Ga naar inhoud


zonne energie in combinatie met netstroom


verkerkbr

Aanbevolen berichten

Ik overweeg zonne energie te gaan toepassen. Nu kan ik de opgewekte energie opslaan in accu's en deze via een omvormer 230 volt weer zelf gebruiken. Dat lijkt mij nuttiger dan terugleveren aan het net.

 

Maar het kan zijn dat het vermogen op bepaald moment niet voldoende is of dat de accu's onvoldoende geladen zijn.

 

Zijn er koppelsystemen in de handel die deze energie behoefte kunnen regelen. Dus in feite de omvormer in en uitschakelen ten opzichte van het net.

 

Ik kan mogelijk ook een groep van kleine stroomverbruikers, zoals tv, computer etc afscheiden van de het stroomnet. Maar dat is wat lastig met de bekabeling.

 

Wie heeft hiermee wat ervaring en wat zijn de opties.

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: verkerkbr
Ik overweeg zonne energie te gaan toepassen. Nu kan ik de opgewekte energie opslaan in accu's en deze via een omvormer 230 volt weer zelf gebruiken. Dat lijkt mij nuttiger dan terugleveren aan het net.


Waarom zou je dat willen? Als je het terug geeft krijg je het voor 100% weer terug betaalt toch? Door al dat omvormen verlies je alleen maar stroom lijkt me.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij wordt bij kleine installaties de terug geleverde stroom voor 100% verrekend met de geleverde stroom. Dus stel jij neemt 50 kWh af, en je levert 10 kWh terug, dan hoef je maar 40 kWh te betalen.

 

Wat jij wilt is erg duur. Je hebt een fikse accu batterij nodig, en een goede omvormer die synchroon loopt met het net is ook niet goedkoop.

 

Bij het terug lever systeem heb je altijd 100% rendement, of je de stroom nu zelf gebruikt of terug levert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac

Wat jij wilt is je eigen stroom gebruiken, tenzij je niet genoeg hebt. Dat is eigenlijk het omgekeerde van een UPS, waarbij je je accu alleen aanspreekt bij geen netstroom.

 

Erg efficiënt is het niet wat je wilt, plus kostbaar als het al (makkelijk) kan. Ik deel de mening van anderen, dat je beter kunt terugleveren aan het net.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: verkerkbr
Zijn er koppelsystemen in de handel die deze energie behoefte kunnen regelen. Dus in feite de omvormer in en uitschakelen ten opzichte van het net.
Waar jij naar op zoek bent is een z.g.n. "grid tie inverter". Dit is een inverter die de energie terug levert aan het net.
Als je echt met accus wilt gaan werken, dan moet je gaan kijken naar een hybride systeem. Die bestaan ook, maar dan wordt de inverter duurder, en krijg je te maken met een accubank. De accubank is een grote investering, al helemaal omdat je rekening moet houden met het feit dat het niet is aan te raden om je accus dieper te ontladen dan 20%... Dus de bank moet ongeveer 5x groter zijn in capaciteit dan de capaciteit van de zonnepanelen. Je kan kijken naar de LiFePo accus, deze zijn wel (veel) duurder, maar die kan je dus wel veel dieper ontladen. Bovendien zijn ze ook nog een stuk kleiner dan de normaal toegepaste lood accus.
Ik adviseer je eens te gaan inlezen op http://www.solarpaneltalk.com/ . Daar kan je veel info vinden.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wellicht een idee om de rest-stroom om te zetten in warmte

(opslagvat) dat rendement is bijna 100% en dat gebruiken om

bv te douchen of aan te vullen voor verwarmen. Als je dan nóg

steeds over hebt, dat dan terug leveren.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Alternatieve of zonne energie in Nederland is nog steeds duurder als energie kopen... tenzij... er subsudie betaald wordt zoals in buurlanden.

 

Je geeft zelf aan, te verwachten, stroom te moeten bijkopen.

In de nacht levert je installatie geen stroom, en heb je juist energie nodig.

Daarvoor moet er nog steeds conventioneel stroom opgewekt worden, en omdat die centrale door jou overdags minder kan verkopen moet hij s'nachts de dubbele prijs gaan rekenen.

 

Wanneer je toch zelf uit milieu oogpunt wat wil doen kan je overwegen minder energie te gaan verbruiken, of deelnemen met projecten, die in (zuidelijke) landen lopen waar zonne energie wel een win/win situatie oplevert.

 

Googel maar eens op zonne energie uit de woestijn.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is volgens mij wettelijk vastgelegd dat je alleen het netto stroomverbruik hoeft te betalen. Zolang je meer stroom verbruikt dan je produceert zit je goed. Stel je verbruikt in je huishouden 1000kWh, en je produceert 990kWh, dan betaal je dus maar 10kWh.

 

Produceer je meer dan je verbruikt, dan wordt het lastiger. Dan zul je met je energiemaatschappij moeten overleggen over de prijs per kWh die zij wensen te betalen.

 

Zie deze link van de overheid.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste C,

 

dat is mogelijke een idee. De boilers voor jacht/scheepsgebruik hebben een en spiraal voor motorwarmte (kan in huis ook de CV zijn) en een 230 volt element voor een 230v walansluiting.

 

Maar waar het mij omgaat is een regelsysteem.

