Ga naar inhoud


ANWB wil ledenpeiling over de kilometerprijs


Psychosammie

Aanbevolen berichten

Citaat:
De ANWB zal op zaterdag 23 januari haar visie op de Wet kilometerprijs en het verdere beïnvloedingstraject zoals dat nu is uitgestippeld in de richting van de Tweede Kamer, ter goedkeuring voorleggen aan de Bondsraad, de ledenraad van de ANWB. Onderdeel van het voorstel is een grootschalige peiling, waaraan alle leden van de ANWB kunnen deelnemen. Met de ledenpeiling biedt de ANWB haar leden de gelegenheid een bijdrage te leveren aan de besluitvorming in de Kamer.

 

Bron ANWB.

 

Wat mij tegenstaat aan de hele discussie is dat er maar steeds gesproken wordt over "maatschappelijk draagvlak". Omdat er een paar partijen als de ANWB en vervoersorganisaties betrokken zijn wordt aangenomen dat de Nederlander er ook achter staat.

 

Maar ik kan mij niet herinneren de ANWB ooit opdracht te hebben gegeven mij hierin te vertegenwoordigen.

 

Zo worden we maar voor de gek gehouden met kreten als "eerlijker betalen". Dit is echt koeienpoep! Doordat er al zoveel belasting op de brandstof zit doen we al aan "eerlijk betalen". Rij je veel of heb je een dure auto dan betaal je dus al veel!

 

En "het wordt niet duurder". Onzin, als er financieel niets verandert is deze hele actie overbodig.

 

Wie een beetje verder kijkt ziet de bui al hangen. Grote steden gaan strak aanspraak maken op spitsheffing. En dat zijn natuurlijk uitgerekend de steden die er alles aan doen om de auto weg te pesten. Met een ochtend, middag en avondspits die naadloos op elkaar aansluiten.

 

Heeft iemand al gehoord hoe straks dankij het rekeningrijden de files ineens verdwenen zijn? Als er aan de wegen niets verandert dan worden de files alleen maar minder omdat jij het autorijden niet meer kan betalen!

 

Laat je dus horen en maak duidelijk dat je niet alleen tegen dat kastje bent vanwege je privacy maar ook dat je helemaal niets ziet in het rekeningrijden. Het opent alleen maar nog meer wegen om te graaien bij de automobilist.

 

Ik verwacht dus dat de ANWB er alles aan doet om rekeningrijden tegen te houden en niet alleen maar tegen is. Zoniet dan zeg ik mijn lidmaatschap op!

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 81
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

van de vorm van de vraagstelling zal af te leiden zijn of de ANWB werkelijk neutraal is...en de ANWB durft geen standpunt in te nemen en maakt hiermee iedereen die meedoet medeplichtig aan positief/negatief advies hierover...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wegenbelasting weg, dus komen de provincies met een vervangende belasting om het wegvallen van de provinciale opcenten te compenseren.

In Flevoland zal dat ongeveer 110 euro per ingezetene per jaar gaan bedragen, stond een tijdje geleden in de Almare te te lezen.

In 2009 betaalde ik voor mijn Toyota Yaris Verso 336 euro aan wegenbelasting per jaar, inclusief provinciale opcenten!

Straks mag ik in mijn gezinsituatie dus 330 euro per jaar aan ingezetenenheffing betalen!

En dan komt daar nog de kilometerheffing bij, ik rij ongeveer 10.000 km per jaar, en met 3 cent per kilometer kom ik dan in totaal uit op 630 euro per jaar!

Dit zegt genoeg denk ik!

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

We moeten duidelijk maken dat we er geen zin in hebben om ons weer voor de zoveelste keer te laten belazeren door de regering!

We weten allemaal hoe dat met het kwartje van leugenaar en oplichter Kok is gegaan, we worden bij elke liter die we tanken nog steeds bestolen door die "betrouwbare" overheid!

We zijn het duurste land ter wereld met de krankzinnige brandstofprijzen die we hier moeten betalen!

Ik ben er meer voor om slurpbakken een zware milieutax op te leggen, en zuinige auto`s vrij te stellen.

