Ga naar inhoud


[Elektra] Aarden van CAI en de rest van het huis


P.C.Hooftletter

Aanbevolen berichten

Citaat:
En nergens staat waarom het dient...

Heel simpel: -Potentialausgleich-. Ik kan er geen Nederlands woord voor vinden.
Het fenomeen: "meterkast" is trouwens typisch Nederlands.
Ik heb helemaal geen meterkast.
Wel heb ik een "Potentialausgleichsschiene". Dat is een rails die is vebonden met het gewapende beton ijzer dat onder de kelderzool van mijn huis zit.
Aan die rails is ook de randaarde van mijn elektrische huis installatie vebonden en de bliksemafleiding van mijn schotels op het dak.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


Citaat:
Ik heb even snel bij Google gezocht op aarden cai aansluiting en vind al heel wat leesvoer...

 

Ik ook. En toen vond ik een doe-het-zelf handleiding van Ziggo voor TV en internet. In het doe-het-zelf pakket zit een aard draad.

 

In de tekst wordt alleen gezegd dat als de groene coax in de meterkast binnenkomt je de aard draad kan verbinden met de aardeaansluiting in de meterkast. Dit overigens niet op de splitter maar op een zelf aan te brengen doos in de meterkast.

 

Dan trek ik de conclusie dat als de aarde draad dus niet in de meterkast omhoog komt je die aardedraad dus achterwege kunt laten.

 

De aardedraad dient inderdaad om potentiaal verschillen te elimineren (vaker toegepast bij audio) maar als je verder zoekt lees je vaak dat het meer kwaad dan goed doet.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
lees je vaak dat het meer kwaad dan goed doet.

Dat geloof ik onmiddelijk maar komt doordat iedereen hier maar wat loopt te hannesen.
Het juiste aarden moet door een installateur gebeuren en is niets voor leken.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: P.C.Hooftletter
Dan gaat hij los, ik zie het voordeel er ook niet van. Hetzelfde zal wel gelden voor de aarding van een telefoonlijn?

Hoe wil je de telefoonlijn aarden?

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeggen, pak eens met de ene hand een losse antennekabel beet (aan de de zgn massaansluiting) en met de andere hand een behuizing van een ander (geaard) apparaat.

 

Dan snap je snel waarom je de CAI via een TRAS doos met galvanische scheiding en een eigen aardaansluiting wil gebruiken.

 

Je houdt in ieder geval de "rotzooi" buiten.

 

Maar goed, wat is vervolgens een goed aardpunt? Zeker de verwarming niet, officieel (naar wat ik mij herinner en verbeter me maar als ik het mis heb) moet het een koperen leiding zijn die een meter of 30 in de grond geslagen moet zijn.

 

Ik heb een stalen afmeerpaal die 6 meter de grond is in gedrukt, voldoet dat ook als aardpunt? Lijkt mij afdoende.

DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Beobuddy
Ik heb een stalen afmeerpaal die 6 meter de grond is in gedrukt, voldoet dat ook als aardpunt? Lijkt mij afdoende.
Lengte aardpen (buis) moet minimaal 6 meter zijn en electrisch goed geleidend. Het belangrijkste is dat de aardverspreidingsweerstand laag genoeg is afhankelijk van de toegepaste beveiliging. Bij toepassing van een 30 mA aarlekschakelaar is een vrij hoge weerstand (max 166 ohn) al voldoende. Zonder aardlekschakelaar moet hij veel lager zijn en hoe zwaardere de zekering hoe lager de aardweerstand moet zijn.


PS
Potentialausgleich = potentiaalvereffening
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wettelijk moet er normaliter een standaard en goed werkend aardpunt in de woning aanwezig zijn.

Vroeger was dit inderdaad meestal aan de gemeente waterleiding, maar door de huidige kunststof toepassingen moet een huiseigenaar zelf voor een gecertificeerd aardpunt zorgdragen.

 

Dus "moet" men bij een galvanisch gescheiden AOP alleen een verbinding van de mantel van de huiscoax aan het verplichte aardpunt maken en geen secondaire aardpunten.

 

groeten van Snurker

 

( Straks zijn meer behangers nodig om OLED schermen tegen de wand te plakken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger nam men inderdaad de waterleiding. Eigenlijk gemakzucht en "goedkopigheid" uit het oogpunt van de electricien of aannemer.

Een beter aardpunt dan een goede lange pijp die met voldoende grondwater kontakt heeft is er niet.

 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje offtopic:

 

Nu is het aarden naar 1 punt met de zgn sterconfiguratie gebruikelijk.

 

Maar ik heb nu 4 coaxkabels met een lengte van 40 meter nu rechtstreeks naar de schotel lopen.

De lange lengtes in combinaties met hoogfrequent kan vreemde verschijnselen geven, zoals het niet juist schakelen van de switches acherop de mast.

 

Is het nu wel/toch slim om direct zowel de mast als buitenmantel van de 4 coaxen direct vast te leggen met een aparte aardleiding naar mij afmeerpaal?

DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...