Ga naar inhoud


autoaccu hoe lang gaat hij mee ?


Han Peekel

Aanbevolen berichten


  • Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

En toch heeft ceesv een beetje gelijk.

Als men een veel te zware accu plaatst dan de accu die opgegeven is, dan kan men te lang doorstarten.

Dit kan dan tot gevolg hebben dat de startmotor oververhit raakt.

En dan kan deze of het start relais doorbranden of blijven hangen.

Dus wat groter is geen probleem, maar maakt het niet te gek.

Ook de kortsluitstroom zal met een grotere accu toenemen.

En als je kabelboom daar niet op is berekend kan dat ook fout gaan.

En zekeringen voorzien van een grotere waarde is altijd uit den boze.

Je wilt echt niet weten wat er gebeurd als een accu in sluiting komt te staan, en er niet gelijk een zekering springt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De startstroom capaciteit van de accu begrenst de startstroom van de startmotor. Bij het ontwerp van de electriche installatie van een auto worden deze 2 waarden op elkaar afgestemd.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij was dat ook de strekking van mijn verhaaltje.

Maar ook met een accu van de voorgeschreven capaciteit kan je de startmotor opblazen.

De startmoter is gemaakt om in een korte tijd veel vermogen te leveren.- net als de startaccu overigens -

Te lang doorstarten als de motor niet aanslaat kan de startmotor ook doen besluiten om het (accu) loodje te leggen.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de startmoter meer vermogen vraagt dan dat de accu kan leveren zal de accu snel defect raken.

Vandaar dat één en ander op elkaar afgestemd wordt.

Daarnaast speelt voor de fabrikant nog het kosten plaatje.

een groter accu met meer vermogen is gewoon duurder en voor de fabrikant reden om geen over capaciteit accu's te plaatsen.

Daarnaast speelt het toegevoegde gewicht in sommige gevallen ook een rol.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar kan ik mij dan weer niet in vinden.

Als je een accu gebruik van 45Ah of een van 80Ah blijft dat het zelfde.

Alleen zal een lagere Ah sneller leeg zijn.

De startmotor zal echt niet meer verbruiken of sneller draaien.

Of hierdoor defect gaan.

Het gaat om het vermogen van de accu, en de duur dat hij deze kan leveren.

 

Een gloeilamp van 220volt 100 Watt brand op een groep van 16Ah net zo fel en lang als op een groep van 32Ah of 64Ah.

En zal ook niet meer verbruiken.

Alleen kunnen er wel steeds meer lampen worden aangesloten.

Dat is met een accu alleen gelijkstroom, maar het zelfde Principe.

 

En een startmotor zal nooit het maximale te leveren vermogen van een accu verbruiken, en dit als begrenzing zien.

Dan zouden de accu,s namelijk veel sneller defect gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal mee ééns de levens duur van een accu wordt in grote maten bepaald door een slecht of goed werkende Dynamo

Mvrgr Sigma

DM8000HD-PVR/DvD_DM7020HD-V2_DM800Se-V2_DM525

Harddisk Samsung 2TB__Tuner A :draaibaar Tuner B :vast Tuner C Tuner D

Vantage 8000 S TWIN HDTV PVR

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
De startstroom capaciteit van de accu begrenst de startstroom van de startmotor. Bij het ontwerp van de electriche installatie van een auto worden deze 2 waarden op elkaar afgestemd.


Ik waag dat te betwijfelen. Ik kan voor mijn auto aanbevolen 60Ah accu's vinden die nog geen 400A kunnen leveren, en accu's die 600A kunnen leveren.

De som van de interne weerstand van de startmotor en de accu bepaalt de maximale stroom die er gaat lopen. Een goed gebouwde accu met weinig interne weerstand kan dus meer stroom leveren. De startmotor krijgt een hogere spanning aangeboden, en kan meer vermogen leveren.
Link naar reactie
Delen op andere sites

http://forum.fok.nl/topic/1049874

 

Een berekening van de brandstofkosten bij overdag licht aan.

Komt neer op een liter per 10 dagen.

 

http://www.swov.nl/rapport/factsheets/nl/factsheet_mvo.pdf

 

Daarin wordt een getal van 2% meer verbruik genoemd.

