Ga naar inhoud


In Spanje geen ontvangst ASTRA1 en 3 met Triax Flexiblok


Jürgen

Aanbevolen berichten

Ik zit op dit moment in Aranjuez Spanje (42 km ten zuiden van Madrid) en het lukt mij maar niet om zowel ASTRA1 (19,2) als ASTRA3 (23,5) met één afstelling i.c.m. de Triax Flexiblok te ontvangen.

 

Ik gebruik een Triax 64 schotel met een Triax Flexiblok en een Inverto Black Ultra Single LNB i.c.m. een Alps Single LNB.

 

Als ik met de Inverto LNB alleen op de ASTRA1 of 3 afstem dan heb ik een schitterend signaal, (signaalsterkte / kwaliteit) 93% / 90% respectievelijk 90% / 87%, dus individueel is de ontvangst prima.

De Alps LNB levert een wat mindere ontvangstpercentage op maar deze wil ik dan ook voor ASTRA1 inzetten.

Ik gebruik op dit moment nog geen DiSEqC en ik heb de afstellingen steeds per satelliet separaat getest met mijn Schwaiger SF9000 satfinder dus of de één of de andere.

Ik gebruik de DiSEqC pas als ik zeker weet dat ik beide satellieten met één LNB afstelling kan ontvangen.

 

Hierbij de voor deze locatie van toepassing zijn gegevens:

 

ASTRA3

Elevation: 35.9°

Azimuth (true): 141.5°

Azimuth (magn.): 143.1°

 

ASTRA1

Elevation: 38.1°

Azimuth (true): 146.8°

Azimuth (magn.): 148.5°

 

Volgens mij zou ik op deze locatie toch wel beide satellieten met één afstelling moeten kunnen ontvangen maar het wil mij maar niet lukken.

 

Iemand nog een goed advies?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik heb hier een duoblock LNB Astra 1/3 voor jouw type schotel voor m'n neus liggen en de asafstand tussen de 2 feedhorns is exact 38mm. Meet ik de diameter van de tip van de 'neus' van de alps dan heb ik 23mm, voor de 'champignon' van de Black Ultra is dat 60mm dus samen maakt dat een asafstand van 41,5mm. Okee dat ze niet evenwijdig aan mekaar staan maar zou het kunnen dat Astra 1&3 voor dit formaat schotel enkel lukt met 2 Alps'en?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ventura

Dat is in Nederland wel zo, maar in Spanje niet ,daar is het anders om, zo als

Jürgen ook al zijn bericht heeft gezet

 

Ik denk dat de schotel te klein is voor twee lnb's ,want bij een kleine schotel moeten

de lnb's nog dichter bij elkaar ,had je een wat een grotere schotel gehad ,dan was het

wel gelukt denk ik

 

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik afgelopen winter in Oostenrijk stond heb ik dezelfde configuratie gebruikt en toen was het afstellen een fluitje van een cent en een prima ontvangst op beide satellieten.

De Flexiblok heb ik toen vastgezet dus de kanteling is ongewijzigd gebleven.

 

Door de 2 LNB's in de Flexiblok iets naar voren of naar achteren te verschuiven zal ik misschien wel aan de hartafstand van 38mm komen maar is dit dan niet ook afhankelijk van waar je zit of is dit verder niet belangrijk?

 

Overigens heb ik ook nog een 2e Alps LNB bij me, op de volgende camping zal ik de 2e Alps i.p.v. Black Ultra inzetten.

Dat zou overigens wel jammer zijn want de Black Ultra genereert toch wel een duidelijk beter signaal.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

@satencom

Hoezo moet het flexblok in Spanje andersom gekanteld worden dan in Nederland. Zowel in Nederland als in Spanje staat de satelliet die zich het meest oostelijk bevindt, het laagste aan de horizon. Dit betekent dus dat de lnb van de Astra 3 hoger moet staan dan die van de Astra 1. Daarin heeft @Ventura helemaal gelijk.

 

Maar @Jürgen doet een aantal zaken niet goed.

Hij schrijft dat: De Flexiblok heb ik toen vastgezet dus de kanteling is ongewijzigd gebleven.

Dat is niet goed. In Spanje moet het hoogteverschil tussen de twee lnb’s veel meer zijn dan in Nederland en zeker in Oostenrijk omdat Spanje veel westelijker ligt.

 

Kijk op Dishpointer.com

Voor Salzburg is de elevatie voor de Astra 1 34,8 graden

Voor Salzburg is de elevatie voor de Astra 3 34,1 graden

Verschil in elevatie: 0,7 graden

Dus hier staan de lnb bijna even hoog.

 

Voor Aranjuez is de elevatie voor de Astra 1 38,1 graden

Voor Aranjuez is de elevatie voor de Astra 3 35,9 graden

Verschil in elevatie: 2,2 graden

 

Dit betekent bij een Triax 64cm schotel als je dat met de tangens uit gaat rekenen, dat het hoogteverschil tussen de twee lnb’s 15mm moet zijn. Als je dus de lnb van de Astra 3 15mm hoger zet dan de lnb van de Astra 1, dan moet het goed komen.

