Ga naar inhoud


Vodafone Femtocel 1.0 ook in het buitenland te gebruiken?


Aanbevolen berichten

Je hoort op de Nederlandse radio de laatste tijd erg veel spotjes van Vodafone voor de Femtocel 1.0. Dit is een kleine 3G zender ontvanger die je kunt plaatsen op plekken waar de ontvangst niet zo goed is. Je stopt het apparaat in een stopcontact en sluit het aan op je internet router.

 

Nu blijf ik natuurlijk Hollander en denkt even aan het besparen van kosten.

 

Nu hebben we een appartement in Bulgarije waar ik regelmatig verblijf. Zou het mogelijk zijn om de Femtocel daar te installeren? Wanneer ik met mijn mobiel met NL-Vodafone nummer contact maak met deze cel, dan zou er gewoon Vodafone NL op mijn GSM display moeten verschijnen. Wanneer iemand mij dan belt, heb ik geen roaming kosten en bij het bellen naar Nederland kan ik gewoon de 0031 weglaten en heb ik geen extra kosten met het bellen naar Nederland.

 

Raak ik uit het bereik van de Femtocel, dan zal M-Tel (Vodafone partner in Bulgarije) het signaal weer overnemen.

 

Mocht Vodafone een IP-detector geinstalleerd hebben, dan leg ik een VPN naar mijn Nederlandse router en is dat probleem ook weer opgelost.

 

Zal het werken?

 

Zie hieronder de handleiding van de Femtocel

 

http://www.vodafone.nl/Vodafone/wg30/pdf/handleiding/Handleiding_signaalplus_snelstart.pdf

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


op de site van femtocell.nl staat:

 

 

Een veelgehoorde vraag over Femtocells is: kan ik op mijn vakantie goedkoop mobiel bellen door mijn Femtocell mee te nemen? Het korte antwoord is: Nee.

Er zijn verschillende redenen waarom dit niet kan of niet mag:

  • Ten eerste, de apparatuur gebruikt bepaalde frequenties, waar de telecomprovider in het buitenland mogelijk geen licenties voor heeft. Al het mobiele verkeer loopt over frequenties die voor vele miljarden door de OPTA verhuurd zijn aan commerciele partijen. Deze partijen mogen daarmee opereren totaan de landsgrenzen. Daarna kan dezelfde frequentie aan een door de lokale authoriteit andere parij gelicenseerd zijn. Daarom kan je dus niet zomaar een willekeurige frequentie in het buitenland pakken.
  • Ook zijn telecomproviders gebonden aan diverse wetten. Zo moeten ze noodoproepen van 112 of 911 (buitenland) altijd kunnen doorgeven. In de meeste gevallen moet dat inclusief locatie. De diverse wetten betekenen dat de apparatuur die in Nederland aan alle wetgeving voldoet wel eens illegaal kan zijn zodra het de grens passeert.
  • Een andere belangrijke reden voor de providers is natuurlijk dat goedkoop bellen inkomsten kost. Vakantiegangers die uit het buitenland naar huis bellen, leveren een ruime marge op, die telecomproviders niet graag inleveren.

 

Femtocells bevatten om al deze redenen een aantal technieken om te controleren waar ze zich bevinden. Sowieso wordt bij aanschaf of installatie geregistreerd waar het apparaat zich zal gaan bevinden. Sommige apparaten bevatten een GPS chip die controleren waar het apparaat uitgangt. Matcht dit niet, dan zal de Femtocell dienst weigeren. Neem je het apparaat mee naar het buitenland, dan werkt hij gewoon niet.

Ook aan de hand van het IP-nummer is het mogelijk de locatie bij benadering te bepalen. Deze methode zou echter te omzeilen zijn door het internet-verkeer via en VPN langs huis te esturen.

Welke methode(s) Nederlandse femtocels gebruiken is nog niet bekend. Of het een slimme hacker dus toch lukt om het apparaat toch aan de slag te krijgen, zullen we nog zien. Hoe dan ook zal de gemiddelde thuisgebruiker niet z’n femtocel hoeven in te pakken.

 

 

 

 

Pukje:

gps zal binnenhuis wel niet goed werken

vpn kan inderdaad ip nummer probleem oplossen

aangepast door pukje
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Pukje

 

Dank je voor de info. Dus behalve de eventuele GPS chip zie je geen technische problemen om de Femtocell in het buitenland te gaan proberen.

Voor wat betreft het huren van de frequenties, de laagvermogende PICA cellen, zoals ook in de Femtocell zit, zijn net als die WiFi routers vrij van licenties.

 

 

Gezien de prijs van het apparaat, E70,-- lijkt het me vrij onwaarschijnlijk dat er een GPS chip ingebouwd zit.

 

Het lijkt me een leuk speeltje voor Hackers. Kijken of het ze lukt om het uitgaande signaal via een 'Betamax kloon' te laten lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Garantie kan ik natuurlijk niet geven ,ben zelf ook erg benieuwd wat kan ik heb NL gsm voor het

werk maar woon in B zo een oplossing zou mij geld sparen.

 

Ik weet niet welke info de gsm allemaal naar de gsmpaal (femtocell) stuurt ,als de gsm

b.v. buur netwerken ook doorgeeft heeft vodafoon een lokatie informatie maar denk

eigenlijk niet dat dit het geval ik.

 

Zelf zit ik op T-mobile en die bieden het niet aan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...