Ga naar inhoud


DELL laptop met WIN7 start steeds trager op


Jürgen

Aanbevolen berichten

Sinds vorig jaar mei heb ik mijn DELL laptop met WIN7 best intensief in gebruik.

Net zoals toen met mijn vorige ACER laptop met WIN XP duurt het opstarten zo langzaam aan steeds langer en begint nu wel hinderlijke vormen aan te nemen.

 

Om mijn vorige laptop met XP weer op de normale opstartsnelheid terug te krijgen was de enige optie opnieuw installeren.

 

Hoe zit het nu eigenlijk met WIN7?

Wat kan ik in 1e instantie doen om de ongetwijfeld aanwezig ballast te verwijderen en zo de opstartsnelheid weer te verkorten.

Uiteraard zijn er met de tijd wat extra programma toegevoegd maar verder niets schokkends die de vertraging zouden kunnen veroorzaken.

 

Aan de hardware zal het naar mijn mening niet mogen liggen want de laptop is voorzien van een INTEL I5 processor en 4Gb RAM.

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


mede door automatische updates, + restore points en diverse temporairies en het indexing verhaal voor alle schijfstations worden windows PC's (of laptop) steeds langzamer

 

opschonen zelf en vertragend werkende instellingen wijzigen (daar is toch echt wel veel over geschreven als oplossing)

 

daarnaast zijn er antivirus + security software programma's die bij bootup automatisch de nieuwste antivirus xxx.dat ophalen hetgeen extreem langzaam is (wegens de feed beperking van die antivirus aanbieders)

 

(dat laatste mechanisme zou je al eens kunnen uitschakelen om te zien hoe windows zelf presteerd)

 

ciao

 

 

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klopt allemaal wat je schrijft en ook dat het opschonen al menig keer aan de orde is geweest.

 

Het blijft toch wel vreemd want ik gebruik de Antivirus (Comodo) software al vanaf het begin en ook de indexering en automatische updates worden vanaf het begin uitgevoerd.

Dus waarom zou dit nu geleidelijk aan vertragen?

 

Zijn er dan geen goede richtlijnen / herstelprogramma die je b.v. wekelijks / maandelijks zou kunnen uitvoeren waarmee je het probleem grotendeels oplost?

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

je vergeet een ding...

op een onzichtbaar deel van de harddisc staan dus alle restore points (voor mijn linux OpenSuse wel zichtbaar> zie afbeelding)

en in C:\windows staan $mapjes blauw als undo van de automatische updates

 

dat groeit razend snel qua hoeveelheid MB's en wordt ook geindexeerd

 

dus langzaam maar zeker groeit het dicht

 

en hoemeer in die zichtbare en onzichtbare map staat > hoe weiniger virtueelgeheugen voor de dynamische windows swap overblijft

 

c:\ is nu groot? in GB's

en virtueel geheugen staat op? ingesteld

 

 

 

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergeet niet dat er een gewenning op treedt.

 

Een nieuwe pc is altijd erg snel voor je gevoel, het werkt allemaal weer soepel. Na een maand is dat weer normaal en na een half jaar vind je het al weer "traag". Feitelijk is er waarschijnlijk weinig verschil.

 

Ik heb het bij iemand wel eens andersom gehad. Trage computer opstart laten we zeggen 1 minuut. Opnieuw geïnstalleerd en eigenaar vond hem weer een "stuk sneller" getimed was het verschil zegge en schrijve 10 seconden, dus echt geen gigantisch verschil.

 

Zelf heb ik 3 weken geleden een nieuwe installatie gedaan op een SSD. Het verschil met mijn "oude" raptop schijf is aanzienlijk maar inmiddels is ook dit weer normaal geworden.

 

Een verse installatie om bijvoorbeeld het jaar is altijd wel goed alleen ziet men altijd tegen het werk op.

