Ga naar inhoud


draaibare opstelling:ontvangst nilesat


sattos

Aanbevolen berichten


Nou, 26 graden orbit is nog een hele grote ontvangsthoek voor een Triax. Normaal kan die nog redelijk gebruikt worden tussen de Hotbird en Astra 2, dat is 15,2 graden orbit. Als je alleen maar de Nilesat en de Astra 1 wil ontvangen, neem dan een Triax 110 voor de Nilesat en een Triax 64 voor de Astra 19,2. Dan ben je voor 39,99 + 19,99 is 60 euro klaar. Dat bespaart je een multiblock en de resultaten zijn vééél beter. Dan nog twee Inverto Black Ultra’s à 12,95 euro en een multiswitch en je hebt maximaal signaal.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 2 maanden later...

Bijna iedereen is positief over die inverto black lnb,omdat je een veel betere signaal krijgt.Dat klopt ook,bij bij kwam op aantal transporders ineens 5 a 6 % signaal bij.

Nu is mijn vraag wat voor nut heeft het om nilesat te ontvangen hier in nederland!!Ik heb op een aantal transporders een signaalsterkte van max 83 of 84% en ber is 0 %,dat is heel mooi zul je denken.maar als 5 minuten later alles zwaar bewolkt raakt dan heb je geen enkel zender.

 

Hebben jullie dat ook?

 

nu zit ik te denken om een 2e schotel(trax 110) aan te schaffen die ik alleen voor nilesat wil gebruiken en deze combineren met draaibare.Loop ik dan ook het risico dat ik niks ontvang tijdens zwaar bewolkte dag??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een Triax TDS110 en Inverto Black Ultra heb ik in Nederland bij bewolkt weer ook uitval, zelfs van de sterkere kanalen zoals FOX.

Ik plaats binnenkort een Gibertini 125, dan wordt het signaal wel beter. Maar ik houd toch rekening met uitval bij minder gunstige condities.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste sattos

Je trekt een verkeerde conclusie. Een vaste opstelling heeft altijd nog een voordeel t.o.v. een draaibare opstelling maar er wordt door de medeforumleden aangegeven dat zelfs een Triax 110 met een Inverto Black Ultra niet altijd voor goed beeld zorgt, vandaar dat @invertigator aangeeft dat hij een Gibertini 125 schotel gaat plaatsen met een reflector oppervlak van 121cm breed bij 130cm hoog. Die levert 43,4 dB signaalwinst op bij 11.7 GHz tegenover een Triax 110 van 40,2 dB bij 11,7 MHz, dat is ruim 3 dB meer dus de dubbele signaalsterkte. Het zou een overweging kunnen zijn om deze schotel ook te nemen. Ik zie hem op internet te koop staan voor 139 euro in Duitsland.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste sattos en Sprietje,

Ik ben deze en volgende week bezig met het aanpassen van mijn schotelpark en bekabeling.

Het weer moet dan wel een beetje meezitten.

Ik zal jullie dan mijn ervaringen met de TDS110 en Gibertini 125 terugkoppelen voor Nilesat. Beide schotels zijn draaibaar, worden voorzien van Black Ultra's en aangesloten op twee Amiko Alien 8900. Ik kan dus simultaan het resultaat van beide schotels bekijken.

De motorsturing wordt handmatig gecalibreerd op Nilesat voor het beste resulaat.

 

Ik heb de Gibertini in Duitsland gekocht voor 137,60 + 14,90 verzendkosten. Even Googlen en je kunt kiezen uit meerdere shops, en dan even goed naar de verzendkosten kijken, daarin zit wel wat verschil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Beste sattos, alles heeft te maken met discsize. Ik had vroeger 2009 een noname schotel van 1 m daar kon ik een paar zenders van ontvangen. Nadat ik een Black ultra pro high gain lnb had geplaatst had ik meer signaal en kon ongeveer 40 sterke transponders (11747 11785) van Nilesat ontvangen.

Nu heb ik een primefocus 140 met een invacom flansch twin lnb en mijn ontvangst is vele malen beter t.o.v 1 M noname dish + black uptra high gain.

 

Even ter verduidelijking..

