Ga naar inhoud


Hoe zwaar kies ik m'n nieuwe CV ketel??


Spotvogel

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: ceesv
Onderbouw dat eens Sjaak.

Ik denk dat de hoeveelheid gas gelijk is, alleen de tijd verschilt voordat je het warm hebt.


Die tijd speelt inderdaad ook een rolletje. Aantal m3 gas is een energiehoeveelheid, geen vermogen. Om een ruimte van 400m3 te verwarmen heb je een hoeveelheid energie nodig. Bij beide ketels van 90% gaat er dus 10% van die hoeveelheid energie verloren. Ongeacht of je met 25 of 35kw staat te stoken, je hebt beide keren evenveel gas nodig. Enige verschil is dus dat die 25kw er iets langer over doet om die 400m3 op te warmen.

VU+ Solo2,

VTI

Visiosat BIG Bisat met Alps op 28,2E; 23,5E; 19,2E; 13E; 5E; 1W; 5W; 15W

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast wanderer

heb zelf een cv ketel en daarnaast een aparte badgeiser van 14kW in de keuken en dat is plenty warm water om en te douchen en tegelijk te tappen in de keuken.....voordeel is die geiser is alleen aan bij warmwatervraag, er wordt ook geen buffer water op temp gehouden, nadeel is waterverspilling voordat er warm water is....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: quattro
Origineel bericht van: ceesv
Onderbouw dat eens Sjaak.

Ik denk dat de hoeveelheid gas gelijk is, alleen de tijd verschilt voordat je het warm hebt.


Die tijd speelt inderdaad ook een rolletje. Aantal m3 gas is een energiehoeveelheid, geen vermogen. Om een ruimte van 400m3 te verwarmen heb je een hoeveelheid energie nodig. Bij beide ketels van 90% gaat er dus 10% van die hoeveelheid energie verloren. Ongeacht of je met 25 of 35kw staat te stoken, je hebt beide keren evenveel gas nodig. Enige verschil is dus dat die 25kw er iets langer over doet om die 400m3 op te warmen.
Ik blijf bij t verhaal dat je een fractie meer verstookt maar een moderne thermostaat heft dit met gemak op.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat verlies is toch niet afhankelijk van wat voor ketel je gebruikt.

Je dubbel glas blijft toch net zo goed isoleren.

 

Sneller opwarmen heeft meer met comfort te maken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ooit in mijn vorige huis van 1 24 kw vr naar een 18kw hr combi ketel gegaan omdat ik deze goedkoop nieuw kon overnemen en dacht dit is hr dus moet kunnen maar heb t aan gas dubbel terugbetaalt buiten t feit nog dat ik veel langer bezig was om bv t bad vol te krijgen .

Groot klinkt fout maar is goed.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat jullie een overall denk fout maken nl. meer vermogen minder vermogen in combinatie met verliezen.

Praat je over een auto dan kun je gelijk hebben, heb je het over een verwarming dan ligt alles toch wat anders.

Immers niet je ketel bepaald hoe snel een huis is opgewarmd, maar hoofdzakelijk je leidingen en radiatoren bepalen hoe snel er warmte wordt afgegeven.

De ketel zal het water tot een bepaalde temperatuur opwarmen en dan gaan rond pompen, koelt het water wat terug komt te veel af dan gaat hij weer bij verwarmen totdat de thermostaat zegt dat het warm genoeg is.

Heb je een te grote ketel die te snel opwarmd dan krijg je de zgn. overshoot (met grotere temp schommelingen) en kan hij er zelfs op zijn maximaal uitgaan als hij zijn warmte niet snel genoeg kwijt kan. Hierdoor zal die ketel vaker aan en uit gaan met, zoals men mij heeft uitgelegd, juist extra verliezen.

De modernere ketels gaan dan in een lagere stand branden maar nog steeds heeft het als gevolg dat je ketel het op zijn sloffen aan kan maar je radiatoren en leidingen de beperkende factor zijn.

Bij het bedrijf waar ik altijd werkte was het advies dan ook altijd "koop een ketel die bij je woning past", "niet te groot en ook niet te klein"

Te groot is zonde van je geld, te klein en het duurt te lang voordat je het warm hebt.

 

Verder was er toen wel het nodige verschil in ketels en ketels wat betreft de water afgifte.

5 jaar geleden was dacht ik Intergas zo ongeveer de enige die ook HR op de warmwater kant was en gaf die aanzienlijk meer warm water dan de Nefit en de toen bekende Atag blauwe engel.

