Ga naar inhoud


UTP Kabels maken


Charly

Aanbevolen berichten

Beste vrienden,

ik blijf tobben, maar met jullie hulp komt het wel goed.

Let op een aantal woorden komen niet uit mijn koker naar van internet.

 

Ik heb nu een alles in 1 aansluiting van Ziggo. Alles werkt, maar ik wil een paar aanpassingen doen. (ivm Drive in woning)

Het modem hangt in de garage, nu heb ik een UTP kabel getrokken naar de 1e etage, daar hangt een router om weer verbinding te maken naar de 2e etage.

De UTP kabel van de garage had ik Straight op de stekkers geknepen, maar dat werkte niet (alle draden zijn ok). Moet ik hier een Crossed kabel van maken?

Dan van deze router naar de 2e etage weer een Crossed kabel naar een nieuw te kopen router, want ik wil er 2 PC's op aansluiten voor de kleinkinderen.

Van deze router kan dus weer een Straight kabel naar de PC.

Volgende vraag, De nwe VU ultimo staat op 2 meter van de router op de 1e etage, moet dit een Straight of Crossed kabel worden.

Er zijn Wifi mogelijkheden, maar ik heb voor een aantal aansluitingen liever een kabel.

 

Alvast hartelijk dank voor de reacties,

mvg Charly

Link naar reactie
Delen op andere sites


Volgens mij moet je alleen straight cables gebruiken, een crossed cable gebruik je om bv 2 PC's direct aan elkaar te verbinden.

Ik heb hier ook een oud modem die nu dienst doet als router met een gewone kabel aangesloten op mijn modem en dit werkt perfect.

 

(Het stekkertje zit wel in de goede poort van je router? Dat kan er namelijk ook voor zorgen dat het niet werkt)

 

Suc6,

 

HCO.

It is my allegearre like folle as de ko skiet as de bolle...

ET9000, WaveFrontier 90, LT8700, Kathrein 120 cm Prime Focus draaibaar en nog wat speeltjes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, straight kabel naar de VU.

 

Trouwens alle kabels binnen een netwerk zijn straight kabels. Zoals waterstofcyanide reeds aanhaalt zijn cross kabels enkel om 2 pc's met elkaar te verbinden.

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

moeten dit persee routers zijn? in mijn modem zit een router.van deze router vertrek ik met 1 kabel naar een switch,waar 2 computers zijn aangesloten.dus kabel toekomend,kabel pc1 en kabel pc2.van deze switch,ga ik naar een 2de switch,waar mijn voip telefoon aanhangt,mijn dreambox,mijn venton,en vroeger mijn mobistar ontvanger.de router beneden tesamen met de switchen,zorgde netjes dat elk toestel een ip adres krijgt.ik denk dat als je routers gebruikt,dat het je voor jezelf moeillijk zal maken.want dan heb je een ip adres van de eerste router,een ander ip adres van de 2de router enz.dan moet je al verschillende ip adressen aanmaken,en kan bij bepaalde home situatie's voor extra moeilijkheden staan.ik zou dus één router nemen en de rest aanvullen met switche's.

succes.ps.het moeten allemaal doorlopende utp kabel zijn en geen crosover kabels.

  • Like 1

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Charly.

Vraagje 1: Werkt de PC wel als die direct aangesloten wordt op de nieuwe kabel op de 1e verdieping?

In ZIggo modems zit (vaak) een MAC adres validatie. Op de website van die provider staat info over het aansluiten van een bij hen te kopen router om de zaak in huis draadloos te maken.

Het is mogelijk om een MAC adres te spoofen. Daarmee lijkt voor het Z-modem of de PC direct aangesloten is zonder apparatuur met een ander MAC adres ertussen.

Vraagje 2: Op welke poort van de router op de 1e verdieping sluit je de kabel van de bg aan?

Als het op een van de gewoonlijk gele lanpoorten is dan inderdaad een straight kabel. Bij aansluiten op de eventueel aanwezige (blauwe) WAN poort crossed aansluiten. Bij sommige merken routers worden een speciale blauwe CAT kabel meegeleverd.

 

Succes.

Han

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste adviseurs,

een hoop dingen zijn duidelijk....

laat ik het probleem iets duidelijker maken:

Ik ben overgestapt van KPN naar Ziggo (kostenplaatje)

 

De Eperiabox was op de 2e etage aangesloten, rechtstreeks op de tlflijn. Werkte goed.

maar ik had voor mijn vrouw een laptopje in de keuken aangeschaft, parterre achter de garage. Slechte ontvangst je kon er koffie bij gaan zetten. Toen een Linksys 2000 (Cisco) gekocht. Via een kabel (crossed, want straight werkte niet) door divers leidingen naar de 1e etage getrokken. Overal goede ontvangst.

KPN afgesloten, Ziggo komt in de garage binnen, dus daar is modem met 4 poorten en WIFI geplaatst.

Zoals geschreven TV werkt inmiddels goed.

Nu heb ik een kabel getrokken van de garage naar de Linksys router op de 1e etage, gewoon beide stekkers idem.

Niemand thuis. Ik heb alle draaden stuk voor stuk getest (kan zijn iets kapot getrokken) alles is goed.

Ik heb met een korte kabel alle poorten van het Ziggo modem getest, alles goed. Ik ga nu een lange kabel maken conform de lengte welke nieuw getrokken is en gan kijken of dat werkt.

Kijk het kan zijn ik de stekkers niet goed gemaakt heb, maar dat zou dan hier toevallig zijn, want andere kabels eerder zijn goed. Heb inmiddels wel een hoop stekkers on de prullenmand liggen.

