Ga naar inhoud


geluidkwaliteit pover, dat moet beter


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

Hoi,

na meer dan een week echt van alles te hebben geprobeerd

mbt de instellingen van het stereo geluid op de sat-receiver + av-receiver

voor het merendeel van de canalDIGITAAL zenders

en telkens andere zenders (providers en FTA) te hebben getest

 

kom ik toch tot de conclusie dat het stereo geluid echt pover vertegenwoordigd wordt in de signalen van canalDIGITAAL

 

er is nagenoeg geen/nooit surround sound in het stereo signaal

er is een niet constant volume dat onduleert

vaak is het enkel de center en rechter speaker (links is op krisschelgefluister na doods)

 

DE VRAAG:

welke metingen aangaande het audio signaal kun je doen en hoe vastleggen opdat je feiten kunt overleggen aan deze provider

zonder dat je eigen installatie ter discussie komt te staan

want die is het niet, ik hoef enkel een van de vele ARD zenders te kiezen en hoor het verschil

 

hoe breng je objectieve meetwaarden naar voren?

hoe kun je zuiver en objectief vergelijken, dat canalDIGITAAL geen "cd-kwaliteit" audio uitstraalt

 

met de PC-satellietkaart is een en ander synchroon te testen en ook daar is iedere andere provider en zender beter.

 

ciao

 

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Tonskidutch, ik herken je klachten niet.

Heb hier de audio installatie via spdif aangesloten, en heb eigenlijk een goed functionerend geluid.

 

Wanneer je stelt, dat je center speaker en je rechter speaker geluid geven, en je linker front speaker stil is, lijkt het er bijna op, dat je speaker kabels verwisseld zijn.

 

Wat voor audio installatie heb je eigenlijk, en hoe is die aangesloten op je sat. tuner?

 

Kijk overdag ook eens naar BBC-HD.

Die hebben regelmatig een geluidstest.

 

Ook is er een radio zender, die doorlopend meerkanaals testsignaal uitzendt.

 

Heb je eigenlijk bepaalde programma's op het oog, waarbij de klachten optreden?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

om uit te sluiten dat het nu weer over mijn installatie gaat:

dm7020 (pli of gemini)

denon avr-1603

QED spdif + puresonic cinch-verguld (ook alleen spdif)

IXOS flatcable scart (geen audio via tv)

 

het verschil is hoorbaar (en dat beweerde ik al jaren) en sinds tijden hoor ik ook een merkbare slechte audio kwaliteit, bij enkel CSD

 

nu wil ik niet lullen over mijn installatie maar over hoe objectief kun je het meetbaar maken, inzichtelijk maken

 

OF vergelijken met een canalDIGITAAL referentieset die je ook op een andere zender kunt afstemmen ter vergelijking mbt audio

 

vastpinnen op een enkele zender zou enkel kunnen (zoals professionele geluidmetingen uitgevoerd worden) over een langere periode, bijvoorbeeld een week luisteren en testen.

 

nogmaals ik merk het ook via de alternatieve kijk en luisterbron met pc

 

dus graag info over hoe je zo objectief mogelijk de stelling kunt onderbouwen.

ciao

 

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Tja, dat is een lastige opgave.

 

Ik heb vroeger zelf veel studio installaties ingemeten en geëgaliseerd.

 

Daarbij kregen we vroeger ook wel eens materiaal aangeleverd op 1", waarvan het audio in tegenfase stond.

 

Het zou kunnen zijn, dat er 'n zender is, waar iemand bij een kanaal de fase van het gebalanceerde audio signaal "gedraaid" heeft, wat voor een deel de problemen met dolby Ssurround zou kunnen verklaren.

 

Ik heb hier een RTW audio (peak) meter liggen, daarmee kan je de audio levels vrij goed in de gaten houden, zoals de omroep ze uitstuurt. Er zit ook een peak geheugen op.

 

Verder zou je met een audio correlatie meter moeten gaan werken.