 

Hoe dat nu zit weet ik niet aangezien ik al 5 jaar uit die wereld ben maar denk dat het principe van de juiste ketel voor jouw specifieke woning nog steeds niet verandert is.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Heb je een te grote ketel die te snel opwarmd dan krijg je de zgn. overshoot (met grotere temp schommelingen) en kan hij er zelfs op zijn maximaal uitgaan als hij zijn warmte niet snel genoeg kwijt kan. Hierdoor zal die ketel vaker aan en uit gaan met, zoals men mij heeft uitgelegd, juist extra verliezen.
Hij gaat maar 11 kw omhoog en hij moduleert en de 35 kw heeft ook een grotere pompcapaciteit dus overshoot gebeurd dan niet tenzij t hele systeem te veel weerstand heeft of thermostaatkranen.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Grotere pompcapaciteit is hoe je het ook wendt of keert ook groter energieverbruik door hoger eigen verbruik en door hogere weerstand in de leidingen.

Overshoot krijg je altijd als je een ketel toepast met een te hoog vermogen, immers de modulerende ketel zal verwarmen met een bepaalde capaciteit die nooit lager is dan 25% van zijn vermogen.

Daarnaast is die overshoot op de manier zoals jij omschrijft ook helemaal geen probleem immers bij een auto moet je afremmen als je te hard gaat en ben je de energie kwijt.

Bij een ketel wordt het wat warmer maar die energie wordt nog steeds aan de woning afgegeven en gaat dus niet verloren.

Nadeel is wel de grotere temperatuurschommelingen (minder comfort) en dat het vaker aanslaan van de ketel juist extra energie gebruikt.

 

 

Verder naar boven nog een uitspraak die botst met de natuurkundige wetten.

Het kost minder energie om van een hogere temp naar een nog hogere temp te gaan.

Voor zover ik mij de natuurkunde lessen van 30 jaar geleden weet te herinneren klopt dat niet en duurde het met de bunsum brander juist veel langer om van 50 graden naar 60 graden te gaan dan van 10 graden naar 20. Maw. bij lagere temperaturen is er minder energie nodig (betere warmtegeleiding)

En volgens mij is dat nu ook juist het pricipe waar de modulerende ketel gebruik van maakt nl. stoken met lagere temperaturen.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Kimble
. . . Maar waarom er de ene keer een VR en de HR ketel uitrolde is mij tot op heden nog een raadsel. . . .


Dat is globaal hetzelfde als het kantelpunt overstap van
benzine of op gas rijden. Het gaat om de investering annex
besparing. Vroeger waren HR-ketels erg duur in verhouding tot
VR-ketels, nu zijn ze zowat gelijk aan elkaar.
Alleen de aanleg van HR is wat prijziger in verband met een
condensafvoer (als die niet aanwezig is) en de vaak separate
luchttoevoer als je de HR-ketel als dicht uitvoert.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:

Grotere pompcapaciteit is hoe je het ook wendt of keert ook groter energieverbruik door hoger eigen verbruik en door hogere weerstand in de leidingen.
Overshoot krijg je altijd als je een ketel toepast met een te hoog vermogen, immers de modulerende ketel zal verwarmen met een bepaalde capaciteit die nooit lager is dan 25% van zijn vermogen.
Daarnaast is die overshoot op de manier zoals jij omschrijft ook helemaal geen probleem immers bij een auto moet je afremmen als je te hard gaat en ben je de energie kwijt.
Bij een ketel wordt het wat warmer maar die energie wordt nog steeds aan de woning afgegeven en gaat dus niet verloren.
Nadeel is wel de grotere temperatuurschommelingen (minder comfort) en dat het vaker aanslaan van de ketel juist extra energie gebruikt.
Die hogere pompcapaciteit zal iets meer stroom gebruiken en dat is te verwaarlozen.
Daar heb je ook t comfort van met een sneller opwarming in de winter.
Als de ketel op 25 procent gaat moduleren door zijn overcapaciteit in combinatie met een hogere watersnelheid zie ik niet in waarom je een overshoot zou krijgen.
Je verhaal gaat wel op met een vr of een oud type ketel of alles met een aan/uit thermostaat alleen al door de temperatuurdiskrepantie die gewone thermostaten hebben van pakweg 2 graden dan brand de ketel door terwijl t niet meer nodig is en slaat pas aan als je t al koud hebt.
Dat is nu juist de reden dat we hr ketels met slimme thermostaat hebben uitgevonden deze past zich aan aan de warmtevraag.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

m.i.kan je rustig voor 35kw gaan,mits je radiatoren en je leidingen niet te klein zijn.Evt verzwaren en dan een lage keteltemperatuur instellen Bij lage keteltemp.heeft men het hoogste rendement en een groter comfort.

 

groet,

 

Freek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het ketelvermogen lineair zet ten opzichte van de

buitentemperatuur dan zie dat bij 35 kW de ketel pas vanaf

11º zal gaan moduleren. Dus 11ºC en hoger wordt de ketel

"aan/uit" gestuurd. Dus nogmaals, stem het vermogen goed af

op de behoefte van het huis.

 

HG CC

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...