Ga naar inhoud


Zonnepanelen, wel of niet doen?


Neptunus

Aanbevolen berichten

Klinkt leuk die berekening. Echter het is absoluut niet correct gedaan.

6750Wp komt er alleen uit als de licht intensiteit minimaal 1000W/m2 is. Dat vind je in Nederland niet.

Dan nog eens het feit dat de panelen maximale opbrengst hebben bij zonlicht wat recht op het paneel valt. Aangezien je panelen niet meebewegen met de zon, is dit alleen geldig tijdens een zeer korte tijd per dag. (Eigenlijk maar tijdens een zeer korte tijd per dag in een zeer beperkte tijd van het jaar...) Het zou mij verbazen als je op een opbrengst gaat uitkomen die >60% van jouw berekening is..

 

Ik zou ten sterkste aanraden om op dit forum maar eens te gaan lezen: http://www.solarpaneltalk.com/

aangepast door Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste zonaanbidders,

 

de berekening lijkt zeker wel te kloppen. Zie mijn voorbeeld voor 1320 WattPiek panelen. De te verwachte jaar opbrengst is circa 1300 Kwh.

 

Nu circa 6 maanden sinds de ingebruikname, staat de productiemeter hier op 460 kWh.

 

En dit zijn dan de maanden met korte dagen en een lage zonnestand. Met helder weer en vorst is de productie ook nog relatief hoog. Lage temperaturen hebben geen effect op de stroom productie. Het is puur de lichtinval.

 

Ook voor de berekening van de te verwachten jaarproductie voor de subsidie komt men op deze normen.

 

En al die investeringen en subsidies in die afschuwelijke windmolens zullen uiteindelijk toch betaald moeten worden door de afnemers van de energie. De ¨groene¨ energieprijs kan alleen maar de hoogte ingaan.

 

Zonnepanelen hebben geen bewegende delen. Vergen 20-30 jaar geen onderhoud, met uitzondering van omvormer die mogelijk tussentijds een keer moet worden vervangen.

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt leuk die berekening. Echter het is absoluut niet correct gedaan.

6750Wp komt er alleen uit als de licht intensiteit minimaal 1000W/m2 is. Dat vind je in Nederland niet.

Dan nog eens het feit dat de panelen maximale opbrengst hebben bij zonlicht wat recht op het paneel valt. Aangezien je panelen niet meebewegen met de zon, is dit alleen geldig tijdens een zeer korte tijd per dag. (Eigenlijk maar tijdens een zeer korte tijd per dag in een zeer beperkte tijd van het jaar...) Het zou mij verbazen als je op een opbrengst gaat uitkomen die >60% van jouw berekening is..

 

Ik zou ten sterkste aanraden om op dit forum maar eens te gaan lezen: http://www.solarpaneltalk.com/

 

Dit kan ik alleen maar bevestigen.

Vandaag was er volop zon maar mijn installatie gaf slecht een opbrengst van 8%.

Dat werd wel 40% toen ik de panelen sneeuw vrij had gemaakt zo rond 13.00 uur.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste zonaanbidders,

 

de berekening lijkt zeker wel te kloppen. Zie mijn voorbeeld voor 1320 WattPiek panelen. De te verwachte jaar opbrengst is circa 1300 Kwh.

 

Nu circa 6 maanden sinds de ingebruikname, staat de productiemeter hier op 460 kWh.

 

En dit zijn dan de maanden met korte dagen en een lage zonnestand. Met helder weer en vorst is de productie ook nog relatief hoog. Lage temperaturen hebben geen effect op de stroom productie. Het is puur de lichtinval.

 

Ook voor de berekening van de te verwachten jaarproductie voor de subsidie komt men op deze normen.

 

En al die investeringen en subsidies in die afschuwelijke windmolens zullen uiteindelijk toch betaald moeten worden door de afnemers van de energie. De ¨groene¨ energieprijs kan alleen maar de hoogte ingaan.

 

Zonnepanelen hebben geen bewegende delen. Vergen 20-30 jaar geen onderhoud, met uitzondering van omvormer die mogelijk tussentijds een keer moet worden vervangen.

