Ga naar inhoud


'Gefopt' in de lampenwinkel :(


Michel

Aanbevolen berichten

Dus jij spreekt nu al van oplichting, terwijl je maar 1 kant van de zaak gehoord hebt ?

 

Koper was het eens met de prijs die in de winkel gevraagt werd, hoezo kun je dan praten van oplichting ?

 

Ja, ik spreek hier van oplichting zonder het verhaal van de tegen partij te horen.

Ik heb namelijk geen enkele reden om aan het verhaal van Michel te twijfelen zonder dat het tegendeel bewezen is.!

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Of het inderdaad oplichting is.........'kweet niet. Dat is een zwaar woord.

 

Tijdens het verkoop gesprek in de winkel, beweerde de verkoopster herhaaldelijk dat deze lamp bestond uit 2 delen welke afzonderlijk geleverd worden, te weten een kap en een voet. Ze herhaalde telkenmale dat de lamp en de voet afzonderlijk aangeschaft zouden moeten worden. De prijs voor de voet is €229,00 en voor de kap moest een bedrag variërend van €65,00 tot €80,00 betaald worden. We praten hier gewoon over een plastic/stoffen kap die je over een standaard fitting kunt schuiven en met een ring kunt vastmaken.

Op mijn vraag of er standaard dan geen kap bij zat antwoordde de verkoopster dat dit niet het geval was. Ze konden verschillende kappen leveren en ik dus maar moest kiezen welke kap ik wilde aanschaffen.

 

Wat ik lees:

Michel heeft een koopovereenkomst afgesloten met de winkelier. Wat Philips levert aan de winkelier, heeft Michel geen zak mee te maken.

De lverkoper geeft aan dat hij de lamp en kap niet samen verkoopt, maar hij kan er meerdere kappen bij leveren.

Daar is verkoper mee accoord gegaan, en ook betaalt.

En nu een partijtje lopen griepen hierover?

 

Je hebt een lamp verkocht, incl kap. Hij vertelde dat hij ze niet compleet verkoopt. Moet hij dan vertellen dat ze met een kap komen van Philips?

Kom nou, hij verkoopt je liever een kap die iets duurder is.....en jij, omdat je geen vooronderzoek hebt gedaan, tuint erin. Jammer dan, niet lopen griepen.

Nogmaals, je hebt een overeenkomst met de winkelier, en hebt met Philips helemaal niets te maken!

 

Dat soort dingen krijg je bij een impulsaankoop.

Als ik iets wil hebben, ga ik eerst een beetje het internet afstruinen wat en hoe de prijzen een beetje liggen.

Dan kijken bij dit soort zaken, maar je weet al een beetje hoe alles is.

Zie je wat leuks, nog ff kijken thuis op internet.......mocht die zaak goedkoper zijn, kopen.

 

In de computerwereld (en trouwens meerdere branches) is dit ook een veel voorkomend verschijnsel.

Een leverancier kan goedkoop een serie complete PC's bij een firma krijgen ( DELL, HP whatever)

Vervolgens haalt hij er de HD, of videokaart eruit, en zet er een grotere HD, of andere videokaart erin, of levert er een grotere monitor bij.

Die andere zaken kan hij gewoon in de winkel in de aanbieding doen.......gevolg: verdiensten groter!

 

En probeer eens je verhaaltje bij sommige andere betweters: kassa-, radar- en consumentenbond-forum. (geef ik je ook weinig kans op goede adviezen)

Maar zelf ben ik eens goed geholpen bij dit forum: http://rechtenforum.nl/ (kweet niet of ik die link hier mag zetten, maar anders verwijder je die maar)

hier komen veel beginnende advocaten en dat soort lieden.

Maar een goed bedoeld advies Michel: probeer eens iets genuanceerder te vertellen, vooral op dat laatste forum.

Niet direct op een toon in de trend van: "waag me eens tegen te spreken", zoals het hier af en toe ontspoort...... brrrr (dit is echt niet negatief bedoeld!)

 

En @johan45...........je hebt maar 1 kant gehoord, dus een oordeel kan je niet vellen. Je was er ook niet bij.