 

Door de kleine schotel moeten ze ook dicht bij elkaar staan. Ga je dat ook uitrekenen met de tangens vanuit de gegevens van Dishpointer.com, dan kom je uit op 36mm onderlinge afstand. En dat gaat dus niet lukken met je twee lnb’s want die krijg je niet dichter dan 41,5mm van elkaar zoals @alleyoop al heeft opgemeten.

 

Dan nog even over het voor- of achterwaard verplaatsen van de lnb in de klem. Dat moet natuurlijk nooit gebruikt worden om de afstand van de twee lnb’s in te stellen. Meestal is er slechts 1-2 procent signaalwinst te halen met deze voor-achterwaardse verplaatsing om de lnb’s exact in het brandpunt van de schotel te krijgen. Zoek dus naar de positie dat de signaalsterkte maar vooral de signaalkwaliteit maximaal is.

Verder dient opgemerkt te worden dat de scew van de lnb’s in Aranjuez flink schuin moet staan. Voor de Astra 3 lnb liefst 21 graden, dit ondanks dat de scew van de Astra-satellieten al een correctie hebben van 7,5 graad richting westen om vooral west-Europa beter te bedienen.

 

De conclusie mag dan ook zijn:

-of je moet twee Alps Single LNB’s nemen die dus dichter bij elkaar kunnen staan.

-of je moet een grotere schotel nemen.

 

Ik ben al meer dan 40 jaar antenne en schotelinstallateur en heb veel ervaring in binnen- en buitenland.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 23.5 in het midden en goed uitrichten kom je al een heel eind..

 

Maar denk idd dat je beter een grotere schotel kan proberen..

Of een duo lnb waarbij de feethorns dichterbij elkaar zitten.

 

Hier aan de costa blanca hebben we een 80cm nodig, maar dat is nog iets zuiderlijker..

DISCLAIMER:

All statements, events, names and numbers mentioned in this message are fictional. Any resemblance to reality is coincidental and unintended.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Satkijker, bedankt voor de uitgebreide en vooral heldere uitleg.

 

Origineel bericht van: Satkijker

Hij schrijft dat: De Flexiblok heb ik toen vastgezet dus de kanteling is ongewijzigd gebleven.

Dat is niet goed.

Klopt, dat had ik op Dishpionter ook al gezien maar niet de consequentie daarvan onder ogen gezien.

 

Origineel bericht van: Satkijker
Dit betekent bij een Triax 64cm schotel als je dat met de tangens uit gaat rekenen, dat het hoogteverschil tussen de twee lnb’s 15mm moet zijn. Als je dus de lnb van de Astra 3 15mm hoger zet dan de lnb van de Astra 1, dan moet het goed komen.

15mm is haast niet haalbaar doordat de 2 LNB's zo dicht op elkaar staan kun je de verstelbare houder onvoldoende kantelen om het hoogteverschil te bereiken.

 

Origineel bericht van: Satkijker
Door de kleine schotel moeten ze ook dicht bij elkaar staan.

Ik heb nu de 2 Alps LNB's in gebruik genomen maar ook dan kan ik de LNB's niet dichter dan 45mm bij elkaar zetten.

De constructie van de Flexiblok laat een kleiner verschil niet toe.

 

Origineel bericht van: Satkijker

Verder dient opgemerkt te worden dat de scew van de lnb’s in Aranjuez flink schuin moet staan. Voor de Astra 3 lnb liefst 21 graden, dit ondanks dat de scew van de Astra-satellieten al een correctie hebben van 7,5 graad richting westen om vooral west-Europa beter te bedienen.

Klopt, dit had ikzelf ook al ontdekt want toen ik de LNB met circa 20 graden had verdraaid ging de signaalsterkte / ontvangst met sprongen omhoog.

 

Nadat ik de 2 Alps LNB's had aangesloten en alles nog eens volgens de gegeven adviezen had ingesteld is het uiteindelijk gelukt om beide satellieten in beeld te krijgen.

Nog geen optimale signaalsterkte / kwaliteit maar ik denk ook niet dat dit met deze constructie te bereiken is.

Een grotere schotel is geen optie omdat ik die simpelweg niet in de caravan / auto kwijt kan.

Ook is de Flexiblok niet ideaal te noemen omdat zowel de kanteling als hartafstand tussen de LNB's onvoldoende ingesteld kan worden.

Ik denk dat ik het in het vervolg maar gewoon bij ASTRA3 houdt want ASTRA1 heb ik alleen nodig voor RTL8 en die kan ik wel missen, alhoewel mijn vrouw hier anders over denkt.

Daarnaast is de kans vrij groot dat RTL8 binnenkort ook naar ASTRA3 verhuisd.

 

N.B. Zijn er misschien naast een grotere schotel nog andere opties / houders in de handel waarmee ik een beter resultaat zou kunnen bereiken?

