Ga naar inhoud


Satellieten met het blote oog spotten ......?


JohnnyBee

Aanbevolen berichten

Hoi gasten,

ik zit reeds lang met de vraag of je bij heldere hemel 's nachts satellieten en dan meer bepaald de geostionaire sat's kan spotten.

Ik stond daarnet even naar de hemel te staren en naar de sterren, en als ik dan in de richting kijk waarin mijn schotel kijkt dan zie ik 3 lichtpunten vrij kort bij elkaar en op éénzelfde lijn naast elkaar hangen.

En dan komt die vraag weer naar boven, zouden dat de Astra's kunnen zijn die ik spot?

Ik denk dat dit toch geen domme vraag is, daar je af en toe wel eens een voorbij trekkende satelliet kan spotten, dus denk ik waarom de astra's en andere niet?

Wat kunnen jullie hierover kwijt?

 

Groetjes,

Johnny.

TV kijken ....daar hebben wij géén tijd voor hoor !!!

Mijn thuis is waar mijn Channelmaster staat....(stond :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Kleine update,

ben een halfuurtje later nu nog eens gaan kijken maar de drie in lijn kunnen het toch echt niet zijn daar deze nu al een stuk verder naar rechts opgeschoven zijn. :-(

 

Johnny.

TV kijken ....daar hebben wij géén tijd voor hoor !!!

Mijn thuis is waar mijn Channelmaster staat....(stond :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De satellieten die je kan zien vanaf aarde zijn de low orbit satellieten. De geo-stationaire satellieten staan op ~36000km en zijn niet waarneembaar met het blote oog.

Ik twijfel er zelfs aan dat je die satellieten kan zien met een optische telescoop.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb een keer een foto gezien, van iemand, die met een optische telescoop een cluster Astra satellieten heeft "gezien."

Dat ging niet met het blote oog, maar met een fotocamera, gekoppeld aan zijn telescoop, en een belichtingstijd van iets tussen 15 en 30 minuten.

Op de foto zag je een verzameling lichtgevende speldknoppen.

 

Alleen om die foto terug te vinden op het internet, een speld in een hooiberg?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
Ik heb een keer een foto gezien, van iemand, die met een optische telescoop een cluster Astra satellieten heeft "gezien."
Dat ging niet met het blote oog, maar met een fotocamera, gekoppeld aan zijn telescoop, en een belichtingstijd van iets tussen 15 en 30 minuten.
Op de foto zag je een verzameling lichtgevende speldknoppen.

Alleen om die foto terug te vinden op het internet, een speld in een hooiberg?


Kwestie van goede Google zoekterm: astra satellite cluster photo

astra2005-05-02a.jpg


Allerlei satellieten: http://www.skytrip.de/satelliten.htm

Hotbird: http://www.skytrip.de/geo7.htm

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: vGnp
Origineel bericht van: Satdorus
Hoever staan die astra satjes, op dezelfde positie, uit elkaar?

leesvoer

vGnp


uhm astra satjes, daar heb je het weer !
was de vraag bedoeld inzake Astra 1H / Astra 1KR / Astra 1L / Astra 1M polonaise (19.2°E)

of ging de vraag over de afstand tussen deze Astra 1H / Astra 1KR / Astra 1L / Astra 1M (19.2°E) EN Astra 3A / Astra 3B (23.5°E)

sommigen moesten zelf maar eens omhoog om het in te meten :D

Hoe gaat die met de Formatie

De Avondshow

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Satdorus
Hehe, de toevoeging "op dezelfde positie" daar ging het mij om.

Dus ik richt uit op 19,2E en op die locatie hangen een aantal satellieten.
Hoever hangen die uit elkaar?

Idem voor 23,5E en 28,2E

Vroeger zag je promo filmpje astra satelieten,daar "hingen" de astra`s in een denkbeeldige kubes die met gehulp van eigen hulp raketten op hun plaats werden gehouden in deze kubes.
Echter bron wikipedia zegt:
De satellieten Astra-1F, -1H, -1KR, -1L en -1M staan momenteel gestationeerd op 19,2 graden oosterlengte, elk op ongeveer een kilometer afstand boven elkaar, dit noemt men co-locatie

HALLO [deze text leest u alleen als u een illigale versie van windows heeft]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...