In de rechtszaal komen ook altijd 2 partijen, welke allebei uitgebreid hun zegje kunnen doen (hoor en wederhoor principe, soms wel 4 keer heen en weer)

aangepast door joker55

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo klinkt het misschien anders.

Ik ga een nieuwe auto kopen,verkoper verteld dat er GEEN banden met velgen bij horen.

Die MOET ik apart bij kopen.

Verkoper heeft een paar mooie stalen velgen met bij passende banden in de aanbieding,

Als extra krijg ik er zelfs een reserve wiel MET band bij.

Af gezien van het feit of je er in trapt of niet.

Denk dat er toch iets, niet in de haak is.

Of zou de verkoper in zijn recht staan doordat hij mij erop gewezen had, dat er GEEN!!! banden bij de auto horen bij aflevering?

Ergens zit er een los draadje bij deze zaak.

aangepast door looney2

HALLO [deze text leest u alleen als u een illigale versie van windows heeft]

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Zal ik mijn verhaal nog eens doen maar dan met een één op één vergelijking erbij.

 

Ieder gezond denkend mens zal begrijpen dat de winkelier niet de informatie heeft vertrekt die wij als koper hadden mogen verwachten, Er is dan juridisch sprake van dwaling zoals ook duidelijk op consuwijzer staat.

 

### De garagedeuropener ###

Wij hebben een prachtig huis, met een prachtige garagedeur, maar helaas geen elektrische garagedeuropener.

Op het internet zoeken wij naar ‘garagedeuropener Budel’ en vinden talloze sites met garagedeuropeners al vanaf €149,00. De vierde link blijkt een (garage)deuren speciaalzaak op nog geen 15KM afstand.

 

Op de site staat dat ze al 80 jaar bestaan, een echte speciaalzaak zijn, tegen ‘normale bodemprijzen’ leveren en zelfs een heuse prijsgarantie bieden.

Dat klinkt vertrouwd. De volgende dag bezoeken wij de speciaalzaak. Het is op het eerste gezicht een keurige zaak met veel keuze. Er hangen talloze garagedeuropeners in verschillende vormen en uitvoeringen.

 

Na wat rondlopen zien wij een exemplaar dat onze aandacht trekt en wij vragen de verkoopster wat voor een garagedeuropener het is en wat die kost.

“meneer, dit is garagedeur opener type ‘Mossi’ en die bestaat uit 2 delen, te weten de opener zelf en de set afstandsbedieningen. De opener zelf kost €229,00 en de set afstandsbedieningen kost afhankelijk van welke set u kiest tussen de €65,00 en €80,00.”

“Wat kost de Type 1 set die er bij ligt?“ vraag ik de verkoopster. “Die kost €79,50”.

“Wat kost de Type 2 set die daar ligt?” vraag ik de verkoopster. “Die kost ook €79,50”.

Alleen een set met hele lompe afstandsbedieningen blijkt €65,00 te kosten.

 

Wij twijfelen. €308,50 is toch best veel geld voor een garagedeuropener met een set afstandsbedieningen. Wij geven aan nog even verder te kijken naar de andere garagedeuropeners.

 

Op mijn iPhone zoek ik ondertussen naar garagedeuropener ‘Mossi’, maar vind helaas niets.

 

Ik vraag de verkoopster of er bij die garagedeuropener dan standaard geen afstandsbedieningen zitten. “Nee” zegt zij. “Alle garagedeuropeners van dit type worden zonder set afstandsbedieningen geleverd.

 

Dan zal het allemaal wel kloppen, dus besluiten wij die garagedeuropener (opener + set afstandsbedieningen) te bestellen.

Later thuis kijk ik nogmaals op het internet maar kan garagedeuropener ‘Mossi’ nergens vinden. Wel vreemd.

 

2 weken later is de garagedeuropener binnen en mijn vriendin pikt de doos met de opener en het zakje met de afstandsbedieningen na het werk even op.

Als ik later thuis kom van het werk en de verpakking open maak zie ik dat het een garagedeuropener is van het merk Chamberlain Liftmaster, type LM50K, die in diverse bouwmarkten al voor €179,00 incl. een set afstandsbedieningen geleverd wordt. Op de doos staat ook dat er gewoon een set afstandsbedieningen in hoort te zitten.

