Ga naar inhoud


Newnigma vs PLi vs Gemini vs....


Michel

Aanbevolen berichten

Ik had rond de zomervakantie van dit jaar Newnigma op mijn apparaten. Liep gewoon prima.

En eigenlijk iets heel kleins: wanneer je het overzicht van een pagina met zo'n 15 tv-zenders ziet (met daarnaast de now-playing informatie), was dit bij Newnigma allemaal wit.

Bij PLi was dit wit met geel, waardoor het een veel prettiger leesbaar geheel werd.

Verder zat het een en ander (door jarenlang PLi-gebruik) bij Newnigma op een iets minder logische plek in de menu's.

Ook moest ik bij mijn 800 na een herstart telkens de cccam als standaard cam instellen; in eerste instantie telkens geen beeld na de herstart.

Die herstart was vaak nodig om de epg-data te verwerken die binnengehaald werd.

Bij PLI was daar niet eens een herstart voor nodig.

Het zijn vaak kleine dingen, die een voorkeur bepalen...

DB800 op OpenPLi 2.1 en DB8000 op OpenPLi 4.0 met DVB-S2 en DVB-T
Qnap NAS TS-210 Canal Digitaal & Digitenne
Wavefrontier T55 / Triax 88
met Satconn 1/10 / 2x Spaun 411

Link naar reactie
Delen op andere sites


Voordeel van PLi is het dat het aanzienlijk meer aangepast is aan de Nederlandse situatie:

 

Dat lijkt me dan inderdaad het proberen waard.

Dan moet ik me maar eens gaan verdiepen in het laden van PLi en alles wat erbij hoort.

 

Ik lees in de Duitse fora ook veel over OoZooN.

Zijn daar ervaringen mee ?

 

En ik heb trouwens EMC (Enhanced Media Center) geladen en dat ziet er veel belovend uit als Mediaplayer alternatief.

Is alleen nog niet zo aangepast aan de nieuwe afstandsbediening, is zo mijn eerste indruk.

Vu+ Uno 4K SE (DVB-S2X) - Vu+ Solo² (DVB-S2) - Vu+ Zero (DVB-S2)

VTi 15.0.0

Quattro LNBs (13.0 ° E - 19.2 ° E - 23.5 ° E)

EMP Centauri Multiswitch 13/8

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou toch kiezen voor Gemini3, dat is met het oog op de toekomst het meest toekomstzeker. Gemini (onderdeel van DMM ?) is als grote plugin op alle officiële images te installeren en zal ook blijven werken op de nieuwe Enigma3 images van DMM.

Je mist dan alleen een CCcam download bij de addons, Nederlandse kanalenlijsten en Fastscan. (Ehm...precies de reden eigenlijk om überhaupt een andere image te installeren).

 

M_Z

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Dat is misschien wel waar en ik heb gemini gisterenavond ook getest en dat werkt op de allerlaatste expirimental image van Dream Multimedia zelf inderdaad als een speer, maar....

 

Gemini heeft enorme GPL violations op hun naam staan. Daar zal een normale gebruiker zich niet aan storen, maar uit principe gebruik ik dat soort software liever niet.

Zou gemini gewoon open source zijn zoals het wettelijk ook moet, zou ik dat inderdaad de beste oplossing vinden.

 

Het menu is volledig Nederlands, met de tunesiasat plugin heb je alle cams en andere zooi weer terug, maar het blijft een closed source GPL violation bende.

 

Bijgsloten de GP3 plugin en de tunesiasat plugin zodat je het zelf kunt testen.

Installeer de laatste originele DM7020HD image van Dream: http://dreamboxupdat...m7020hd/images/

Zet er de gemini plugin g3wizard_0.15-r0_mipsel.ipk op (uploaden in de FTP root of /hdd) en installeer die via instellingen -> Systeem -> software manager -> Installeer lokale extensies

Zet er de tunesiasat plugin tunisiasat-addons-manager_2.1_mipsel.ipk op (uploaden in de FTP root of /hdd) en installeer die via instellingen -> Systeem -> software manager -> Installeer lokale extensies

 

Even herstarten en via menu -> applicaties verder downloaden en installeren.

