Ga naar inhoud


Bakken en braden


Gast Kimble

Aanbevolen berichten

Ik ben nu ruim anderhalf jaar verder maar wat ik nog steeds mis is het lekkere koken van mijn vrouw.

Ik was even op visite bij kennissen en die schoven me echt lekkere snert voor en dacht ik dat moet ik ook eens proberen.

Welke kok hier geeft me advies en wat moet ik halen bij de slager

en de winkel.

Kookpan en kookplaat heb ik.

Laat eens horen.

 

Gr. S60

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

spliterwten zijn uit de oude doos!

toen men die peulvruchten niet anders kon Conserveren dan drogen en droog opslaan.

 

je mag best verse erwten of diepvries erwten gebruiken.

 

waarbij we weten dat diepvries veel langer de oorspronkelijke vitaminen en voedingsstoffen van het product behouden dan een paar dagen te oude verse erwten.

(vanaf de oogst gaat de teller lopen)

 

en er zijn massa's recepten voor erwtensoep

veelal uit overlevering van grootmoer en kopieën van oude kookboeken

 

maar het is natuurlijk de vraag hoe jou vrienden dat klaargemaakt hadden, als je die bereiding zo lekker vond zou ik gewoon ongegeneerd navragen.

 

zelf maak ik het met diepvries erwten:

-10 minuten laten ontdooien bij kamertemperatuur

-2 minuten in ruim gezouten kokend water blancheren

-Idem fijngesnipperde prei

-eruit nemen met zeeflepel en in ijswater de kook voorgang stoppen

-een fijn gesneden witte Ui (of twee sjalotjes) in ketel met

-een eetlepel neutrale olie fruiten

-buikspek of kaslesrib in streepjes gesneden erbij voegen

-de geblancheerde erwten + prei toevoegen voorzichtig omroeren

-en na 2 a 3 minuten een halve liter goede kippen fond toevoegen en tot aan kookpunt brengen (kan kant&klaar gekocht worden, maar eigengemaakte fond is echt gezonder)

-aanlengen met 1/2 liter water en wederom tot kookpunt brengen

-bloemige aardappel geschild en gewassen in 1cm blokjes snijden en eraan toevoegen

-idem kwart winterpeen

-wederom tot aan kookpunt brengen EN NU kruiden en op smaak brengen met liefst witte peper en zee-zout alsook vers gemalen kummel 1/2 theelepel + 1/3 theelepel vers gemalen pimentkorrels + half laurierblad (wie geen laurier lust late het weg)

laten sudderen op heel laag vuur gedurende 1 uur (en elke 15 minuten heel voorzichtig omroeren)

 

+ een scheutje azijn op het allerlaatst bij het definitieve op smaak brengen

 

wat je der nadien nog in dondert aan fijngesneden worst en of vleeswaren is aan jou, die addities hebben 5 minuten tijd om op temperatuur te komen voordat je echt opdient.

 

zonder al die vlees en spek addities kun je het ook als gepureerde luchtige soep met room en de staafmixer als voorgerecht presenteren.

 

ciao

Niets Is Voor Altijd

Madou

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@S60

 

Beste S60 ik heb de hele thread nog eens nagelezen. Met goede raad kom je ver en met koken is het toch zo van "gewoon proberen". Zitten er teveel kruiden op? Jammer dan, gewoon opeten en de volgende keer wat minder.

 

Ik heb nog 2 tips waar je misschien wat aan hebt (en sorry voor de reclame maar anders vind je het nooit).

 

- Er staat ladingen eenvoudige recepten op de site van AH

- Deze groorgrutter heeft ook een kaartenbak in de winkel met eenvoudige recepten. Verzamelen die handel.

 

Verder heb ik een oud kookboek nog van mijn moeder waar naast hele normale recepten als aardappels en bloemkool ook ingegaan wordt op bijvoorbeeld soorten vlees, waarvoor te gebruiken, algemene bereiding etc. Een leerboek zegmaar.

 

Nog leuker zijn de oude lesboekjes van de huishoudschool waar de aankomende huisvrouw de beginselen van het koken wordt geleerd. Snuffel eens rond op boekenmarkten.

 

Suc7

 

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de supermarkt liggen kleine reepjes gerookt spek.

Spliterwten hoef je niet te weken, maar dan wel goed doorkoken en eerst goed spoelen.

Eerst hamschijf laten trekken met 2 bouillonblokjes en kruidnageltjes en laurierblaadjes. In snelkookpan 20 minuten.

Daarna apart de spliterwten (in snelkookpan) niet te hoog, dan branden ze aan (30 minuten). Spekreepjes, prei, wortel, stukjes aardappel en de stukjes hamschijf (eerst bot eruit). op het laatst gesneden rookworst. Eventueel stukjes selderieknol.

