Ga naar inhoud


nieuw modem ontvangen 7340


Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: theparasol
Die afgeschermde grondkabels pikken natuurlijk ook veel sneller storing op dan met een cat 5e kabel icm de emi in je woning crazy


UTP CAT 5e kabels zijn Universal Twisted Pair kabels. de UTP technologie is ontwikkeld voor de telefonie. UTP Cat 3 is een typische telefoon kabel. Omdat de aders getwist zijn zal een stoorpuls op beide aders dezelfde potentiaal verhoging geven, dus het potentiaal verschil tussen de aders onderling blijft gelijk. Daarom wordt UTP ook gebruikt voor ethernet, je kunt rustig 1Gb/sec over een 100m lange UTP kabel jagen. Seriële protocollen als RS422 en RS423 kunnen wel 1,5km halen over UTP.

Kortom, voor dat kleine beetje data wat over een ADSL verbinding gaat zou het niet moeten uitmaken of je nu 10m of 20m CAT 5e kabel gebruikt. En als je daar wel bang voor bent, dan gebruik je toch een CAT 6 FTP kabel? die heeft folie afscherming, net zo als de telefoon grondkabel. Dan natuurlijk wel ook CAT 6 contactdozen gebruiken en de folie en contactdozen aan één kant aan aarde leggen, bij het ISRA punt bijvoorbeeld.
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 117
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Mooi verhaal maar heeft geen toegevoegde waarde.

 

RS-422 is net zoals RS-232 een seriële aansluiting. De grootste verschillen met RS-232 zijn:

 

een grotere maximale kabellengte (tot 1200 m). Maximum gegevens overdracht snelheid is 10 Mbit/s bij een kabel lengte van 12m en tot 100 kbit/s bij een kabellengte van 1200 m.

de bus-structuur, waardoor er meerdere apparaten met elkaar kunnen communiceren: 1 zender met maximaal 10 ontvangers.

minder storings gevoelig door het gebruik van differentiële spanningen

Omwille van deze grotere toegestane kabel-lengte wordt RS-422 vaak gebruikt om een RS-232-signaal, via omvormers, over een grotere afstand te transporteren

 

RS-423 is nog trager.

 

Het gaat niet om dat kleine beetje data over de DSL, als de lijn te veel schommelt disconnect de lijn en synced deze opnieuw in om disconnects te vermijden. En dat is nu juist wat je niet wilt. Bij kritische lijnen is het binnenkomende signaal al zodanig zwak dat elke kleine schommeling tot een disconnect leidt. Je zit dan niet te wachten op elke meter extra koperverliezen, overgangsweerstanden tgv connectors of minderwaardig afgeschermde bekabeling die emi oppikt.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

UTP="Unshielded Twisted Pair"

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar hij mij om te doen was is het type bekabeling dat gebruikt wordt en de eigenschappen daarvan. RS422 en RS423 maken allebei gebruik van twisted pair bekabeling, en kunnen daarom een heel lange afstand overbruggen. RS232 kan maar enige meters ver komen, zeker bij hoge baudrates.

 

Om precies te zijn, RS232 maakt gebruik van een niet gebalanceerde verbinding, waarbij alle signalen één ground hebben. Bij RS422 en RS423 heb je steeds een aderpaar per datasignaal, dus een RX+ & RX-, en een TX+ & TX-.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: grunnsat
Waar hij mij om te doen was is het type bekabeling dat gebruikt wordt en de eigenschappen daarvan. RS422 en RS423 maken allebei gebruik van twisted pair bekabeling, en kunnen daarom een heel lange afstand overbruggen. RS232 kan maar enige meters ver komen, zeker bij hoge baudrates.


Ok, maar dsl heeft een aanzienlijk hoger snelheid én een langere lijn dan die 1200 meter, daarnaast is het een heel ander modulatie concept dan die RS-XXX standaarden die jij erbij haalt. Je vergelijkt appels met peren en zegt dan als het met die appel kan, geldt het ook voor die peer. Wat technische prietpraat erbij die er niet toe doet maar verder wel correct is en je trekt zelf een onjuiste conclusie en verkondigd die als waarheid.