 

Bij de fabrikant vraag ik na hoe deze LM50K normaal standaard geleverd wordt en dit blijkt in alle gevallen inclusief een set afstandsbedieningen te zijn, type 1. Voor een adviesprijs van €219,00, maar ze vaak wel goedkoper aangeboden worden.

Wij voelen ons ronduit belazerd. Als men ons correct had voorgelicht over de standaard leveringsomvang van dit fabricaat en type hadden wij de opener waarschijnlijk nooit gekocht. Als wij hadden geweten dat deze onze opener ‘Mossi’ daadwerkelijk een Chamberlain Liftmaster, type LM50K is en een adviesprijs heeft van €219,00 incl. set afstandsbedieningen, hadden wij de winkelier een oplichter genoemd en waren we direct de zaak uit gelopen.

 

Wij beroepen ons op dwaling, maar de winkelier wil nergens van weten. Wij beroepen ons op de laagste prijsgarantie, maar de winkelier zegt met een lach, succes met het vinden van een garagedeuropener met afstandsbediening type2, dus geen geld terug.

 

### De vloerlamp ###

Wij hebben een prachtig huis, met een prachtige woonkamer, maar helaas geen vloerlamp.

Op het internet zoeken wij naar ‘verlichting Budel’ en vinden talloze sites met vloerlampen al vanaf €129,00. De vierde link blijkt een verlichtingsspeciaalzaak op nog geen 15KM afstand.

 

Op de site staat dat ze al 80 jaar bestaan, een echte speciaalzaak zijn, tegen ‘normale bodemprijzen’ leveren en zelfs een heuse prijsgarantie bieden.

Dat klinkt vertrouwd. De volgende dag bezoeken wij de speciaalzaak. Het is op het eerste gezicht een keurige zaak met veel keuze. Er staan talloze vloerlampen in verschillende vormen en uitvoeringen.

 

Na wat rondlopen zien wij een exemplaar dat onze aandacht trekt en wij vragen de verkoopster wat voor een vloerlamp het is en wat die kost.

“Meneer, dit is vloerlamp type ‘Mossi’ en die bestaat uit 2 delen, te weten de voet zelf en een kap. De voet kost €229,00 en de kap kost afhankelijk van welke kap u kiest tussen de €65,00 en €80,00.”

“Wat kost de kap die er aan hangt (type 1)?“ vraag ik de verkoopster. “Die kost €79,50”.

“Wat kost de kap die daar hangt (type2)?” vraag ik de verkoopster. “Die kost ook €79,50”.

Alleen een wat kleinere kap blijkt €65,00 te kosten.

 

Wij twijfelen. €308,50 is toch best veel geld voor een vloerlamp met kap. Wij geven aan nog even verder te kijken naar de andere vloerlampen.

 

Op mijn iPhone zoek ik ondertussen naar vloerlamp ‘Mossi’, maar vind helaas niets.

 

Ik vraag de verkoopster of er bij die vloerlamp dan standaard geen kap zit. “Nee” zegt zij. “Alle lampen van dit type worden zonder kap geleverd”.

Dan zal het allemaal wel kloppen, dus besluiten wij die lamp (voet + kap) te bestellen.

Later thuis kijk ik nogmaals op het internet maar kan vloerlamp of voet ‘Mossi’ nergens vinden. Wel vreemd.

 

2 weken later is de vloerlamp binnen en mijn vriendin pikt de doos met de voet en ze zak met de kap na het werk even op.

Als ik later thuis kom van het werk en de verpakking open maak zie ik dat het een vloerlamp is van het merk Eseo type ‘Gisli’ die in diverse winkels al voor €179,00 incl. kap geleverd wordt. Op de doos staat ook dat er gewoon een kap bij hoort te zitten (type1).

 

Bij de fabrikant vraag ik na hoe deze ‘Gisli’ normaal standaard geleverd wordt en dit blijkt in alle gevallen inclusief kap te zijn (type 1), voor een adviesprijs van €219,00, maar ze vaak wel goedkoper aangeboden worden.

