Ga naar inhoud


[Radio] The Mighty KBC gaat uitzenden via 531 kHz middengolf


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

The Mighty KBC gaat uitzenden via 531 kHz middengolf vanuit Burg uit Duitsland. Tenminste, dat beweren ze.

Ze hebben al een tijd via 1395 kHz uitgezonden maar dat liep al mis.

Ik las ook dat ze interesse hebben aan de 1539 kHz. Die frequentie wordt door de ERF Rundfunk op 31 December opgegeven i.v.m. DAB+ waar ze dan mee doorgaan.

Dat is een hele "vette" zender met 600 kW die die ´s avonds over half Europa blért.

Ze willen die middengolf zenders van Media Broadcast huren.

Ik vraag me af of dat financieel gaat lukken.

 

Bron: SatelliFax

 

Citaat:
• KBC Radio testet über Mittelwelle in Deutschland

Der in englischer Sprache moderierte Sender KBC Radio hat Interesse an still gelegten Mittelwellensendern in Deutschland. Derzeit - bis Ende Oktober - laufen schon sporadische Testsendungen über den Sender Burg bei Magdeburg auf der Frequenz 531 kHz. KBC Radio strahlt ein Radioprogramm im Stil der alten Seesender aus. Der Netzbetreiber Media Broadcast vermietet Sendezeit auf still gelegten Mittelwellensendern in Deutschland. Hierzu gehört ab Jahresende etwa auch die bisher vom Evangeliumsrundfunk genutzte Mittelwelle 1539 kHz am Standort Mainflingen.

www.kbcradio.eu

 

 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


Vroeger luisterde ik altijd naar de middengolfuitzendingen op 783 kHz die vanuit Burg/DDR kwamen. Stimme der DDR. Altijd mooie muziek en interessant nieuws.

 

Helaas ben ik niet zo een fan van Engelstalige uitzendingen... maar ben wel benieuwd of het hier ook te ontvangen zal zijn.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: astro iris
Die 1395 khz dat KBC getest heeft, was dat niet de frequentie waarop BigL uitzond?


Inderdaad, dat was zo.
De website van KBC staat ook vol met Big L stuff.
Op de Big L hoorde je ook vaak reclame's van KBC.

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Hierzu gehört ab Jahresende etwa auch die bisher vom Evangeliumsrundfunk genutzte Mittelwelle 1539 kHz am Standort Mainflingen.

Als ze die zender op 1539 kHz van Media Broadcast zouden kunnen huren, dan hebben ze een hele interessante frequentie.
Die kan met maximaal 700 kW worden bedreven.
Het is een frequentie met weinig goede grondgolf eigenschappen.
Daarom heeft met een antenne als kruisdipool genomen die recht naar boven straalt. Beide dipolen worden 90° in fase verdraaid ten opzichte van elkaar aangestuurd waardoor circulaire polarisatie ontstaat. De grondgolf is minimaal. Daardoor hebben omwonenden geen last van de enorme veldsterkte. De ionosfeer doet de rest en reflekteerd de ruimtegolf over heel Europe met enorme veldsterkte.
Dus vooral ´s avonds, ´s nachts en ´s morgens en al helemaal in de winter, is de ontvangst verbluffend goed. Ik woon op ongeveer 40 km hemelsbreed van die zender en heb een bombastische ontvangst maar wel met veel fading.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me trouwens af wat ze daar dan nog zonodig willen testen.

Je kunt de zender aan en uit zetten. Verder stel je vast wat al lang vastgesteld is en dat die zender bij 10kW goed is voor 50 km overdag en dat het ´s avonds al helemaal naadje is omdat op dezelfde golflengte Algerije, Alger Chaîne 1 met 600 kW rondblért.

Volgens mij is het weer de zoveelste vorm van publiciteit.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...