 

 

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jürgen
Zijn er dan geen goede richtlijnen / herstelprogramma die je b.v. wekelijks / maandelijks zou kunnen uitvoeren waarmee je het probleem grotendeels oplost?



jawel programma's duur en meestal redelijk ineffectief
handmatig is het met een beetje kennis van zaken maandelijks ook prima te doen

je zag in mijn afbeelding maar 1 restorepoint < want ik schakel automatisch restorepoints maken uit
en ik delete ook alle undo updates mappen onder windows
als ook CCleaner gebruiken
en geen internet explorer history ingeschakeld etc
dus mijn windows start net zo snel als in den beginne!

mijn Linux start in 20 seconden volledig door en heeft 2x meer resources ter beschikking wegens ontbreken van die windows pseudo veiligheid.
ciao

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tonskidutch

c:\ is nu groot? in GB's
en virtueel geheugen staat op? ingesteld


C:\ is 320Gb
Virtueel geheugen is 4Gb

Inderdaad, er wordt al snel een herstelpunt gemaakt en er zijn nogal wat updates in de afgelopen 10 maanden binnengekomen.

Maar..., stel ik installeer opnieuw WIN7 dan krijg ik natuurlijk alle updates van de laatste 10 maanden opnieuw binnen dus dat zal geen zoden aan de dijk zetten.
Verder heb ik nog een probleem met het installeren van de Adobe Reader Update maar daarvoor open ik wel een nieuwe topic.
Wellicht is een nieuwe installatie sowieso nodig.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tonskidutch
Citaat:
c:\ is nu groot? in GB's

bedoelde VRIJ <> leeg
ciao


Van de 320Gb is er nog 224Gb vrij.
Een nieuwe topic is al aangemaakt omdat het hierbij om een volledig ander onderwerp gaat.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Win 7 Ultimate al meer dan een jaar intensief in gebruik en mijn Acer Aspire laptop is geen seconde trager geworden, ook niet na alle updates. Ook restore points zijn geen probleem want de limiet staat op 1 GB maximaal en kan dat nooit meer worden.

 

Aan Windows 7 zelf zal het waarschijnlijk niet liggen(tenzij die kaduuk is). Misschien moet je het inderdaad zoeken bij software die veel update en in het systeem zit zoals bijv. een antivirus. Ik gebruik het gratis Microsoft Security Essentials en bemerk daarmee geen enkele vertraging.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is inderdaad een goede tip want nu kun je naderhand nog zien hoelang het bootproces heeft geduurd, welke applicaties tijdens het booten geopend zijn, welke noodzakelijk zijn en welke absoluut nodig zijn.

 

Gisterenavond heb ik CCleaner gedraaid en helaas blijven alle verwijzingen naar drive D:\ bestaan dus worden niet verwijderd.

Moet ik misschien nog iets in CCleaner aangeven?

 

Het opstarten duurt nu volgens het programma Soluto 3:17 min en tijdens de Boot worden er totaal 80 applicaties geopend waarvan

 

12 applicaties zoals b.v. TomTom, Nokia PC Suite, Adobe Reader, Acronis, etc. zouden kunnen worden verwijderd welke een versnelling van 25 sec opleverd.

 

17 applicaties zoals True Image, Commodo Virusscanner, Windows Search Indexing, etc. zouden een versnelling opleveren van 1:05 min

 

51 applicaties kunnen niet worden verwijderd en starten in 1:45 op.

 

Als ik de eerst genoemde 12 applicaties zou verwijderen ligt de opstarttijd net onder de 3 minuten en ik denk dat dit redelijk te noemen is.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

ik zelf heb die windows indexing uitgezet, en ik zou als ik jou was true image ook gewoon niet automatisch laden.

 

De reden daarvan is dat die indexing van je harddisk alleen maar wordt gebruikt als je een keer iets moet zoeken op je disk, en die true image heb je pas nodig als je een image of backup moet maken. Mijn harddisk wordt niet geindexeerd, dan duurt het zoeken maar wat langer als ik niet meer weet waar ik het neer heb gezet.

 

Je zou je af kunnen vragen of het dan zinnig is om bij elke keer dat je je systeem start deze items geladen moeten worden.

 

Ik vind persoonlijk 3 minuten best lang voor het booten van je systeem, en zeker als ik de specs zie van je hardware.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan even kijken met MSConfig.exe welke applicaties mee opstarten als windows start en deze gewoon uitvinken als het niet meer nodig is, dit scheelt ook opstarttijd.

 

--- Rebox RE8000HD L1.54 V1.11.57 ---
--- Rebox RE9000HD L1.54 V1.11.57 ---
--- Philips 46PFL9705 ---
--- Visiosat Bi-satellite HB-A1-A2-A3 ---

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...