Ga naar inhoud


Verbeteren kingofsat.xml in Dreamset


Alex1970

Aanbevolen berichten

Ik ben al een tijdje bezig uit te zoeken wat de beste, handigste en snelste manier is om de Dreambox up-to-date te houden.

 

Settingslijsten met alle respect voor het vele werk van de makers zijn al niet meer actueel op het moment dat ze beschikbaar komen op internet, m.i. is alleen actueel informatie van sites als KingOfSat, Lyngsat, Satbeams enz.

 

Naar mijn weten kan alleen Dreamset actuele gegevens van KingOfSat halen. Vroeger had DreamBoxEdit ook zo'n feature via Satcodx maar dat is niet meer.

 

Ik hanteer daarbij een methode vergelijkbaar aan die door the matrix op een ander forum is beschreven.

 

Probleem hierbij is de onenigheid over de exacte satellietposities die gehanteerd worden door o.a. KingOfSat, Lyngsat enz. Bijv. KingOfSat hanteert 16E, terwijl Lyngsat 15.8E aanhoudt. De satellites.xml van in dit geval OpenPLi gaat ook uit van 15.8 waardoor er ineens twee satellietposities ontstaan. Zelfde probleem ontstaat bij 0.8W en 1.0W.

 

Door dit probleem ben ik eens gaan kijken naar de kingofsat.xml van Dreamset (versie 2.31).

Bij kingofsat.xml blijkt dat hier diverse URL's niet eens kloppen waardoor hij van bepaalde satellieten nooit de gegevens van de site zal downloaden!

Ook waren vele namen nog niet aangepast.

Verder heb ik de satteliet posities (in het veld position="xxx") hetzelfde gemaakt aan de waardes die in satellites.xml staan op //etc/tuxbox in de Dreambox (OpenPLi).

Bijv. KingOfSat geeft de Eutelsat Sesat/W2A/16A positie="160" terwijl in satellites.xml position="158" staat.

 

Nu de URL's zijn aangepast en ontbrekende satellieten zijn toegevoegd haalt Dreamset alles weer op van KingOfSat.

(Zie bijlage, vervang de originele kingofsat.xml in de map waar je Dreamset uitgepakt hebt en van waaruit je (dus) het programma start).

 

KingOfSat stopt wel alle C- en Ku-band zenders op één positienummer (wat lastig is omdat deze van verschillende LNB's komen dus aparte instellingen hebben) misschien kan dat nog apart gedownload, ik ga kijken of ik dat ook nog kan instellen.

Bijv. door het aanpassen van de URL, bijv. voor 10E is dit http://en.kingofsat.net/freqs.php?&p...o&aff=list. Misschien kan je i.p.v. filtre=no iets anders instellen, maar dat is me nog niet gelukt.

De Dreambox gaat nl. wel uit van verschillende position="xxx" uit voor Ku- resp. C-band transponders.

Bijv. voor 10E is dit 100 voor Ku-band en 101 voor C-band.

 

De satellieten op 0.8/1W en op 28.2/28.5E worden op één positie gezet, dit lijkt me minder een probleem aangezien voor 0.2 resp 0.3 graden de schotel in principe niet hoeft te draaien (tenzij de schotel wel heel erg groot is, en dus een hele kleine openingshoek).

 

Maar nu is geen conflict meer tussen de Dreambox (met OpenPLi) en Dreamset.

De zenders komen eindelijk weer op de goede satellieten terecht.

 

Misschien heeft iemand anders nog een idee voor het probleem met de C-band.

kingofsat.zip

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 4 maanden later...

N.a.v. Dreamset v2.34 een nieuwe kingofsat.xml:

 

Onderstaande is veranderd aan KingOfSat.xml:

 

De volgende satellieten ontbraken, terwijl deze wel op de site staan.

-Eutelsat W75 / ABS-1 (75°E)

-Eutelsat W5 (70.5°E)

-Intelsat 17 / Intelsat 702 (66°E)

-Intelsat 902 (62°E)

-Intelsat 902 (60°E)

-Eutelsat W48 (48.2°E)

-Arabsat 2B (20.0°E)

-Amos 5i (17.0°E)

-Astra 1E (4.7°E) (wordt apart vermeld op KingOfSat, dus moet ook apart gedownload worden).

