Ga naar inhoud


autoaccu hoe lang gaat hij mee ?


Han Peekel

Aanbevolen berichten


  • Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

  • Moderator

Hedendaagse auto's hebben meer electrische accessoires, die een grotere belasting op de accu geven.

 

Loodaccu's gaan heel lang mee, wanneer ze niet diep ontladen worden weggezet, en hebben een eigen ontlading van ongeveer 1% per dag.

 

Wanneer je door regelmatig gebruik, en passende afstanden de accu redelijk geladen weet te houden, kan die lang meegaan.

 

In moderne auto's is het meestal met 4 - 5 jaar wel bekeken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ben ik geen persoon met een behoorlijke kennis hierin,

maar scheelt het nou als je overdag de lichten uit laat?

Uiteraard rekening houdend met de weersomstandigheden smile

Op een droge en bewolkte dag doe ik namelijk de lichten niet altijd aan.

Ik rij dagelijks 22 km heen en 22 km terug naar 't werk.

Op de terugweg laat ik dan de lichten soms uit.

Komt dat de levensduur van de accu ten goede of maakt 't geen moer uit?

's Zomers zet ik wel al gauw de airco aan.

Maakt dat ook uit voor de levensduur van de accu?


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een accu "slecht" is betekend meestal ook niet dat hij defect is.

Als er een defect in zit krijg je meestal wel te horen dat er een cel defect is.

Is hij slecht dan betekend dat meestal dat de capaciteit met meer dan 30% terug is gelopen (er zijn er ook die 40% aanhouden)

Op zich kun je daar je auto nog prima mee starten, alleen als je je achterklep of een portier ongemerkt op een kiertje hebt staan oid. kun je de volgende dag niet meer starten terwijl dat met een "gezonde" accu nog wel kon.

Moet je dan snipperen, kom je ergens te laat of inderdaad de kosten van de pechhulp betalen dan kun je je afvragen of het dat je de kosten en moeite waard is als je ook zelf even een goede nieuwe voor rond de 100 euro of een goedkope van rond de 70 euro had kunnen plaatsen.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: gerrit B
Origineel bericht van: Gerard 76
Dus als je accu niet nieuw meer is
kun je beter geen meting meer doen,
omdat ie daarna waarschijnlijk gauw 't loodje legt?


Dat zou een conclussie kunnen zijn, maar ja hoe weet je dan of je accu slecht is en je mogelijk voor problemen komt te staan als het wat kouder wordt?

De conclussie zou ook kunnen zijn dat als je zeker van je zaak wilt zijn en geen problemen wilt je na 4 a 5 jaar gewoon de accu moet vervangen.

Maar je kunt er ook voor kiezen om jaren voor de pechhulp te betalen, op het moment dat je ze nodig hebt een paar uur te gaan blauwbekken in de kou (want dat ding gaat altijd stuk als het koud is) en dan alsnog een accu gaan kopen.

Maar ik weet niet wat het voordeligste is. wink

suc6

Gerrit


Koop eenpowerbooster.
1.Accu leeg, starten via dit ding
2. niet hoeven blauwbekken bij het wachten op de pechhulp
3. Niet jaren betalen voor die ene keer dat ze je moeten helpen met de accu.(de afwegen ivm andere pechgevevallen laat ik aan je persoonlijk over)
Link naar reactie
Delen op andere sites

ceesv:

Citaat:
Hedendaagse auto's hebben meer electrische accessoires, die een grotere belasting op de accu geven.

 

Hier zit toch een klein denkfoutje. Men denkt dat de accu ook stroom levert als de motor draait. Dat is pertinent niet waar.

De accu heb je alleen nodig bij het starten....dat is echt alles. Alle verdere energie wordt opgewekt door de dynamo, deze levert de stroom voor de boord-elektriciteit en het bijladen van de accu.

Als de accu ook nog stroom levert tijdens het draaien van de motor, ontlaadt de accu nog meer, en wordt nooit bijgeladen, dus dat kan niet.

 

Je zou eigenlijk kunnen zeggen dat je de accu uit je auto kunt halen zodra de motor loopt. Helaas wordt heden tendage een wisselstroom dynamo gebruikt, en na gelijkrichting op de boordsapanning gezet. Met de tegenwoordige elektronica wordt een beetje stabiele boordspanning vereist, en doet de accu ook een beetje dienst als stabilisator (zeg maar een gigantische condensator, wat een accu in feite ook is)

 

Kort dus: de accu levert met een daaiende motor geen stroom, anders zou hij leeglopen. De dynamo is sterker geworden met de vele elektronica aan boord. Eerst iets van een amp of 40 nu al zit in de mijne al een dynamo van 135 A.

 

 

On topic: de levensduur van een accu staat of valt met het stallen in een garage gedurende de winter, veel korte of lange tochten, en kwaliteit.

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat hier 2 dingen door elkaar gehaald worden.

Verwacht nl. dat er bedoelt wordt dat de accu, terwijl de auto dus uit staat, steeds meer gebruikers van spanning moet voorzien.

Te denken valt aan de boordcomputer, antiblokkeringssysteem, radio, alarmsysteem, electrische handrem, automatische ontgrendeling, diverse sensoren enz.

Zaken die je in oudere auto's vaak niet tegenkomt maar in nieuwere auto's heel normaal zijn.

