Ga naar inhoud


Het avontuur begint: de Technisat Multytenne plaatsen


magielsr

Aanbevolen berichten

da's een kwestie van smaak, ik heb er een paar staan ;) ( 88 triax)(110 triax) (echostar 120) en(t90) maar vind de t90 nog altijd het beste resultaat geven en heel gemakkelijk af te stellen

p.s... en nooit uitval in verband met  regen of noodweer gehad hier

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dit is mijn "kwaliteit" die ik haal bij de diverse satellietposities. Dankzij niet secuur waterpas stellen -denk ik- heb ik eigenlijk min of meer toevallig de paal een tikje scheef in de 25 kg beton geplaatst - hihihi.

 

 

 

Ook heb ik een foto van mijn antenneopstelling bijgevoegd. Je moet er niet aan denken dat er een dikke wavefrontier staat met een LNB rail. Af en toe een takje wegsnoeien is het devies. Als je dit zo ziet, dan begrijp je wel waarom ik een fan ben van de multytenne. Ik heb het nog eens uitgezocht: de antenne staat er al 7,5 jaar. Nooit opnieuw hoeven af te stellen. Initiele afstelling ging eigenlijk gewoon op basis van de waardes die de info balk van mijn eerste ontvanger (een hornet) gaf op Astra 19.2.

 

Hoe stellen jullie af?

 

Afstellen op de zenders die snel uitvallen zoals History HD op de Astra 3. Heb je ook beeld op SRF 1 Info, Zwitser via de Hotbird? Dat is een zender die ook nét te ontvangen is met weinig reserve. Ben benieuwd of je die ontvangt. Is er veel uitval van beeld met al die regen van de laatste weken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

History HD:   Zie mijn bijlage voor de waarden. SRF 1 Info: Die komt niet in mijn zenderlijst voor, dus waarschijnlijk is het signaal tijdens het scannen te zwak geweest.

 

Het aparte is dat ik maar heel sporadisch uitval heb, ook op de HD zenders. Alleen als het stevig hoost, of - dat merk ik ook - als het niet hoost maar als er een dikke, actieve onweerswolk tussen de satelliet en antenne aanwezig is. Het gebeurt mij minder dan eens in de maand, en belangrijk: de frequentie is dusdanig laag dat het mij niet stoort.

 

Het zit tussen de oren van de mensen is mijn conclusie. Ik zie de voordelen van de kleine omvang (zeg maar: de niet storende aanwezigheid). Wat telt zijn gewoon de dB's die opgegeven worden, het design (zitten de LNB's precies in het brandpunt met de juiste skew, heeft de reflector een optimale vorm), de positie en de lokale veldsterkte die de transponder weet te genereren. Ik kijk weinig naar zenders die zeg maar "in de hoek" instralen, dus ik kan je ook geen indicatie geven.

 

Ik denk dat bij multifocale antennes een slim design van cruciaal belang is. Als andere hobby heb ik astrofotografie, en daar wordt ook met paraboolspiegels gewerkt, of met sferische caissegrain systemen (de spiegels zijn dus afgeleid van een bolsegment). Wat speelt daar:

 

1. als een object zich niet in het midden bevindt dan heb je al snel astigmatisme: een brandpunt wordt een grotere, gekromde elliptische brandvlek. Dus LNB's die zich meer naar de buitenkant bevinden worden niet optimaal aangestraald. 

 

2. Bij spiegels met een lange brandpuntsafstand (dus een relatief vlakke schotel en een enorme LNB arm) is de grootte van het brandpunt minder kritisch ten aanzien van de afstand tot de schotel. Dit zie je bij caissegrain systemen: ondanks de korte bouw, de sterk gekromde, vaak sferische schotel (dus: nauwkeurig en eenvoudig te maken) is de brandpuntsafstand groot omdat de inkomende straal "dubbelgevouwen" wordt, 

 

Volgens mij heb je dan twee mogelijkheden: de LNB interesseert maar 1 ding: voldoend hoge veldsterkte. Heb je dus een mooie, ronde parabolische Triax: neem een zo groot mogelijke uitvoering zodat de LNB's in de hoeken ook voldoende veldsterkte ervaren. Mogelijkheid twee is dat de fabrikant een gewijzigde paraboolvorm hanteert. Dit gaat ten koste van de veldsterkte van de LNB's in het midden, maar levert winst op voor de LNB's aan de rand. Mja...Over de Bisat quadro (gemodificeerde parabool) hoor je gemengde geluiden - vermoedelijk omdat de mensen meer van zo'n grote antenne verwachten,  en de wavefrontier doet het prima - maar die zet vooral schoteloppervlak en een lang brandpunt in als wapen.

 

De multytenne is klein, de verwachtingen zijn dan ook klein, en als de antenne dan ook normaal presteert is iedereen blij.