-Eurobird 4A (4.1°E)

-Thor 3 (4.3°W)

-Intelsat 801 (29.4°W)

-Hispasat 1E (29.8°W)

-Intelsat 11 (43°W)

-Intelsat 1R (IS-1R) (50°W)

-Intelsat 707 (53°W)

-Intelsat 805 (55.5°W)

-Amazonas (61°W)

 

Bij Eurobird 16A / Eutelsat Sesat / Eutelsat W2M (16.0°E) position=160 veranderd in position=158 om te matchen met de satellites.xml in OpenPLi.

 

De Astra 1C (2.0°E), de Astra 1D (1.8°E) en Telecom 2D (7.8°W) ontbreken op KingOfSat, dus kan ik ze ook niet toevoegen.

kingofsat.zip

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt,

 

Dit is een mooie aanvulling.

 

Je schrijft : "{ Bij Eurobird 16A / Eutelsat Sesat / Eutelsat W2M (16.0°E) position=160 veranderen DreamSet rd in position=158 om te matchen met de satellites.xml in OpenPLi.".

 

Dit geld ook voor -Eurobird 4A (4.1°E)bij KOS. Deze positie is in Lyngsat (Pli) positie 4.0E.

 

Tot slot de vraag of je dit ook doorgegeven hebt aan John (de maker van DreamSet)?

Hij is een prettig persoon en staat open voor verbeteringen en zal dit erg waarderen. Maar mogelijk weet je dit al.

Zijn e-mail adres staat in DreamSet en wel onder de drukknop "Help". Wel in Engels, want het is geen Nederlander.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: putemmer
bedankt,

Dit is een mooie aanvulling.

Je schrijft : "{ Bij Eurobird 16A / Eutelsat Sesat / Eutelsat W2M (16.0°E) position=160 veranderen DreamSet rd in position=158 om te matchen met de satellites.xml in OpenPLi.".

Dit geld ook voor -Eurobird 4A (4.1°E)bij KOS. Deze positie is in Lyngsat (Pli) positie 4.0E.

Tot slot de vraag of je dit ook doorgegeven hebt aan John (de maker van DreamSet)?
Hij is een prettig persoon en staat open voor verbeteringen en zal dit erg waarderen. Maar mogelijk weet je dit al.
Zijn e-mail adres staat in DreamSet en wel onder de drukknop "Help". Wel in Engels, want het is geen Nederlander.


Bedankt voor je aanvulling maar ik had de Eurobird 4A al op 'position=40' staan.
Ik zal John eens mailen, goed idee.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

Ik heb kingofsat.xml weer eens tegen de lamp gehouden en het volgende aangepast:

 

Kingofsat.xml V2.34 R2

Aangepassingen t.o.v. vorige release (V2.34 R1):

 

Naam aangepast:

-Eutelsat W75 / ABS-1 (75°E) veranderd in ABS-1 (75°E)

-Intelsat 17 / Intelsat 702 (66°E) veranderd in Intelsat 17 (66°E)

-Astra 1G / Astra 2C (31.5°E) veranderd in Astra 1G (31.5°E)

-Astra 3A / Astra 3B (23.5°E) veranderd in Astra 3A / Astra 3B / Thor 2 (23.5°E)

-Astra 1H / Astra 1KR / Astra 1L / Astra 1M (19.2°E) veranderd in Astra 1H / Astra 1KR / Astra 1L / Astra 1M / Astra 2C (19.2°E)

-Amos 5i (17.0°E) veranderd in Amos 5 (17.0°E), deze staat op de planning op deze positie te verschijnen, de Amos 5i (vm. Asiasat 2) verplaatst zich momenteel oostwaards.

-Rascom 1 / Rascom 1R (2.9°E) veranderd in Rascom QAF 1R (2.9°E)

-Hispasat 1C / Hispasat 1D (30.0°W) veranderd in Hispasat 1C / Hispasat 1D / Hispasat 1E (30.0°W)

 

De volgende satellieten ontbraken, terwijl deze wel op kingofsat.net staan.

