Ga naar inhoud


Onderhoud Nefit ketel


aardbeì

Aanbevolen berichten

korte vraag,

 

wij hebben een Nefit HR ketel, deze functioneert al 12 jaar zonder enig probleem.

We hebben een onderhoudscontract op deze ketel, in die 12 jaar is er eigenlijk alleen zo af en toe een rubber ring vervangen, expansievat was kennelijk een keer defect en braaf wordt het zwanehalsje met daarin de aluminiumoxide schoongemaakt (vandaar ook die rubber ring vervangen).

 

Dit jaar echter, zijn - ondanks dat de ketel uitstekend functioneert - zowel de gloeiplug als de ionisatiepen vervangen. Tevens drong men aan op vervanging van de ketel wegens vermeend niet op te lossen lekkage (klopt, hij zweet wat bij de rvs aansluiting, maar nou niet dat het huis er vochtig van wordt ofzo).

 

Ben ik een zeur als ik me verbaas over het vervangen van pen en plug? En is die ketel nu echt zó stokoud dat ie, ondanks tot volle tevredenheid functioneren, vervangen dient te worden?

 

 

mvrgr

1 x Vu+ Solo 2

1 x Vu+ Solo SE

1 x Vu+ Zero allen OpenPLi uptodate incl. EPG Team Rytec EPG data
Visiosat Big Bisat 28.2 23.5 19.2 13 9 4.8

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 31
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Hij hoeft natturlijk niet persee vervangen te worden.

Maar lees je contract er eens goed op na.

 

Bij mij in mijn contract ( vorig jaar een nieuwe ketel ) staat namelijk.

Dat ze na de leeftijd van 12 of 13 jaar alleen nog maar jaarlijks een service beurt geven.

En dat alle kosten voor eventuele reparatie voor mijn rekening komen.

Binnen die 12/13 jaar zijn wat er ook kapot gaat aan die ketel alle kosten voor de leverancier van de ketel (in mijn geval het energie bedrijf)

 

Het ligt er dus maar net aan wat er in het service contract is afgesproken.

Bij mij gaat de ketel aan het einde service contract de deur uit en komt er een nieuwe te hangen onder de zelfde voorwaarden als nu.

Groetjes Alv

Visiosat bi sat met 4 LNB's & een kabel aansluiting
VU+ Duo met 2* DVB-S2, en een Vu+ Duo2 met 2* DVB-C

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit bewust geen contracten af voor aardgasketels... deze is nu 20 jaar, en er is in die tijd 2x iemand iets kleins komen repareren... kosten telkens iets van een 60 Gulden... in euro's nog niets betaald... Als ik een nieuwe moet kopen neem ik 100% zeker geen onderhoudscontract. Dat heeft volgens mij totaal geen zin. Je kan hem beter laten draaien zolang als hij het doet, en dan de reparatie gewoon betalen als hij niet te oud is, en dat is in mijn ogen < 15 jaar. Is hij ouder zou het het overwegen waard worden om bij defect een nieuwe te kopen. Zolang de mijne het doet, denk ik er niet aan een nieuwe te gaan kopen, gaat hij straks kapot ga ik wel op internet shoppen om een nieuwe te laten plaatsen.

In Zweden gaat hout en pellets ketels beduidend langer mee... een ketel van meer dan 30 jaar wordt nog steeds rustig hersteld...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Sverige

 

Opzich ben ik het helemaal met je eens.

En zou ik het op exact de zelfde manier doen als ik een job had waarbij ik dagelijks 's avonds thuis zou zijn.

 

Maar gezien ik met regelmaat een week tot enkele weken weg ben voor werk.(en soms maar een dag of 3 thuis)

Wil ik niet dat de vrouw thuis zich zorgen moet maken over de aanschaf van een nieuwe ketel ja of nee.

Dat is de reden waarom ik dus een lease contract heb waarbij hij na 12 jaar domweg gewoon word vervangen.

Als het kreng niet werkt is het 1 telefoontje en het word gefixed.

Dat ik daarmee duurder uit ben weet ik, maar voor mij is dat dus een bewuste keuze.

Groetjes Alv

Visiosat bi sat met 4 LNB's & een kabel aansluiting
VU+ Duo met 2* DVB-S2, en een Vu+ Duo2 met 2* DVB-C

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een Nefit deze heb ik sinds 1985 in gebruik gehad. Een keer in de drie jaar heb ik onderhoud gepleegd. Een keer heb ik de gasklep(geen honeywell) vervangen deze heb ik gratis gekregen van Nefit. In de ventilator heb ik een keer een nieuw lager geplaatst dit was versleten. De ionisatie pen een keer vervangen. Voor de rest wat rubbers.