Daarom was mijn vraag ook, moeten de kabels crossed zijn

Ik heb van Ziggo naar boven poort 1 gebruikt en op de Linksys de gele poort.

Zal nu met de lange kabel via de trap kijken wat er gebeurt. Zou niet de eerste keer zijn dat een modem kuren vertoont.....

 

Mag ik nogmaals mijn dank betuigen voor zoveel medewerking, vind je nog zelden. Wel hier bij SAT4all

mvg

Charly

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste vrienden,

aanvulling op mijn verhaal:

ik had gisteren al aan enkele stukjes kabel ca 5m nieuwe stekkers geplaatst en getest. (goed)

Nu enkele kabels aan elkaar verbonden (stekkers) in poort 1 van Ziggo en gele poort van Linksys, een andere kabel van de Linksys (blauw) naar een laptop en het werkt..

Nu dan maar weer stekkers aan de nwe kabel monteren want deze had ik er weer afgeknipt om de draden 1 voor een te testen.

Zal even duren, want ik moet er een vergrootglas bij gebruiken.

Maar al met al op je 71 ste weer wat opgestoken. Voor het verder aansluiten van de VU volg ik jullie instrukties.

Nog een vraagje: is er eenvoudige software waar je alles me kunt ordenen. Va een computer uit alles instellen. Ik weet via windows kan het ook, maar zou mij kunnen voorstellen dat er programma's "idiot proof"" zijn

mvg

Charly

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een laatste aanvulling voor dit item. Ik heb het vermoeden dat ik de ind. draadjes tekort gehouden heb.

Zodoende zullen enkele van deze geen goed contact gemaakt hebben. Maar ja na stuk of 12 stekkers afgeknipt te hebben kom je er wel achter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelfs al gedrochten tegengekomen waarbij de isolatie van de adertjes een klein stukje afgestript was.

Daarna in de rj-45 stekker gestoken en maar mopperen dat het niet werkt ;)

 

Draadjes in goede kleurvolgorde steken, daarna voorzijde recht afknippen en hups de stekker in.

Zorg dat de netwerkkabel plastic isolatiemantel in de rj-45 komt en wel zodanig dat de trekontlasting werkt (driehoekig balkje aan einde connector)

De 8 aders dienen in juiste volgorde tot helemaal vooraan in de connector geschoven worden.

Daarna connector aanknijpen, waarbij de zwaluwstaart contactjes de 8 adertjes zullen penetreren.

Zorg ervoor dat je "stranded" / gevlochten koper aders hebt. Solid / niet gevlochten werkt voor geen meter.

 

En zorg ervoor dat je niet spiegelbeeld verkeerd de andere kant aanknijpt (gaat ook regelmatig fout, werkt prima met 100mbit maar niet met gigabit)

Ik hou altijd het lipje naar onderen en plug dan de aders erin van links naar rechts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet liggen prutsen met stekkertjes rechtstreeks aan de kabels knijpen ed. simpel wat data wcd's kopen en daar je vaste kabel op aansluiten.

Daarna met kant en klare patchsnoertjes van de datawcd's naar je apparatuur.

Het kost even wat extra maar zo heb je wel altijd een goede verbinding en hoef je niet telkens weer een stukje van je kabel af te knippen.

En heb je een keer te hard aan je patchsnoer getrokken of heeft het konijn/cavia oid. honger gehad dan gooi je dat snoertje weg en klikt er voor 2 euro weer een nieuwe tussen zonder je te ergeren aan die rotdraadjes die alle kanten opschieten en waar je uiteindelijk kramp van in de vingers krijgt van het op de juiste manier vasthouden om in dat stekkertje te steken.

 

Andere naam voor stranded is ook wel soepele kabel.

Stugge/massieve kabel kun je wel stekkertjes aanknijpen, mits je dan maar stekkertjes gebruikt voor stugge kabel en niet zoals de meesten doen nl. aan een stugge kabel een stekkertje proberen te knijpen voor soepele kabel.

Heb je stugge kabel (wat meestal het geval is) dan simpel wat ik zeg data stopkontakten gebruiken en niet liggen prutsen met stekkertjes.

 

suc6

 

Gerrit

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij weet hoe het moet ! ;) ;)

 

In dit draadje werd ook nog gesproken over cross-cables. Die zijn uit de tijd. Moderne interfaces kunnen hun pinnetjes instellen op zenden of ontvangen, al naar gelang wat nodig is. Bij gigabit mag je sowieso geen cross-cables gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Zelfde probleem gehad.

 

Koop aub een kabeltester, die kosten bijna niets maar meten écht iedere ader door.

Optisch kan het allemaal perfect lijken, onderhuids daarentegen een drama.

 

Zonder kabeltester heb ik ook weken lopen tobben terwijl je niet weet waar het probleem

zit. Met kabeltester weet je zeker dat je dat kunt uitsluiten, maar dan écht.

 

Niet lopen tobben, niet bezuinigen op een paar tientjes, gewoon even bestellen, de

werkdag daarop weet je alles.

 

Vervolgens moet je weten dat er 2 soorten connectoren zijn, één voor de massieve ader

en één voor soepel ader. Bij de een zitten de "mesjes" een beetje schuin (tbv de massieve

ader) terwijl voor de soepele ader de "mesjes" recht zitten. Een wezenlijk verschil die niet

iedereen weet. (zie bijlage)

 

HG CC

post-36489-0-83068400-1344625664_thumb.jpg

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...