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jürgen

Ja, ik had al wel zo’n vermoeden dat je niet groter wilde omdat dat problematisch wordt om met die sleurhut mee te nemen. Ook die losse lnb’s en disqc-switch is natuurlijk niet echt handig op vakantie. Het lijkt me verreweg het handigste dat je een CanalDigitaal duo-lnb neemt. Dat is veel compacter en de lnb’s staan meteen op de juiste afstand. Als je in Spanje niet aan een CanalDigitaal duo-lnb kunt komen, moet je er in ieder geval op letten dat de afstand van de twee lnb’s tussen de 35 en 38mm uit elkaar staan. De duo-lnb’s voor grotere schotels staan 53mm uit elkaar en zijn ongeschikt voor die kleine schotel.

Nu lees ik wel eens op forums dat mensen schrijven dat die duo-lnb’s voor Spanje ongeschikt zijn omdat de skew (de schuinstand van de lnb) in Spanje flink hoog moet zijn, veel meer dan in Nederland. Dat is echter geen enkel probleem omdat de duo-lnb ook flink schuin gezet moet worden (ongeveer 20 graden tegenover in Nederland 10 graden). Hierdoor komt tevens de skew van de afzonderlijke lnb’s 10 graden schuiner te staan en dat is nu precies wat nodig is. Met een duo-lnb op jou 64cm Triax zul je dus een goede ontvangst hebben tot ongeveer Valencia. Ga je nog zuidelijker, dan zal de ontvangst voor de Astra 3 wat moeizamer gaan want daar heb je eigenlijk een 80cm schotel nodig. Zet in ieder geval de Astra 3 lnb in de klem zodat deze optimaal signaal krijgt.

 

Een probleem wat je aan de west- en zuidkust van Spanje wel kunt hebben met je Triax 64cm is, dat je niet altijd de HD-zenders op transponder 12109,5 MHz goed zult kunnen ontvangen. Het gaat dus om de zenders Eurosport-HD, History-HD en Travel Channel-HD. Die kunnen gestoord worden door de Badr4 satelliet die op 26 graden oost staat en vooral wat zuidelijker in Spanje sterker is dan de Astra 3. Door de verkregen overspraak op dezelfde transponderfrequentie, vallen die zenders regelmatig weg zeker met zo’n kleine schotel omdat de ontvangsthoek daar van erg groot is. Misschien kom je zo zuidelijk niet maar het is maar dat je het weet.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfs een 80 cm schotel alleen voor Astra 3 werkt niet in Zuid-Spanje, want die had ik ook hangen. Dus is gebeurd na de interne satelliet wisseling op Astra 3. Dus hangt er nu bij mij een 1.05 mtr.

 

Salu2, D.Quijote

2x M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

4 schotels op het dak, en 5 in de kelder

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, 50km ten zuiden van Alicante is een 100cm schotel al aan te bevelen i.v.m. de problemen met voornoemde transponder en helemaal in het zuiden in Marbella is nog iets groter het beste. Dit is ook prima te zien op de footprint van de Astra 3 die de ontvangst iets te rooskleurig weer geeft:

http://www.ses-astra.com/medialib/conten..._downlink_M.jpg

 

Zie ook de footprint van de storende Badr-4 satelliet op transponder 12109,5MHz:

http://www.arabsat.com/pages/BADR4.aspx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal in het najaar, als ik weer naar de oostkust van Spanje ga, eens een DUO LNB meenemen en kijken hoe dit functioneert.

Mocht ik volgend jaar naar Zuid Spanje gaan dan maar geen ASTRA3 want zolang ASTRA1 alle CD zenders uitstraalt overleef ik dit nog wel.

Bedankt allen voor de gegeven adviezen.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik woon in alicnate en heb ook problemen om een goede ontvangst te krijgen op astra 1 en 3 Eerst geprobeerd met 60 cm triax en nu met de 80 cm maar echt sterk is hij niet.

astra1 ongeveer 80 en atrs 3 45 tot maximaal 50

 

meer krijg ik er niet uit de duo lnb stel ik het zelfde af als Canaaldigitaal opgeeft met het briefje wat in de verpakking zit

 

Moet ik hem nog schuinet zetten dan dat ze opgeven

duske

 

GELUKKIG ZIJN ER NOG SAT-VRIENDEN DIE JE WILLEN HELPEN ..

Als je het weet is het gemakkelijk.

Beter 2 keer vragen dan 1 keer fout doen.

Dreambox600 800Hd strong 8000

Link naar reactie
Delen op andere sites

@satkijker:

Boldriehoeksmeting was nooit mijn favoriete vak op school maar is het niet zo dat hoe verder je naar het zuiden gaat hoe groter de afstand wordt tussen de Astra 1&3 posities in het brandpunt van de schotel? Indien dit klopt dan zou je dit kunnen compenseren door hetzelfde monoblock te plaatsen op een schotel met eens iets kleinere brandpuntsafstand, bvb een Triax 54 ipv de voorziene Triax 64 of ga ik hier de mist in?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...