Wij voelen ons ronduit belazerd. Als men ons correct had voorgelicht over de standaard leveringsomvang van dit fabricaat en type hadden wij de lamp waarschijnlijk nooit gekocht. Als wij hadden geweten dat deze lamp ‘Mossi’ daadwerkelijk een Eseo, type ‘Gisli’ is en een adviesprijs heeft van €219,00 incl. kap, hadden wij de winkelier een oplichter genoemd en waren we direct de zaak uit gelopen.

 

Wij beroepen ons op dwaling, maar de winkelier wil nergens van weten. Wij beroepen ons op de laagste prijsgarantie, maar de winkelier zegt met een lach, succes met het vinden van deze lamp met kap type2, dus geen geld terug.

 

 

Niets impuls aankoop. De verkoper heeft de plicht ons correct te informeren en heeft dat zelfs na mijn kritische vragen niet gedaan. Hij heeft bewust het product een fictieve naam gegeven en het zo onmogelijk gemaakt om informatie in te winnen. Ik ben als consument afhankelijk van de informatieverstrekking van de winkelier. Ik weet immers van alles over telefonie en satelliet TV, maar vrijwel niets over lampen, merken, uitvoeringen en standaard leveringsomvang.

De winkel wekt ten onrechte vertrouwen via de website, maar dat gewekte vertrouwen, de 'bodemprijzen' en zijn 'prijsgarantie' blijkt gewoon een wassen neus te zijn.

De winkel is hondsonbeschoft en wil helemaal niets doen om het op te lossen.

 

De aangetekende brief is inmiddels weg en hij heeft tot 11 december de tijd het op te lossen (volledige terugbetaling incl. de kosten voor het aangetekend schrijven).

Zo niet, staat er 12 december een gerechtsdeurwaarder met een dagvaarding op de stoep.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En daarom hebben ze bij de bcc en mediamarkt en consorten net even andere typenummers, die alleen door deze firma's verkocht worden, en zo ook altijd de laagste prijs hebben. Maar het feit blijft dat jij ook op papier een ander typenummer(naam) heb gekocht, en jij je er dus alleen kunt op beroepen dat er een verkeert model is geleverd, volgens de opschriften van de doos.

 

Succes

een Sony 40W4500, 2x ipbox 9000, Triax 110, Moteck SG-2100 A ontvangst van 53,1 Oost t/m 24,5 West en een Logitech Harmony Remote 785 (ideaal)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals al eerder vermeld: vergeet al die laagste prijs garanties, dat zit bij de meeste zaken helemaal dichtgetimmerd. Maar op alle andere vlakken is er wel degelijk wat te halen en verwacht ik dat de winkelier eieren voor zijn geld kiest.

 

Dreig anders ook nog even met de mededeling dat je de kwestie gaat aanmelden bij het programma Radar en "De koude douche". Daar wil je als winkel ook niet in genoemd worden.

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik spreek hier van oplichting zonder het verhaal van de tegen partij te horen.

Ik heb namelijk geen enkele reden om aan het verhaal van Michel te twijfelen zonder dat het tegendeel bewezen is.!

 

Wat een vreselijke kromme redenering !!

 

@ Michel, geluk met het misschien wel je gelijk krijgen .

compu's leuke dingen,had ik er maar meer verstand van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

akkoord gegaan is akkoord gegaan

 

hier is ook zo een voorbeeld die voor 100% correct is

 

Ik koop een nieuwe auto merk abcd tijpe xxxxx

de vertegevenwoordiger vraagt wil je de originele autoradio van abcd erbij hebben ?

antwoord ja doe maar

vert. OK dat is 700,- meerprijs en teken koop contract

 

nu zie ik op site abcd type xxxxx is met autoradio

 

Ik ga naar garage en krijg antwoord

 

Ja dat doen wij zo wij bieden de auto met 700,- korting aan

en draaien dan de klant een autoradio aan om weer aan de prijs

te komen.

 

totaal legaal die handels praktijk

 

jou contract partner is de garage niet de producent

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Jij snapt duidelijk niet hoe consumentenrecht werkt.

 

De consument in is Nederland vrij goed beschermd. Onder andere tegen slechte, onvolledige of leugenachtige voorlichting van de verkoper.