Het is gewoon good practice om de afstand modem tot isra te beperken. Lukt dat niet dan zal je de snelheid iets terugvallen en dan is het altijd maar te hopen dat je niet net een kritische waarde treft die voor frequente disconnects zorgt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus als ik het goed begrijp dan denk jij dat een oude gammele telefoonkabel van misschien wel 30 jaar oud die ontworpen voor analoge telefonie en zeker niet voor datatransport betere elektrische eigenschappen heeft voor dat datatransport dan een kabel die specifiek ontwikkeld is voor het transporteren van data met hoge snelheden. Interessante gedachte crazy .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zeg ik helemaal niet, ik zeg alleen dat de gebruikte modulatie techniek fundamenteel anders is dan bij de door jou aangehaalde voorbeelden om aan te tonen dat die extra meters er niet toe doen.

 

Als je ADSL al wilt vergelijken doet dat dan met wireless.

Of dichter bij huis: DVB-S2

Gebruiken allemaal ODFM techniek om data te moduleren, iedere extra meter "conductor" levert verlies op. Altijd meetbaar, soms merkbaar.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist, dus ik heb laten we zeggen 2km oude gammele telefoonkabel tussen mijn huis en de telefooncentrale, en dan verleng ik die kabel met moderne kwalitatief hoogwaardige datakabel. En dan is het vreselijke belangrijk dat dat laatste stukje hoogwaardige kabel zo kort mogelijk is. Niet die 2km oude meuk is belangrijk, nee het is belangrijk dat het laatste stukje hoogwaardige kabel zo kort mogelijk is. Sorry, maar daar zie ik de logica niet van in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op die x km wisselende onbekende kwaliteit heb je geen invloed, op die laatste meters wel. Als er de mogelijkheid is om deze te beperken doe je dat. Als er een verstoring op die utp inwerkt heeft dat voor digitale signalen wellicht niet zoveel invloed maar op een dsl signaal ga je dat wel merken.

 

Ethernet transporteert data door de amplitude te gebruiken, als een verstoring op een twisted pair inwerkt merk je dat in de regel niet want de variatie in de amplitude verandert beide kanten in tgv de twist techniek.

 

Als er storing in de dsl twisted pair komt heeft de ODFM codering daar wel sneller last van en heb je in gunstigste geval een lost frame, in het slechtste geval verlies je de carrier en gaat de modem of de centrale een resync aanvragen.

Tijdens de resync kan de snelheid of hoger of lager uitvallen, vervelenste is dat tijdens de resync geen data transport plaats kan vinden. Als je op een kritische lijn zit kun je dus een aantal dingen doen: je modem fixed instellen op lagere speed, je heb dan niet de max snelheid maar wel een continue snelheid. Meestal kan de eindgebruiker dat niet en dan wordt de lijn door de provider "gecapped". Je komt dan niet meer aan de kritische snelheid en efficient heb je geen resyncs meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

theparasol,

nagenoeg enkel altijd des nachts dus geen lampen

en aan israpunt is dus nog korter bij de koelkast

 

ik wil der vanaf, want zo'n netwerk-kabel CAT5 door mijn woning kris kras over de vloer voor de eigenlijke apparaten en de router met voeding pontificaal in het zicht is erg onpraktisch.

 

dus dan ook maar meteen de 7170 er terug aan NU

ciao

 

even offline

Guilt

Marianne Faithfull

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel begrijpelijk allemaal, ik zou in jouw geval hetzelfde doen.

 

Ik had in mijn vorige woning ook een kritische lijn. Ik weet dat de modem verschil maakt. Bij mij was de speedtouch instabiel, een zyxel erg snel met af en toe een disconnect maar voip component ruk. Een fritzbox 5124 connecte totaal niet en een siemens speedstream adsl2 modem megasnel en stabiel en wegens ontbreken voip component zat daar de fritz 5124 als router met voip op.

Het lijkt erop dat je die 7340 helaas niet kunt gebruiken.

Wellicht in de toekomst met een firmware update van de dsl component. Als dat het geval is zal ik je per pm ff tippen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...