vermogen in de antenne wordt deze breedbandiger dus een grotere footprint als gevolg.

 

 

Sjaak nu ga ik toch echt achter mijn oren krabben of je de status ©zendamateur wel waard bent. hihi

 

maar ik vind het een heel leuk onderwerp.

 

 

TBS IPTV FEEDS NETWERK MAKEN .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...