Voor kosten versus veiligheid hoef je het niet te laten.

 

Accu Focus na 9 jaar en 170.000 km moeten vervangen. Was tijdens een idioot hete dag kortgesloten. Wilde niet meer opladen. Kennelijk platen intern verbogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn veel broodjes aap verhalen over accu's.

 

Neem maar eens een kijkje op de website van Nederlands enige accu fabrikant: http://www.centurion-akku.nl/faq/index.htm

 

Hier staan de feitelijke waar en onwaarheden over accu's van de levensduur tot het onderhoud hiervan.

 

Overigens is de levensduur van een accu puur te wijten aan:

 

1. Kwaliteit (de markt wordt overspoeld met Aziatisch en Oost Europese "rotzooi").

Dus je kan beter wat neerleggen voor een kwaliteit accu.

2. Hoe is de accu opgeslagen bij jou leverancier en iedereen die daar vooraf in de tussenhandel zat.

(van gezuurd geladen fabrieks uit tot aan de eindgebruiker kan de accu soms maanden en soms wel jaren zijn)

De accu kan dus al half gesulfateerd of licht uitgeslikt in je voertuig ingebouwd zijn.

3. Te lichte capaciteit accu, de moderne voertuigen zitten boordevol randapparatuur en mogen een best iets "zwaardere" accu hebben. let er alleen op dat de capaciteit van de dynamo het aankan om 'm weer vol te krijgen.

4. Wat is de toepassing van de accu: bv; een auto die dagelijks woon/werk verkeer rijdt met aanzienlijke km's rijd veel jaren probleemlooos met de accu.

Een auto die veel stilstaat of kleine stukjes rijdt zal de accu eerder versleten hebben.

 

Zo kan ik er nog een aantal noemen.

 

p.s. alle verhalen over de startmotor is 100% larie.

Zolang de accu z'n koudstroom kan leveren om de startmotor aan te slingeren staat dit volledig buiten het eerder slijten van een accu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaat,ik heb in mijn BX een Global 72AH accu 640A zitten(net even gekeken) made in Korea,gekocht bij een goede auto shop,zit er al jaren in.Startmotor,die heb ik nog nooit vervangen,wel de Dynamo dit jaar,ik heb er van 2 één gemaakt,en ik heb nog 1 reserve dynamo klaar gemaakt met nieuwe koolborstels er in. Km Stand 347000.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu noem je net een merk wat ik er dus uit geknikkert heb.

Voor mijn werk gebruik ik tussen de 150 en 200 accu's per jaar

(wel lichter nl. 12v 7Ah)en heb een poosje (denk 1,5 jaar) accu's van Global gehad.

Nou was ik er maar nooit aan begonnen, wat een rommel.

Zelfs systemen waar een nieuwe accu in zat gaven soms zelfs na 3 maand al een accu storing, waardoor je dus onder garantie een nieuwe kon plaatsen.

Bij het volgende onderhoud waar het systeem dus ongeveer 1 uur op noodstroomvoorziening moet draaien regende het accu storingen vlak nadat je er was geweest.

Vandaar dat ik alles er weer uit gehaald heb en gewoon weer naar mijn oude vertrouwde merk terug ben gegaan waar ik gewoon na 3 jaar de accu tijdens het onderhoud vervang zodat de klant nooit problemen heeft met de noodstroomvoorziening.

 

Het kan natuurlijk dat mijn groothandel een partij goedkoop heeft weten te kopen die dus al jaren oud waren, maar ze hebben er mijn vertrouwen wel mee verloren en blijkbaar ook die van hun zelf want ze verkopen nu ook geen Global meer.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: sportster
om nou de aziatische en/of oost-europese accus rotzooi te noemen
gaat wel een beetje ver hoor
saludos


Nee hoor, dat gaat helemaal niet ver.
Zeker met accu's gaat een lage kostprijs ten koste van de kwaliteit.
Zie: Minder lood, strekmetaal, slechte voering tussen de platen etc etc.

Met een jaren 80/90 auto zonder toeters en bellen kan je met geluk wel een jaar of 6 tot 8 halen met een B kwaliteit accu, in een nieuwere of meer luxere auto zou ik het er niet op gokken.

goedkoop=duurkoop in dit geval
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...