Ga naar inhoud


[Stroom Aggegraat] Hoeveelheid Wattage nodig berekenen?


Sjattuh

Aanbevolen berichten

Vrouwlief en ik gaan zeer snel verhuizen van ons appartementje naar een huisje.

 

Probleem is echter dat we nog steeds af en toe last hebben van stroom uitval. Dit kan zijn van 10x in 2 minuten tot 1x 2 uur en dan weer maanden lang niets.

 

Ik heb overal UPS apparaten achter hangen en maak mij dus ook niet zo druk over de 10x 2 minuten. Dat lukt makkelijk met de UPS-en.

 

Echter kan ik overdag niet het probleem hebben dat b.v. mijn server 2 uur lang niet bereikbaar is.

 

Nu hebben ze hier vrij veel aggegraten staan bij de blokken en b.v. die wij hier bij dit complex hebben is een monster van een ding. Hij moet immers 74 appartementen voor uren lang in stroom kunnen voorzien. Lijkt mij dat ik veel minder nodig heb dan dat.

 

Vraag is dus hoe kan ik uitvogelen wat ik aan capaciteit nodig heb voor zo een generator.

 

Ik heb een droger, wasmachine, flinke koelkast, afwasmachine, 2 laptops, 1 desktop, 2 printers, 2 dreamboxen, 2 lcd t.v.'s (40" Full HD en 42" HD Ready), PS3 en wat verlichting wat eigenlijk opgevangen moet (kunnen) worden voor een paar uur. En dan ongetwijfeld nog wat dingen die ik vergeet (misschien een waterpomp ofzo). + natuurlijk een redelijke overcapaciteit.

 

Probleem is dat ik wel een stekkertje kan aansluiten maar verder niets tot weinig hier over weet. Ik kan wel redeneren maar dat werkt ook niet altijd. Zo had ik een 1000W UPS staan met daarop een 700W T.V. Dit werkte dus totaal niet. Elke keer dat de stroom uitsloeg trok de T.V. in 1/100 van een seconde de UPS leeg. Nu staat er een 2000W UPS en dat gaat prima. De 1000W gebruik ik voor mijn wekker radio en daar doet hij het goed.

 

Daarnaast zou het mooiste zijn om een automatische te hebben. Eentje die 'ziet' wanneer de stroom aanvoer stopt en dan zelf aanslaat.

 

Iemand hier verstand van en misschien wat tips?

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Als ik alles zo bij elkaar optel kom ik wel op 10 kVA.

Vergeet je het strijkijzer en het koffiezet apparaat niet?

Maar moet echt alles tegelijk aan?

 

Normaal zijn de kleine aggregaten zo'n 700 VA, dat zou voor je servers genoeg moeten zijn.

Er zijn zgn no-break-relais in de handel, die bij spanningsuitval omschakelen, maar dan moet je wel een zelfstartend aggregaat hebben.

 

>Hier< staat een en ander uitgelegd.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga even van ceesv uit wat betreft berekening.

Normaal ga je van een belasting van 60% uit van het maximale zou dus 6kVA zijn.

En je wilt ook een tv computer etc dit betekend een generator die hier geschikt voor is.(mooie stabiele spanning)

Dan kom je al snel op een 3 fasen generator van richting de 10kVA. Met een goede kwaliteit spanning.

Aansluiten dat hij automatisch gaat opstarten kan maar vraagd wel een uitbreiding in je meterkast.

Een tv heeft bij opstarten een behoorlijke piek vermogen nodig daarom zal je 1000 watt niet werken bij een 700 watt televisie.

sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie)

samsung dvbt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Voor gelijkstroom heb je gelijk, maar met wisselspanning ligt het toch net even iets anders.

 

Daar moet je rekening houden met blindstroom, als gevolg van inductieve of capacitieve belastingen. Verder gaat hij ook nog een paar toestellen aansluiten met fase aansnijding.

En om dan de boel heel te houden, moet je aggregaat toch net iets groter zijn als je denkt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste S,

 

dergelijke systemen worden veel toegepast aan boord van schepen en grotere jachten.

 

Dit in combinatie met accu's, omvormers en een generatorsetje en regelaparatuur.

 

Zou eens kijken bij de bekende nederlandse leveranciers op dit gebied: Mastervolt en Victron.

 

Die hebben complete systemen, waar alles in zit wat je nodig hebt. En in combinatie met enige accu's en omvormers heb je direct stroom als de walspanning (zo heet dat) wegvalt of ontbreekt.

 

Een paar flinke accu's en een krachtige omvormer is mogelijk ook al voldoende.

 

Het gaat uiteindelijk uitsluitend om je server installatie.

 

Het koffiezetapparaat kan wel even wachten.

 

Groet,

 

 

Bram

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: schotelkop
Vraagje heb jij die stroom uitval in Nederland?/


Nee, ik woon in Turkije, nabij Alanya.

En ja, het belangrijkste is mijn server, maar desondanks hou ik ervan als alles gewoon werkt en sinds de techniek ervoor is wil ik gewoon dat ik het huis voor een x aantal uur kan voorzien van stroom met zo goed als maximale belasting.

Nu kan ik een of andere aggegraat gaan kopen van een paar duizend euro en erachter komen dat er wel meer bij komt kijken dan alleen wattages optellen. Of dat deze niet werkt zoals ik graag zou willen etc. Vandaar dat ik eerst hier e.e.a. vraag en daar vervolgens weer mee verder kan.