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is het probleem in NL, iedereen zit op internetfora te schelden, maar niemand doet wat. In Frankrijk leggen ze het land plat als ze het er niet mee eens zijn, daar kunnen wij nog een voorbeeld aan nemen. Verder ben ik het met vorige sprekers eens dat maatschappelijk draagvlak niet mag afhangen van clubs als de ANWB, die slechts een minderheid van de nederlanders vertgenwoordigen. Helaas heb ik al meerdere keren ondervonden dat er in NL alleen nar je wordt geluisterd als je een lobbygroepering begint, naar een gewone burger luistert de overheid nooit.

Dreambox 8000 HD PVR met 1.5 tb hdd

Dreambox 800se HD PVR met 320 gb hdd

Wavefrontier T55 astra 1,2,3 hotbird

Linux server

Link naar reactie
Delen op andere sites

Betaling van een wegenbelasting per km is op zich wel correct.

 

En ook een City tax zal er in bepaalde steden zeker wel gaan komen. Kijk maar naar Londen, waar dit al enige jaren in werking is. Je wordt daar door camera's waargenomen, die vervolgens kijken of de city tax betaald is.

 

Dit was daar ook wel nodig, omdat de gemiddelde snelheid voor het autoverkeer in die stad was teruggelopen tot 5 km/u.

 

Het aantal auto's zal met het rekeningrijden zeker gaan toenemen, omdat het bezit geen of maar weinig extra kosten meebrengt.

 

En met een mooie dag weer of een op feestdag gaat iederen er met een auto op uit. En dan is de chaos compleet.

 

Het systeem van rekening rijden is gebaseerd op de relatief zwakke signaal van de GPS satellieten. Een systeem dat bovendien eigendom is van de overheid in de VS.

 

Er is een prima navigatie systeem in Europa gebaseerd op aan land gestationeerde radiozenders. Het Loran-C systeem.

 

De TU in Delft heeft hiervoor een nauwkeuriger versie ontwikkeld, het E-Loran systeem. Werkt met radiogolven die veel beter doordringen dan het zwakke GPS signaal. En als gebruiker hiervan, kan ik aangeven dat dit systeem prima werkt en uitwisselbaar is met het formaat van het GPS systeem.

 

De mogelijkheden om de ontvangst van de GPS kastjes te ontregelen lijken mij legio. Van zilverpapier over de antenne tot GPS jammers. De creativiteit zal onbeperkt zijn intrede gaan doen.

 

In sommige auto's werkt het kastje nu al niet door de zonwerende metaalcoating op de ruiten. En is een buitenantenne noodzakelijk.

 

Tja, de ANWB wat is dat nu precies. Een bedrijf, die eigen verzekeringen, reizen, kleding verkoopt of een consumenten organisatie die voor het belang van de leden opkomt ?

 

Op het moment dat de ANWB ook nog benzine ging verkopen met eigen tankstations, heb ik mijn lidmaatschap opgezegd.

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AEO

 

Waarom nou weer "slurpbakken"? Die betalen toch al extra veel? En wie bepaalt dan straks weer wat wel / niet slurp is?

 

En laten we nu in hemelsnaam ophouden over die milieu onzin want die valt in dezelfde graaicategorie.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@verkerkbr

 

Maar ik betaal al per kilometer!! Ik rij 1:15. Voor elke 15 kilometer betaal ik een dikke euro belasting. Is dat nog niet genoeg?

 

En Londen was zo'n mooi succesverhaal. Alle grote steden voorop dat we dat hier ook moeten invoeren. Maar het is nu al weer een tijdje stil rond Londen vind je ook niet? Dat komt omdat het "positieve effect" al lang weer weg is.

 

Daar hebben we het liever niet over.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste P,

 

het systeem van de City Tax werkt op zich goed. Als het verkeer weer gaat toenemen, dan verhoog je gewoon de tax ! En dat gebeurt ook.

 

Het is natuurlijk wel een a-sociaal systeem.