 

Wanneer je de beschikking hebt over een oscilloscoop, zou je een x-y meting kunnen maken, waarmee je de correlatiemeter simuleert.

Je herkent dan in een oogopslag hoe het stereobeeld eruit ziet, en of er geen faze-fouten in het traject zitten.

 

En de enige juiste manier van een audio transmissie traject doorfluiten is een gekoppelde generator/meetinstrument.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat CSD niet de hoogste geluidskwaliteit levert ben ik wel met je eens, maar ik denk dat de omroepen zelf ook voor een groot gedeelte hier rommel leveren.

Kijk maar eens naar de muziek programma's van de TROS [ oké je moet geestelijk sterk in je schoenen staan om geen zenuw inzinking te krijgen als je naar deze programma's kijkt maar goed eek ].

De geluidskwaliteit is zo slecht dat ik niet begrijp dat ze dat durven uit te zenden.

 

Over het algemeen vindt ik dat de dynamiek van CSD slecht is en dit geeft ook de indruk dat het allemaal minder klinkt als andere kanalen. Luister maar eens naar BBC HD en nu naar ARD HD en ZDF HD

 

Je installatie moet je toch ook nog eens kritisch bekijken.

Ook ik heb meerdere dreamboxen 7xxxx gehad. Geluid leek oké ook kanaalscheiding e.d.

Totdat ik ik een andere ontvanger aansloot. Alsof de backchannels voor het eerst geactiveerd werden een betere dynamiek en kristalhelder.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

je had ze dan even in een lossless codec moeten doen eigenlijk he wink

 

om de gebreken van de mp3 codec er uit te halen :P

 

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Ou-Tannu
je had ze dan even in een lossless codec moeten doen eigenlijk he wink

om de gebreken van de mp3 codec er uit te halen :P

Dat zal niet gaan, dit is gewoon de MP2 data zoals die de lucht in is gegaan. Ik heb alleen de audio van de video gescheiden omdat de video wat groot is om hier te uploaden. Daarom is de Digitenne sample ook iets kleiner, de bitrate bij Digitenne is namelijk iets lager.

Voor een blinde test had ik eventueel wel de samples allebei naar FLAC of WAV om kunnen zetten, maar dat is ook wat te groot om hier te uploaden.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Kennelijk is Tonskidutch even naar het zuiden afgezakt, want ik mis zijn inbreng in deze thread.

Tenslotte heeft hij deze discussie geïnitieerd.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

neen hoor was het maar waar (alaaf)

ik zie nog geen overtuigende methode opduiken en zoals ik al schreef meningen zijn niet naar wat ik zoek.

 

overigens ik heb nog wat zitten klooien aan de AV-receiver en heb nu echt het beste geluid op alle overige zenders behalve canalDIGITAAL (in vergelijking met).

 

het gaat me natuurlijk niet om reclame en commerciele zenders maar om de film kanalen

 

als voorbeeld op Arte heb je surround PLII waarbij je in een filmscene zelfs de auto's achter je (de camera) hoort wegrijden

 

bij film1.1 heb ik vaak het gevoel dat het mono is met ernstige vertekeningen zodra het geluid of muziekniveau toeneemt.

 

dus hoe maak ik het canalDIGITAAL duidelijk dat ze eens aan HUN knopjes draaien.

 

ciao

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tonskidutch

bij film1.1 heb ik vaak het gevoel dat het mono is met ernstige vertekeningen zodra het geluid of muziekniveau toeneemt.

dus hoe maak ik het canalDIGITAAL duidelijk dat ze eens aan HUN knopjes draaien.

ciao

Misschien moet je bij Film1 aankloppen.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tonskidutch
Origineel bericht van: Eduard07

Misschien moet je bij Film1 aankloppen.

wie betaal ik voor het abo?

Ga je ook bij CDS klagen als de films op Film1 niet leuk zijn of als de reclame bij RTL te lang duurt?

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...