Zoals b.v. die boot aggies met ingebouwde accu's zou een perfecte oplossing zijn. Dan kan ik al mijn UPSsen eruit doen (klote dingen piepen als een gek - heb er bij 1 al de speaker uitgesloopt) en heb je alles in een totaal oplossing.

Wij drinken overigens geen koffie, maar als mijn micro het niet meer doet... :'(

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast schotelkop

Je moet even opzoek gaan naar zo shop die in zonne-energie doet Die verkopen ook altijd van de accu voor stroom uitval/

Het is wel even een klus om dat te installeren buddy eek

Maar dan werk dan ook super goed. Het gaat van twaalf volt naar tweehonderdtwintig volt met een omvormer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Advies, koop een goede oversizde watergekoelde Diesel aggregaat (NSA) met een merk motor en een merk generator. Desnoods een gebruikte / gereviseerde.

 

Waarom een Diesel ?

Een Diesel start altijd. Omdat Dieselolie een hoge energetische waarde heeft blijft je generator ook nog eens relatief klein in omvang.

 

Waarom watergekoeld ?

Vanwege de herrie. Een luchtgekoelde motor produceert vele malen meer geluid dan een vloeistof gekoelde.

 

Waarom een "merk" ?

De markt wordt overspoeld door low-cost setjes uit het verre oosten of China die veel beloven, er schitterend uitzien, maar weinig klaarmaken (buiten een hoop herrie). En als ze stuk gaan (en dat gaan ze) dan is er geen reserve onderdeel te vinden. En voor een 25 jaar oude Scania, Cummins, DAF, Mercedes, of welk ander bekend merk stationaire motor dan ook is gewoon alles te krijgen.

 

Waarom oversized ?

Je wil altijd meer gaan gebruiken. Als je servers blijven draaie wil je ok dat ze blijven draaien en niet te warm worden. Dus de airco aan.

Ook bevordert het de levensduur van de generator. Een NSA van 30KVA die "maar" 15KVA hoeft te leveren staat z'n werk te doen met 2 vingers in de neus. Die gaat dus niet kapot door overbelasting.

Verder moet je rekening houden met inschakelpieken van sommige apparatuur. Je kan prachtige berekeningen maken maar inschakelpieken zijn vaak funest voor NSA's.

 

Houd er verder rekening mee dat KVA's niet gelijk staat aan KW/H's. Ga er rustig van uit dat het opgegeven vermogen in KVA's - 25% het werkelijk absoluut maximum te leveren vermogen is in KW/H's.

Een NSA (NoodStroomAggregaat) van 10KVA levert dus ongeveer 7.5KW maximaal aan vermogen.

 

In NL zijn er trouwens volop gebruikte gereviseerde aggregaten te koop voor relatief weinig geld met zeer weinig draaiuren. Deze hebben vaak stand by gestaan bij bedrijven en hebben vaak alleen maar onbelast gedraaid bij maandelijks onderhoud.

 

Als laatste, automatiseer je aggregaat.

Het is vaak redelijk simpel te realiseren dat als de spanning wegvalt je aggregaat het automatisch overneemt. En als de netspanning terugkomt je aggregaat weer automatisch afslaat. Dan ga je wel 2 keer kortstondig (maximaal een 30 seconden) door het donker, maar het is relatief simpel te realiseren.

Wil je bij terugkerende netspanning niet door het donker dan moet je gaan synchroniseren met het net. Kan ook maar is vele malen duurder.

 

succes,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben van mening dat je moet gaan voor de core business en je

je moet toespitsen op wat belangrijk is.

 

De server is duidelijk belangrijk, in Turkije is een koelkast

ook belangrijk daarbij is licht ook in zekere mate belangrijk

(met betrekking tot de bediening van de server).

 

In voornoemde situatie kom je uit op een relatief laag vermogen.

Je moet dus een beetje prioriteiten stellen lijkt mij wil je

niet een vermogen kwijt zijn aan een NSA met vermogen . . . .

 

Een wasmachine kan wel even wachten . . . kortom, sluit de

belangrijke zaken op een separate groep en baseer daarop je

NSA. Scheelt je een hoop investeringskosten.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook eens kijken naar de Whispergen. Een geruisloze generator op basis van de Sterling motor. Wordt nu ook toegepast bij hoge rendement cv ketels.

 

Zou in ieder geval altijd kiezen voor de combinatie met een forse set accu's en een omvormer.

 

Want als een aggregaat moet draaien met een minimale stroomafname (bijvoorbeeld op dat moment alleen voor de stroomvoorziening van je server) is dit geen goede zaak voor een motor.

 

Bij een gering stroomgebruik kunnen de omvormer en de accu's het lange tijd goed aan. En als de accu's leeg raken, dan draait de generator set korte tijd met een redelijk belasting om deze weer op te laden.

 

En natuurlijk daar in het zonnige zuiden enige zonnepanelen toevoegen, die de accu's goed geladen houden.

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het goedkoop wil houden :

Een flinke UPS met zware accu .

Een simpel 220 V aggr. liefst autm. startend .

Een goede acculader .

Bij net uitval neemt de UPS over en start meteen het aggr. met aangesloten acculader welke op de accu aangesloten is .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...