 

Is je accu dan niet goed in conditie dan kunnen de problemen groot zijn, want ook even aanslepen is er door alle beveiligingen dan niet meer bij en in een enkel geval moet hij zelfs eerst naar de garage om te resetten voordat de auto weer te gebruiken is.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een auto heeft een startaccu, dat is dus wat anders als bijvoorbeel een tractieaccu die voor electrisch aangedreven voertuigen gebruikt wordt. Een startaccu heeft twee kengetallen die van belang zijn, de capaciteit in Ah, en de maximale startstroom die hij kan leveren in A. Die laatste is eigenlijk het belangrijkste, die geeft aan hoeveel electrisch vermogen ter beschikking staat voor het starten. De eerste waarde geeft aan hoeveel stroom opgeslagen kan worden en is van belang als je veel startpogingen moet ondernemen voordat je auto start. En deze waarde is ook van belang voor al die stille stroomverbruikers die actief blijven als de auto niet gebruikt wordt.

 

Als ik een nieuwe accu moet hebben plaats ik altijd de grootste die past. Dan heeft de accu het relatief makkelijk en start de motor altijd goed.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Han Peekel
Ik heb hier een auto die elf jaar oud is buiten staat en meestal gebruikt word voor veel korte ritjes ,15000 km per jaar.

Er zit nog steeds de originele accu in... is nu toch wel een hele taaie rakker.
Hoor meestal van anderen dat ze elke paar jaar een nieuwe nodig hebben.



Origineel bericht van: Han Peekel
Wat kost het als je ter plekke lid word van de ANWB ?


Moet je die concurrent eens bellen.......route mobiel....!!!
Kun je lachen,die vragen,hoe oud is uw auto.
Zeg jij het bouwjaar,zeggen ze doodleuk "helaas meneer uw auto is te oud"

Die willen alleen autos die bijna nooit iets mankeren.
Ik belde eens toen de mijne 11 jaar oud was,ik moest er nog om lachen ook.
Er is geen enkele reclame van die stakkers waar die leeftijdsgrens word aangegeven.
Dan maar de anwb,die komen in ieder geval altijd en vragen nooit hoe oud is uw auto.

-= Dreambox 7000 Echostar LT8700 en SR8700,Skystar 2,Humax 5400 2 x Nokia 9500 1 x 90 cm met twin en een Channelmaster 1.2 met een quad =-

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: joker55
ceesv:
Citaat:
Hedendaagse auto's hebben meer electrische accessoires, die een grotere belasting op de accu geven.


Hier zit toch een klein denkfoutje. Men denkt dat de accu ook stroom levert als de motor draait. Dat is pertinent niet waar.
De accu heb je alleen nodig bij het starten....dat is echt alles.


Ik ben het eens met je betoog, maar je vergeet een ding.

Door alle electronica en electrische accessoires in moderne auto's wordt de accu wel degelijk meer belast.
Alleen gebeurt dit, wanneer de motor niet draait.

Mijn eigen wagen, een produkt uit zuid Duitsland, wordt wakker, wanneer ik de deurgreep aanraak, of via de draadloze zender een bevel geef. De electronica hiervoor, evenals het alarm staat dag en nacht ingeschakeld.
Door bovenstaande handelingen wordt de electronica uit de "diepe slaap mode" gehaald, en beginnen er allerlei systemen hun werk te doen, nog voordat de wagen gestart wordt. Afhankelijk van de temperatuur begint er al een voorverwarming en een brandstofpomp te lopen. Ook wordt er bij zeer lage temperaturen al voorgegloeid, zodat wanneer de motor (diesel) gestart wordt, je niet hoeft te wachten. Verder beginnen er verschillende boordcomputers hun werk te doen. Wanneer de motor eenmaal loopt, wordt de accu weer geladen. Ook een gedeelte van de voertuig verlichting wordt, om veiligheidsredenen, al ingeschakeld.

Na de rit, wanneer de motor stopt, zijn er nog steeds een paar verbruikers actief. De "follow me home" schakeling laat het licht nog een bepaalde tijd branden, zodat ik niet in het donker de huisdeur hoef te zoeken. De restwarmte kan naar believen het interieur nog een tijdje warm houden, zodat ik na het boodschappen doen in een warme wagen terug kan keren.

De boordcomputer blijft ook nog 10 minuten doordraaien, daarna gaat de wagen dan uiteindelijk in de "diepe slaap" mode.

Al deze activiteiten zorgen ervoor, dat de gemiddelde levensduur van de accu van huidige wagens nog maar gemiddeld 4 jaar is.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, wat is gemiddeld eigenlijk?

Laat ik nu ook een automobiel uit Zuid Duitsland de mijne mogen noemen en ook rijkelijk v.v. allerlei electronische snufjes.

Door vut en het inzicht dat fietsen veel fijner is staat het kleinood de laatste jaren meer in de parkeerhaven dan dat ie op de weg vertoeft.

 

Desondanks staat er nog steeds de eerste accu in terwijl de auto in februari a.s. zijn zevende verjaardag hoopt te vieren.

Misschien ook een kwestie van geluk hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Nou dat is nog al wat,ik heb een 19 jaar oude franse auto op benzine,de enige computer die aanwezig is, is die voor de motor management,die gaat pas in werking als ik de contakt sleutel omdraai, de centrale deur vergendeling op afstand wort apart gestuurd,met een zendertje,of infra rood afst.bed.Ik heb wel een grotere accu "65Ah, dan standaard 45AH,is gemonteerd,zo heb ik wat meer start capp.en nooit geen start problemen,ook niet als het 20* vriest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Voor wat betreft de capaciteit van een accu,

Op de accu staat de capaciteit en de startstroom vermeld, welke die levert.

Deze startstroom komt overeen met de geplaatste startmotor.

Een accu met grotere capaciteit monteren kan betekenen, dat op den duur de startmotor overbelast wordt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...