 

Groet,

 

 

Bram

 

Kijk, hier heb wat aan want hier worden feiten genoemd, namelijk de al behaalde opbrengst.

 

Ik begrijp dat Johan45 ook een installatie in gebruik heeft, Johan, wat is je feitelijke opbrengst?

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe zit het eigenlijk met het terugleveren aan het net? Zit daar niet een beperking op?

 

Beste N,

 

bij teruglevering hier (Delta) aan het net ontvangt je hetzelfde bedrag terug als je er zelf voor moet betalen bij afname van de stroom. Dus inclusief BTW en energiebelasting. Er zijn nog oudere meters in gebruik die gewoon vooruit en achteruit kunnen draaien. De afname en de teruglevering worden dan gewoon gesaldeerd.

 

Moderne meters hebben echter een uitlezing van de teruglevering (Veelal gescheiden in laag en hoog tarief). In het weekeinde lever je goedkope stroom terug en doordeweeks overdag de dure stroom terug.

 

Er is voor de particulier uiteraard een limiet aan verbonden. Want de energie leverancier wil er geen concurrent bij hebben. Je kunt dus niet meer stroom terugleveren, als je zelf normaal zou gebruiken. Terugleveren kan dan eventueel nog wel maar tegen een inkoop tarief van de energie maatschappij dat veel lager ligt.

 

Je kunt ook nog besluiten de stroom geheel zelf te benutten. Dan moet je de stroom opslaan in accu´s en deze via een omvormer zelf gebruiken. Voor een zomerhuisje, boot of iets dergelijks kan dit een oplossing zijn.

 

Je zou dus volledig in je eigen electra energie kunnen voorzien. Eventueel aangevuld met een kleine noodaggregaat.

 

Groet,

 

 

Bram

aangepast door verkerkbr
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Recent aangevraagde offerte met de berekening van de leverancier.

Mocht u een bedrijf hebben geniet je ook nog van de investering en btw aftrek.

 

Collectoren 27 stuks à 250 wp vermogen totaal 6750wp

Omvormers 2 stuks 4300 sw + 3200sw

Pannendak 3 rijen van 9 panelen.

 

Materiaal € 13.500,00 incl. btw

Montage € 1.625.54 incl. btw

Totaale investering € 15125.54

 

6750 wp x 950 zonuren = 6413 Kwh

6413 Kwh x € 0.25 = € 1603.13

 

Jaarlijkse Energie index 6%

Jaarlijkse inflatie 2%

Jaarlijkse afname van zonnepanelen 0.8%

 

Totale opbrengst/besparing na 25 jaar zou volgens hen zitten op € 103.397.00

Opbrengst garantie 90% na 12 jaar

80% na 25 jaar

Omvormer , zonnepanelen 5 jaar garantie.

 

Dat klinkt allemaal prachtig, maar de rendementen zijn niet bewezen en houden geen rekening met externe factoren zoals schade/vandalisme/defecten buiten garantie/veranderingen in de energiemarkt enz. enz..

 

Je hebt 'maar' 5 jaar garantie, maar de 'rendementen' worden over een volstrekt onrealistische 25 jaar berekend.

 

Wil je redelijk zeker weten dat je rendement hebt moet je alles over maximaal 2 x de garantietermijn met een maximum van 10 jaar uitsmeren.

 

Over 10 jaar kan alles er volledig anders uit zien. Dan zitten wij thuis met een waterstof generator en jij nog met het relatief lage rendement van je verouderde panelen.

 

Ik zeg: Niet doen!

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, zonnepanelen zijn geen nieuwe, ongeteste techniek. Hoelang draaien de communicatie satellieten en ruimte stations zonder problemen op zonnepanelen ?

 

Er zijn nederlandse fabrikanten die 10 jaar garantie geven op de producten. Met daarbij een opbrengst garantie van 12 jaar 90% en 25 jaar 80%.

 

Je wordt uiteraard altijd ingehaald door de ontwikkelingen in de technische mogelijkheden. Dat was destijds ook geen reden om een dure computer aan te schaffen. Of alsmaar afwachten op betere en goedkopere systemen ?