 

Dus puur theoretisch zou ik zeggen: Pak de grootste parabool die je kan krijgen met een LNB rail. De multytenne is goed voor gasten zoals ik die lakoniek zijn en niet de hoeken opzoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Indien je gebruik maakt van de canal digitaal fastscanlijst, die zit op 346 momenteel. Ik denk zeker niet dat het tussen de oren zit. Het is een technisch gebeuren.

 

Met een kleine schotel zoals de Multytenne is, zou je natuurlijk meer ontvangst hebben als je de uitvoering zou hebben met een single lnb en het rotortje van Technisat. Beter signaal op alle satellieten maar wel iets meer wachttijd tussen het zappen.

 

Uiteindelijk is de schotel ontworpen voor maar één satelliet tegelijk, al het andere zijn consessies. Vaker gezegd al op het forum: als je de ruimte hebt zowel buiten als binnen het huwelijk of relatie: zet per satelliet één schotel neer van keuze en geniet van dat rendement zonder in te leveren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste ebhoorn

Een klein stukje in je verhaal klopt niet. Je schrijft:
"Wat telt zijn gewoon de dB's die opgegeven worden, het design (zitten de LNB's precies in het brandpunt met de juiste skew,"

Dat is helaas niet waar dat ze met de juiste skew staan ingesteld.
Technisat gebruikt voor de lnb's gewone ALPS-lnb waar ze het omhulsel van af hebben gehaald. Dat moesten ze wel doen ondat de anders niet dicht genoeg tegen elkaar konden staan. Alle vier de lnb's zijn precies horizontaal gemonteerd. Er is dus geen skew ingesteld.
Zoals al vaker geschreven is, is de Multytenne voor Duitsland ontworpen. Daar staan de satellieten minder schuin aan de hemel dan in Nederland.
Hier in Nederland (Den Haag) staat de skew van de lnb's als volgt verkeerd:
Hotbird 13  -  7 graden
Astra 19,2  -  4 graden
Astra 23,5  -  7 graden
Astra 28,2  -  10 graden
Eutelsat 28,5-18 graden

Juist als je maar zwak signaal hebt door de kleine schotel en door regen, telt elke graad afwijking van de skew. Een paar graden te veel afwijking kan net het verschil geven tussen wel of geen beeld. Vandaar dat ik ook adviseer, de schuinstand van de schotel optimaal in te stellen in Nederland. Dat is ook beter voor de twee buitenste lnb's, de Hotbird en de Astra 28,2-E28,5 die dan ook precies in het brandpunt van het signaal staan.
En bij regen helpt een regenkapje echt.
Probeer het maar eens uit. Na de regen heb je op bepaalde moeilijk te ontvangen zenders geen beeld. Poets met een doek de voorzijde van de lnb-kap droog en je hebt wel beeld. NGC Wild HD is een prima zender om dit uit te testen voor de Astra 23,5.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje:  Ik was niet eenduidig genoeg: Tevredenheid zit tussen de oren bedoel ik. Niet alleen technische factoren zijn hiervoor bepalend. Bewijs: Ik ben tevreden - terwijl de specs van de Technisat duidelijk minder zijn dan de alternatieven. En een T90 in mijn tuin...de kat van de buren gaat het als uitkijkpost gebruiken en mijn echtgenote knoopt mij op.

 

Edit: Een aanvullende invalshoek is het gebruik van de Bisat, met 3 B extra gai zou dit een verdubbeling van de veldsterkte betekenen waarmee een LNB wordt aangestraald, en een T90 met 39 dB zou zo'n 5..6 keer hogere veldsterkte op de LNB's kunnen zetten.,

aangepast door ebhoorn
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou zo'n Multytenne met andere lnb's en schakelaar betere waardes opleveren? Heeft iemand daar al eens mee zitten testen? 

 

Er zouden wat mij betreft Inverto's inmoeten plus een Spaun schakelaar en de schotel zelf zou je moeten kunnen kantelen als bij een Cahors (voorheen BigBisat). 

 

Helaas is er nooit een fabrikant geweest die een soort Multytenne heeft gemaakt van 60 cm of iets kleiner/groter. Estetisch vind ik de Multytenne nog altijd het mooiste wat gemaakt is.

 

 

ps: welke schotels kun je nog meer kantelen? Waar het niet bij kan is Triax, Technisat, Fuba (schotels die ik ooit had).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er geen verstand van, maar ik denk dat oppervlak leidend is. Met jouw afmetingen wordt het oppervlak 40% groter, de LNB bak wordt groter, en de gain neemt dan toe van 32 naar 33,4 dB en is voor de serieuze amateur niet noemenswaardig. De multytenne voorziet in de behoefte van sukkels zoals ik, of mensen die een beperkte ruimte hebben, of mensen die niet willen dat de buren aanstoot nemen aan de "verrijking" van de tuin of balustrade.

 

Daarnaast wil de serieuze amateur zelf zijn LNB's kunnen kiezen, en de positie en skew van de LNB's kunnen finetunen. Een rail voorop een joekel van een schotel ligt dan meer voor de hand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...