Dat noemt men dan dwaling.

 

Lees eerst eens consuwijzer (site van de wetgever) voordat je beweringen doet die kant noch wal raken.

 

Als ik de vergelijking even trek met jouw auto (overigens voor de verkoop van auto's zijn de regels weer anders) zie je dat de verkoper in mijn geval het merk van de auto had afgehaald en de auto een hele andere naam gaf. Hij noemde een Peugeot niet 'Peugeot', maar 'Pegon' en deed alsof het heel normaal was dat een Pegon (Peugeot dus) standaard zonder wielen verkocht wordt.

 

Als je als koper helemaal geen verstand hebt van auto's (en dat heeft een normale consument normaal gesproken ook niet) ben je geheel afhankelijk van de voorlichting van de verkoper.

 

Daarom zegt de wetgever dat de verkoper de plicht heeft de consument altijd goed en volledig voor te lichten. Dat is in mijn geval op zijn zachtst gezegd niet gebeurt. Door het gebruik van een fictieve merknaam zou je zelfs van oplichting kunnen spreken.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een handelaar mag zijn ingekocht product veredelen (veranderen) en onder een andere naam verkopen

 

er zijn zelfs producenten die het verbieden onder hun naam veranderde producten door te verkopen

 

mercedes is er b.v. zo eentje als een tuning bedrijf een mercedes ombouwt moet de naam en ster weg

 

jou lamp in aangepast en de aangepaste versie heb jij gekocht

 

ik mag een acer pc in een andere (lampen) kap geven en verkopen als een myownacer pc

aangepast door pukje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Als hij dan netjes verteld had dat het eigenlijk gewoon een Eseo Gisli lamp is en dat hij daar zijn eigen kappen op zet, was het OK geweest. Dan had ik die lamp opgezocht, achterhaald dat de lamp in standaard uitvoering maar € 179,00 in plaats van € 308,50 kost en was ik de zaak uitgelopen.

 

Nu heeft hij die lamp een andere (fictieve) naam gegeven ('Mossi') en geprobeerd de voet en ook de originele kap onder valse voorwendselen los te verkopen voor absurde bedragen.

 

De wetgever stelt dat er sprake is van dwaling als:

  • u verkeerde, of te weinig informatie had toen u de overeenkomst sloot.
    Hij noemde de lamp die eigenlijk Eseo Gisli heet, 'Mosli' (staat ook verkeerd op de factuur)
  • u de overeenkomst niet zou hebben gesloten als u alle informatie had.
    Als ik had geweten dat deze lamp 'Eseo Gisli' heet en standaard geleverd werd met de kap die er in de winkel aan hing, had ik m met zekerheid niet gekocht, want dan had ik kunnen weten dat hij elders veel goedkoper te koop was.
  • de verkoper verkeerde informatie heeft gegeven, of dat hij belangrijke informatie niet verteld heeft.
    Verkeerde naam, 'Mossi' in plaats van 'Gisli'
  • de verkoper wist dat bepaalde informatie voor u juist belangrijk was.
    De verkoper had moeten vertellen dat de lamp door de fabrikant standaard met de kap die er in de winkel aan hing verkocht wordt en hij had moeten vertellen dat ik met de kap waarmee ik hem kocht geen aanspraak kon maken op zijn 'prijsgarantie'.

Daarnaast vind ik dat er zelfs prake van oplichting is omdat hij de de standaard bijgeleverde kap als een zogenaamde 'handgemaakte kap' heeft willen verkopen. Alle kappen waren namelijk door hun zelf gemaakt en zouden allemaal 80 euro kosten, of een enkele veel kleinere kap na die 65 euro kost.

Hij heeft dus een origineel product dat bij elkaar hoort uit elkaar getrokken, daar een ander naam aan gehangen en gedaan alsof hij die kap zelf gemaakt heeft.

 

JIj vind het kennelijk normaal dat een handelaar de Peugeot merktekens van een auto af haalt er andere velgen op zet en de auto vervolgens als een exclusieve 'Ferrioni' aanbied en doet alsof hij m zelf gebouwd heeft.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...