Ga naar inhoud


WINTERUUR/ZOMERUUR: zinloos of zinvol?


Gerdy

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: Pionewbie
Origineel bericht van: mereltje
En dan is het in December s,morgens om 9 uur nog donker ,leuk voor de kinderen op hun fietsje naar school !
Leuke opmerking, maar net als een paar anderen in dit topic heb jij blijkbaar niet in de gaten dat wij in de winter de normale standaard tijd gebruiken.
De zomertijd is de afwijkende tijd.

Ze willen toch de zomertijd handhaven !

Groeten Willy

 

 

Luister naar ieders kritiek maar behoud je eigen oordeel (William Shakespeare)

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 80
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: mereltje
En dan is het in December s,morgens om 9 uur nog donker ,leuk voor de kinderen op hun fietsje naar school !


dan moet je eens nagaan dat we in de wintertijd nog steeds de verkeerde tijd hebben
volgens de indeling van de wereld in tijdzones zou Nederland in dezelfde tijdzone vallen als o.a. Engeland en Portugal.

kijk maar eens op deze kaart
http://www.urania.be/sterrenkunde/hemelmechanica/tijdrekening.php

de kinderen hebben dan geen problemen met de fiets naar school, maar van school

Maar is het geen geneuzel eigenlijk of kindertjes dat kunnen of niet?
De Kindertjes in Zweden hebben er toch ook geen last van? Daar is het in de herfst en winterperiode nog korter licht.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

per toeval kijk ik al een uur naar the BBC parliament

House of Commons

waar the daylight saving bill wordt besproken en voor al ook nadelen worden toegelicht door de minister

 

hun aansluiting aan westerse tijdzône zou betekenen dat men in schotland bijvoorbeeld pas om 10:00 CET daglicht ziet

energie gebruik / zakenwereld / verkeersveiligheid / en vele subthema's die er mee te maken hebben worden belicht.

 

heeft men er voordeel aan dit voorstel of is het puur mensen blootstellen aan een niet natuurlijke daglicht klok die de bewoners van die regio belemmeren.

meerderheid van stemmen (is dus straks de uitslag)

 

123 Ayes en het wetsvoorstel moet een 2e maal voorgelezen worden

 

ciao

Ready Baby

Jeanne Added

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
  • Moderator

Het was vanochtend even zoeken naar de juiste tijd.

Je weet tegenwoordig niet meer welke klokken al automatisch omgezet zijn, en of dat daadwerkelijk gebeurd is.

 

Canaal Digitaal lijkt de klok omgezet te hebben, maar BVN heeft een EPG, welke een uur verschoven is.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meen dat Rusland nu definitief overgegaan is op zomertijd. Wintertijd is er afgeschaft. Ik voor mij vind het maar een zinloos gedoe. Kan iemand mij eens echt aannemelijk maken wat het nut nu precies is van zomer- en wintertijd? Zomer- en winteruur vind ik verkeerd want uur geeft bij mij de betekenis van een bepaalde beperkte periode.

Astra 1 zit bij mij op  31,5°E,  28.2°E, 19.2°E
Astra 2 zit bij mij op 19.2°E, 28.2°E
Astra 3 zit bij mij op 23.3°E,23.5°E

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het Engels is het "Daylight Saving Time"... en daar heb je gelijk het "doel"... het daglicht optimaler benutten. In mijn ogen is het ook niet nodig, de nadelen zijn groter dan de voordelen... als je het dan toch doet is einde maart een maand te vroeg.

Nu hebben we weer de Zuid Afrikaanse tijd wink

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niemand kan het nut aantonen, je hebt gewoon een hele groep voorstanders die energie besparing als nut aanhalen, en mensen die de avonden nu langer kunnen gebruiken voor hun vrijetijdsbesteding waarbij ze daglicht nodig hebben.

 

En je hebt tegenstanders die op de biologische klok van mens (en dier!!) wijzen, die nu eenmaal moeilijk te verschuiven is.

 

Feit is dat de mens eeuwenlang gewoon de zonnetijd gebruikt heeft en dat ging heel lang goed, pas in de 20e eeuw zijn we met het aanpassen van de klok begonnen. Dat was nodig o.a. om de dienstregeling van treinen enz op elkaar aan te passen, vroeger hadden we zelfs binnen ons kleine Nederland verschillende tijden. Nu moeten we ons "aanpassen" aan Europa, en dat is voor de één moeilijker dan voor de ander.

 

En feit is dat we nu ongeveer 1.40 uur op de zon vooruit lopen. Om 13.40 uur staat de zon op het hoogste punt, bezien vanaf de plaats waar ik woon.

 

T B

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: Tonskidutch
of heeft iemand nog een biologische invalshoek?

In de zomer komt de zon zo vroeg op dat het al licht is terwijl de meeste mensen nog slapen. Door de klok te verzetten lijkt de zon later op te komen en weer onder te gaan. Hierdoor is het 's morgens langer donker, en blijft het 's avonds juist langer licht. De periode van daglicht komt zo beter overeen met de periode waarin de meeste mensen wakker zijn. De gedachte achter zomertijd is dat men zo zou kunnen bezuinigen op (elektrische) verlichting. Het energiebesparende effect van zomertijd is echter omstreden.

bron: Wikipedia
Link naar reactie
Delen op andere sites

ja en je valt in die kuil die al maanden/jaren voorheen gegraven werd en door de instanties nog steeds open gehouden wordt:

flikker der maar in ! (sprak men internationaal)

 

niets is financieel aantrekkelijker dan in je nest blijven liggen :D

dus je kent geen profijt als je zoals in de middeleeuwen waar men de wereld naar de hand trachte te zetten, sprak:

hij is niet rond

hij is het centrum

en beschermd door onsslieveneer

aha.

zomertijd wintertijd is een kompleet verkeerde aanpak van statistici

hetgeen nu al voor het zoveelste jaar op dit forum een terugkerend topic is

 

leuk om te zien wat men in de herfst weer melden kan.

 

Ready Baby

Jeanne Added

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...