 

Want Jan met de kantoorpet, moet dan noodgedwongen met de metro en de trein of bus, omdat hij de city tax niet meer kan betalen.

 

Zijn baas is van mening, dat de tax niet hoog genoeg kan zijn, dan kan hij nog gemakkelijker met zijn Jaguar het bankkantoor in de City bereiken.

 

Hier op het platteland is dat allemaal geen probleem en gaat er amper een bus.

 

Groet,

 

Bram

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind door de (geleidelijke) afschaffing dit meer een dure Limousine subsidie tax... Koop eens een hele dure auto waar de BPM van vervalt, en reken eens hoeveel km je hiermee kunt rijden. De rijder van de kleine auto krijgt het minste terug en betaald de hoofdprijs...

 

Citaat:

In 2009 betaalde ik voor mijn Toyota Yaris Verso 336 euro aan wegenbelasting per jaar, inclusief provinciale opcenten!

Straks mag ik in mijn gezinsituatie dus 330 euro per jaar aan ingezetenenheffing betalen!

En dan komt daar nog de kilometerheffing bij, ik rij ongeveer 10.000 km per jaar, en met 3 cent per kilometer kom ik dan in totaal uit op 630 euro per jaar!

Als minister Urlings pinochio was geweest dan had hij nu een zeer lange neus gehad. Kom op zeg! het wordt goedkoper!!!

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Littlesat
Ik vind door de (geleidelijke) afschaffing dit meer een dure Limousine subsidie tax... Koop eens een hele dure auto waar de BPM van vervalt, en reken eens hoeveel km je hiermee kunt rijden. De rijder van de kleine auto krijgt het minste terug en betaald de hoofdprijs...


Dan heb jij duidelijk de nieuwe regeling nog niet bekeken.

Ten eerste krijg je sowieso niks terug, je moet allemaal betalen: minder BPM, maar nu wel een CO2 heffing en andere toeslagen en/of kortingen die er vroeger niet waren.

Voor nieuwe auto's valt de regeling gunstiger uit (t.o.v. vorig jaar) naarmate de auto zuiniger is. De slurptax tikt namelijk harder aan voor de echte zuipers.

Voor auto's van voor 1 jan 2008 is het iets anders (bij import uiteraard):
Vrijwel alle "onzuinige auto's" zijn nu duurder uit in de BPM dan in het verleden. En in die categorie van "onzuinige auto's" vallen gegarandeerd ook alle dure limousines.

De zuinige auto's zijn gemiddeld juist goedkoper geworden in de BPM.

Bovendien, als consument heb je de mogelijkheid om te kiezen welk systeem van BPM-aangifte je kiest: de oude manier zoals die gold op het moment van 1e toelating van de auto, of de nieuwe manier volgens de regels van 2010, of op basis van taxatiewaarde.

Kortom, je mag in ieder geval dit jaar nog zelf kiezen welke rekenmethode voor jou het gunstigst uitpakt. De douane accepteert dat.

Maar wat mij verbaast hier is dat de hele discussie alleen maar over de centen gaat. Alsof het niet duurder zou worden wanneer we het huidige systeem blijven hanteren. Natuurlijk wordt de autobezitter verder uitgekleed. Er is namelijk geen lobby in NL die zich daar tegen verzet. Dus duurder wordt het toch wel.

Het echte probleem van de KM-heffing is wat er op de iets langere termijn gaat gebeuren met de informatie die verzameld wordt. Nu wordt nog gezegd dat de overheid daar niet zomaar bij kan. Maar als we 2 of 3 kabinetten verder zijn gebeurt er wel ergens een calamiteit die het dan zittende kabinet aangrijpt om de wet te wijzigen en toch die gegevens te gaan gebruiken. Bijv. bij het oplossen van schuldvragen bij ongevallen: "Heeft mijnheer A niet veel te hard gereden ten tijde van het ongeluk?".
En de volgende stappen kan iedereen zelf wel invullen. Er is de overheid namelijk alles aan gelegen om steeds meer inzicht te krijgen in, en greep te krijgen op, al ons doen en laten. Dat zie ik als het enige echt grote bezwaar.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...