 

Het is allemaal even wat anders, maar wel erg goed gemaakt en volledig in de Nederlandse taal.

Het grote voordeel van Gemini is inderdaad wel dat je met hun plugin toch alle extra's hebt én de laatste ontwikkelingen van Dream Multimedia.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gemini heeft enorme GPL violations op hun naam staan. Daar zal een normale gebruiker zich niet aan storen, maar uit principe gebruik ik dat soort software liever niet.

 

De doorsnee gebruiker en ik ook, weet niet wat dat is; een GPL violation.

Daar mag men eens een haarfijne uiteenzetting over geven in een ander specifiek topic.

Anders is die vergelijking die je wilt aankaarten inzake de functionele werking van de vermelde images weer het kind van de rekening in dit Topic.

 

Als je dat wel heel belangrijk vindt, net als ooit te hebben besloten we praten tegenwoordig niet meer over keys en sharen EN al helemaal niet over cloons, dan staat er ons nog wat te wachten.

Met andere woorden dan moet je ook de sat4all community (zoals IHAD gedaan heeft) ook kompleet ontkoppelen binnenkort van de softcam topics. hetgeen voor nagenoeg allen van jullie een belangrijke reden was om een dreambox aan te schaffen en blijven meegroeien met types en modellen.

 

Het argument dat het ene image beter is voor de Nederlandse gebruiker dan het ander lijkt mij heel erg overdreven, temeer het helemaal niets met de (overigens perfect werkende ) vrije keuze voor menu taal te maken heeft alsook dat het helemaal niets met Nederland van doen heeft.

er bestaat geen nederlandstalige syntax ;) in de programmatalen, enkel een VERtaling via menu.

-

satelliet kijken is een internationale bezigheid, gezien de footprints van de satelliet posities en de wens om over de grenzen te kunnen kijken en onze informatiebehoefte te kunnen bevredigen, dus evident dat het mini aanbod uit Nederland (en België) maar een zeer beperkt deel uitmaakt van de techniek en dus van een image.

-

fastscan van zenders is nog minder dan waardevol (gezien de luiheid OF onwetendheid hoe te scannen), ofschoon in menig image inmiddels geïmplementeerd... een NON-Issue dus als vergelijkend.

-

over ondertitels weergeven is allengs weer een uitwisseling gaande (eindelijk uitwisseling)

en zullen de images mekaar weer op niveau ontmoeten

(dus voor die paar gebruikers die geen talenkennis hebben en ondertitels MOETEN gebruiken om een INTERNATIONAAL uitgezonden programma te kunnen volgen of het gemis van de NATIONALE Provider te compenseren niet echt boeiend eerder een schoonheidsprijs t.a.v. de weergave ervan)

sterker nog, als Nederlander heb je dan enkel een 23,5 OOST lnb aan je schotel en verder niets

 

als men dat image een Nederlandse voorkeur aanmeet, doet men echt onrecht aan de makers van het image maar ook aan het basis beginsel van uitwisselbaarheid.

 

Wat boeit is; in het ene image is iets opgelost wat in het ander image niet lekker loopt of zelfs tot grijze haren kan leiden. Hoeveel daarvan is nu echt intuïtief en ergonomisch opgelost en wat is onmisbaar?

Dat kan een goede basis worden voor argumentatie en vergelijkingen.

 

Men mag/moet overigens skins en plugins overslaan als argument wanneer het daarom gaat een objectieve vergelijking te geven gebruikmakende van verschillende images

ofwel de image maker heeft beiden onder controle!!!!!!

De makers ervan (skins en plugins) hebben meer dan eens laten zien dat het geen makkelijk uitwisselbaar stukkie programmatuur is... foutje in de plugin of in de OSD skin met als resultaat green screen <wijzen naar elkaar> wie past het aan?

 

Zo iets geeft te denken, dat zou een reden kunnen zijn dat men niet langs mekaar heen ontwikkeld en zo maar aanpast, maar met mekaar een standaard als uitgangspunt neemt.

Ten dele is dat het idee geweest van Gemini om het hele blue-panel als plugin aan te bieden.

 

Alle experimenten die daar buiten plaatsvinden is je eigen verantwoordelijkheid.