(Moet je van houden)

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan niet even een receptje opschrijven of er zijn alweer snelle typisten me voor met een keurig recept.

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo wordt het hier thuis gemaakt, volgens een oud recept van mijn oma.

En zo maakte mijn vrouw het ook in het hotel waar ze voorheen chefkok was.

En daar konden ze er ook niet genoeg van op krijgen, van die soep.

 

Je moet het jezelf niet te moeilijk maken, met allerhande kruiden, want dat hoort niet in een echte erwtensoep.

 

Benodigdheden:

1 1/2 pak spliterwten

1/2 kilo varkens vlees, niet te mager.

(Mijn vrouw houd niet van vet, dus gebruikt ze nu hiervoor hamlappen. Maar vroeger thuis gingen er sliertjes of varkens staarten in ( hmm lekker)en dat smaakte net nog iets lekkerder.)

1 slagers rookworst of die van de H*m*

2 grote preien

1 middelgrote aardappel

6 boillonblokken rundvlees, en beslist geen kippen.

 

voorbereiding:

Snij de prei klein.

Schil de aardappel, en snij die in hele kleine blokjes (ongeveer 1/2 cm)

Spoel het vlees even af onder koud water.

Doe de spliterwten in een vergiet, en spoel ze goed af onder koud stromend water.(doe dit pas voordat de erwten de pan ingaan)

Snij de rookworst in plakjes van 1/2 cm dik.

 

Bereiding:

Zet een grote pan (ongeveer 5ltr) met water op het vuur, en doe hier het vlees in. Laat het vlees koken, totdat het gaar is.

Haal daarna het vlees uit de pan, en laat het afkoelen.

Zeef daarna even het water wat in de pan zit, om eventuele bloed slierjes wat uit het vlees gekookt is te verwijderen.

Zet dan de pan met hetzelfde water weer op het vuur, en vul eventueel water bij.

Als het water kookt, doe dan de boillon blokken er in, en wacht totdat die uit elkaar gekookt zijn.

Proef of de boillon goed van smaak is, als het te flauw is kun je eventueel nog 1 blokje extra toevoegen.

Voeg dan de van tevoren goed afgespoelde spliterwten toe.

Voeg daarna de gesneden prei, en aardappel toe.

 

Als er teveel water in de pan zit nu, haal je dat er even uit, en bewaar dat, zodat je dit straks eventueel weer kunt toevoegen als de soep te dik is.

 

Zorg dat het water met de ingredienten er in weer kookt, en zet daarna het vuur laag.

 

Nu ga je het vlees uit elkaar pluizen, zodat je kleine stukjes vlees hebt, of draadjes vlees.

Voeg dan het vlees toe aan de rest in de pan, en de in plakjes gesneden rookworst.

 

Dan komt het belangrijkste:

Blijf regelmatig door de pan roeren, zodat de erwten niet vastkoeken aan de bodem van de pan.

Zorg er vooral voor dat er niets vast brand op de bodem van de pan, want anders is de smaak weg.

Laat alles zo een uurtje of 4 op een laag pitje langzaam doorkoken, totdat alle erwten, prei en aardappel fijn gekookt zijn.

Blijf vooral goed roeren.

Zet daarna de pan van het vuur, en laat het een nachtje staan.

 

De volgende dag kun je eventueel de boillon die je bewaard had toevoegen, als de soep te dik is geworden.

 

Voeg ook geen wortel toe aan de soep, want dan krijg je een hele zoete smaak.

Ook laurierblad of kruidnagel hoort niet in een erwtensoep thuis.

 

Eet smakelijk.

 

Lekker met een sneetje roggebrood, met gerookt spek er op.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een moeite.

Even op de site van de consumentengids kijken wat de lekkerste erwtensoep is en laat die nu ook nog in de aanbieding zijn in XXL verpakking van 1,2 liter.

 

Eergisteren net 28 liter naar de kelder gesjouwd, kan nu dus een paar weken vooruit.

Nog belangrijker is dat als ik zin heb dan heb ik met 5 min een bord dampende erwtensoep op tafel staan.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

komaan zeg. zo'n zak / blik / pak of waar die zooi ook maar in zit kan niet in de schaduw staan van zelf gemaakte erwtensoep.

 

Kan best zijn dat het in 5 minuten uit je ping kassie op tafel staat, maar het is echt geen vergelijking qua smaak.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: wiz
komaan zeg. zo'n zak / blik / pak of waar die zooi ook maar in zit kan niet in de schaduw staan van zelf gemaakte erwtensoep.

Kan best zijn dat het in 5 minuten uit je ping kassie op tafel staat, maar het is echt geen vergelijking qua smaak.


Kan het niet anders zijn dan hiermee eens. Buiten het plezier en de voldoening.

We maken denk ik allemaal wel eens iets kant en klaars warm (of trekken een kroketje), maar niets boven home cooked.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...