-Yahsat 1A (52.5°E)

-Sirius 3 (51.0°E)

-Intelsat 702 (50.0°E)

-Intelsat New Dawn (32.8°E)

-Intelsat 24 (31.0°E)

-Hylas 1 (33.5°W)

kingofsat.zip

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 jaren later...

Ik heb er weer eens op lopen zweten en hierbij het resultaat.
 

KingOfSat (by Lexzie).xml

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er weer eens op lopen zweten en hierbij het resultaat.

 

 

Prima werk van je. Bedankt.

 

Voorstel: Geef dit anders ook even door aan de bouwer van Dreamset. John waardeert dit en verwerkt deze dan in zijn volgende uitgave.

Een kort berichtje in het Engels naar John is voldoende. Zij e-mail adres is: vioannis@yahoo.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prima werk van je. Bedankt.

 

Voorstel: Geef dit anders ook even door aan de bouwer van Dreamset. John waardeert dit en verwerkt deze dan in zijn volgende uitgave.

Een kort berichtje in het Engels naar John is voldoende. Zij e-mail adres is: vioannis@yahoo.com

Eh, ik heb dat in 2011 al gedaan, het werd enorm gewaardeerd maar zit nog steeds niet bij de laatste versie.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prachtig gedaan, je kan daar zelfs nog een stap verder mee gaan, stel je wil een favorieten lijst aanmaken van zenders op astra 19.2 die Engels als 2de audiospoor hebben.

origineel:

<sat name="Astra 1KR/1L/1M/1N (19.2E) - Ku Band" flags="1" position="192" url="http://en.kingofsat.net/freqs.php?&pos=19.2E&standard=Digital&ordre=freq&filtre=no&aff=list"band="+Ku"> 

 

wijzig naar <sat name="Astra 1KR/1L/1M/1N (19.2E) - Ku Band" flags="1" position="193" url="http://en.kingofsat.net/pos-19.2E_eng.php?&pos=19.2E&standard=Digital&ordre=freq&filtre=no&aff=list" band="+Ku">

 

zo heb ik voor astra 19.2 en hotbird samen een pakket van 536 zenders die regelmatig engels voeren als 2de taal

 

Wat betreft aanpassen van de satellites.xml, ik heb zo het idee dat het einde verhaal is voor dreamset, de updates blijven uit.

ik werk nu al een poosje met E_Channelizer.

aangepast door mebo870

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot nu toe zat er nog steeds ontwikkeling in Dreamset, de satellites.xml moet al op je receiver staan en dit gaat alleen om de import-functie die afhankelijk is van (in dit geval) kingofsat.xml

Maar dan ben je ook nog eens afhankelijk van de actualiteit op King of Sat en dat laat op sommige plekken wat te wensen over.

 

Dreamset kan (op dit moment) nog niet omgaan met multistreamtransponders, dreamboxEDIT wel dus die gebruik ik nu maar.

Maar dit heb ik ook aangekaart bij John en hij zou ermee bezig zijn. Derhalve weet ik dat er nog steeds ontwikkeling zit in Dreamset.

 

E-channelizer heb ik nog steeds niet geprobeerd, dus kan er nog niks over zeggen, zal ongetwijfeld ook goed zijn.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat ik ook een tijdje geleden met dreamset ben bezig geweest en de ontvanger soms de nodige sateliete niet pakte heb ik een silicon blindscan tuner ingebouwd die bevendien gevoeliger is dan de bcm 4505 of de alps tuner.

 

Het enige nadeel is dat deze blindscan nog alleen werkt on her het Newenigma 2 en het HD freaks image.

Ik ben ermee bezig om het blindscan menu ook in merlin 3 te krijgen aangezien dat image iets sneller werkt.

 

Wat ik ook met dreamset had is dat ik Astra 4 a (sirius) niet kon laden in de dream omdat deze blijft steken

tijdens laden op 11 % bij een symbolerate van 30 en deze nergens te veranderen is.

 

Weet iemand toevallig of je de silicon tuner ook werkt in de Dm 7080 HD ?

