Ga naar inhoud


Bakken en braden


Gast Kimble

Aanbevolen berichten

Het geheim van een goede erwtensoep is:

Heel veel vlees erin. :D

 

Ook gaat er bij mij een knolselderij met bladeren erin en dat mis ik bij de andere recepten

Het beste vlees wat je kan gebruiken is hamschijf met been en zwoerd.

Wel controleren of de broeier zijn werk goed heeft gedaan.

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

 

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

inderdaad veel vlees in de soep.

En als het kan, met veel vet er aan.

Dat maakt de soep nog lekkerder.

Maar aangezien mijn vrouw zelf niet houd van dat vele zwiebelige vet, en er tegenwoordig geen echte varkens staarten meer verkrijgbaar zijn bij de normale slager, doen we het maar met doorregen varkens lappen.

 

En soep uit blik vind ik helemaal uit den boze.

Blikvoer is alleen voor honden en katten bestemd.

 

Maarja ik heb natuurlijk makkelijk praten, met een echte kok in huis.

De meeste jonge vrouwen kunen tegenwoordig nog geen ei meer fatsoenlijk bakken.

Gelukkig is dat ook 1 van mijn hobby's en sta zelf graag ook graag in de keuken, om iets lekkers te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Blikvoer is alleen voor honden en katten bestemd

 

En zelfs dat deden wij onze katten niet aan. Die kregen verse vis, hart etc.

 

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: pearlpeter
inderdaad veel vlees in de soep.
En als het kan, met veel vet er aan.
Dat maakt de soep nog lekkerder.
Maar aangezien mijn vrouw zelf niet houd van dat vele zwiebelige vet, en er tegenwoordig geen echte varkens staarten meer verkrijgbaar zijn bij de normale slager, doen we het maar met doorregen varkens lappen.


Idd, waar haal je tegenwoordig nog een varkenskop..... smile
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: pearlpeter
En soep uit blik vind ik helemaal uit den boze.
Blikvoer is alleen voor honden en katten bestemd.


Nou mij smaakt het prima hoor, zelf wat extra's toevoegen aan groente en vlees ed. en klaar.

Bijkomend voordeel is dat ik zelfs midden in de zomer, als niemand ook maar aan erwtensoep denkt, nog lekker een blik uit de kelder kan trekken ipv. uren te moeten koken en dan een hele pan vol soep weg moet zien te werken want als je zelf kookt dan maak je niet maar 1 liter soep.

suc6

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: gerrit B
Nou mij smaakt het prima hoor, zelf wat extra's toevoegen aan groente en vlees ed. en klaar.

Bijkomend voordeel is dat ik zelfs midden in de zomer, als niemand ook maar aan erwtensoep denkt, nog lekker een blik uit de kelder kan trekken ipv. uren te moeten koken en dan een hele pan vol soep weg moet zien te werken want als je zelf kookt dan maak je niet maar 1 liter soep.

suc6

Gerrit


Brr... Erwtensoep in de zomer is als Vanilleijs in de winter... Verboten!

Maar kun je die soep wel maanden laten staan? Ingevroren of niet, ik laat dingen (zeker met varkensvlees) eigenlijk nooit langer dan een maand of 4 ingevroren.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je doet 175ml kokend water in een kop en schud het zakje (erwtensoep of andere smaak) hier in leeg, even roeren en daarna 1 minuut laten staan.

In ons drukke bestaan mag je al blij zijn dat je tijd hebt om het op te eten. laugh

 

Voor de mensen met wat meer tijd.

In ons dorp heb je een Volks-Universiteit.

Daar kun je allerlei cursussen volgen gesubsidieerd door de gemeente.

Hier heb je ook diverse kooklessen en is nog gezellig met andere mensen ook.

CursusKoken

-aziatische keuken

-basiskeuken

-fijne keuken

-franse keuken

-gevorderden keuken

-indonesisch koken

-italiaanse keuken

-koken voor jonge koks

-koken voor mannen

-rondje europa

-vegetarische keuken

 

Waarschijnlijk wordt dit ook in andere woonplaatsen georganiseerd. Misschien een idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

pearlpeter, ik begin met jou recept want dit lijkt me echt wat.

Inmiddels heb ik alles gecopieerd om later nog eens terug te kunnen vallen op wat anderen als recept mij voorschotelen.

Varkens staart en poten kan ik hier nog wel bij de slager halen

 

Wat me opvalt is dat de één erwten laat weken en de ander niet.

 

Ik vind dit zo grandioos mooi dat je hier toch meer kan dan alleen over satellietontvangers en schotels gegevens uitwisselen.

 

Tot zover wil ik een ieder die gereageerd heeft bedanken voor de tips.

 

Gr. S60

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjattuh
Brr... Erwtensoep in de zomer is als Vanilleijs in de winter... Verboten!

Maar kun je die soep wel maanden laten staan? Ingevroren of niet, ik laat dingen (zeker met varkensvlees) eigenlijk nooit langer dan een maand of 4 ingevroren.


Heerlijk net als bruine bonensoep, ze mogen me er midden in de nacht voor wakker maken en in de zomer straffen ze me er ook absoluut niet mee.
Maar omdat het in de zomer dus nagenoeg niet te koop is sla ik zo rond deze tijd dus de nodige liters in.
In blik kan het rustig een paar jaar blijven staan, hier staat dan ook een uiterste houdbaarheid datum op van nov 2012 waarbij men er dan vanuit gaat dat het zolang in kelderkast bij de mensen goed moet blijven.
Ik bewaar het in een goede koude donkere kelder waar het hooguit 10 graden wordt en dan zou het nog veel langer goed blijven, maar ja, daar krijgt het de kans niet voor. :D

En eeueuhh vanille ijs in de winter met een flinke scheut advocaat laugh jammie hoor.

suc6

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit het kookboek van wijlen mijn grootmoeder (Recepten van de Haagsche Kookschool, uitg. 1913):

 

Erwtensoep (voor 4 personen)

  • 500 gr. worst
  • 250 gr. spek
  • 2 varkenspooten
  • ½ L. spliterwten of groene erwten
  • 3½ L. water
  • 50 gr. selderij
  • 50 gr. knolselderij
  • 70 gr. prij

 

Kook het spek, de varkenspooten en de erwten gedurende 2 uur; voeg daarna de worst toe, ook de schoongemaakte en gehakte groenten. De soep moet koken tot zij gebonden is.

Als men geen spliterwten neemt, moeten de erwten afzonderlijk gaargekookt en de erwtenpureé bij den bouillon gevoegd worden.

N.B. Bij het koken van erwtensoep moet men er steeds op bedacht zijn, dat door lang koken de smaak verhoogd wordt.

Erwtensoep moet eigenlijk niet korter koken dan 10 uur.

Door het lange koken is het natuurlijk noodig van tijd tot tijd water bij de soep te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@S60

Tegen een conveniërende hoeveelheid sterke drank, en mooie vrouwen, mag je de "ERWTENSOEP" van mijn "kok" komen uitproberen, proeven, krijg je vervolgens het recept ook nog mee. Dat is te zeggen, als je dat elke dag wilt eten, kom je hier dus niet meer weg. Maar, met mijn voorstel van al die vrouwen als ruilmiddel, heb ik hier m'n laatste erwtensoep misschien wel gegeten, en moet ik pleite.

waterpas

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...