Offset - 1 M schotel met black ultra - is niet meer te verbetere qua ontvangst lnb is optimaal

Primefocus - 140 schotel met invacom flansch lnb - deze flsnsch lnb versterkt veel minder dan de black ultra lnb

 

en kan dus kan verbeterd worden met

 

STARGOLD FUJI Universal Prime Focus Twin LNB SG-920 lnb

 

Maar die moet uit de Philippins komen en een andere montage houder in de primefocus schotel

De specs liegen er niet om ;))

 

En het maakt uit he een grotere schotel het gaat om de oppervlakte van je bundeling van je ontvangst signaal

Neem ik bijv 1 m - opp is (wistiknogvanvroeger) 1/4/pi/d2 is 0.785 x 1 kkwadraat is 0.785 vierkante Meter

Neem ik dan 140 oppervlakte krijg je 0.785 x 1.40 M kwadraat is 1.5386 vierkante Meter

 

Dat is dus een factor (1.5386 : 0.785) 1,96 Dus dat scheeld wel eventjes ..

Het is wel moeilijker afstellen omdat je openings hoek kleiner is maar ik heb geen last van astra2 als ik badir

(26 e (11919)) uitrichten dat was met 1 M schotel wel het geval.

Kan dus nog leuk worden met de fuji lnb.

Ik zou dus voor een grotere schotel gaan met polarmount of primefocus fortec 180 of offset laminas 180

waar dus wel jou black ultra inkan. Je zal versteld staan wat je binnenkrijgt ook met bewolking

pakt je de meeste transponders van Nilesat mee.

Wil je echt alles uit de kast halen neem dan een primefocus met lc 1000 lnb dan heb je zelfs thaicom global beam ;)

Heel verhaal sucses ermee ;)

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat ik hier nog wat aan toevoegen.

Een prime-focus-schotel heeft een brandpunt dat relatief dicht bij de schotel ligt. De meeste prim-focus-schotels hebben een f/D (focus / Diameter) verhouding dat ligt tussen de 0,3 en 0,5.

Een offsetschotel heeft een f/D verhouding die rond de 0,6 ligt.

De lnb’s die voor deze twee type schotels worden gemaakt, zijn op deze f/D-verhouding gemaakt, dat wil dus zeggen, een lnb voor een prime-focus-schotel heeft een veel grotere ontvangsthoek dan een lnb voor een offsetschotel.

Zou je dus een Inverto Black Ultra-lnb op een prime-focus-schotel monteren, dan kijkt hij alleen maar naar het middelste deel van de schotel en dat is natuurlijk jammer want hij gebruikt dus niet het volledige schoteloppervlak. Toch zijn er heel wat mensen die op een prime-focus-schotel naast de originele lnb, ook nog een Inverto black Ultra plaatsen om een andere satelliet te ontvangen. Het blijkt zelfs dat deze Inverto-lnb dat dikwijls net zo goed of soms beter presteert dan de originele prim-focus-lnb. Dat geeft alleen maar aan dat de Inverto Black Ultra heel erg goed is.

Het is dan ook helemaal geen slecht idee om voor zwakke signalen een grote offsetschotel te nemen met een Inverto Black Ultra. Zeker in Nederland waar in de winter ook sneeuw op de schotel kan komen, is een offsetschotel veel gunstiger door zijn nagenoeg verticale stand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste satters zoals beloofd hierbij mijn ervaringen met Triax TDS110 en Gibertini 125 op Nilesat.

Beide schotels voorzien van Inverto Black Ultra Quad. Mijn locatie is omgeving Den Bosch.

 

TDS110:

stabiele ontvangst bij droog en onbewolkt weer (echter minder kanalen dan Gibertini 125),

incidentele uitval bij lichte regen of lichte bewolking, sommige zwakke kanalen totale uitval

volledige uitval bij regen en/of flinke bewolking

 

Gibertini 125:

meer kanalen (oa AD Nat Geo op TDS110 incidenteel ontvangst heeft stabiele ontvangst op Gibertini 125)

geen uitval bij lichte regen of lichte bewolking

incidentele uitval bij regen en/of flinke bewolking, bij sterke kanalen geen uitval

volledige uitval bij flinke regen (19/7/12 om 9:00 uur)

 

Conclusie: Gibertini 125 voor Nilesat zeer goed bruikbaar, voldoet volledig aan mijn verwachtingen.

Afregeling: Bij de Gibertini 125 kun je de elevatie met een stelschroef heel goed finetunen en daarna vastzetten zonder dat afstelling verloopt.

Dit in tegenstelling tot de Triax die bij het vastschroeven van de reflector iets verloopt, je bent dus lange tijd aan het vinden van de optimale afstelling en dan goed vastzetten. Bij sterkere satellieten is een klein beetje verloop nauwelijks merkbaar, maar bij Nilesat is het noodzakelijk dat je echt het optimum haalt.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...