 

Even een tip, Astra 2 veranderen van 28.2 naar 28.5 graden, de sateliet daar is iets veranderd in positie.

 

Een alternatief is de vhannibal plugin die houdt de zenders ook bij kan je instellen

 

Werkt goed en snel zonder veel handelingen met de verouderde dreamset.

vhannibal-autosetting-1.1-oe2.0-mips32el.ipk

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

bericht #14

Jij weet precies nog steeds niet wat het verschil is tussen lamedb, satellites.xml, plugins en settingseditors.

Je blijft maar alles door elkaar halen in topics, en tips geven die geen verband houden.

 

https://www.sat4all.com/forums/topic/351482-dreamset-problemen/

https://www.sat4all.com/forums/topic/351253-problemen-met-dreamboxedit-en-dreamset/

https://www.sat4all.com/forums/topic/354797-kingofsat/?p=2402662

 

Dit topic gaat over Dreamset dat d.m.v. het bestand kingofsat.xml een actuele satellites.xml aanmaakt.

Deze haalt de recentste frequenties op van KOS site. Maar de kingofsat.xml is niet compleet en kan je

zoals Alex1970 heeft gedaan, actualiseren om nog meer sats en frequenties te hebben.

 

(buiten dreamset zijn er nog verschillende manieren om een satellites.xml bij te werken)

aangepast door satmaat
Link naar reactie
Delen op andere sites

En om ze op de juiste satelliet te krijgen ga ik Astra 2 dus niet veranderen naar 28.5.

In satellites.xml staat deze positie als 282:

	<sat name="28.2E Astra 2E/2F/2G" flags="1" position="282">

 
Het gaat hierbij om een uniek indentificatienummer wat zoveel mogelijk gerelateerd is aan de satellietpositie.
Als je goed kijkt is deze parameter voor dezelfde positie voor C-band één hoger en voor Ka twee. Dit om voor die banden weer een uniek nummer te maken want je zal die ook met een andere LNB moeten ontvangen, dus zal je anders geen ander DiSEqC-nummer kunnen toekennen. (Althans op een Enigma-tuner).
Echter ook al schuift een satelliet een heel klein stukje op is het niet handig om het nummer aan te passen omdat je dan twee posities creëert.
De Astra 2E staat momenteel inderdaad op 28.49E, dit zal vermoedelijk nog steeds zijn omdat daarmee de (vm.?) Eutelsat positie bezet blijft.
De kleine schoteltjes in de UK en Ierland zien totaal dit verschil van 0.3 graden niet echter heb je een hele grote schotel, welke dus ook een kleinere openingshoek heeft, zal je dat verschil wel kunnen merken.
Dus heb je zo'n grote schotel buiten de footprint zal je baat hebben bij het verdraaien van de schotel tussen die 28.5E en 28.2E.
Dan zal je een aparte satellietpositie moeten creëren in zowel satellites.xml als in kingofsat.xml
 

	<sat name="28.2E Astra 2F/2G" flags="1" position="282">
...
	<sat name="28.5E Astra 2E" flags="1" position="285">

Je zal ook de frequenties die op de Astra 2E worden gebruikt bij position="282" weg moeten halen en onder position="285" moeten zetten.

In kingofsat.xml moet je ook aangeven dat de frequenties apart gedownload moeten worden:

<sat name="Astra 2E (28.5E) - Ku Band" flags="1" position="285" url="http://nl.kingofsat.net/sat-astra2e.php" band="+Ku">
</sat>
<sat name="Astra 2F (28.2E) - Ku Band" flags="1" position="282" url="http://nl.kingofsat.net/sat-astra2f.php" band="+Ku">
</sat>
<sat name="Astra 2G (28.2E) - Ku Band" flags="1" position="282" url="http://nl.kingofsat.net/sat-astra2g.php" band="+Ku">
</sat>

Je moet dan wel elke satelliet apart doen, dus ook de 2F en 2G die nagenoeg op dezelfde plek staan, omdat je geen filtering kan maken bij King of Sat voor de 2F+2G zonder de 2E.

Dit is dus zomaar een voorbeeld van wat je kan met de kingofsat.xml

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...