 

Wat betreft accu's zijn er eenvoudige systemen die beneden een bepaald voltage de stroom uit schakelen. Ik heb een 12 volt compressor koelbox die dat doet. Trekt daarom nooit de accu geheel leeg.

 

Het idee er achter is om minder afhankelijk te zijn van het net. Terugleveren is natuurlijk het eenvoudigste. Maar j eigen stroom ook zelf gebruiken lijkt mij een interessant idee om eens uit te werken.

 

Je zou ook kunnen denken aan stroom leveren aan de buren.

 

Maar alles valt of staat met een systeempje die dit regelt.

 

In ieder geval bedankt voor het meedenken allemaal. Ik hou mij aanbevolen voor goede tips.

 

Een en ander komt ook vanwege mijn voorkeur voor zonne-energie.

 

Van die verschrikkelijke windmolens, van 140 m en hoger, die overal maar neergezet worden, daarvan wordt ik werkelijk tureluurs.

 

Hier zijn overal waar je kijkt die mallemolens. En er moeten er nog eens duizenden bijkomen. Het is een zinloze hype. Voor slechts 35% van de tijd dat ze ook stroom leveren.

 

Groeten uit een zonnig en vrijwel windstil Zeeland,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als particulier krijg je gegarandeerd tot 3000kw hetzelfde bedrag terug als dat je ervoor betaalt. Bij Essent volgens mij zelfs tot 5000kw.

 

Je moet wel eerst lid worden van de vereniging (30 euro per jaar) van energieproducenten en dan krijg je certificaten die je aan

bv Essent levert.

 

Dat niet lid worden levert doorgaans de problemen op.

TROS Radar wil nog wel eens wat noodzakelijke feiten gewoon niet melden. Is een goed programma, maar niet altijd even betrouwbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: grunnsat
Het is volgens mij wettelijk vastgelegd dat je alleen het netto stroomverbruik hoeft te betalen. Zolang je meer stroom verbruikt dan je produceert zit je goed. Stel je verbruikt in je huishouden 1000kWh, en je produceert 990kWh, dan betaal je dus maar 10kWh.

Produceer je meer dan je verbruikt, dan wordt het lastiger. Dan zul je met je energiemaatschappij moeten overleggen over de prijs per kWh die zij wensen te betalen.

Zie deze link van de overheid.


Zoals ik het begrepen heb bij Radar: lever je stroom terug voor een netto prijs, en als je die stroom later terug gebruikt moet netto + belasting betalen... Dus je betaald belasting over je eigen stroom.

Dolf.

VU+ Ultimo, OpenPLI, 2TB hdd. CCcam 2.3.0

VU+ Duo, OpenPLI.

Dreambox 7025+, OpenPLI image, Swapfile 64mb op CF kaart, Magic skin.

iPad met Dreambox live.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonnepanelen zijn een nuttige investering, en je haalt het meeste profijt door ze aan het electriciteitsnet te koppelen met een net-inverter.

Want het opladen van een accu, en daarna die energie weer verbruiken levert altijd verliezen op.

Ook de levensduur van de accu maakt dat dit een dure oplossing is.

Als je een net-inverter gebruikt komt die electriciteit gewoon beschikbaar in je huis, en alleen wat je méér verbruikt dan je zonnepanelen leveren, onttrek je dan nog aan het electriciteitsnet.

Als je bij zeer zonnig weer minder verbruikt dan je panelen leveren, gaat dat overschot terug en loopt de meter gewoon terug!

Ik kan dus maar één advies geven: DOEN!!!!!

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt overwegen om de panelen alleen te gebruiken voor

12 Volts LED-verlichting (hoog rendement) en dan als

aanvulling op warmte. Dan heb je maar weinig dure omvormers

nodig en je hebt een mooie bijdrage geleverd aan het milieu.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad een behoorlijke investering om aan zonnepanelen te beginnen.

Of misschien toch niet?

In ongeveer twee jaar tijd heb ik ongeveer € 550,= uitgegeven aan bedrading, inverters en zonnepanelen.

Alles kocht ik tweedehands via marktplaats, en mijn verbruik is duidelijk minder geworden.

Gisteren heb ik bijna 3 kWh aan zonnestroom geproduceerd, maar er was dan ook heel veel zon!

Ik denk dat ik het geld dat ik aan deze spullen heb uitgegeven binnen 5 jaar helemaal heb terug verdiend, en daarna is het pure winst!

Zonnepanelen?

Doen!!!!!!

Maar als je het tweedehands kan kopen kost het veel minder en is het veel sneller rendabel.

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Bram,

 

Mijn ouders hebben onlangs een Victron omvormer genomen. Ze liggen met hun boot in loosdrecht en worden voorzien van stroom door de daar aanwezige stroomnet.

Alleen is dat vaak te weinig om zelfs een koffiemachine aan te zetten.

Dus hebben ze nu een omvormer waarbij ze kunnen bepalen hoeveel stroom ze van de wal willen gebruiken en hoeveel vanuit de omvormer.

Dat kunnen ze zelf bepalen via een klein digitaal paneeltje.

Misschien is dat wat je bedoelt.

 

Hier een link:

www.victronenergy.nl/inverters-chargers/multiplus-12v-24v-48v-800va-3kva/

 

Als link niet is toegestaan, dan verwijdert een mod hem maar.

DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...