Ga naar inhoud


Van Visiosat G3A naar G3D?


Jedeel

Aanbevolen berichten

Ik heb mij gisteren een slag in de rondte gelezen m.b.t. dit onderwerp,

maar ik kwam alleen oude topics tegen van 2007 en verder.

 

Dus ik plaats mijn (soortgelijke) vraag nog maar eens in deze huidige tijd ;-)

(Mea culpa.... moderators!)

 

Ik heb een Visiosat G3A nu gericht op 13.0 (hotbird), 19.2 (Astra1) en 28.2 (Astra2).

Toen onze CD besloot de regionalen te verplaatsen naar Astra3 (23.5), meen ik mij te herinneren

dat er een hulpstukje op de markt kwam om die lnb op 23.5 er tussen te kunnen plaatsen.

(Maar het is al weer enige jaren geleden, dus ik kan mij vergissen.)

 

Nu lees ik alleen maar iets over de zgn. "G3D-houder" een houder voor 4 LNB's.

Dan denk ik, ja die oude drie LNB's zitten nu prima..... never change a winning team.....

 

Iemand die mij een advies in deze kan geven? Graag!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites


@Jedeel,

 

Om ook nog eens de 23.5 erbij te ontvangen heb je de G4B nodig - Wat je nu hebt komt dan te vervallen - Ik heb alvast geen weet van een 'hulpstukje'.

Andere mogelijkheid mocht je de Hotbird opgeven is de G3C waarbij de kritischer 23.5 precies in het midden staat - Zo'n 'metalen' plaatje' heb ik op overschot indien gewenst.

 

Grt, Marc.

1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mij gisteren een slag in de rondte gelezen m.b.t. dit onderwerp,

maar ik kwam alleen oude topics tegen van 2007 en verder.

 

Inderdaad een oud topic van jaren terug, dus plaats ik weer even mijn net zo oude foto uit die tijd. Wellicht weet je dan genoeg. :grin:

Zoals je ziet kun je dit plaatje, ook wel G4 Quadro, genoemd op je Visiosat monteren. Hou er wel rekening mee dat je een smalle LNB moet gebruiken op de 23,5 positie. Verder even de schotel opnieuw uitrichten en alle LNB even zoals op onderstaande foto in de hoogte verschuiven.

 

VisioBIsatG4A.jpg

aangepast door wilhelm

DM7020S/160gbHDD + DM800/250gbHDD + Visiosat G3D (13,0/19,2/23,5/28,2 ) in cascade met de Triax TD110 + STAB HH120. Schwaiger SF 9000 Satfinder Plus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp uit beide reacties (Marc-Sim en wilhelm) dat ik hoe dan ook mijn bestaande lbn's

opnieuw zal moeten uitrichten.

(Dat wilde ik eigenlijk voorkomen.....)

 

@Marc-Sim:

Het 'plaatje' waar jij het over hebt is een plaatje/afstandshouder zoals geleverd bij een G3C (19, 23, 28)?

Gelijk aan de foto van wilhelm (behalve dat dat dan een G3D genoemd wordt...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jedeel,

 

Het 'plaatje' is idd een G3C (de 3 staat voor 3x lnb's en de C staat voor 19, 23, 28).

De foto van Wilhelm noemt men (nu) een G4B (4x lnb's en de B voor 13, 19, 23, 28).

Wat je momenteel hebt zou een 'kunststof' houder moeten zijn (de G3A).

 

Bij elke wijziging van lnb-configuratie is een nieuwe afstelling van het geheel noodzakelijk

 

Grt, Marc..

1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Jedeel

 

Hoeveel aansluitingen heb je op je lnb’s zitten en hoeveel aansluitingen wil je op de lnb voor de Astra 23,5 hebben?

 

Ik heb 3 twin LNB's.

(Er zitten wel afdekkapjes op de LNB's met 4 gaten, maar er zijn op elke LNB maar 2 kabels aangesloten.)

De 4e LNB voor Astra3 zou dus ook minimaal een twin moeten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Jedeel

 

Het gewicht van vier twin-lnb’s is wel het maximum wat de arm van de Visiosat kan hebben. De aluminium arm is slechts met twee boutjes onder aan de polyester schotel verbonden en dit is geen sterke constructie. Bijv. het gewicht van 4 Apls-twin-lnb’s inclusief de coaxkabels kan al tot het scheuren van de polyester schotel leiden.

Als bijlage heb ik een foto meegestuurd van een Visiosat van iemand met 4 single Alps-lnb’s die nog geen 3 jaar oud was en toch al helemaal ingescheurd.

Het lijkt me verstandig maatregelen te nemen om dit te voorkomen door vanaf de aluminium arm vlak voor de lnb’s naar de bovenzijde van de schotel een nylon draad van 2mm dik (van een grasstrimmer) te spannen. Zowel in de arm als boven in de rand van de schotel even een gaatje boren van 2,5mm en dan de draad net strak zetten als er geen lnb’s op de arm zitten.

post-60869-0-51448600-1341230719_thumb.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede waarschuwing Sprietje!!!

En dat terwijl ik 8 of 10 jaar geleden (toen ik de spullen heb aangeschaft) al over zo'n waarschuwing heb gelezen.

Ik heb toen wat draad gekocht en 4 klemmetjes (kabelbindertjes) om jouw huidige tip al te realiseren.

Ik heb dat toendertijd niet gedaan...waarom weet ik eigenlijk niet (meer).......

 

De spulletjes liggen er.... dus bedankt voor jouw waarschuwing!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 jaren later...

Maar het scheuren van de BiSat gebeurt eerder door een 'tik omhoog' van de arm, dan door het doorhangen door het gewicht, als je het mij vraagt.

Ik heb het zelf ook een keer zo gehad (schotel die naar beneden klapte, en arm die de klap opving), en de plaats/richting van de scheuren in de eerdere foto hierboven suggereren dat ook. Is ook elders op het forum al over geschreven.

 

Twee stevige armen die de arm ook verhinderen naar boven te klappen verdienen de voorkeur boven een 'slappe' lijn, die alleen doorhangen voorkomt.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...