 

Uiteraard is het wel van belang spullen van een gerenommeerde fabrikant te nemen, Zoals steeds het geval, wordt de markt overspoeld met Chinese producten. Waarvan de kwaliteit niet altijd optimaal kan worden genoemd en de garantie soms niet verder reikt dan Shanghai. Voorzover de fabrikant of importeur bij een garantie claim nog bestaan.

 

Zonnepanelen zijn een volwassen techniek zonder ¨draaiende delen¨. Het enige kwetsbare op de lange duur is de electronika van de bijbehorende omvormer.

 

Prijs van de panelen nadert nu de € 1,- per 1 wattPiek en zal ongetwijfeld nog verder dalen.

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

de berekening lijkt zeker wel te kloppen.

Vreemd. Er zijn vele installaties op de wereld, en nagenoeg geen van de installaties haalt een maximale opbrengst. Al helemaal niet in NL waar de zon intensiteit de 1000W/m2 niet haalt..

Lage temperaturen hebben geen effect op de stroom productie. Het is puur de lichtinval.

Pardon? Hoe hoger de temperatuur, hoe lager de opbrengst! Dus koude panelen zijn efficienter dan warme panelen.

 

Ga nou eens lezen op het forum wat ik eerder noemde. Daar zitten veel mensen met zeer veel ervaring, en kan je ook zien hoe je precies de mogelijke opbrengst kan berekenen.

 

Ik ben bezig met een ontwerp van een huis wat 100% los moet komen te staan van alle nutsbedrijven. Daarvoor heb ik veel gelezen en gesproken met mensen met veel ervaring. (Ben ik nog steeds mee bezig trouwens). Nergens heb ik gelezen of gehoord dat je 100% opbrengst haalt uit een zoncollector...

 

Als ik jouw getal neem van 460kWh in 6 maanden, dan komt dat neer op 920kWh in 12 maanden. Met een verwachte maximale opbrengst van 1300kWh is dat dus 70% rendement. OK, je hebt nu de korte dagen, minder zon etc, maar je gaat echt die 1300kWh niet halen...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de huidige subsidie regeling loop je erg veel kans dat je NIET aan het voorgespiegelde rendement op je geld komt.

Maar toch goed dat er nog optimisten zijn.

 

Ik heb in 2003 een door overheid en Rabo Bank zwaar gesubsidieerde (95%) 500wp installatie aangeschaft.

Meer wp mocht niet of ik moest de installatie laten monteren, 500wp was toegestaan om zelf te monteren.

De 5% eigen investering was in ongeveer 1 jaar terug verdiend.

Vermeldenswaard is nog dat ik in het eerste jaar al aanspraak moest maken op de 5 jaar garantie.

De inverter raakte defect en bij het kosteloos omruilen van de inverter kreeg ik het aanbod om de garantietermijn

op de inverter te verlengen naar 10 jaar voor de premie van 150 eurotjes.

Daar heb ik vriendelijk voor bedankt.

 

Ik wacht wel op de waterstof generator, zonnepanelen aanschaffen doe ik niet meer.

Of er moet weer een zonne-energie subsidie regeling komen zoals in 2003 nog het geval was.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vreemd. Er zijn vele installaties op de wereld, en nagenoeg geen van de installaties haalt een maximale opbrengst. Al helemaal niet in NL waar de zon intensiteit de 1000W/m2 niet haalt.

 

De maximale opbrengst het WattPiek vermogen wordt uiteraard niet gehaald.

 

Pardon? Hoe hoger de temperatuur, hoe lager de opbrengst! Dus koude panelen zijn efficienter dan warme panelen.

 

Als panelen te warm worden, in de zomer bijvoorbeeld, loopt de capaciteit wat terug. Daarom is een goede ventilatie aan de onderzijde van belang. Deel van de hoog energetische elektronen wordt nog niet omgezet in stroom maar in warmte. Met een nieuwe kunststof filter techniek is dit wel het geval en kan de capaciteit verdubbelen.

 

 

Ga nou eens lezen op het forum wat ik eerder noemde. Daar zitten veel mensen met zeer veel ervaring, en kan je ook zien hoe je precies de mogelijke opbrengst kan berekenen.