Ik heb de ketel vervangen omdat de onderste ribben van de warmtewisselaar aan het slijten waren. Daardoor was de warmteoverdracht niet meer optimaal.

Het apparaat was van goede kwaliteit. Dus heb ik weer een Nefit geplaatst.

aangepast door maja
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk, dat ik het idd na dit seizoen zelf ter hand ga nemen.

De ketel geeft me absoluut niet de indruk dat ie 'op' is, en de redenatie van dat lekken wat ze niet dicht krijgen en daarom vervangen is eigenlijk de druppel. Men heeft nl. een jaar of wat geleden al eens getracht me ervan te overtuigen dat de stuureenheid defect zou zijn omdat de ventilator niet op hield met draaien hetgeen bij verder uitzoeken normaal was...

 

Heeft er iemand een onderhoudsschema voor een Nefit Ecomline uit +/- 1998 combiketel (ik zie verder niks op het apparaat staan qua typeaanduiding)?

 

/edit

@Maja, zijn er duidelijke symptomen bij een versleten warmtewisselaar?

aangepast door aardbeì

1 x Vu+ Solo 2

1 x Vu+ Solo SE

1 x Vu+ Zero allen OpenPLi uptodate incl. EPG Team Rytec EPG data
Visiosat Big Bisat 28.2 23.5 19.2 13 9 4.8

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Aardbei

Ja , er zitten ribben om de buis die zorgen voor warmteoverdracht, deze ribben slijten door de hitte. Je kunt deze slijtage duidelijk met de ogen waarnemen.Als je de lekbak onder de ketel er afschroeft dan zie je een gegolfde plaat met spleten. Als je deze plaat weghaalt zie je deze ribben op deze plaats slijt de ketel het eerst. Boven achter de brander blijven de ribben goed tenminste dat was bij mijn ketel het geval.

Ik weet niet waar jouw ketel lekt maar ik denk tussen de lekbak en ketel. Als dat zo is is dit makkelijk met een pakking dicht te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

echt lekken kan ik het niet noemen, de druppel die er lig in de kast, blijft daar omdat de hoeveelheid zo klein is.

 

vwb de handleiding, oepsie, niet bij stil gestaan dat die zó makkelijk te vinden was

 

de handleiding vwb onderhoud is verder goed te volgen, alleen die drukmeting die erin beschreven staat, ik heb daar - nog - geen idee van hoe die uit te voeren.

 

mvrgr

1 x Vu+ Solo 2

1 x Vu+ Solo SE

1 x Vu+ Zero allen OpenPLi uptodate incl. EPG Team Rytec EPG data
Visiosat Big Bisat 28.2 23.5 19.2 13 9 4.8

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat kan zelf doen qua onderhoud van een gasketel?

Ik heb sinds enkele jaren een Remeha Quinta 35c hier hangen en tot nu toe geen enkele problemen mee gehad.

En tot nu toe is er geen onderhoud gepleegd. Behalve dan het schoonmaken in en om de ketel door mij.

 

Hoe doen jullie dat?

HTPC -> Intel Q6600 - 3 GB RAM - Geforce 8600 GT - 2000 GB HD - Creatix CTX948 - Skystar HD2 - Tevii S470;

Multytenne Twin + Funke DSC310; Win7 32bit; DVBViewer Pro 5.0 met Recording Service

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleine lekkages binnenin de ketel zal je meestal niet zo gauw vinden.

Het water van de meeste kleine lekkages verdampen voordat je ze ziet.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hou wel rekening dat je problemen met je huisverzekering krijgt als je huis afbrandt o.i.d door een ketel die niet regelmatig en door een erkend bedrijf onderhouden is.

 

En ga je toch zelf aan de ketel klooien dan zet minimaal een CO melder in de ketelruimte.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ionisatiepen offert zich zelf op, om schoon te blijven om de juiste ionisatie spanning door te geven aan de uba.

Nieuw zijn ze ongeveer 5 cm lang,, en als ze voor meer dan de helft korter en dunner zijn geworden, worden ze uit voorzorg vervangen.

De gloeiplug is een ander verhaal, je kunt niet zien of hij versleten is, hij is kapot of 100% goed.

De gloeiplug is gemaakt van wolfram slijtvast maar heel bros.

het komt vaak voor dat bij het onderhoud de plug kapot gaat.

je hoeft er maar even aan te komen en het breekt.

en dat zal dan ook gebeurd zijn. Een gloei plug hoeft niet uit voorzorg vervangen te worden

 

Gr John

Dreambox 500s jade3 voor op de camping

Dreambox 8000 open PLI

VU+ DUO open PLI

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...