Ga naar inhoud


Advies gevraagd hd's


Daan

Aanbevolen berichten

Ik zit te twijfelen tussen de hd's voor de server zou de 2,5 hd's geschikt zijn voor een server of 3,5 de kleine hd's nemen minder ruimte of zijn deze niet geschikt voor een server ?

Dreambox DM8000HD - DM800HD - DM800SE-CABLE - DM500HD - OpenPli
Wavefrontier T90 - 5W - 0,8W - 4,8E - 9,0E - 13E - 19,2E - 23,5E - 28,2E

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

2.5" disks worden ook in servers gebruikt dus dat zou gewoon moeten kunnen.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

2.5" disks worden ook in servers gebruikt dus dat zou gewoon moeten kunnen.

 

Ok ik wist niet zeker of dat kon bedankt voor de info..

Dreambox DM8000HD - DM800HD - DM800SE-CABLE - DM500HD - OpenPli
Wavefrontier T90 - 5W - 0,8W - 4,8E - 9,0E - 13E - 19,2E - 23,5E - 28,2E

Link naar reactie
Delen op andere sites

2.5" disks worden ook in servers gebruikt dus dat zou gewoon moeten kunnen.
Dat is wel erg kort door de bocht... Ja, in servers worden nu ook veel 2.5" drives gebruikt, maar dat zijn zeker niet de "standaard" drives die je in iedere computerzaak kan vinden. En probeer maar eens een 2TB drive te vinden in 2.5"....

Ik gebruik zelf veel WD RE series drives, en die zijn 3.5", voor servers. Je kan ook kijken naar de Samsung Spinpoints, die zijn goedkoper en ook prima.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Uiteraard moet je er dan wel een disk inzetten die er tegen kan om 24x7 te draaien. Hoewel de "standaard" drives tegenwoordig ook redelijk betrouwbaar zijn. 2 tbyte in 2.5" wordt nog een uitdaging.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

als je niet heel veel ruimte nodig hebt zou je zelfs nog kunnen overwegen om er een ssd in te zetten, dan gaat ie nog lekker vlot ook, en tegenwoordig zijn die dingen voor boot disk tot een grootte van 60 of 120 Gbyte redelijk betaalbaar.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

SSD onder Linux zou ik niet doen.

 

Mvg,

 

Michel

Waarom niet? Ik zit zelf te denken om er een ssd bij te plaatsen als opstart schijf en /home op de normale schijf te laten.

Gebruik hier een medion pc met linux mint. (niet als server).

Zotac met xbmc/kodi, Db 800, Vu-duo, 4,8*/9*/13*/19.2*/23.5*/28*,Intelsat 24.5*W, abbo: televisa

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

SSD onder Linux zou ik niet doen.

 

Mvg,

 

Michel

 

Waarom niet dan? Werkt hier al tijden zonder enig probleem. Enige waar je op moet letten is dat je een fabrikant kiest die of een bootable iso met firmware updates maakt, of een fabrikant die zelfs firmware update tools maakt voor linux.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

2,5 inch drives voor servers zijn 10.000 of 15.000 rpm SAS schijven. Dat zijn dus heel andere schijven dan de 2,5 inch SATA laptop schijven.
Dat probeerde ik dus aan te geven, alhoewel HP tegenwoordig gewoon SFF (2.5") SATA schijven levert voor servers... Maar dat zijn dus ook geen standaard laptop schijven..

Het is gewoon slimmer/goedkoper om goede 3.5" schijven te gebruiken...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

het hangt er een beetje vanaf wat je er mee wil. Een simpel thuis servertje zou ik nog wel aan durven met een 2.5 inch diskje erin mits je niet heel veel diskspace nodig hebt of veel snelheid. Maar wat Big Fellow zegt, als je er ook echt wat ruimte op wil kom je al snel op een 3.5 " uit.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

SSD onder Linux zou ik niet doen.

 

Mvg,

 

Michel

 

Interessant en goede tip. Ik was namelijk van plan eens wat dingen te upgraden, en bij een upgrade dacht ik al gauw aan HDD -> SSD. Heb er wat meer info over opgezocht, en wat ik ervan begreep is dat het Linux bestandssysteem (EXT3 of EXT4) om de zoveel seconden een tijdelijk bestand wegschrijft/bijwerkt, en bij een SSD tellen het aantal writes dan lekker op. Oplossing is om voor EXT2 te gaan, of voor een moderne SSD, die kan ook goed omgaan met het EXT3/4 systeem (aldus het artikel wat ik nu even niet meer kan vinden :P )

 

Toch iets om even te controleren bij het aanschaffen van een SSD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wel erg kort door de bocht... Ja, in servers worden nu ook veel 2.5" drives gebruikt, maar dat zijn zeker niet de "standaard" drives die je in iedere computerzaak kan vinden. En probeer maar eens een 2TB drive te vinden in 2.5"....

Ik gebruik zelf veel WD RE series drives, en die zijn 3.5", voor servers. Je kan ook kijken naar de Samsung Spinpoints, die zijn goedkoper en ook prima.

 

Heb ondertussen een keuze gemaakt het word toch 3,5" heb meer vertrouwen in Western-Digital-Caviar-Green-WD20EARX heb altijd wel wd gehad die zijn lekker stil en zou ook zuinig zijn.

Dreambox DM8000HD - DM800HD - DM800SE-CABLE - DM500HD - OpenPli
Wavefrontier T90 - 5W - 0,8W - 4,8E - 9,0E - 13E - 19,2E - 23,5E - 28,2E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...