 

Ik ben bezig met een ontwerp van een huis wat 100% los moet komen te staan van alle nutsbedrijven. Daarvoor heb ik veel gelezen en gesproken met mensen met veel ervaring. (Ben ik nog steeds mee bezig trouwens). Nergens heb ik gelezen of gehoord dat je 100% opbrengst haalt uit een zoncollector...

 

Als ik jouw getal neem van 460kWh in 6 maanden, dan komt dat neer op 920kWh in 12 maanden. Met een verwachte maximale opbrengst van 1300kWh is dat dus 70% rendement. OK, je hebt nu de korte dagen, minder zon etc, maar je gaat echt die 1300kWh niet halen.

 

Deze opbrengst is geproduceerd in de periode met de meest korte daglicht dagen en ook de meest bewolkte dagen in combinatie met een lage zonnestand. Het lijkt mij rekenkundig volstrekt logisch, dat het gestelde doel van 1300 kWh gemakkelijk kan worden bereikt. Ik moet er wel bij vertellen, dat hier in Zeeland aan de kust er meer heldere (zon) dagen zijn dan in het binnenland. Ook de overheid houdt voor de SED regeling deze statistische gegevens aan.

 

De ligging is bovendien 100% gunstig. met helling van circa 35o en richting 5o W van Zuid.

 

In augustus weet ik het zeker en zal het hier publiceren.

 

En succes met je project.

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier 20 panelen liggen, 280wp.

Dit was zeker wel winstgevend, in België waren er erg veel subsidies.

Per opgewekte 1000kw een certificaat ter waarde van 300 Euro, 20 jaar vastgelegd (ik zou normaal aan 4 tot 5 certificaten per jaar moeten komen)

Van de totale kost (15000 Eur) krijg ik ook nog 40 procent terug van de belastingen over 2 jaar.

Dan het feit dat mijn stroomrekening op 0 terug valt. (was 100 Eur per maand)

Inderdaad de omvormer heeft zijn beste tijd gehad na 10 jaar volgens mijn leverancier.

Deze vervangen komt ongeveer op 2000 Euro.

 

belastingaftrek van 40 procent is inmiddels afgeschaft na de nieuwe regering. ( de klanten voor einde van het jaar genieten hier wel nog van)

Certificaten worden ook in sneltempo afgebouwd. Deze komen van 450 Euro en zakken ongeveer 30 Eur per 3 maanden.

 

Dit is ook de reden dat je zoveel panelen ziet in Belgie natuurlijk.

Of het rendabel is zonder al die subsidies????

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Vreemd. Er zijn vele installaties op de wereld, en nagenoeg geen van de installaties haalt een maximale opbrengst. Al helemaal niet in NL waar de zon intensiteit de 1000W/m2 niet haalt..

 

Pardon? Hoe hoger de temperatuur, hoe lager de opbrengst! Dus koude panelen zijn efficienter dan warme panelen.

 

Ga nou eens lezen op het forum wat ik eerder noemde. Daar zitten veel mensen met zeer veel ervaring, en kan je ook zien hoe je precies de mogelijke opbrengst kan berekenen.

 

 

Als ik jouw getal neem van 460kWh in 6 maanden, dan komt dat neer op 920kWh in 12 maanden. Met een verwachte maximale opbrengst van 1300kWh is dat dus 70% rendement. OK, je hebt nu de korte dagen, minder zon etc, maar je gaat echt die 1300kWh niet halen...

 

Nu de praktijk !

 

Inmiddels de zonnepanelen bijna 10 maanden in gebruik. Stand van de productie-meter is vandaag 1000 kWh. Nog twee maanden te gaan met lange dagen met veel (zon)-licht.

 

De locatie is echter wel in Zeeland met meer zonlicht-dagen dan in het binnenland. En vaste panelen geplaatst in de meest ideale stand.

 

6 panelen van 220 watt. Opbrengst gaat voor 50% naar eigen gebruik en 50% is terug-geleverd aan het net.

 

Groet,

 

 

Bram

aangepast door verkerkbr
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...