Experimenteer je kun je fouten maken en een minder goed werkende dreambox eraan over houden.

Dat is niet meer of minder dan bij andere pC's.

 

 

ciao

Dancing Barefoot

Simple Minds

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

De manier waarop Gemini werkt, vind ik persoonlijk de beste.

Je installeert een plugin op een originele (of icvs) image. Die plugin maakt vervolgens de vereiste wijzigingen en bied je alle extra functionaliteit.

 

Dat dit vrijwel net zo flexibel is als de image zelf bouwen, blijkt wel uit het resultaat van het werk van Gemini.

 

Helaas maken ze wijzigingen op GPL software en die wijzigingen moet men weer vrijgegeven. Dat doet Gemini niet en dat is een 'gpl violation'. Een ernstige licentieschending zogezegd. Voor mij voldoende reden die 'plugin' alleen te gebruiken als het niet anders kan.

 

ruDream is nog zo'n voorbeeld, alleen die vragen er zelfs nog geld voor. Niet alleen voor hun wijzigingen, maar ook voor de originele code. Dat kan naar mijn mening echt niet.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

betalen voor iets waarmee ik en heel veel anderen, hen hebben groot gemaakt is prosumer gezien belachelijk.

 

maar we zijn echt 10 jaar verder

en nu met enigma2

en men kondigt strategisch ook al enigma3 aan (de gene die het gelooft is de pineut)

en we willen nog steeds de vrijheid van de dreambox introductie van destijds

 

eindelijk een vrije geest dacht men.

ciao

Dancing Barefoot

Simple Minds

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De diverse SW ontwikkelaars leveren allemaal een behoorlijke inspanning om een goed werkend geheel op te leveren. Er zijn altijd 'slimmerikken' die daar iets mee willen winnen, geld en/of aanzien. Respect en erkenning spelen terecht altijd een rol, want het werk gaat niet vanzelf!

 

Toch denk ik dat Gemini op voorsprong staat als het gaat om inspelen op de nieuwe werkwijze van Dream-MM, zoals ik ook hier al aangaf voordat Michel dit topic startte:

http://www.sat4all.c...hd/page__st__10

Met dank voor het toevoegen van de links in dit topic, Michel.

 

Er wordt sinds het begin van de Enigma ontwikkeling van elkaar 'geleend' en liefst ter meerder eer en glorie van zichzelf, kijk maar, dat gebeurt nog steeds.

Wie wordt er beter van? Maakt mij niet uit, wat vandaag niet bevalt vliegt er zo uit voor wat anders. Daarin ben ik niet de enige en dat weten de ontwikkelaars ook.

Gewoon alles proberen, dat vind ik een groot gedeelte van de lol in de hobby. Dat er keus is, daar ben ik de heren ontwikkelaars zeer dankbaar voor en ik hoop dat de toekomstige werkwijze van Dream-MM daar niet al teveel roet in het eten gaat gooien. Eigenlijk ben ik daar niet zo bang voor, met het uitstekende voorbeeld van Gemini. Mens durf te kopieren! Beter goed gejat dan slecht zelf gemaakt.

 

Dit is natuurlijk een gebruikersvisie. Als ik ontwikkelaar was, dan zou ik het liefst ook met iets origineels komen, met iets dat echt onderscheidend zou zijn.

Dat is dan de lol van de ontwikkelaar en dat begrijp ik heel goed. Ik hoop dan ook dat alle ontwerpers/bouwers ons nog lang willen trakteren op hun meesterwerkjes, zodat wij gebruikers zoveel mogelijk opties houden om naar onze persoonlijke smaak te kunnen kiezen!

Groeten, Perdi

GigaBlue Quad+ * GigaBlue 800UE+ * Synology DS411j NAS * WaveFrontier T90 28.2E-5W * draaibaar 1m.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, die zit echt in enigma2 verweven en werkt volgens mij vooralsnog ook alleen met de nieuwe tuners.

 

Uit de Changelog van Enigma2 versie 3.2.0:

added blindscan support for BCM4505, BCM4506 and ALPS BSBE1 C-/D01A DVB-S(2) Tuners

 

 

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...